Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zullen hier ongetwijfeld tweakers zitten die een eigen zaak hebben of als freelancer werkzaam zijn. Omdat de kans best reëel is dat ik na mijn studie als zelfstandige moet beginnen ben ik me aan het oriënteren hoe ik dit aan ga pakken. Het is namelijk zo dat verreweg de meeste in mijn branche thuis op freelance basis werken en dat slechts een fractie onder dienstverband zit. In de praktijk is het zo dat de groep die onder dienstverband zitten vooral oud freelancers zijn die zich verenigd hebben, of mensen die zich bewezen hebben en aantrekkelijk zijn voor een groot bedrijf om een vast contract aan te bieden. Dus als beginneling ben je wel gedwongen om als freelancer te beginnen. Hierom maak ik me wel zorgen, ik heb geen ondernemersbloed en heb er niet voor gestudeerd. Hoe pak ik dit aan?

Natuurlijk moet je zoals ieder ander bedrijf investeren in een website en reclame om klanten aan te trekken, ik denk dat juist dat aspect, klantenwerving het moeilijkst is omdat er veel concurrenten zijn en het tegenwoordig erg moeilijk om nieuweling enigszins hoog te scoren in de google ranking. Vooral de groep die in de fotografie zitten, coaching, vertalers en van dat soort typische freelance beroepen hebben het zwaar.

Mijn vraag is hoe ik met een beperkt budget mezelf in de markt kan zetten zonder dat het geld in een bodemloze put verdwijnt. Waar moet je als beginneling op letten en wat zijn de valkuilen? Hoe kom je aan klanten zonder duizenden euros te besteden aan reclame?

In mijn geval: Ik heb een beperkt budget van slechts 1000 euro voor website en marketing, hoe kan ik dit het beste slim besteden? Ik moet aan klanten komen waardoor ik mijn investering kan terugverdienen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2016 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bezoek de KvK en maak een bedrijfsplan

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 01:57:
In mijn geval: Ik heb een beperkt budget van slechts 1000 euro voor website en marketing, hoe kan ik dit het beste slim besteden? Ik moet aan klanten komen waardoor ik mijn investering kan terugverdienen.
Dan kun je beter eerst een sterkere financiele basis opbouwen en ervaring/contacten opdoen, dwz eerst in loondienst (eventueel part-time) en gaan bouwen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je informatie zoekt over hoe je een onderneming moet starten, de KvK organiseert regelmatig informatiedagen voor beginnende ondernemers.

Een ander puntje, hoe wil je ondernemer worden met 0 ervaring in je vakgebied? Meestal worden mensen pas zelfstandige als ze (ruime) ervaring hebben in hun vakgebied. Je kan je als ondernemer niet heel veel fouten permitteren zonder dat je reputatie eronder gaat lijden.

Welk vakgebied of branche je in wil beginnen is ook niet duidelijk hier. Dat maakt het moeilijk om specifieke tips misschien te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het maakt idd op alle vlakken enorm uit wat je als zzp'er wilt gaan bieden. Sales en marketing zijn anders voor boardroom consultants vermogensbeheer, voor prostituees en voor ontwikkelaars. Maak dat duidelijk.

Voor praktische zaken: KVK.

Verder: ontwikkel een plan hoe je je kennis en ervaring gaat opbouwen en blijven vernieuwen. Niet een zelfde truc herhalen bij iedere klant, dan loop je over 1/2 jaar achter.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 14:39
Focus niet teveel op inbound marketing / sales maar ga zelf op actief zoek naar klanten. Bij Wix maak je gratis een website aan en voor een paar euro per maand kan je een eigen domein gebruiken. Als je daar zelf even wat tijd aan besteed hoeft dat geen duizenden euro's te kosten.

Zodra je "expert" bent op jouw vakgebied en een groot netwerk hebt weten je klanten jouw wel te vinden maar tot die tijd zal je zelf de acquisitie moeten doen. Geen idee in welk vakgebied je zit maar wellicht kunnen recruiters / bemiddelaars een rol spelen. De meningen over hen zijn verdeeld en er zijn goede en slechte recruiters maar je kan via hen wel toegang krijgen tot een groter netwerk.

Voor de praktische zaken zou ik een startersdag van de KvK bezoeken. Kan je goed te weten komen hoe het starten van een bedrijf werkt en wat er bij komt kijken. Laat je alleen niet meteen een dure boekhouder aanpraten want dat kan je prima zelf. Zodra je omzet van betekenis hebt kan je daar over gaan nadenken.

Verder als je nog geen ervaring hebt wordt het lastig jezelf verkopen. Werk daarom aan een portfolio van projecten. Dit kunnen ook prima eigen hobby projecten zijn, als ze maar laten zien wat je kan.

Zoek ook goed uit wat je nodig hebt om te starten. Je geeft aan dat je €1000 hebt om te investeren maar is dat genoeg? Geen idee welk vakgebied je zit maar een fotograaf zal een camera moeten hebben, een bouwvakker zijn gereedschap en een software engineer heeft een laptop nodig. Dat kost vaak meer dan €1000 en dan zal je moeten uitzoeken hoe je dat gaat financiëren.

Staar je niet blind op het schrijven van een bedrijfsplan. Hoewel het goed is goed na te denken over wat je gaat aanbieden, aan wie en hoe is het klassieke bedrijfsplan al outdated voordat je het af hebt. Als je het business model canvas van Alex Osterwalder erbij pakt kan je al heel goed uiteenzetten hoe je het bedrijf vorm gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
In aanvulling op wat hierboven gezegd is: zorg voor voldoende financiële buffers om minimaal een jaar zonder inkomen rond te komen. Sluit een goede bedrijfsaansprakelijkheidverzekering en een goede beroepsaansprakelijkheidverzekering af. Vergeet ook je arbeidsongeschiktheidsverzekering niet.

Mijn advies: maak je studie af, ga een paar jaar in loondienst om werkervaring op te doen (leer je heel veel belangrijke niet-vakinhoudelijke dingen van), bouw grote financiële buffers op, groei eventueel door binnen een groot bedrijf totdat je bent waar je wilt staan en ga dan freelancen als je dat nog wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 01:57:
[...]Omdat de kans best reëel is dat ik na mijn studie als zelfstandige moet beginnen [...]
Dat lijkt me geen beste situatie. In wat voor branche ben je werkzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Natuurlijk moet je zoals ieder ander bedrijf investeren in een website en reclame om klanten aan te trekken
Misschien als je met een zwarte metalic VW transporter met lichtmetalen velgen een klussen bedrijf hebt, maar of dat nodig is als free-lance journalist? Ik denk dat het belangrijker is om aangesloten raken bij clubs van mensen die het zelfde doen als jou.
Waarom noem ik "een zwarte metalic VW transporter met lichtmetalen velgen"? Niet alleen omdat het een stereotype is maar ook omdat het onverstandige keus is als je weinig budget hebt. Een witte op stalen velgen doet het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 08:38

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Bedrijfsplan maken zou ik niet doen. Daarin maak je allerlei prognoses op basis van aannames. Die tijd kun je beter investeren in het actief benaderen van koude leads. Ik heb geen idee wat je gaat maken/aanbieden, dus daar kan ik je ook weinig over vertellen ;) De KvK weet dat beter.

Ik werk 80% in loondienst en 20% klus ik (ZZP) een beetje bij (ook geen ondernemersbloed en geen ambitie om helemaal voor mezelf te beginnen). Alle klanten die ik heb heb ik gekregen van andere ondernemers die mij aanbeveelden omdat ik met ze heb samengewerkt in loondienst of zijn bijvoorbeeld oud-collega's. Wat ik dus wil zeggen: investeer in een netwerk, doe ervaring op en laat zien wat je waard bent. Als ik jou was zou ik echt eens kijken naar een dienstverband.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 19-01-2016 10:09 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
Omdat de kans best reëel is dat ik na mijn studie als zelfstandige moet beginnen ben ik me aan het oriënteren hoe ik dit aan ga pakken.
Dit lijkt me heel vreemd, welke studie volg je en welke ervaring heb je al?

Verder, als je zelf zegt geen ondernemersbloed te hebben dan zou ik niet beginnen met een onderneming na je studie omdat het " moet ".

Ik zou toch even lekker werken, wat ervaring opdoen, want contacten opdoen, leren wat er in branche leeft. Meekijken hoe een organisatie in leven blijft, goede en slechte dingen duidelijk zien en daarvan leren. Zelfs als je een baan hebt kun je parallel daaraan ook een begin maken met je KVK inschrijving. My 2 ct :)

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 08:38

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Waarom zou je als freelancer wel aan de bak kunnen terwijl je dat in dienstverband niet kan? Stel jezelf die vraag ook eens. Ik heb het een tijd geprobeerd, volledig ZZP. Grootste valkuil voor mij was er vanuit gaan dat er altijd genoeg werk en klanten zijn. Dat heb ik geweten :F

[ Voor 52% gewijzigd door Tjebakka op 19-01-2016 10:10 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:53
Ik vind het altijd interessant om ieders tips te lezen. Daar leer ik sowieso altijd van. Thanks.

Bij mij als fotograaf heeft het iets meer dan drie jaar geduurd voordat ik meer dan 10k omzette. En dat schijnt voor mijn branche vrij normaal te zijn. Dit was destijds de uitkomst van een onderzoeksbureau. Mijn advies zou zijn zoek ook dat even uit. Dan weet je hoe lang je nog met bijbaantjes moet klooien.

Klanten heb ik overigens veel via via. Gewoon kennissen van bijbaantjes die voor hun bedrijfswerkzaamheden een fotograaf nodig hadden. Al zou ik met koude leads wellicht meer werk binnen hebben kunnen halen.

Als laatste werd er geopperd hierboven om je helemaal tot in den treure te verzekeren. Uiteraard is het verstandig je te verdiepen in welke scenario's een verzekering kan helpen. Maar ik ben altijd wantrouwig richting verzekeringen. Nederlanders zijn vaak oververzekerd en ik heb al te vaak gehoord dat men wel vezekerd was maar dat wat precies de verzekerde overkwam was weer niet gedekt. Sta je dan, bakken met geld geïnvesteerd maar toch met lege handen.

Allerlaatste tip: Er wordt vaak gezegd, ook hier weer, fotografen hebben het zwaar. Het is moeilijk. Blablablabla. Natuurlijk het is een uitdaging en er valt veel te leren. Maar laat je door dat soort uitspraken niet de put in werken. Er zijn immers mensen die het wél doen. Die wel een succesvol bedrijf hebben binnen jouw branche. Laat hen je voorbeeld zijn. Als zij het kunnen, kan jij het ook ;)

[ Voor 15% gewijzigd door analogworm op 19-01-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-09 20:12
Vaak als je gewoon "Handig" bent heb je altijd wel werk. Ik weet niet wat je branche is. Maar als jij er voor zorgt dat je veel weet. Dan weten mensen in jou buurt je vanzelf te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Ga je vooral niet in het begin verzekeren kost veel geld en je heb er niks aan. Denk je van joh ik maak veel brokken. Begin dan maar niet aan de werkzaamheden en ga eerst ervaring op doen bij een baas.

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 17:40
Tjebakka schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:07:
Bedrijfsplan maken zou ik niet doen. Daarin maak je allerlei prognoses op basis van aannames. Die tijd kun je beter investeren in het actief benaderen van koude leads. Ik heb geen idee wat je gaat maken/aanbieden, dus daar kan ik je ook weinig over vertellen ;) De KvK weet dat beter.

Ik werk 80% in loondienst en 20% klus ik (ZZP) een beetje bij (ook geen ondernemersbloed en geen ambitie om helemaal voor mezelf te beginnen). Alle klanten die ik heb heb ik gekregen van andere ondernemers die mij aanbeveelden omdat ik met ze heb samengewerkt in loondienst of zijn bijvoorbeeld oud-collega's. Wat ik dus wil zeggen: investeer in een netwerk, doe ervaring op en laat zien wat je waard bent. Als ik jou was zou ik echt eens kijken naar een dienstverband.
Bedrijfsplan draait niet om prognoses. Dat is een veel gemaakte fout. De prognoses zijn het resultaat van de aannames. En juist in die aannames schuilt de kracht van een bedrijfsplan. En dat hoeft helemaal niet uitgebreid of wat dan ook, maar zet gewoon op een rijtje.
Wat is mijn product?
Waarom zouden klanten mijn product willen kopen?
Wat maakt mij/mijn product uniek?
Hoeveel klanten verwacht ik het eerste jaar?
En het tweede en derde jaar?
(en uit die laatste twee volgt dan automatisch een prognose als je er een omzet aanhangt, die je wel of niet interessant vindt)

eigenlijk zou je een bedrijfsplan ook in je hoofd moeten kunnen maken zonder het op te schrijven, maar helaas werkt het menselijke brein zo dat je dan snel over 'probleempjes' danwel lastige zaken heenstapt, door het uit te schrijven dwing je jezelf er over na te denken. En als je het opschrijft kun je na een half jaar of een jaar nog eens terugkijken, van kloppen mijn aannames van toen eigenlijk (nog) wel en waar wijkt het af?

Ik zie in mijn praktijk zo vaak dat starters denken dat ze een uniek product hebben danwel zelf uniek zijn wat iedereen zou moeten kopen, maar door het opstellen van een bedrijfsplan komen ze er achter dat hun product ofwel niet zo uniek is danwel dat er geen klanten zijn die er op zitten te wachten. Dan kun je gelijk je product danwel product positionering aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triplecore
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 06:02
Goed de websites van je concurrenten bekijken en kijken waar jij verbetering kan brengen. Een website laten ontwikkelen hoeft tegenwoordig ook niet veel meer te kosten. Ga vervolgens aan de slag met Google Adwords voor de advertentie op het internet. Bij Google krijg je als startend ondernemer 75,- euro aan tegoed. Vervolgens is het zaak om zelf actief te zijn naast je advertenties. Dus via social media en diverse forums. En natuurlijk offline marketing als netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
adis schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:07:
[...]

Verder, als je zelf zegt geen ondernemersbloed te hebben dan zou ik niet beginnen met een onderneming na je studie omdat het " moet ".

Ik zou toch even lekker werken, wat ervaring opdoen, want contacten opdoen, leren wat er in branche leeft. Meekijken hoe een organisatie in leven blijft, goede en slechte dingen duidelijk zien en daarvan leren. Zelfs als je een baan hebt kun je parallel daaraan ook een begin maken met je KVK inschrijving. My 2 ct :)

Succes
Zou zeker wel willen beginnen met ondernemen alleen is het budget dat ik kan inzetten beperkt. Daarom zal ik het beschikbare geld goed moeten besteden, zonder klanten geen inkomen. De meeste kosten en moeite zullen zitten in het werven van nieuwe klanten, dat pas een stuk soepeler verloopt wanneer je uit die beginnersfase bent. Dan weten ze je wel te vinden.

Zoals met veel beroepen in de creatieve sector, maar ook bijv. rijinstructeur is het bijna altijd zo dat het werken in dienstverband nauwelijks voorkomt. Meestal zijn het freelancers die werken vanuit huis, met een eenvoudige website die het slim aanpakken en voldoende aanwas hebben van nieuwe klanten waardoor ze kunnen blijven bestaan.

Ik denk dat ik zeker niet de enige ben, ook met andere banen waar het juist gebruikelijk is om in dienstverband te werken kiezen (door een gebrek aan vacatures) mensen steeds vaker voor het ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Waarin ga je freelancen?

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
En een website staat niet garant voor een instroom aan klanten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:28:
En een website staat niet garant voor een instroom aan klanten...
inderdaad... helemaal niet zelfs... het enige waar een website (zeker in het begin, maar waarschijnlijk gedurende je hele freelance carriere) nuttig voor is het verwijzen van mond-op-mond klanten, of klanten uit enig andere bron, ernaar voor meer informatie, een portfolio, etc.... verder heeft het niet hebben van een website of het hebben van een te hout-touwtje site wellicht een afschrikwekkende reactie voor potentiele klanten.... maar de website an sich zal uit zichzelf (hoe hoog je google ranking ook is) mijns inziens niet noemenswaardig veel klanten opleveren (uiteraard verschilt dit per branche, maar ik ga even uit van de grote gemene deler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 01:29
Een half jaar geleden ben ik begonnen als Interim (oftewel, freelance). Dit ging gelukkig goed na de werkervaring in loondienst. Voor creatieve sector zal dit anders zijn!

Valkuil is dat je geen inkomsten hebt. Punt. That's it volgens mij. Sowieso de eerste 2 maanden 0 euro. Geen uitkering (gezien ontslag) of bijstand voor je denk ik - dat is een eigen bedrijf. Kan je een jaar (financieel) overleven zonder inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben zelf een webdesigner en ook pas begonnen, net een afspraak gemaakt met KvK,
er komen inderdaad veel dingen bij kijken zoals: verzekering etc.
ga is naar een verzekeringsadviseur of een ex-werkende bij KvK informateur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 20:44
Waarom vertel je niet in welke sector je wilt freelancen? Als je freelancet in een concurrerende markt, zorg dan dat je een netwerk opbouwt. Hoe groter je netwerk, hoe groter de kans dat daarin een potentiële klant zit die ook weer nieuwe klanten kan aandragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beste netwerk om klanten te vinden is je eigen netwerk. Ga eens na wie je allemaal kent op professioneel vlak (je collega's, ex-collega's, leveranciers, ex-leveranciers, klanten, ex-klanten, bazen, ex-bazen, ...) en die jou tof vinden en al overtuigd zijn van je professionele competenties.

Zoek ze allemaal op via bijvoorbeeld een Linkedin en laat hen weten dat je nu ook zzp'er bent en vraag hen gewoon dat als zij mensen kennen die op zoek zijn naar iemand zoals jij men jouw naam doorgeeft.

Dit hoeft niets te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:26:
Ga eens na wie je allemaal kent op professioneel vlak (je collega's, ex-collega's, leveranciers, ex-leveranciers, klanten, ex-klanten, bazen, ex-bazen, ...) en die jou tof vinden en al overtuigd zijn van je professionele competenties.
Dat is lastig, de TS komt net van school af. Zijn netwerk is erg beperkt. Als je na tien jaar loondienst zelfstandige wordt heb je een veel groter netwerk.

Zonder de branche te weten kan hier weinig gezegd worden behalve hele algemene dingen. Maar toch is een eigenschap van veel freelancers/zzp'ers dat ze toch aardig wat ervaring hebben voordat ze voor zichzelf beginnen.

Zou jij rijlessen nemen van iemand die nog maar zes maanden zijn rijbewijs heeft? ;) Afhankelijk van de branche kan het echt uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 22:59
Grootste valkuil: niet genoeg geld opzij zetten voor als de belastingdienst na 1,5 jaar inkomstenbelsting komt opeisen. Mijn ervaring: zet zo'n 40% van je inkomsten (btw niet meerekenen!) per definitie opzij, daarmee leg je een aardige buffer aan en hou je behalve belastingen nog wat over om slechte tijden op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de de afgelopen jaren ook niet echt handig bezig ben geweest om passief achterover te zitten, wil overigens best wel zeggen waarin ik zou willen freelancen, Cameraman. Maar ik ken ook kennissen die een opleiding hebben gehad tot geluidsman, editor, of grafisch vormgever die eigenlijk met precies hetzelfde probleem zitten.

Eigenlijk had ik veel eerder moeten beginnen met het leggen van de juiste contacten maar ik blijf het moeilijk vinden om tussen de mensen die wel vlotte verkoopskills hebben, om daar een vinger achter te krijgen en de juiste contacten op te doen.

Ik heb al een keer gevraagd aan een succesvolle freelancer in dezelfde branche wat zijn manier van aanpak is maar ik merk weinig openheid en bereidheid om mij verder te helpen. Misschien bang dat ik achter zijn cliënten aanzit?

Waar kun je het beste beginnen als je nog geen netwerk hebt? Een (simpele) website is in principe zo te regelen maar gevonden worden is nog een hele klus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

1) Hoe zoeken potentieel opdrachtgevers een cameraman, hoe zetten ze opdrachten uit in de markt? (Google -> website?)

2) Hoe beoordelen ze offertes, personen, referenties? (website?)

Ik heb alleen zicht op andere delen vd entertainment-industrie, maar website staat bij geen van beiden erg hoog. Een matige website om naar te verwijzen kan je voor tientjes per jaar + wat tijd opzetten. Vraag is of echt-geld voor een meer dan matige zinvol is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:17:
Ik denk dat de de afgelopen jaren ook niet echt handig bezig ben geweest om passief achterover te zitten, wil overigens best wel zeggen waarin ik zou willen freelancen, Cameraman. Maar ik ken ook kennissen die een opleiding hebben gehad tot geluidsman, editor, of grafisch vormgever die eigenlijk met precies hetzelfde probleem zitten.

Eigenlijk had ik veel eerder moeten beginnen met het leggen van de juiste contacten maar ik blijf het moeilijk vinden om tussen de mensen die wel vlotte verkoopskills hebben, om daar een vinger achter te krijgen en de juiste contacten op te doen.

Ik heb al een keer gevraagd aan een succesvolle freelancer in dezelfde branche wat zijn manier van aanpak is maar ik merk weinig openheid en bereidheid om mij verder te helpen. Misschien bang dat ik achter zijn cliënten aanzit?

Waar kun je het beste beginnen als je nog geen netwerk hebt? Een (simpele) website is in principe zo te regelen maar gevonden worden is nog een hele klus!
Brutaal zijn, en iets kunnen. Bel bedrijven op, bied je diensten aan. Als ze mensen zoeken ga je werken (desnoods zet je al gemaakte afspraken ervoor aan de kant) .
happen ze niet: Bied aan dat je (bijv) 1x gratis werkt. Ben je een toffe peer en kan je wat, dan wordt je terug gevraagd bij de meeste bedrijven.

Andere route: ga werken voor bedrijven als Art Support/DOP/Brabant Crew Service. Reken op een hoop simpel werk in eerste instantie maar goeie mensen ontgroeien die bedrijven snel en leggen snel een netwerk aan.

Ik kan me voorstellen dat ze in de televisiewereld meer cameramannen nodig hebben maar dat is niet echt mijn wereld. Wellicht kunnen bedrijven als dutchview/united broadcast wat betekenen. In de evenementensector zitten bedrijven als Hulskamo of JVR, en uiteraard heel veel kleintjes.
Of natuurlijk beginnen bij de lokale omroep...

Succes! De aanhouder wint.
F_J_K schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:39:
1) Hoe zoeken potentieel opdrachtgevers een cameraman, hoe zetten ze opdrachten uit in de markt? (Google -> website?)

2) Hoe beoordelen ze offertes, personen, referenties? (website?)

Ik heb alleen zicht op andere delen vd entertainment-industrie, maar website staat bij geen van beiden erg hoog. Een matige website om naar te verwijzen kan je voor tientjes per jaar + wat tijd opzetten. Vraag is of echt-geld voor een meer dan matige zinvol is.
Als freelancer in de evenementen sector moet je het vooral hebben van mond op mond/ons kent ons. Wat ik veel zie is dat bevriende freelancer je nogal eens bellen als ze ziek zijn of omhoog zititen voor een grote klus (of dubbele afspraak) en is dat je kans om binnen te kunnen komen bij een nieuwe opdrachtgever. Een netwerk aanleggen met medefreelancers is dus de beste manier om in een "pool" te komen.

Offertes/pitchen is vooral een ding van de opdrachtgevers, niet van de "onderlaag" van freelancers.

[ Voor 21% gewijzigd door jorisjan op 22-01-2016 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

jorisjan schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:59:
[...]

Als freelancer in de evenementen sector moet je het vooral hebben van mond op mond/ons kent ons. Wat ik veel zie is dat bevriende freelancer je nogal eens bellen als ze ziek zijn of omhoog zititen voor een grote klus (of dubbele afspraak) en is dat je kans om binnen te kunnen komen bij een nieuwe opdrachtgever. Een netwerk aanleggen met medefreelancers is dus de beste manier om in een "pool" te komen.

Offertes/pitchen is vooral een ding van de opdrachtgevers, niet van de "onderlaag" van freelancers.
Idd, vandaar mijn retorische vragen ;)

Overigens oneens dat "hogere lagen" offertes beoordelen: op iedere laag is kwaliteit x geld relevant. En dat is wat een offerte is (sorry; zou moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
F_J_K schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 00:07:
[...]

Idd, vandaar mijn retorische vragen ;)

Overigens oneens dat "hogere lagen" offertes beoordelen: op iedere laag is kwaliteit x geld relevant. En dat is wat een offerte is (sorry; zou moeten zijn).
Klopt, maar als freelancer breng je voor de "gewone" klussen nooit offertes uit. Opdrachtgevers weten wat je dagprijs (of uurprijs) is en bellen je als ze mensen nodig hebben. Bij het gros van de producties is vantevoren prima in te schatten wat se hoeveelheid werk gaat zijn en daarmee zijn de (personeels)kosten voor 95% bekend nog voor het werk is verzet

[ Voor 15% gewijzigd door jorisjan op 22-01-2016 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hetzelfde geldt ook voor fotografen. Ik ken verschillende gasten die fulltime fotograaf zijn en daar een goede boterham mee verdienen, zelfs gezin mee kunnen onderhouden. Hebben allemaal slechts een simpele website en maken nauwelijks reclame maar scoren allemaal wel hoog in Google. Ondanks dat is er een grote groep met dezelfde vaardigheden, kwaliteiten en met de nieuwste apparatuur die blijven zitten met een flinke kostenpost omdat ze maar niet aan klanten kunnen komen.

Mensen onderschatten soms dat de vaardigheden om jezelf te verkopen eigenlijk een hogere prioriteit hoort te hebben dan je eigen vakmanschap. Je kunt nog zulke mooie dingen maken maar uiteindelijk moet je het ook weten te verkopen.

Tekstschrijvers en journalisten zitten in hetzelfde schuitje, zouden nog in dienstverband aan de slag kunnen bij een uitgever maar ook die werken steeds meer met losse freelancers.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2016 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:31:
ik ben zelf een webdesigner en ook pas begonnen, net een afspraak gemaakt met KvK,
er komen inderdaad veel dingen bij kijken zoals: verzekering etc.
ga is naar een verzekeringsadviseur of een ex-werkende bij KvK informateur..
Als starter zou ik me daar niet druk over maken. Bedrijfsverzekeringen zijn soms onbetaalbaar (b.v. een aansprakelijkheidsverzekering bij sommige beroepen) en soms ook onbetrouwbaar (arbeidsongeschiktheidsverzekering, AOV). Zorg beter zelf voor een buffer en goede contractvoorwaarden. Dit is misschien niet het politiek correcte antwoord dat je bij een KvK zou krijgen, maar wel realistisch. Als ondernemer wordt je geacht risico's te nemen, die moet je dus rationeel afwegen. Dat is dus anders dan je als doorsnee consument zou doen. Als ondernemer ben je niet bang aangelegd.

OT: als je personeel in dienst neemt is het wel verstandig om zaken te gaan verzekeren, vooral de kosten van zieke werknemers, met name doorbetalen loon en bedrijfsarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
mrmrmr schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 07:06:
[...]

Als starter zou ik me daar niet druk over maken. Bedrijfsverzekeringen zijn soms onbetaalbaar (b.v. een aansprakelijkheidsverzekering bij sommige beroepen) en soms ook onbetrouwbaar (arbeidsongeschiktheidsverzekering, AOV). Zorg beter zelf voor een buffer en goede contractvoorwaarden. Dit is misschien niet het politiek correcte antwoord dat je bij een KvK zou krijgen, maar wel realistisch. Als ondernemer wordt je geacht risico's te nemen, die moet je dus rationeel afwegen. Dat is dus anders dan je als doorsnee consument zou doen. Als ondernemer ben je niet bang aangelegd.

OT: als je personeel in dienst neemt is het wel verstandig om zaken te gaan verzekeren, vooral de kosten van zieke werknemers, met name doorbetalen loon en bedrijfsarts.
Ik begrijp niet waarom een AOV voor de ondernemer even afgedaan wordt als onbetrouwbaar maar voor personeel is het ineens wel verstandig. Als ondernemer werk je voor eigen rekening en risico maar dat houdt niet in dat je risico's móét nemen. Dat AOV's onbetrouwbaar zijn is volgens mij vooral een volkswijsheid..

Daarnaast mag je een flinke buffer hebben als je op je 30e invalide raakt als ondernemer en tot je 67e moet teren op je buffer. Hoe zie je dat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
cytherea schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 08:44:
[...]

Ik begrijp niet waarom een AOV voor de ondernemer even afgedaan wordt als onbetrouwbaar maar voor personeel is het ineens wel verstandig. Als ondernemer werk je voor eigen rekening en risico maar dat houdt niet in dat je risico's móét nemen. Dat AOV's onbetrouwbaar zijn is volgens mij vooral een volkswijsheid..

Daarnaast mag je een flinke buffer hebben als je op je 30e invalide raakt als ondernemer en tot je 67e moet teren op je buffer. Hoe zie je dat voor je?
Dat is een risico, risico dat je de rest van je leven op de bijstand moet. En ja daar behoudt je je recht op, maar dien je volgens mij wel je ondernemong voor op te geven. Tenzij je voor de bijzondere bijstand voor ondernemers gaat.
Dat gezegd hebbende, de BBZ, kan je ook gebruiken als tijdelijk basis inkomen bij het starten.
Een AOV kan je ook pas na 6maanden in laten gaan waardoor de kosten flink zakken.
Maar goed ik zou me eerst maar eens zorgen maken over inkomsten genereren nu je wel kan werken, later pas over de periode dat je niet meer kan werken.
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:17:

Beginnen bij de kennissen die je hebt. Bijvoorbeeld je klasgenoten. Uiteraard zal niet iedereen een verkoopwonder zijn maar een belangrijk iets van camera man zijn is dat het een teamsport is. Freelance film bedrijfjes zijn vaak losvaste contacten onder freelancers. De een is goed in sales, de ander in licht en jij in filmen. Hoe je het wendt of keert, je hebt elkaar nodig.
Dus span samen met je klasgenoten, maak 'proeffilmpjes', ongetwijfeld ben je voor je studie ook op lokaties geweest en heb je contacten opgedaan. Misschien niet bij bedrijven die je de hoofdprijs kan vragen maar wel voor wie je werk kan maken die aansluiten bij de behoeften van grotere bedrijven.

En laat dat werk zien aan vrienden, kennissen. Want zij hebben ook weer kennissen die misschien wel weer bij bedrijven zitten die zich willen promoten dmv filmpjes. En zo gaat het balletje rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://nos.nl/artikel/208...en-kunstenaar-zzp-er.html
http://nos.nl/artikel/208...-verdienende-zzp-ers.html

Afbeeldingslocatie: http://nos.nl/data/image/2016/01/22/250116/864x486.jpg

Ik gok dat het werkelijke aantal nog een stukje hoger ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:42
[...]

De ellende is alleen dat in bepaalde beroepen die als fysiek zwaar worden aangemerkt, de premie hard kan oplopen. Als gastouder bijvoorbeeld zit je afhankelijk van je leeftijd al gauw richting de 10% van je inkomen te kijken, en dan ben je maar voor 80% van je inkomen verzekerd. Ben je bouwvakker, dan loopt dat nog harder op.
Logisch natuurlijk gezien het businessmodel van AOV's, maar het zet je wel aan het denken:
  • Kan ik dat missen, of moet ik dan mijn tarief omhoog zetten?
  • Willen mijn klanten dat hogere tarief dan betalen?
  • Hoe groot is het risico nou echt, en kan ik dan niet beter zelf een potje aanleggen?
  • Als ik door een ongeval of ziekte mijn eigenlijke job niet meer kan doen, kan ik dan misschien alsnog wel een ander beroep kiezen?
  • Als mijn inkomen wegvalt, is er dan echt een probleem? Wat is het inkomen van mijn partner bijvoorbeeld?
Etc.

Als je bijvoorbeeld door rugklachten niet meer zwaar kunt tillen, kun je je wellicht alsnog laten omscholen voor administratief werk, schilder, adviseur in het een of ander, etc. Voor velen is dat sowieso een prettiger vooruitzicht dan 30 jaar thuis op de bank zitten. En als je daar dan een inkomen van ontvangt, heb je heel die AOV ook niet nodig.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als je een beroeps AOV hebt hoef je echt niet 30 jaar op de bank te zitten, als je na omscholing ander werk krijgt blijft de AOV gewoon uitkeren... met een basis AOV die je in loondienst hebt is dat heel anders: zolang je nog achter de kassa kunt zitten betalen ze niks... heb je geen drol aan als intellectueel medewerker (ITer), van geestdodend werk wordt ik echt niet gelukkig. Beroeps AOVs keren uit als je je verzekerd beroep niet meer kunt uitoefenen. Voor ITers is het grootste risico een burnout en RSI.

En als de premies zo hoog zijn voor een bouwvakker dan zullen de risico's ook wel heel veel hoger zijn vergeleken met een ITer. Des te meer reden om dat af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak een goed cv en Linkedin-profiel, leun om te starten vooral op brokers en tussenpartijen die je aan opdrachten helpen waardoor je ondertussen een naam en netwerk opbouwt. Hanteer een tarief excl. reiskosten. Hou je kosten verder laag (ook geen leaseauto's, visitekaartjes etc.). Open in het begin geen zakelijke rekening en gebruik dus je privé-rekening. Hou 1/3 van je netto inkomsten achter voor de belasting die je pas 1,5 jaar(!) later moet afdragen. Als je na 6 maanden ZZP-er wil blijven moet je ZEKER een AOV en aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, maar verzeker je tegen ellende en niet om je volle salaris af te dekken. Belangrijker is dat je bij aanvang vooral flexibel moet zijn, je concentreert op het leveren van goed werk en van toevoegde waarde bent voor je klant/opdrachtgever.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online

Er is geen verzekeraar te vinden die jou van je 30e to je 67e voldoende uitkering gaat geven. Dat kost verzekeraars teveel. Er worden ook vaak uitvluchten gezocht om tot uitbetaling over te gaan als het langer dan een aantal maanden gaat duren. Dan ben je ineens weer arbeidsgeschikt en kun je jarenlang procederen om daarna weer arbeidsgeschikt te worden verklaard.

Invaliden (lage dwarslaesie, ontbrekende ledematen) zijn doorgaans wel in staat te werken. Zelfs mensen met een verstandelijke beperking kunnen werken.

De kosten van een betrouwbare verzekering (als zoiets bestaat) zijn zodanig hoog dat je echt beter zelf een buffer kunt opbouwen. In de bijstand kom je uiteindelijk toch wel als je arbeidsongeschikt bent. Daar kun je je beter geen illusies over maken als gewone ondernemer. Sommige ZZP-ers hebben wel de mogelijkheid flink te verdienen en op hun 50ste voldoende buffer te hebben om het tot het pensioen uit te zingen.

Daarom kun je beter het geld dat je in een verzekering wilt stoppen zelf sparen om zo zelf een buffer te hebben om een periode van ziekte op te kunnen vangen. Het hebben van een buffer is sowieso verstandig om tegenvallende bedrijfsresultaten op te kunnen vangen.

Voor personeel is het altijd maximaal 2 jaar doorbetalen. Dat werkt wel en het is betaalbaar. Het wordt ook op veel grotere schaal gedaan. Dat vinden verzekeraars prettig, want daar kunnen ze hun premies op baseren.

Overigens ben ik wel voor een verplichte verzekering voor ZZP-ers die zichzelf laten inhuren, al was het alleen maar om te voorkomen dat mensen voor veel te lage tarieven gaan werken. De race to the bottom moet worden gestopt. Bijkomend voordeel is schaalgrootte en herstel van solidariteit. Als er steeds minder mensen sociale premies betalen wordt dat steeds meer een probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 22-01-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Als dit het enige is dat je nog aan de discussie toe te voegen hebt.. Dan kap ik er mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 09:29:
[...]

Als dit het enige is dat je nog aan de discussie toe te voegen hebt.. Dan kap ik er mee..
Mijn excuses daarvoor, ik bedoelde het goed. Zoals je aangeeft eerst in je netwerk beginnen en langzaam uitbreiden. Ik denk dat het goed zou zijn als al die onderwijsinstellingen die dit soort opleidingen verzorgen het erg nuttig zou zijn ze ook een lesje ondernemen te geven. Je kunt nog zo goed zijn in je vak maar als je moeite hebt met ondernemen, heb je wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:22:
[...]
Mijn excuses daarvoor, ik bedoelde het goed. Zoals je aangeeft eerst in je netwerk beginnen en langzaam uitbreiden. Ik denk dat het goed zou zijn als al die onderwijsinstellingen die dit soort opleidingen verzorgen het erg nuttig zou zijn ze ook een lesje ondernemen te geven. Je kunt nog zo goed zijn in je vak maar als je moeite hebt met ondernemen, heb je wel een probleem.
Prima. Klopt, bij mij op de fotovakschool had je een module 'ondernemen' maar sldat stelde eigenlijk te weinig voor. Ik had zelf het geluk dat ik al bezig was voor klanten te werken en daarmee met veel vragen terecht kon bij mijn leraren. Die overigens allemaal beroepsfotografen waren.

Mij zou het mooi hebben geleken als ze bedrijven bereid hadden gevonden om met echte opdrachten te komen. Maar als ik nu zie hoe weinig tijd bedrijven eigenlijk hebben voor fotografie snap ik ook wel dat het niet altijd mogelijk is.

Dusss daar ga je dan, zet m op ouwe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik sprak laatst nog een kennis van me, freelance voice over. Heeft een eigen site maar staat daarnaast ook nog bij allerlei andere bureautjes ingeschreven. Er zijn jaren dat hij nauwelijks werk en inkomen, op bijstandsniveau moet leven, nu één grote klant heeft die hem dagelijks al 2 jaar voor 3 uur per dag inhuurt en daar een mooi inkomen van overhoudt. Het is een stukje netwerken maar vooral ook geluk hebben.

Om te beginnen denk ik dat het belangrijk is dat je zeer efficient moet draaien in tijden wanneer er geen opdrachten zijn, hoe komen jullie die periode door?

P.S Hoe hebben jullie de boekhouding geregeld? Een betrouwbare boekhouder is helaas moeilijk te vinden die het ook nog voor een schappelijk tarief wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

adis schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:07:
[...]

Dat is niet ongewoon in de creatieve sector, waar bijna iedereen als ZZP werkt. Dus licht- en geluidstechnici, videografen, fotografen en ontwerpers.

Niet omdat ze veel klanten hebben maar omdat die opdrachtgevers vaak door hun wisselend aanbod flexibel willen blijven in hun arbeidskrachten. Met vaste contracten moeten ze iedereen dan doorbetalen, zelfs als er geen werk is.

Dat klinkt leuk, maar uiteindelijk wordt het alleen maar gebruikt om werknemers te kunnen dumpen als ze te hard klagen over slechte werkomstandigheden (en dan bedoel ik zaken die Arbo-technisch echt niet door de beugel kunnen), omdat je geen ontslagrecht hebt, en als opdrachtgever dus geen verplichtingen.

Als fotograaf heb je trouwens meer aan een fatsoenlijk portfollio dan aan reclame. Het vervelende is dat je voor dat portfolio wel moet investeren in zaken als een camera, computer met software, en een aantal opdrachten op de pof zal moeten doen om te laten zien wat je kunt.

Wil je cameraman (video) gaan doen, dan wordt het wat lastiger, want er wordt van freelance cameramensen gauw verwacht dat ze een hele sloot aan apparatuur meebrengen op klus, en dan het liefst nog een specifiek model wat de opdrachtgever eist. Natuurlijk moet je als cameraman dan wel dat specifieke model van haver tot gort kennen.

Heel vaak stromen die mensen door vanaf een stage bij een lokale omroep of productiebedrijf. Ik weet zelf heel goed dat zoiets 'vanaf nul' opstarten onbegonnen werk is, vaak gaat het opdrachtgevers om het inhuren van de camera, het mannetje erachter is pas belangrijk as je 2 of 3 klussen voor die opdrachtgever gedaan hebt.

Brabant Crew Service staat bij mij overigens op een zwarte lijst: Die kerel wilde met 1 of ander slap excuus een faktuur van 500 euro maar niet betalen, ook niet nadat ik hem tegemoet ben proberen te komen en een incassobureau heb laten zeuren. :(

[ Voor 37% gewijzigd door Stoney3K op 30-01-2016 05:51 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 02:38:
Ik sprak laatst nog een kennis van me, freelance voice over. Heeft een eigen site maar staat daarnaast ook nog bij allerlei andere bureautjes ingeschreven. Er zijn jaren dat hij nauwelijks werk en inkomen, op bijstandsniveau moet leven, nu één grote klant heeft die hem dagelijks al 2 jaar voor 3 uur per dag inhuurt en daar een mooi inkomen van overhoudt. Het is een stukje netwerken maar vooral ook geluk hebben.

Om te beginnen denk ik dat het belangrijk is dat je zeer efficient moet draaien in tijden wanneer er geen opdrachten zijn, hoe komen jullie die periode door?

P.S Hoe hebben jullie de boekhouding geregeld? Een betrouwbare boekhouder is helaas moeilijk te vinden die het ook nog voor een schappelijk tarief wil doen.
Een vaste opdracht is natuurlijk erg mooi, dan kan je een beetje freelancen maar je hebt toch wat zekerheid.

Je wilt tijdens de opstart van je bedrijf de kosten zo laag mogelijk houden. Voor een eenmanszaak kan je de administratie zelf wel doen, even goed inlezen bij de site van de belastingdienst en dan moet het wel lukken. Eerst maar eens wat werk verrichten en een buffer opbouwen. Als je dan straks 50 uur per week opdrachten hebt kan je de administratie uitbesteden.

Ik gebruik zelf acumulus.nl voor mijn administratie en het is echt heel eenvoudig.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 30-01-2016 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Pfoe, periodes zonder werk doorkomen is natuurlijk altijd lastig. Belangrijkste voor zo'n periode is lijntjes blijven uitgooien en oude contacten weer aanhalen. Dat duurt altijd ff, maar soms heb je geluk en hebben ze je toevallig nodig.

Zelf heb ik nu een beetje spaargeld, eigenlijk voor de 5DIV en wat lenzen. Maar ik hou mijn budget flexibel. Als ik geld ergens anders voor nodig blijk te hebben kan dat ook.

Mijn opdrachtgevers betalen pas na een maand. En alvorens je van lead tot opgeleverd product zit ben je vaak ook al een tot twee maanden verder. Als ik nu in februari betaald wordt dan krijgt het eerste deel de bestemming loon/kosten voor in maart. Daarna gaat het naar spaargelden of investeringen. Ik betaal mijzelf overigens altijd een vast loon, ookal heb ik die maand misschien veel meer verdiend.
Als je de boel een beetje rollende kan houden heb je op deze manier een buffer van enkele maanden in de lucht hangen. En met een beetje discipline voldoende geld over voor investeringen en buffer op je bank.

Zo zei iemand veel eerder in het topic dat je geen zakelijke rekening moest nemen. Maar juist om geldstromen gescheiden te houden is dat wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-09 21:32
Ik heb een zakelijke KNAB rekening, kost volgens mij 5 euro per maand. Ik vind het ook makkelijker om een zakelijke rekening te hebben om de geldstromen uit elkaar te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 02:38:

Ik doe mijn boekhouding zelf. Alles geordend in mappen (1 per jaar) + een map "algemeen" (daar gaan verzekeringspolisen e.d. In).
Daarnaast een zakelijke rekening (staat professioneler en je houdt prive/zakelijk een heel stuk beter gescheiden).

BTW aangiftes doe ik zelf ieder kwartaal, voor mijn jaarrekening/inkomstenbelasting heb ik een boekhouder/accountant die daar een aantal uur mee bezig is. Ik zit bij een middelgroot bureau en betaal rond de €500 per jaar voor die werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ander mooi voorbeeld wat ik ken uit mijn eigen omgeving. Geluidsman met vrouw en kinderen, heeft een gedateerde website, wordt daardoor nauwelijks gevonden door de bekende zoekmachines. Toch heeft hij naar eigen zeggen dagelijks klussen en leeft hij niet op het sociaal minimum. Bij dat soort mensen vraag ik me altijd af hoe ze kunnen overleven terwijl ze op internet nauwelijks vindbaar zijn. Knappe prestatie als je als freelancer of kleine ondernemer jezelf weet te verkopen in een markt die overvol zit. Lijkt me best stressvol als je pech hebt, dan maanden zonder inkomen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 00:03:
Ander mooi voorbeeld wat ik ken uit mijn eigen omgeving. Geluidsman met vrouw en kinderen, heeft een gedateerde website, wordt daardoor nauwelijks gevonden door de bekende zoekmachines. Toch heeft hij naar eigen zeggen dagelijks klussen en leeft hij niet op het sociaal minimum. Bij dat soort mensen vraag ik me altijd af hoe ze kunnen overleven terwijl ze op internet nauwelijks vindbaar zijn. Knappe prestatie als je als freelancer of kleine ondernemer jezelf weet te verkopen in een markt die overvol zit. Lijkt me best stressvol als je pech hebt, dan maanden zonder inkomen zit.
Ik denk dat hij (ik doe hetzelfde werk) net als ik een paar vaste opdrachtgevers heeft die hem vaak inhuren, en de resterende dagen opvult met losse aanvragen/klussen. Wellicht gaat hij voor vast mee met een bandje/theatervoorstelling en dan heb je al gauw 4 dagen per week vol aan vast werk.

"Wij" hebben die website niet om werk binnen te slepen, hooguit om een nieuwe opdrachtgever te overtuigen qua referenties, of voor een toevallige passant

[ Voor 7% gewijzigd door jorisjan op 03-02-2016 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zo'n website is alleen handig voor mensen die jouw emailadres/telefoonnummer kwijt zijn. 90% van het werk komt van klanten die op korte termijn personeel zoeken en van freelancer #2 hebben gehoord dat jij ook goed bent. Als je dan tijd hebt en men is achteraf tevreden over de werkzaamheden wordt je vanzelf nog een keer gebeld. Ik denk dat dit geldt voor iedereen die vervangbaar werk doet als zelfstandige zoals cameramensen, stucadoors of php-geleerden.
Zodra je complete projecten van a tot z gaat begeleiden voor een klant die zelf niet kundig is in jouw vakgebied kan een website meerwaarde bieden. Zij hebben immers niet de mazzel om jou via directe collega's te ontmoeten en moeten je wel vinden via een halfbakken zoekterm in Google.
Wil je graag filmen en onderdeel zijn van een project? Wordt vrienden op Facebook met Frits van Dutchview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat netwerken echt essentieel is wil je freelance opdrachten binnenkrijgen, maar hoe doe je dat als je nog maar net om de hoek komt kijken, geen ervaring en portfolio hebt en bovenal geen idee hebt hoe dat netwerkproces van wheelen en dealen werkt?

Je hebt natuurlijk ook te maken met allerlei concullega's die ook om dezelfde opdracht vechten, hoe plaats je jezelf als beginneling in de markt?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:12:
Ik denk dat netwerken echt essentieel is wil je freelance opdrachten binnenkrijgen, maar hoe doe je dat als je nog maar net om de hoek komt kijken, geen ervaring en portfolio hebt en bovenal geen idee hebt hoe dat netwerkproces van wheelen en dealen werkt?

Je hebt natuurlijk ook te maken met allerlei concullega's die ook om dezelfde opdracht vechten, hoe plaats je jezelf als beginneling in de markt?
Vallen opstaan en weer doorgaan! owja en het topic nog eens goed doorlezen kan ook helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dingen waar je op zou moeten letten en of rekening mee houden.

Btw altijd apart zetten.
Je loonheffing en werkgevers deel ziekte kosten gaan ook nog van je inkomen af. Maar dit gebeurt het jaar daarop. (Gemene instinker) later kun je vooruit gaan betalen maar in het eerste jaar is dit achteraf.

Verzekering (ziektekosten en of arbeidsongeschikt).

Accountant kosten (of je moet het zelf kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 04:33:
Accountant kosten (of je moet het zelf kunnen)
Je hebt niet per se een gediplomeerde accountant (AA) nodig. Accountants hebben de neiging dingen te doen (jaarrekeningen maken bijvoorbeeld) die niet nodig zijn en hoge tarieven te vragen. Dat is voor een ZZP-er niet nodig. Zelfs bij een eenvoudige B.V. nog niet.

Je kunt ook terecht bij een administratiekantoor die de boekhouding doet. Die kan vaak ook advies geven. Zelf de administratie doen is het beste in de eerste jaren. Zo doende leer je ook het meest over het runnen van een bedrijf. Er is veel online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
. Zelf de administratie doen is het beste in de eerste jaren. Zo doende leer je ook het meest over het runnen van een bedrijf. Er is veel online te vinden.
Niet helemaal waar, juist in de eerste ja(a)r(en) zijn er veel specifieke fiscale regelingen waar je gebruik van kan maken. En de momenten waar in je veel administratieve fouten kan maken waarvan je niet per se veel leert.
Pagina: 1