Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06-2024
Heb een Onkyo TX-NR709 op zich best tevreden. Maar ben opzoek naar ietwat meer power. Vooral in stereo bereik.

Nu heeft deze receiver 170w per kanaal. En we weten allemaal dat het op papier er wast beter uitziet dan in RL.

Nu heb ik bijvoorbeeld een Pioneer SC-LX79 op het oog en deze levert 210 watts. Prijscategorie is anders dan mijn vorige receiver.
Of een Onkyo TX-NR1030 bijvoorbeeld.
Mijn vraag, heeft zo'n upgrade zin?? Misschien mensen met ervaring met een dergelijke upgrade.
Ik heb geen 4K tv en ben voorlopig ook niet van plan om Atmos te nemen.

Ik weet je kan het beste luisteren in een winkel. Maar blijft toch heel anders dan thuisomgeving + je hebt altijd een hongerige verkoper in je nek.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is misschien het overwegen waard om een stereoversterker / 2 mono blokken aan te sluiten op de pre-outs van je huidige Onkyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:51:
Het is misschien het overwegen waard om een stereoversterker / 2 mono blokken aan te sluiten op de pre-outs van je huidige Onkyo.
Helaas mag er geen apparatuur bij komen :'(

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Versterker luisteren in de winkel.... heeft eigenlijk bijna geen zin. Als ze al hebben staan staat ie midden in een open winkel, met boxen die waarschijnlijk totaal anders zijn dan je thuis hebt.

Onkyo 709 is een leuke instap receiver maar mist aardig wat verfijning. Een zwarder model heeft veel meer controle over het laag, en een stuk meer details in het hoog. Ook de inmeting zal waarschijnlijk een stuk beter zijn - dit is het grootste voordeel.

Op papier was mijn upgrade van een Aventage A1010 naar A3030 niet zo groot, door de inmeting klinkt het net alsof ik nieuwe boxen heb staan.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07
Wat voor speakers heb je op de versterker aangesloten? En als je aangeeft dat je meer power wilt. Wat bedoel je dan? Meer volume, meer controle in het laag of zijn er andere zaken die nu niet goed gaan in het geluid?
Alleen maar 40 watt extra gaat geen verschil maken in ieder geval en de klankverschillen tussen verschillende versterkers zijn niet gigantisch.

[ Voor 25% gewijzigd door blissard op 18-01-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:28
Vermogen is idd niet waar je het moet zoeken. Er van uitgaande dat beide waardes kloppen; als het bij 170 watt niet hard genoeg gaat, krijg je bij een verdubbeling (340 watt) er maar 3 DB bij. Dat is al geen groot getal en voor de meesten niet eens hoorbaar, laat staan wanneer er "maar" 40 watt bijkomt.

Mogelijk heb je speakers met een lage gevoeligheid dat is namelijk wèl van grote invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die versterker doet volgens mij max 95-110W bij 8 Ohm met 0,03 % THD bij gebruik van 5 kanalen.

Edit 1 :Uit de handleiding :(North American)110 watts minimum continuous power per channel, 8 ohm loads, 2 channels driven from 20 Hz to 20 kHz, with a maximum total harmonic distortion of 0.08% (FTC)130 watts minimum continuous power per channel, 6 ohm loads, 2 channels driven at 1 kHz, with a maximum total harmonic distortion of 0.1% (FTC)120 watts minimum continuous power per channel, 8 ohm loads, 2 channels driven at 1 kHz, with a maximum total harmonic distortion of 0.7% (FTC)(Others)7 ch × 170 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch driven of 1% (IEC)

Edit 2: ik denk dat je naar je akoestiek moet gaan kijken, doet meer dan je denkt!

[ Voor 81% gewijzigd door Lip op 18-01-2016 23:48 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:47
Lip schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:37:
Die versterker doet volgens mij max 95-110W bij 8 Ohm met 0,03 % THD bij gebruik van 5 kanalen.
Scheelt dat Pioneer ook het vermogen hetzelfde opgeeft als Onkyo en daarmee in praktijk ook lager uit valt. Hieronder de gegevens van de LX89, wel het "topmodel" (aangezien de Susano nooit is vervangen), maar naar mijn weten wel dezelfde voeding/vesterkers aan boord.
Two channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 165.8 watts
1% distortion at 191.6 watts

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 138.0 watts
1% distortion at 158.2 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 114.6 watts
1% distortion at 129.9 watts
Edit 2: ik denk dat je naar je akoestiek moet gaan kijken, doet meer dan je denkt!
Als er iets verschil gaat maken zal dat het zijn inderdaad. Of de stap van Audyssey MultEQ XT (waar ik dan weer niet laaiend enthousiast over ben) naar het MCACC wat Pioneer gebruikt. De genoemde stappen in vermogen gaat de verschillen niet maken. Als je daar mee wilt testen zou ik eerder aanraden eens een goede eindversterker te lenen en die aan de huidige receiver te hangen, puur om te zien wat het doet in je eigen ruimte. De audiofiele oplossing is - zoals ook al gezegd - een stereoversterker met HT Bypass, maar aangezien er geen apparatuur bij mag komen strepen we die vast af. Voor echt een berg meer vermogen moet je een TX-NR3008 van Onkyo zien te regelen, die kan de voorste kanalen bridgen (dus niet "Bi--Amp"). Voor sommigen zal het hoorbare verschil wellicht ook liggen in dat de Onkyo een Klasse A/B versterker heeft en de Pioneer een Klasse D, al is dat dan weer een andere discussie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Misschien is het handig als de TS aan geeft waarom hij/zij op zoek is naar meer power. Want ik kan me niet voorstellen dat je je speakers in de woonkamer met enige regelmaat zo hard hebt staan dat alles staat te vervormen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
Akoestiek is zeker een probleem en heb dat ook geprobeerd op te lossen met dempingsmateriaal.
Zonder succes overigens helaas. Heb wel gordijnen en een kleed.

Met meer power bedoel ik dat wanneer je wat harder speelt de volumeknop vrij ver open moet en dan klinkt het niet echt hard zeg maar.

De onkyo heb ik op basis van reviews gekocht. Maar zijn er audio zaken die je Receivers met recht van retour verkopen?
Voor ik 2.000 euro ga uitgeven? Een tv kun je aardig inschatten. Maar Receiver blijft lastig.

Ik denk dat ik sowieso even wacht op de nieuwe rz1000 van onkyo.
De RZ serie ziet er echt strak uit.

[ Voor 3% gewijzigd door wackidth op 20-01-2016 15:21 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik denk dat je van een koude kermis thuis komt, met het vervangen van je receiver.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:47
wackidth schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:18:
Met meer power bedoel ik dat wanneer je wat harder speelt de volumeknop vrij ver open moet en dan klinkt het niet echt hard zeg maar.
Wat is "vrij ver open" en wat is "niet echt hard"? Dat zijn allemaal relatieve opvattingen.

Pak er eens een (goede) dB-meter bij, Straks klap je 100 dB de ruimte in onder de noemer "niet echt hard". Op dat gebied verschillen oren nogal van elkaar (althans, hoe ver de beschadiging al is...).

Idem met de volumeknop, wat is "vrij ver"? De stand van de volumeknop zegt eigenlijk niets over hoe veel vermogen er wordt geleverd. Het hangt ook af van de bron. De ene bron staat hier op -32.5 dB, de andere mag richting de -20.0 dB. Wat beide nog steeds een (fikse) verzwakking van het geluid is,pas vanaf 0.0 dB gaat de receiver pas echt versterken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunhillclan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03-2022

sunhillclan

Hallootjes

Misschien 380V op je versterker, dan heb je ook wat meer '"power"op je versterker :p nee, grapje.

Ik vind de vraagstelling ook wat onduidelijk, je hebt een versterker en wilt wat meer power, maar wat voor speakers heb je bijv. ? geef wat meer info, dan kan er meer specifieke informatie gegeven worden.

alleen aangeven dat je een nieuwe versterker wilt aanschaffen zegt verder niks. (eigenlijk toch nieuw spul erbij).

[ Voor 17% gewijzigd door sunhillclan op 20-01-2016 16:22 ]

Rustaaaahhhhgg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
Speakers staan hieronder vermeld. Canton sl590

Dus het enige verschil tussen een receiver van 2.000 euro is Dat ik wellicht een dynamischer geluid krijg?

OK ben er van overtuigd dat ik geen extra volume hoef te verwachten.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunhillclan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03-2022

sunhillclan

Hallootjes

Ok bedankt,

Vervolgvraag, wat voor opstelling heb je? een 2.0 of 5.1? want bij een 2.0 bijv. zou je nog een kabel naar de RV speaker kunnen leggen van bijv RA. dan heb je een dubbele aansluiting. moet je wel op je versterker aangeven/configureren dat het stereo geluid betreft.

Ik weet niet zeker of het kan, maar ik heb begrepen dat het wel technisch wel mogelijk is.

Rustaaaahhhhgg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

wackidth schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:06:
Speakers staan hieronder vermeld. Canton sl590

Dat ik wellicht een dynamischer geluid krijg?
Nee, je luistert dan nog steeds naar de vervorming die ontstaat door de luisterruimte. Je hoort niet daadwerkelijk je luidsprekers.

Maak je zelf wijzer : http://realtraps.com/articles.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
wackidth schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:06:

Dus het enige verschil tussen een receiver van 2.000 euro is Dat ik wellicht een dynamischer geluid krijg?
Nee, je krijgt er zelfs geen dynamischer geluid van. Je luidsprekers zijn eenvoudig aan te sturen en redelijk gevoelig. Er is geen reden om aan te nemen dat het geluid beter wordt van welke andere versterker ook.

Wellicht als je een setje avalons koopt, dat je een steviger versterker nodig hebt.
Als je een ander geluid wilt, dan kun je beter je speakers vervangen. Dat gaat wel verschil maken.

Maar als je iets nieuws, moois, leuks wilt kopen, en je wordt daar blij van, dan kun je natuurlijk gerust een nieuwe receiver kopen. Ik weet zeker dat je na installatie van de nieuwe versterker denkt dat het beter klinkt. Beter luister je niet te veel naar die rationele lui hier :)

YouTube: Ignorance is Bliss - Scene from the Matrix

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 20-01-2016 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
Heb een 7.2 opstelling op het moment.

En met de akoestiek heb ik al geëxperimenteerd. Heb een stel polyesterwol platen gekocht bij een akoustiekwinkel.
Deze op diverse plekken neergezet zonder gewenst resultaat .

Staat overigens te koop op Marktplaats. :)

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die doen ook geen zier!

* Lip zoekt link

Gevonden :
http://audioundone.com/do-it-yourself-bass-traps
http://www.instructables....your-recording-studio-or/

Dit is een zinnigere upgrade aan je audio installatie, dan dat je oorspronkelijk van plan was.

[ Voor 70% gewijzigd door Lip op 20-01-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
Laat ik het zo zeggen. Ik heb het over power. Maar er komt niet uit wat ik er van zou verwachten zeg maar.

De woonkamer is een L-vorm de luidsprekers staan aan de korte muur. En de luisterplek staat op de hoek van de L.

Als je begrijpt wat ik bedoel.:) dus in de open ruimte.
Als ik naar voren loop en bij de speakers ga staan dan dreunt de Bas enorm. Maar op de luisterplek is het "normaal" zeg maar.

Hmzzz hoe verder ik weer in het verhaal verder kom. Kom ik er weer achter dat het toch de akoestiek moet zijn. En positionering van de luisterplek wellicht.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
Lip schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:59:
Die doen ook geen zier!

* Lip zoekt link

Gevonden :
http://audioundone.com/do-it-yourself-bass-traps
http://www.instructables....your-recording-studio-or/

Dit is een zinnigere upgrade aan je audio installatie, dan dat je oorspronkelijk van plan was.
Ja ik heb zulk soort setups ook voorbij zien komen. Maar dit komt zeker nooit door de commissie hier.

Maar thanks...

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Stomme vraag: klinkt het veel beter met de deur ( tuin/ balkon ) open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Gooi het onder de noemer audiovisuele kunst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

blissard schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:10:
Ja, dat heeft dezelfde werking als een basstrap. Dat komt omdat er minder reflecties zijn door het open van een deur of een raam. Daarom rijd iedereen ook graag in de zomer met z'n raam open, de bass van de subwoofer is dan beter hoorbaar in zo'n honk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dat snap ik Lip. Ik wil alleen graag van Wackidth horen of dit zijn probleem oplost.

Oh, klinkt een beetje kortaf. Niet zo bedoeld uiteraard

[ Voor 25% gewijzigd door blissard op 20-01-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

wackidth schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:59:
Heb een 7.2 opstelling op het moment.

En met de akoestiek heb ik al geëxperimenteerd. Heb een stel polyesterwol platen gekocht bij een akoustiekwinkel.
Deze op diverse plekken neergezet zonder gewenst resultaat .

Staat overigens te koop op Marktplaats. :)
@blissard: Was ook niet zo opgevat, ik ben niet van glas gemaakt.. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Lip op 21-01-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
blissard schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:10:
Nooit geprobeerd eigenlijk. Zal dat binnenkort eens proberen.
Het geluid word wel een stuk beter (warmer) wanneer de gordijnen dicht zijn. Ben altijd blij dat het wintertijd is :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:28
wackidth schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:05:
Als je begrijpt wat ik bedoel.:) dus in de open ruimte.
Als ik naar voren loop en bij de speakers ga staan dan dreunt de Bas enorm. Maar op de luisterplek is het "normaal" zeg maar.
Zijn het vooral de lage tonen waar je "volume" mist? Dan zouden het staande golven kunnen zijn, of eigenlijk de naamloze tegenhanger ervan. Mogelijk zit je op een plek waarbij de geluidsgolven elkaar opheffen en je daarom niet zoveel hoort. De relatief eenvoudige oplossing met het beste resultaat is dan om de luisterpositie te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
Denk toch dat de akoestiek een probleem is. (hoewel een nieuwe Receiver leuker is :))
Probleem is alleen, hoe ga ik dit oplossen? Dan zou ik eventueel met akoestische plafondplaten aan de gang moeten oid. Maar alvorens ik een paar honderd euro ga uitgeven? En er daarna achter te komen dat dat ook geen zin heeft gehad.

Hier misschien mensen met ervaring daarmee? Of wellicht eens ter plaatse een luisterend oor willen geven?

[ Voor 20% gewijzigd door wackidth op 23-01-2016 22:55 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lees mijn Onkyo review, luidspreker plaatsing komt daarin aanbod. Daar staan vast verbeter tips in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
Lip schreef op zondag 24 januari 2016 @ 00:50:
Lees mijn Onkyo review, luidspreker plaatsing komt daarin aanbod. Daar staan vast verbeter tips in.
Mooi stuk tekst...Met nuttige info! Even globaal door genomen... Moet nog een keer op gemak goed doorlezen. Maar meteen begonnen met "toe in" of out :)

Maar wow dat scheelt echt veel! Stereo weergave is een stuk beter!! De mid range komt ook al een stuk beter uit.

Moet er nog even verder mee experimenteren... En audessey metingen verrichtten. Hoewel ik nog wel meen dat ik last heb van flutter echo. Maar dit Is zeker een stap in de goede richting.

[ Voor 5% gewijzigd door wackidth op 24-01-2016 12:52 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Mooi, dat verbetering plaats heeft gevonden! Ik ben nog wat aanpassingen aan het maken. L-vorm kamer luidspreker inrichting ben ik nu aan het schrijven.

Ben je nog van plan om geld in de sloot te gooien?

[ Voor 9% gewijzigd door Lip op 24-01-2016 12:53 ]

Pagina: 1