Weigering retour na defect en vervanging fabrikant.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
Ik heb een probleempje, en ja, dat komt voor een aanzienlijk deel omdat ik meerdere fouten heb gemaakt, maar, ik ben toch nog benieuwd of ik nog ergens recht op heb, of dat dit gewoon een lesje was.

De situatie
Ik heb een toetsenbord gekocht, mijn oude is oud, en zo'n mechanisch ding leek mij wel wat. Nu zijn die prijzigjes, en ik ben een echte Nederlander, dus ik ben gierig en wil zo min mogelijk uitgeven. Eentje met echte Cherry toetsen hoefde dus niet, het merk mocht tonkiewonkie zijn en naast verlichting hoefde ik eigenlijk geen extras zoals zero-ghosting en meer van dat soort dingen.

Dus ik kocht een pricewatch: X2 Mirage, die toen nog, 20 december, te boek stond als eentje met Kailh Red's op Tweakers.

De geoefende koper ziet hier natuurlijk direct wat dingen fout gaan:
Hij is wel heel goedkoop
De website van de fabrikant is niet duidelijk over welke switches erin zitten
Er is niks bekend op het internet, op wat press-releases na.

Normaliter had ik ook gezegd "dat wordt 'm niet", maar, nu ik redelijk ervaren china-shopper ben, gaat "Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook" lang niet altijd op. Die Kailh switches zijn vast heel wat goedkoper dan de echte Duitse Cherry's, het merk is onbekend en het ietwat vage Engels klonk mij ook ietwat Chinees in de oren, kortom, ik dacht "Da's gewoon een Chinees plankje wat dit Nederlandse bedrijf, met Spire als moederbedrijf, verkoopt voor weinig"

Kortom, de alarmbellen werden weggewuifd, ik bestelde hem bij een niet-nader-te-noemen webshop en kreeg het plankje binnen. En ja hoor, op de doos staat in het erg groot "made in China" en ook is de doos vrij typisch chinees. Kortom, ik wrijfde in mijn handjes, want ik had een goedkoop Chinees mechanisch plankje, eat that Corsair!

Aangesloten op de pc, en direct viel op dat heel veel toetsen niet reageerden. Andere PC geprobeerd, en hetzelfde euvel.

Oude tobo erbij gepakt, en die deed het wel. Kortom: nieuwe plank is stuk. Kan gebeuren [zeker bij Chinese meuk dacht ik nog]

Maar, verder eigenlijk niet echt naar het bordje gekeken [stom stom stom], het typte wel aardig, anders dan mijn oude Trust rubberdome, dus het zou wel goed zijn.

Fabrikant en webshop gemaild met het verhaal. Waarom ook de fabrikant? Omdat bij mijn vorige probleem [Beyerdynamic koptelefoon] de fabrikant het heel wat sneller oploste dan de webshop, dus, waarom ook niet. Wat kan er immers nou misgaan....

Fabrikant kon het inderdaad sneller oplossen, paar keer over en weer gemaild en daarin is duidelijk te zien dat ik nog in de veronderstelling ben dat het een mechanisch toetsenbord is, dus na de kerstvakantie tobo naar fabrikant gestuurd, en 2 dagen later nieuwe plank terug. Oude plank had een kabelbreuk. Kan gebeuren.

Dus, ik typen op mijn goed werkende tobo, maar, iets twijfelt eraan of dit nou wel een echte mechanische is. Dus, ik pak mijn keypuller erbij, rop een toets eraf, en tot mijn kleine verbazing zag ik een rubberdome.

Toetsenbord weer in de doos, mails gestuurd naar Fabrikant en webshop over dat ik nu niet echt tevreden ben, want ik dacht, dankzij Tweakers, de website van de fabrikant en dat in de mails niet gezegd is "ho, maar, dit is een rubberdome hoor!" dat ik een Kailh toetsenbordje in mijn handen had.

Webshop geeft hierbij aan dat ik het met de fabrikant kan oplossen, omdat ik het bord van hun heb gekregen.

Fabrikant lijkt eerst welwillend te zijn, maar al snel komt naar voren dat zij van mening zijn dat zij niks hoeven te doen voor mij, want er was geen financiële transactie en nergens op de website staat dat dat het een mechanisch toetsenbord is. Alleen dat de kwaliteit even goed is als eentje.

In een laatste poging nog de webshop een vriendelijke mail gestuurd of ze alsjeblieft met hun hand over hun hart kunnen strijken, maar hier reageerden ze negatief op: omdat het toetsenbord niet van hun komt, niet populair is en ik inmiddels op de 3 weken na aankoop zit, kunnen zij helaas niks voor mij betekenen.

TLDR:
Rond 20 december tobo gekocht waarvan ik dacht dat het mechanisch was door beschrijvingen op de website van fabrikant.
Eerste tobo arriveert de 23ste, blijkt defect te zijn. Fabrikant kan hem sneller vervangen dan webshop, ik stuur hem na kerstvakantie op naar fabrikant.
2 dagen later krijg ik een werkende vervanging van fabrikant.
Tijdens het schrijven de review ontdek ik dat hij niet mechanisch is.
Webshop zegt "we kunnen je niet helpen want wij hebben dit tobo niet geleverd + de twee weken waren al om"
Fabrikant zegt: "Wij kunnen je niet helpen, want er is geen financiele transactie + je hebt onze site verkeerd gelezen"

Nu is mijn vraag: Hebben zij gelijk? Ik denk eerlijk gezegd van wel, zeker wat betreft de webshop.

Nogmaals, ik weet dat ik zo'n beetje alles heb fout gedaan wat ik fout kon doen:
De prijs was te laag
Ik had het de fabrikant kunnen vragen
Ik had geen "zaken" moeten doen met de fabrikant
Ik had direct bij mijn eerste twijfel mijn keypuller moeten gebruiken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Goedkoop is duurkoop :P. Balen zeg, ik las dat zinnetje net en had direct door dat het geen mechanisch toetsenbord is. Je kan niks meer doen dan hem in gebruik nemen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Wat stond er op de site van de webshop? Stond daar iets over mechanische toetsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Samenvattend : Dus je besteld een toetsenbord die eigenlijk te goedkoop is voor de geboden techniek, bij een buitenlandse Chinese webshop. Je ruilt daarna het toetsenbord om bij de fabrikant, en hier mee ben je ook niet tevreden, en vraagt daarna om een refund?

Fabrikant heeft gelijk
Winkelier heeft ook gelijk (want eerste aanspreekpunt, + volgens Nederlandse wet zou een Nederlandse winkelier ook in het gelijk staan maar is hier n.v.t)
=
RobinHood zit met de gebakken peren.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
rty schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:42:
Wat stond er op de site van de webshop? Stond daar iets over mechanische toetsen?
this gaming keyboard gives you the feeling of a mechanical keyboard and you don't need to break the bank for it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:40:
Goedkoop is duurkoop :P. Balen zeg, ik las dat zinnetje net en had direct door dat het geen mechanisch toetsenbord is. Je kan niks meer doen dan hem in gebruik nemen denk ik.
Jawel, verkopen voor +/- de helft dat ie nu kost :P
rty schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:42:
Niet in de letterlijke zin van "This product has Kailh Red Switches"

Wel:
Key switch with tactile feedback ,key knocks life time 10,000,000 cycles

Tja, "switch", is in mijn wereldje, zeker als "tactile feedback" er ook bij staat en 10 miljoen aanslagen, toch echt een mechanische switch zoals Cherry ze maakt. Dat er geen merk bij staat deed mij eigenlijk vooral vermoeden dat het een kloon zou zijn, zoals Kailh dat is.
Lip schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:43:
Samenvattend : Dus je besteld een toetsenbord die eigenlijk te goedkoop is voor de geboden techniek, bij een buitenlandse Chinese webshop. Je ruilt daarna het toetsenbord om bij de fabrikant, en hier mee ben je ook niet tevreden, en vraagt daarna om een refund?

Fabrikant heeft gelijk
Winkelier heeft ook gelijk (want eerste aanspreekpunt, + volgens Nederlandse wet zou een Nederlandse winkelier ook in het gelijk staan maar is hier n.v.t)
=
RobinHood zit met de gebakken peren.
Fout, ik heb hem gekocht bij een Nederlandse webshop, maar de naam ervan boeit in dit verhaal niet.

Het tobo is chinees, en ik accepteerde een typische Chinese kwaliteit daarom ook, puur omdat de prijs idd laag is voor een mechanisch tobo, maar, then again: de switches zijn het duurste, vervang die voor goedkope dingen, en de prijs van het tobo kan behoorlijk zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Uhm, je bent dus buiten de webshop om naar de fabrikant gegaan voor garantie, krijgt een ander exemplaar toegestuurd, en je vind het nu raar dat de webshop dat exemplaar (dat zíj jou dus níet toegestuurd hebben) niet wil terugnemen (onder garantie, non-conformiteit, WKOA, whatever)?

Die webshop kan natuurlijk op geen enkele manier instaan voor wat de fabrikant buiten hun om aan jou toestuurt. Da's toch niet zo heel raar? WKOA lijkt me in ieder geval niet relevant hier, en eerlijk gezegd betwijfel ik of relevant is wat er uberhaupt qua vage omschrijving op de website van de fabrikant stond... wat stond er bij de webshop? Als die expliciet iets zeggen over mechanisch, dan kun je daar mss nog iets halen, maar je hebt het alleen hebt over suggesties (!) van de fabrikant (!) en je noemt nergens wat de webshop beloofde....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
Bij de webshop staat alleen een linkje naar de site van de fabrikant, echter, dit is ook het geval bij de Gamdias Hermes [niet eens een link naar de fabrikant] en de Gigabyte Force K83. Zelfs bij een Razer Blackwidow staat niet genoemd dat het een mech tobo is.

En nee, dit is geen dodgy webshop, gewoon een bekende met 4,5 ster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:01

Aganim

I have a cunning plan..

Misschien hard, maar het lijkt mij ook terecht dat de webshop stelt dat je te laat bent voor retour onder Koop op Afstand, het is jouw keuze geweest om de garantie via de fabrikant te regelen. Die op zijn beurt jou niets verplicht is verder.

En eerlijk gezegd:
this gaming keyboard gives you the feeling of a mechanical keyboard
Dit gamingtoetsenbord geeft je het gevoel van een mechanisch toetsenbord <- dat impliceert naar mijn bescheiden mening aan alle kanten al vrij duidelijk dat het geen mechanische ramplank is, ongeacht wat ze verder nog op hun site zetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Eigenlijk nekt een eigen slimmigheidje om sneller te zijn via de fabrikant je hier. Garantie gaat altijd via de winkel en via de fabrikant is altijd secundair en een vorm van coulance. WKOA betreft het originele product en dat heb je niet meer want defecte via fabrikant geruild voor nieuw. Maar het echte probleem was dat het product niet aan de verwachting voldeed, want niet mechanisch. Eigenlijk had je de winkel niet moeten laten weten dat je het via de fabrikant geruild had, maar ja is wel eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
sambalbaj schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:18:
Eigenlijk nekt een eigen slimmigheidje om sneller te zijn via de fabrikant je hier. Garantie gaat altijd via de winkel en via de fabrikant is altijd secundair en een vorm van coulance. WKOA betreft het originele product en dat heb je niet meer want defecte via fabrikant geruild voor nieuw. Maar het echte probleem was dat het product niet aan de verwachting voldeed, want niet mechanisch. Eigenlijk had je de winkel niet moeten laten weten dat je het via de fabrikant geruild had, maar ja is wel eerlijk.
Nouja, mijn twee weken waren toen ook net 2 dagen om, en ik had ook al eerder gemaild dat ik misschien de RMA via de fabrikant ging doen, waarop ze nog vriendelijk mailden "dat is goed, maar besef je wel dat je dan geen garantie meer hebt via ons"

Nouja, die garantie is het probleem niet :+

Ach, het ziet er naar uit dat ik nu gewoon de deksel op mijn neus heb gekregen, goedkoop blijkt soms echt duurkoop te zijn, dingen kunnen inderdaad te mooi zijn om waar te zijn, en de volgende keer regel ik de garantie mooi wel met de webshop, dan maar een weekje langer wachten.

Lesje geleerd, en iig no-hard feelings richting de webshop, zal er gerust weer wat bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Uhm, dan snap ik helemaal niet zo goed wat het doel van dit topic is? :? Je hebt willens en wetens de garantie verspeeld door buiten de webshop om te gaan (nota bene na waarschuwing van de webshop zelf), en je wist toen dus ook dat je geen WKOA meer kon claimen, en in je OP zeg je al dat het wss zeer shabby was. Het beste wat je kon claimen is dat je getrapt bent in de marketingzin "gives you the feeling of a mechanical keyboard"? Wat wil je nu eigenlijk nog van wie? :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
Nog even bevestigd krijgen dat het gewoon mijn eigen fout was en dat de shop en fabrikant gewoon in hun recht staan eigenlijk.

En ja, gaf mezelf al weinig kans van slagen, nu is dat bevestigd en denk ik "ach, leermoment."

Wat ik nu nog wil in dit topic? Niks, tis wel okay zo. Ik ga niet eindeloos doorzemelen dat er vast wel iets is wat die fabrikant voor mij moet doen.

Natuurlijk was coulance van ze prettig geweest, maarja, coulance kun je niet afdwingen. En hopelijk hebben zij er ook van geleerd, sowieso hebben zij de tweakerspagina al aan laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
naitsoezn schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:37:
Je hebt willens en wetens de garantie verspeeld door buiten de webshop om te gaan (nota bene na waarschuwing van de webshop zelf), en je wist toen dus ook dat je geen WKOA meer kon claimen
Ik zie niet in waarom je garantie of WKOA verspeelt (anders dan door tijdsverloop). Als het geen mechanisch toetsenbord is, en die suggestie wel werd gewekt, is dat een reden om de koop te ontbinden (dwaling). Of dat hier het geval is, zal afhangen van de indruk die de webwinkel heeft gewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
GlowMouse schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:13:
[...]

Ik zie niet in waarom je garantie of WKOA verspeelt (anders dan door tijdsverloop). Als het geen mechanisch toetsenbord is, en die suggestie wel werd gewekt, is dat een reden om de koop te ontbinden (dwaling). Of dat hier het geval is, zal afhangen van de indruk die de webwinkel heeft gewekt.
Omdat hij het geleverde artikel niet meer heeft. Hij heeft nu een ander toetsenbord dan wat hij heeft gekregen van de winkel en dus zegt de winkel als je dit via WKOA terug stuurt dat zij dit niet hebben geleverd. Lijkt me niet meer dan logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Pendora schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:26:
[...]

Omdat hij het geleverde artikel niet meer heeft. Hij heeft nu een ander toetsenbord dan wat hij heeft gekregen van de winkel en dus zegt de winkel als je dit via WKOA terug stuurt dat zij dit niet hebben geleverd. Lijkt me niet meer dan logisch
Onder de WKOA heb je de verplichting eenzelfde product terug te sturen, lijkt me logisch dat de winkel ook genoegen moet nemen met een product wat er fysiek exact hetzelfde uitziet en ook nog eens werkend is. Helaas is het inmiddels te laat voor WKOA, maar dwaling kan nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

GlowMouse schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:18:
[...]

Onder de WKOA heb je de verplichting eenzelfde product terug te sturen, lijkt me logisch dat de winkel ook genoegen moet nemen met een product ...
De serienummers kloppen dan niet meer. En kloppen dan niet meer de inkoop van de winkel.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Lip schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:22:
[...]

De serienummers kloppen dan niet meer. En kloppen dan niet meer de inkoop van de winkel.
Er is geen enkele verplichting om het apparaat met hetzelfde serienummer te retourneren, zolang het maar om hetzelfde artikel gaat. Een apparaat uit een andere markt waarvoor de winkel zelf geen garantie meer kan claimen is een twijfelgeval, maar in dit geval zie ik echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
GlowMouse schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:39:
[...]

Er is geen enkele verplichting om het apparaat met hetzelfde serienummer te retourneren, zolang het maar om hetzelfde artikel gaat. Een apparaat uit een andere markt waarvoor de winkel zelf geen garantie meer kan claimen is een twijfelgeval, maar in dit geval zie ik echt geen probleem.
Maar in dit geval is het niet het artikel wat hij geleverd heeft gekregen dat hij weer terug stuurt. Het is ook niet hetzelfde artikel. Tevens kan de TS niet bewijzen dat dit het artikel is wat hij van de leverancier heeft gekregen.
Zoals jij het nu voorstelt: Ik koop een iPhone 6s bij bedrijf X, een jaar later koop ik een nieuwe bij bedrijf Y en stuur de iPhone 6s die ik een jaar eerder had gekregen van bedrijf X terug naar Y onder WKOA. Ze kunnen dan hoogstens de waarde vermindering van een paar krasjes in rekening brengen en ik heb weer een nieuwe iPhone. Denk niet dat er een rechter in Nederland mee akkoord gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Een iPhone die een jaar is gebruikt, die vol stof zit en waarbij de geheugenchips vaak zijn beschreven, is compleet onvergelijkbaar. Na ontbinding van de koop, treedt 6:271 BW in werking. Dat artikel vereist niet dat je precies hetzelfde toetsenbord teruggeeft. Bij effecten komt het vaker voor dat je ze niet meer in bezit hebt. In dat geval ben je verplicht soortgelijke effecten te kopen, ook als die inmiddels een hogere prijs hebben. Zie bv. hier, voetnoot 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

GlowMouse schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:39:
[...]

Ik betwijfel dat en kan me voorstellen dat de bewijslast van het identiek zijn dan bij de koper ligt en dat is vrijwel niet te doen.

Bij een digitaal iets of effecten kan je aantonen dat het 100% identiek is. Bij een toetsenbord kan je dat niet, tenzij de serienummers uit dezelfde serie komen.

Ik heb in het verleden wel eens iets gekocht waarbij je duidelijk moest kijken naar de serienummers omdat verschillende series in andere landen gemaakt werden en je absoluut één uit land A moest hebben ivm betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
Welk serienummer? Ik heb gekeken of ik eentje kon vinden, maar er staat nergens eentje vermeld op een zichtbare plaats.

Ook op de doos zit geen sticker met een serienummer, zowel bij de kapotte als bij de nieuwe die rechtstreeks van de fabrikant komt.

Ja, dat vond ik ook al vreemd. Als de boel sneller was gegaan, lees: geen kerstvakantie tussendoor en ik had niks tegen de shop gezegd, had ik hem in theorie gewoon kunnen retourneren naar de webshop, want het is onmogelijk te zien hoe oud het tobo is.

Pagina: 1