Toon posts:

Vernieuwen van Powerline Adapters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Vanwege de aparte bouwvorm van ons huis zijn wij genoodzaakt om powerline adapters te gebruiken om draadloos internet in onze woonkamer te krijgen. Nu is de snelheid echt bar slecht, ook op plekken waar draadloos ontvangst gewoon goed is. De opstelling ziet er als volgt uit:

Hitron CGNv4 modem(recentelijk geleverd door Ziggo) --> Cisco Linksys PLE400 --> Cisco Linksys PLE400 --> Apple Airport Express.

Nu ben ik zelf even aan het kijken geweest en ik kom uit op bijvoorbeeld Sitecom LN-555 met nog een Sitecom LN-550 zodat ik op zolder ook nog wat draadloos internet kan uitzenden.

Zijn de LN-550 en de LN-555 met elkaar compatibel, is dit een goede keuze of zijn er betere alternatieven(behalve een kabel trekken)? Budget ligt op maximaal 150€.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie advies!

Groeten,

Ronald

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-01-2016 11:25)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet doen!

De LN-555 is zonder uitzondering de slechtste Homeplug AV 1.1 "500Mbps" set die ik onder handen heb gehad. Bij matige demping of verstoring ben je beter af met een oude AV 1.1 "200Mbps" set, oftewel wat je al hebt :X

Nu, de hamvraag is wat "bar slecht" exact is qua snelheid. "200Mbps" is in praktijk max ongeveer 70Mbps in zelfde stekkerblok tot zo'n 5Mbps als je verdiepingen en/of groepen moet overbruggen.

Stel je komt nu uit in de buurt van 5Mbps, dan kun je stellen dat je bij "500Mbps" zooi rond de 10Mbps zou kunnen halen. "600Mbps" of "1000Mbps" is bij slecht signaal zowaar slechter dan "500Mbps", daar mag je met 7Mbps blij zijn.

Wil je significant meer dan dit, dan moet je naar een MiMo-ontwerp gaan. Dat stuurt zowel over fase als over aarde signalen. Als beide aankomen heb je dubbele snelheid, als een van de twee geblokkeerd wordt hou je tenminste de ander over, en in alle gevallen gebruikt het de twee antennes om beter ruis te filteren en dus scherper signaal en een snellere, stabielere verbinding over te houden. Die worden verkocht als "1200Mbps" of "2000Mbps". Onder dezelfde omstandigheden die ik hierboven schets kun je daar misschien 25Mbps mee halen. Zijn de omstandigheden beter, dan is meer haalbaar, maar itt marketeers van de bedrijven die deze zooi leveren hou ik het liever realistisch. Als het enorm meezit kun je >100Mbps halen, maar dan zou je nu al eerder rond de 15Mbps moeten hebben.

Nu, als dat niet genoeg is, moet je alsnog aan iets anders denken. Ik vind dat je gewoon met vaste bedrade verbindingen moet werken. Zeker met een zakelijk internetabonnement (Ziggo geeft je alleen bij zakelijk een CGNV4) - het heeft geen zin om strakkere SLA's op de modem te hebben als je het zelf binnenhuis verprutst. 15m Cat6a UTP (echt koper, geen CCA) kost nog geen EUR 10, dus goedkoper is het altijd, zelfs als je iemand in moet huren om het voor je te trekken.

Wil je dat echt niet, dan is er MoCA, oftewel netwerk over coax (TV-kabel). MoCA 2.0 levert strak 400Mbps echte throughput. Het is iets duurder dan PLC, maar niet zoveel als je het met Homeplug AV 2.0 MiMo apparaten vergelijkt.

Stel je wilt toch Homeplug AV 2.0 MiMo gebruiken, blijf dan verre van Sitecom en Netgear. De beste die ik in handen gehad heb zijn die Devolo (1200+), maar dat zijn ook gelijk de duurste. Een voordelige keus zou een set van drie van TP-Link zijn. In PW staat enkel een set van 2 afgebeeld, maar TP-Link maakt zeker ook sets van drie.
pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset

Voor MoCA kom je uit op de Hirschmann MOKA-32:
pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32 )
(dat is per stuk, je hebt er dus twee of drie nodig in jouw situatie)

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet doen!

De LN-555 is zonder uitzondering de slechtste Homeplug AV 1.1 "500Mbps" set die ik onder handen heb gehad. Bij matige demping of verstoring ben je beter af met een oude AV 1.1 "200Mbps" set, oftewel wat je al hebt :X

Nu, de hamvraag is wat "bar slecht" exact is qua snelheid. "200Mbps" is in praktijk max ongeveer 70Mbps in zelfde stekkerblok tot zo'n 5Mbps als je verdiepingen en/of groepen moet overbruggen.

Stel je komt nu uit in de buurt van 5Mbps, dan kun je stellen dat je bij "500Mbps" zooi rond de 10Mbps zou kunnen halen. "600Mbps" of "1000Mbps" is bij slecht signaal zowaar slechter dan "500Mbps", daar mag je met 7Mbps blij zijn.

Wil je significant meer dan dit, dan moet je naar een MiMo-ontwerp gaan. Dat stuurt zowel over fase als over aarde signalen. Als beide aankomen heb je dubbele snelheid, als een van de twee geblokkeerd wordt hou je tenminste de ander over, en in alle gevallen gebruikt het de twee antennes om beter ruis te filteren en dus scherper signaal en een snellere, stabielere verbinding over te houden. Die worden verkocht als "1200Mbps" of "2000Mbps". Onder dezelfde omstandigheden die ik hierboven schets kun je daar misschien 25Mbps mee halen. Zijn de omstandigheden beter, dan is meer haalbaar, maar itt marketeers van de bedrijven die deze zooi leveren hou ik het liever realistisch. Als het enorm meezit kun je >100Mbps halen, maar dan zou je nu al eerder rond de 15Mbps moeten hebben.

Nu, als dat niet genoeg is, moet je alsnog aan iets anders denken. Ik vind dat je gewoon met vaste bedrade verbindingen moet werken. Zeker met een zakelijk internetabonnement (Ziggo geeft je alleen bij zakelijk een CGNV4) - het heeft geen zin om strakkere SLA's op de modem te hebben als je het zelf binnenhuis verprutst. 15m Cat6a UTP (echt koper, geen CCA) kost nog geen EUR 10, dus goedkoper is het altijd, zelfs als je iemand in moet huren om het voor je te trekken.

Wil je dat echt niet, dan is er MoCA, oftewel netwerk over coax (TV-kabel). MoCA 2.0 levert strak 400Mbps echte throughput. Het is iets duurder dan PLC, maar niet zoveel als je het met Homeplug AV 2.0 MiMo apparaten vergelijkt.

Stel je wilt toch Homeplug AV 2.0 MiMo gebruiken, blijf dan verre van Sitecom en Netgear. De beste die ik in handen gehad heb zijn die Devolo (1200+), maar dat zijn ook gelijk de duurste. Een voordelige keus zou een set van drie van TP-Link zijn. In PW staat enkel een set van 2 afgebeeld, maar TP-Link maakt zeker ook sets van drie.
pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset

Voor MoCA kom je uit op de Hirschmann MOKA-32:
pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32 )
(dat is per stuk, je hebt er dus twee of drie nodig in jouw situatie)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Beste dion_b,

Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat twee nieuwe plugs alles zou oplossen. Gelukkig dat ik het nog even gevraagd heb.

Ik ga denk ik van de week toch even informeren om een kabel te laten trekken.

Groeten,
Ronald

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45
Mijn ervaring met homeplug is dat elke generatie een flinke verbetering geeft en nu zover is dat het (met twee adapters!) een volwassen indruk maakt.
Momenteel gebruik ik een Zyxel PLA52206 set en mijn Fast Ethernet Switch is de limiterende factor.
In mijn oude apartement met antieke bedrading gebruikte ik deze om een afstand van 30 meter te overbruggen en in mijn nieuwe huis over 2 etages werkt het net zo goed. Dit is tevens mijn eerste set die nog nooit de verbinding kwijt raakte.

Zyxel PLA5206 Kit Pricewatch vanaf €53 (PLA5226 is UK versie)
pricewatch: Zyxel PLA5206 Kit

Review:
productreview: Zyxel PLA5206 Kit review door Tweaker36

[ Voor 3% gewijzigd door Zanac-ex op 19-01-2016 12:15 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zanac-ex schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:05:
Mijn ervaring met homeplug is dat elke generatie een flinke verbetering geeft en nu zover is dat het (met twee adapters!) een volwassen indruk maakt.
Momenteel gebruik ik een Zyxel PLA52206 set en mijn Fast Ethernet Switch is de limiterende factor.
In mijn oude apartement met antieke bedrading gebruikte ik deze om een afstand van 30 meter te overbruggen en in mijn nieuwe huis over 2 etages werkt het net zo goed. Dit is tevens mijn eerste set die nog nooit de verbinding kwijt raakte.

Zyxel PLA5206 Kit Pricewatch vanaf €53 (PLA5226 is UK versie)
pricewatch: Zyxel PLA5206 Kit

Review:
productreview: Zyxel PLA5206 Kit review door Tweaker36
"Iedere generatie"?

We hebben tot nu toe maar twee generaties gehad, Homeplug AV 1.1 ("200Mbps" en "500Mbps" afhankelijk van gebruikte chipset en frequentiebandbreedte) en Homeplug AV 2.0 ("600Mbps", "1000Mbps", "1200Mbps" en "2000Mbps", afhankelijk van gebruikte chipset en wel of geen MiMo).

Het verschil tussen jouw situatie en die van TS is simpel: jij hebt goed signaal en weinig verstoring tussen de adapters. Dan (en alleen dan!) presteert een "1000Mbps" (AV2.0 zonder MiMo met Broadcom chipset) set beter dan een robuustere "500Mbps" (AV1.1 met Sigma Designs chipset). In jouw geval zul je inderdaad steeds betere peformance halen. Met een AV2.0 MiMo set zou je nog eens een verdubbeling zien tov wat je nu haalt.

Maar TS heeft een shitverbinding. Dan gaat de winst van nieuwere adapters beperkt zijn: groot deel van die winst zit in strakke modulatie en dat lukt alleen bij (zeer) goed signaal. Ik denk dat het met AV2.0 MiMo bruikbaar zou zijn, maar niet meer dan dat - waarschijnlijk zou hij met "1200Mbps" of "2000Mbps" gevallen (die trouwens identiek presteren, het verschil is puur Qualcomm vs Broadcom marketing :X ) minder halen dan jij met "200Mbps".

Het is bijna niet op voorhand te voorspellen hoe PLC gaat werken in een huis, maar als je al een set met bepaalde specs hebt liggen is vrij accuraat aan te geven wat je met andere specs zou doen. Jij hebt een redelijke best-case, TS komt in de buurt van worst-case voor PLC.

Oslik blyat! Oslik!