Slippende koppeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727107

Topicstarter
Goedenavond,

Toen ik vanmorgen wegreed met mijn auto merkte ik dat de trekkracht van de auto een stuk minder is dan normaal en dat de koppeling slipt bij te snel gas geven (zo rond de 3000 toeren). Eenmaal onderweg gebeurde het ook in de 5e versnelling als ik van 90 snel naar 100 wil. Dit is de eerste keer dat ik merk dat hij slipt en hiervoor geen enkel probleem gehad met snel optrekken/gas geven. Nu heeft het de afgelopen nacht behoorlijk gevroren en is het vandaag ook niet boven het vriespunt geweest. Kan een slippende koppeling liggen aan winterse omstandigheden of is mijn koppeling “opeens” versleten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Je zegt dat de trekkracht een stuk minder is? Dat lijkt me apart, het enige dat je bij een slippende koppeling moet merken is dat je toerental opeens omhoog schiet terwijl je snelheid nagenoeg gelijk blijft (simpel gezegd lijkt het alsof je bak in z'n vrij staat). Indien dit niet gebeurt maar je gewoon een stuk trager optrekt kan het zijn dat een cilinder gewoon niet mee wil, dan zit het probleem waarschijnlijk in de ontsteking. Als je normaal nooit last hebt gehad bij hard optrekken lijkt het mij vreemd dat er nu opeens al slip zou zijn bij normaal rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De mindere trekkracht is eigenlijk meer bijzaak. Wat ik voornamelijk merk is dat wanneer ik snel wil accelereren het toerental rap omhoog loopt en dan "opeens" terugzakt (dus echt een slip). Afgelopen zondag heb ik nog met gemak van 100 naar 130 km/u kunnen versnellen terwijl ik vol op het gaspedaal trap. Als ik dat nu doe accelereert de auto minder en slaat het toerental opeens terug als dit rond de 3000-4000 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:08

-tom-562

Oliesjeik

Om welke auto (en welk blok) gaat het (en hoeveel km heeft alles gelopen)? Is het een kabel- of hydraulisch bediende koppeling?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:36

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Je koppeling is gewoon versleten. Bij mijn Accord (een echte koppelingseter, is ook bekend) begon hij ook plots te slippen. In het begin af en toe tot je na een paar 1000km helemaal niets meer kon.

Vervang nu zo snel mogelijk je koppeling voordat je plaat zover op is dat je je klinknagels je vliegwiel stukmaken, dan word het weer een stukje duurder.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Motorblok en kabel- of hydraulisch zou ik niet zo weten, gaat om een Citroën C3 1.4i Prestige Ligne uit 2005. Het lijkt wel alsof het ene probleem nog niet verholpen is, of het andere laat al van zich horen.. Net wiellagers moeten vervangen. Auto heeft in augustus een grote beurt gehad, wordt gek van al die complicaties achter elkaar.

-EDIT-

Even een stukje van een ander forumpost geknipt, wat de situatie perfect omschrijft:

Het volgende heb ik sinds kort bij het rijden in de 5 en 6.
Bij constant toerental (bijv. 2500) vol gas geven resulteert in de volgende cyclus:

1. Toeren gaan een paar honderd rap omhoog, zoals het hoort.
2. Toeren vallen daarna weer terug (naar bijv. 2500).
3. Hierna stijgen de toeren gestaag.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 727107 op 18-01-2016 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 19:46
Versleten koppeling inderdaad, gauw (laten) vervangen :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1