Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen privé wagen i.p.v. lease wagen?

Pagina: 1
Acties:

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
tl;dr: Ik wil graag een eigen wagen aanschaffen i.p.v. mijn leasewagen, is dit in mijn omstandigheden realistisch?

Ik ben werkzaam als technical service engineer over heel Vlaanderen (België). Redelijk veel verplaatsingen dus, reken op 50k tot 60k km per jaar. Snel een uur of 3 a 4 in de wagen, elke werkdag.

Voor mijn job heb de de keuze tussen een leasewagen van 't bedrijf (Opel Astra met enkele opties), of met een eigen wagen rijden. In dat laatste geval krijg ik een nettovergoeding van €600/maand . Bij een firmawagen betaal ik €100/maand "belastingvoordeel alle aard", met een privé wagen niet. In beide gevallen heb ik een tankkaart.

Ik zou graag met een automaat rijden, voor het verhoogde comfort (niet schakelen, wordt 'vermoeiend' bij véél filerijden). Echter, dit lijkt niet mogelijk bij de leasing (binnen mijn budget). Zodoende zou ik opteren voor een eigen wagen.
Een nieuwe wagen is redelijk duur en lijkt binnen mijn budget niet mogelijk. Ik heb een 2dehands Golf Volkswagen Variant gevonden van eind 2011 met een 90k kilometers op de teller, automaat, rijkelijk uitgerust, voor een prijs van €13.000.

Rekenwerk:
  • Maandelijkse vergoeding: €600 + €100 = €700
  • Ik reken om 4 jaar met deze wagen te rijden: €700 x 12 maanden x 4 jaar = €33600
Hiervan moet ik:
  • de wagen aankopen: €33600 - €13000 = €20600
  • inschrijvingstaks betalen (1-malig): €20600 - €400 = €20200
  • 4 jaar lang alle kosten betalen. +-€20000 / 4 jaar = budget van €5000 / jaar
Elk jaar:
  • Kleine omnium verzekering (dekt geen eigen schade bij ongeval in fout): €1300
  • Auto bijstandsverzekering: €150
  • Baantaks: €300
  • Klein + groot onderhoud: €400 + €600 = €1000
  • Een nieuwe set banden: €600
Totaal van de jaarlijkse kosten die ik verwacht: €3350
Resterend bedrag voor niet-standaard onderhoud / herstellingen: €1650

Kan ik het reëel bekostigen met de vergoeding die ik krijg?
Kan ik "onvoorziene kosten" verwachten die groter zijn dan de €1650 die ik er per jaar voor overhoud?

Wat kan er mis gaan?
  • Accident in fout (eigen schade niet verzekerd, is niet echt betaalbaar)
  • Onvoorziene defecten / kosten aan de wagen
Het risico is uiteraard een stuk groter.
Ik ben geen roekeloos chauffeur, maar heb de laatste 3 jaar wel een klein onnozel schadegevalletje in fout. Weegt helaas door op de verzekering (i.c.m. leeftijd (24j)). Loop ook wat meer risico door de vele km's rijden natuurlijk.
Leasing wagen total loss rijden is uiteraard niet de bedoeling, maar te overzien. Met mijn eigen wagen is dat net wat pijnlijker.

Kortom, ik zou graag mijn eigen wagen aanschaffen, maar weet niet goed of dat wel een realistische optie is. Graag wat advies. Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Alvast erg bedankt! :)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik ken de Belgische situatie niet, maar 'vergeet' je in je berekening niet de aanschafkosten? Hetzij je hebt de kosten van de auto op de bank staan (en trekt daar geen rente van zodra je het gebruikt voor je eigen wagen (ok, is niet veel momenteel, maar kun je dus ook niets anders van doen) ), hetzij je zult een financiering moeten afsluiten.... Lijkt me beide niet te verwaarlozen.

Ik heb in Nld een poosje terug in een soortgelijke situatie gezeten, en kwam toen (met eigen geld dus zonder financiering) erop uit dat het voor mij voordeliger was om zelf te rijden. Verschil met jouw situatie was wel dat ik toen net bij mijn werkgever begon, niet wist hoe lang ik daar wilde blijven werken, en ik met een lease-auto minimaal vier jaar vol moest houden. Heb het uiteindelijk 13 maanden volgehouden; met een lease-auto had ik toen een fikse afkoopsom moeten betalen wat ik met m'n eigen auto niet hoefde. Kan ook nog een overweging zijn....

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 18-01-2016 21:08 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zou je bij dat soort km-standen een eigen auto willen aanschaffen? Lekker in de auto van de baas gaan rijden en zelf prive een auto kopen voor in je vrije tijd.
Ik zie verder nergens in je berekening je brandstofkosten terug komen (moet dat ook van die 600 euro betaald worden?).
Verder is 1000 euro per jaar aan onderhoud wel heel erg weinig, als je 60k per jaar gaat rijden

Vaak bu'j te bang!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:52
Ik zou zeker voor leasewagen alleen al omwille 60k per jaar.
Als je voor privé wagen opteer dan moet je elke 2 jaar nieuwe of andere 2de hands auto kopen wat ook duur maakt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je schrijft je auto naar 0 af?
330k km na 4 jaar op de klok dan heeft de auto nog steeds wel enige restwaarde.

Verder weet ik niet wat de regels in België zijn maar als ik met mijn auto (heb ook afgezien van een lease auto) voor mijn werk moet rijden is het risico bij een ongeval voor mijn werkgever.

[ Voor 46% gewijzigd door GoldenSample op 18-01-2016 23:45 ]

• Tweaker36
Bedankt voor de replies so far :)
naitsoezn schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:07:
Ik ken de Belgische situatie niet, maar 'vergeet' je in je berekening niet de aanschafkosten? [...] Lijkt me beide niet te verwaarlozen.
Dat calculeer ik inderdaad niet mee. Ik hoef geen financiering aan te gaan, maar verlies wel de interest. Nu is dat niet echt het grote bedrag (13.000 aan 0,40% -> €52 per jaar)
[...] en ik met een lease-auto minimaal vier jaar vol moest houden. Heb het uiteindelijk 13 maanden volgehouden; met een lease-auto had ik toen een fikse afkoopsom moeten betalen wat ik met m'n eigen auto niet hoefde. Kan ook nog een overweging zijn....
Daar heb ik hier in België nog niet van gehoord. Eerdere functie met leasewagen beëindigd zonder dergelijke issues.
-tom-562 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:09:
Waarom zou je bij dat soort km-standen een eigen auto willen aanschaffen? Lekker in de auto van de baas gaan rijden en zelf prive een auto kopen voor in je vrije tijd.
Ik zie verder nergens in je berekening je brandstofkosten terug komen (moet dat ook van die 600 euro betaald worden?).
Verder is 1000 euro per jaar aan onderhoud wel heel erg weinig, als je 60k per jaar gaat rijden
  1. Om met een automaat te kunnen rijden (i.v.m. rijcomfort i.c.m. de vele (file)kilometers).
  2. Mag vrijwel onbeperkt privé rijden met de leasewagen, dus eigen privé wagen naast lease wagen heeft geen nut.
  3. Ik krijg een tankkaart, dus brandstofkosten zijn gedekt.
  4. De onderhoudskost kan ik net lastig inschatten, dat is hier ook een beetje mijn vraag.
royalt123 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:17:
Ik zou zeker voor leasewagen alleen al omwille 60k per jaar.
Als je voor privé wagen opteer dan moet je elke 2 jaar nieuwe of andere 2de hands auto kopen wat ook duur maakt.
De leasing firma leaset voor max 4 jaar of 200.000km (wat er eerst komt). Oke, op die 2dehands wagen staan al 90k km op de teller, maar de motor kan daar vlot nog 200k km bij aan. Onderhoud zal uiteraard nodig zijn.
GoldenSample schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:43:
Je schrijft je auto naar 0 af?
330k km na 4 jaar op de klok dan heeft de auto nog steeds wel enige restwaarde.
Ik reken idd naar geen restwaarde. 2dehandswagen is nu al 4j oud. Als ik er nog 4j mee rijd, is ie 8 jaar oud, en dan met die km stand... Het zal niet veel meer opleveren, maar idd, nog wel iets.
Verder weet ik niet wat de regels in België zijn maar als ik met mijn auto (heb ook afgezien van een lease auto) voor mijn werk moet rijden is het risico bij een ongeval voor mijn werkgever.
Dat is een terechte opmerking.
Mogelijks moet ik een contract tekenen als ik mijn eigen wagen neem, waarin de werkgever die verantwoordelijkheid van zich afschuift.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je onbeperkt mag rijden met die leasebak, waarom wil je dan een privé auto? Ga lekker leasen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Alleen vanwege de automaat voor zover ik begrijp.
Dan zou ik gewoon eens in overleg met je baas gaan, of je geen andere wagen kan krijgen.

Qua onderhoud, 1000 euro bij de dealer voor 60k km per jaar, ik denk dat je eerder richting de 2500 euro gaat.
Mss kan je op de VW site de standaardprijzen voor standaard onderhoudsbeurten vinden

[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 19-01-2016 10:41 ]

Vaak bu'j te bang!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tweaker36 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:17:

[...]

Dat is een terechte opmerking.
Mogelijks moet ik een contract tekenen als ik mijn eigen wagen neem, waarin de werkgever die verantwoordelijkheid van zich afschuift.
Mag in Nederland niet dat laatste, maakt niet uit wat je tekent.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je krijgt dus ook als je een eigen auto rijdt een tankkaart, waarmee je onbeperkt kan tanken, dus ook voor je privé gebruik? Hoe is dat mogelijk zonder dat je daar inkomstenbelasting over moet betalen? Wellicht dat een en ander in België anders geregeld is dan hier in Nederland, maar ik denk dat onze belastingdienst dat toch gewoon als loon in natura zou opvatten.

Persoonlijk zou ik met een dergelijk gebruikspatroon gewoon lekker leasen. Al was het alleen maar om de onbezorgdheid. Wat ga je doen als je auto eens voor langer onderhoud/schadeherstel naar de garage moet? Vrij nemen? Of zelf betalen voor vervangend vervoer?

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 19-01-2016 18:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tweaker36
Orion84 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:39:
Je krijgt dus ook als je een eigen auto rijdt een tankkaart, waarmee je onbeperkt kan tanken, dus ook voor je privé gebruik? Hoe is dat mogelijk zonder dat je daar inkomstenbelasting over moet betalen? Wellicht dat een en ander in België anders geregeld is dan hier in Nederland, maar ik denk dat onze belastingdienst dat toch gewoon als loon in natura zou opvatten.
Bij lease wagen is de tankkaart ongelimiteerd, bij privé wagen is er wel een limiet. Die zou net moeten volstaan voor de nodige km'ers rijden (zakelijk + beetje privé)
Persoonlijk zou ik met een dergelijk gebruikspatroon gewoon lekker leasen. Al was het alleen maar om de onbezorgdheid. Wat ga je doen als je auto eens voor langer onderhoud/schadeherstel naar de garage moet? Vrij nemen? Of zelf betalen voor vervangend vervoer?
Daar is de autobijstand en een extra optie bij m'n autoverzekering voor, maar helemaal waterdicht is het inderdaad niet.

Ik denk dat we inderdaad kunnen besluiten dat het geen goed idee is. Ergens was ik daar zelf ook al achter, maar het kriebelde wel om het toch te doen. Hopen dat er bij de leasemaatschappij nog iets mogelijk is...

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 11:43
Anders eens navragen hoeveel je evt moet bijbetalen voor een automaat.
Kost wel iets van geld maar met zulke afstanden zou ik het risico van een eigen auto niet willen dragen.

Verwijderd

Die 100 euro die je bij je vergoeding optelt, is dat de 100 euro die je anders zou betalen voor een leasewagen? In dat geval zou ik het niet als inkomst meetellen in de berekening voor een eigen auto, als je er vervolgens 48x100 af moet halen ben je bijna je 'vrije' 1650 euro per jaar kwijt.
Pagina: 1