Opzoek naar een chiller voor gpu mining in kamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-12-2020
Hallo,

Ik ga Cryptocurrency minen met 2x r9 nano videokaart en was opzoek naar hoe ik het beste mijn kamer koel kan houden. Ik las ergens dat een chiller een goed idee is wat het gehele ruimte koel houdt.

Maar ik kan nergens vinden waar ik een geschikte chiller kan kopen, er zijn wel sites maar die verkopen chiller voor industriel gebruik met 10 duizenden watt, maar ik zoek meer een kleine chiller voor alleen in mijn kamer.

Kwa watt heb ik alleen een psu van 750 watt, iemand enig idee waar ik een geschikte chiller kan vinden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Chiller?
Je bedoelt gewoon een Airco? Voor n kleine kamer is een klein mobiel geval prima, lijkt me.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan de warmte eventueel gebruiken om water voor warmwater/verwarming te verwarmen? Als je meer warmte produceert dan het reservoir op temperatuur kan afgeven, kan je af en toe koelwater verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
McKaamos schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:00:
Chiller?
Je bedoelt gewoon een Airco? Voor n kleine kamer is een klein mobiel geval prima, lijkt me.
Een airco kan niet tot vriespunt koelen, meeste hebben minimaal temp tot 15 graden. chiller kan lagere temperaturen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
begintmeta schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:03:
Je kan de warmte eventueel gebruiken om water voor warmwater/verwarming te verwarmen? Als je meer warmte produceert dan het reservoir op temperatuur kan afgeven, kan je af en toe koelwater verversen.
Ik begrijp je niet, zocht meer naar een antwoord waar ik een chiller kan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-09 18:18
Verwarming uitdraaien. Miners aan . :)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bestoo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:13:
...
Ik begrijp je niet, zocht meer naar een antwoord waar ik een chiller kan aanschaffen.
Wil je tot het absolute nulpunt? Je zoekt 'een chiller' voor je kamer, een chiller is 'a machine that removes heat from a liquid via a vapor-compression or absorption refrigeration cycle.'

Je wil warmte uit de kamer verwijderen met 'een chiller', maar je specificeert niet hoeveel warmte, wat het mag kosten, hoe groot de kamer is, hoe de isolatie van de kamer is, wat de temperaturen (en temperatuurverschillen zijn).... Als je gewoon zoekt waar je chillers kan aanschaffen moet je misschien gewoon nog wat verdergoogelen.Je zou bijvoorbeeld ook je koelkast (of een airco) en haalt daar je chiller uit en legt de buizen door je kamer, als die chiller te weinig capaciteit heeft, haal je een grotere...

Mijn suggestie kwam voort uit de gedachte dat ik aanname dat je gewoon de warmte je kamer uit wil hebben, dat zou kunnen door de kaarten met water te koelen en dat water de kamer uit te pompen. (en die warmte eventueel elders nuttig te gebruiken).

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2016 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
een psu van 750 watt, van MS-TECH zeker...Je weet dat je alleen maar verlies draait met zo'n setupje om Litecoins of andere coins te minen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een chiller voor GPU's en CPU dumpt de warmte gewoon in de kamer waar de chiller staat. Ik heb nog nooit een oplossing gezien dat het naar buiten afgevoerd kan worden. Op welke manier je ook onderdelen gaat koelen, het enige wat er gebeurt is warmte verplaatsen van de CPU/GPU naar de kamer. Op dit punt is er ook geen verschil tussen luchtkoeling, waterkoeling of phase-change.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destrega
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 15:03
Voor 2 grafische kaarten extra koeling aanschaffen? dat lijkt me wel heel overdreven. Tenzij je bijv. in een studentenhuis woont waarbij de stroom is inbegrepen kun je nog middels een GPU minen. Indien je de stroom zelf moet betalen kan GPU minen niet eens meer uit, laat staan dat je nog eens een extra apparaat aan hebt staan om te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Destrega schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:19:[/b]
... kan GPU minen niet eens meer uit,...

Helemaal in het begin van een cryptocurrency (TS geeft tenslotte niet aan om welke currency het gaat, noch met welk doel hij die mined) is soms best snel te minen (alleen is de currency dan doorgaans eigenlijk niets waard), en je kan voor de gein minen natuurlijk, niet noodzakelijk voor het geld. Zo had ik in het begin eens wat bitcoin gemined om te zien hoe het werkt en zo, ergens daarnaa had ik de boel maar gewoon weggegooid, had ik achteraf gezien beter niet kunnen doen.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
begintmeta schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:17:
[...]

Wil je tot het absolute nulpunt? Je zoekt 'een chiller' voor je kamer, een chiller is 'a machine that removes heat from a liquid via a vapor-compression or absorption refrigeration cycle.'

Je wil warmte uit de kamer verwijderen met 'een chiller', maar je specificeert niet hoeveel warmte, wat het mag kosten, hoe groot de kamer is, hoe de isolatie van de kamer is, wat de temperaturen (en temperatuurverschillen zijn).... Als je gewoon zoekt waar je chillers kan aanschaffen moet je misschien gewoon nog wat verdergoogelen.Je zou bijvoorbeeld ook je koelkast (of een airco) en haalt daar je chiller uit en legt de buizen door je kamer, als die chiller te weinig capaciteit heeft, haal je een grotere...
Een chiller is een vorm van airconditioning die ruimtes koelt door middel van water. Een gewone airconditioning koelt met een koudemiddel; in een chiller circuleert water als koudemedium om de ruimte mee te koelen.

Kwawarmte (met name in de zomer) wil ik de temperatuur rond de 0 graden of tot max 5 graden. Kwa kost tot 200 euro, kamer is ongeveer 12 m2,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bestoo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:28:
Een chiller is een vorm van airconditioning die ruimtes koelt door middel van water. ...
Kwawarmte (met name in de zomer) wil ik de temperatuur rond de 0 graden of tot max 5 graden. Kwa kost tot 200 euro, kamer is ongeveer 12 m2,
Even los van dat wikipedia het niet helemaal met je eens is over wat 'een chiller' is, leidingwater heeft een temperatuur van pakweg 10-15°C, dus je moet als je een lagere temperatuur wil bereiken dan eerst het water voor 'de chiller' wat chillen denk ik. Daarnaast zal het water voortdurend gekoeld moeten worden, aangezien het een temperatuur lager dan die van de kamer en de omgeving van de kamer moet hebben... die zal in de zomer soms wel tot >30°C kunnen stijgen....

Je kan vermoedelijk het beste een inloopkoelkast laten bouwen, maar dat gaat voor 200€ niet lukken.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
bestoo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:28:
[...]
Je wil in de zomer als het buiten 25+ graden is een kamer gaan afkoelen tot het vriespunt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
PilatuS schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:34:
[...]

Je wil in de zomer als het buiten 25+ graden is een kamer gaan afkoelen tot het vriespunt ?
ja haha, kan toch :) of niet? Ik wil gewoon mijn videokaarten koel houden dus dacht het gehele kamer koelen. Misschien een andere manier? De videokaarten zitten gewoon in de case alleen de zijpaneel is open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
Destrega schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:19:
Voor 2 grafische kaarten extra koeling aanschaffen? dat lijkt me wel heel overdreven. Tenzij je bijv. in een studentenhuis woont waarbij de stroom is inbegrepen kun je nog middels een GPU minen. Indien je de stroom zelf moet betalen kan GPU minen niet eens meer uit, laat staan dat je nog eens een extra apparaat aan hebt staan om te koelen.
Kwa stroom is er geen probleem, dus jij denk 2 videokaarten die 24/7 rond de 70 graden draaien hebben geen extra koeling nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destrega
bestoo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:37:
[...]

Kwa stroom is er geen probleem, dus jij denk 2 videokaarten die 24/7 rond de 70 graden draaien hebben geen extra koeling nodig?
Inderdaad, pakweg een jaar geleden had ik er +- een half jaar 2 in een goed gekoelde kast in een extra kamer en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
Destrega schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:42:
[...]

Inderdaad, pakweg een jaar geleden had ik er +- een half jaar 2 in een goed gekoelde kast in een extra kamer en dat ging prima.
hoe heb je je case gekoeld? misschien moet ik een nieuwe topic maken, over hoe ik het beste mijn case kan koelen tijdens minen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:19
Het is overigens compleet nutteloos om nog te gaan minen met GPU('s). Zelfs met 10 van die dingen maak je 0,0 winst, zelfs als je zelf je stroom niet hoeft te betalen. Als dat laatste het geval is denk dan aan het milieu en doe het niet. Mocht je het wel zelf moeten betalen dan stel ik me vrijwillig beschikbaar voor het ontvangen van je geld, veel betere investering. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destrega
In mijn geval had ik een Fractal Design Define R3 met in elke slot een koeler. Mijn moederbord had 3 PCI-e x16 slots waarbij ik 1 kaart in de bovenste en een kaar in de onderste slot deed zodat er voldoende ruimte tussenin is voor de koeling.
Toegegeven, het maakte aardig wat herrie maar hij stond toch in een kamer waar ik niet was.

Wat de meeste miners echter deden was een constructie als deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/1882780/flags/LL

Erg low-tech zoals je ziet. Maar het enige wat je er voor nodig bent zijn wat pci extenders van een tientje en wat hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
Electromonkey schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:51:
Het is overigens compleet nutteloos om nog te gaan minen met GPU('s). Zelfs met 10 van die dingen maak je 0,0 winst, zelfs als je zelf je stroom niet hoeft te betalen. Als dat laatste het geval is denk dan aan het milieu en doe het niet. Mocht je het wel zelf moeten betalen dan stel ik me vrijwillig beschikbaar voor het ontvangen van je geld, veel betere investering. :+
Ik heb het niet over bitcoin, maar over eentje die nog niet uit is en er geen asics voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
Destrega schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:53:
In mijn geval had ik een Fractal Design Define R3 met in elke slot een koeler. Mijn moederbord had 3 PCI-e x16 slots waarbij ik 1 kaart in de bovenste en een kaar in de onderste slot deed zodat er voldoende ruimte tussenin is voor de koeling.
Toegegeven, het maakte aardig wat herrie maar hij stond toch in een kamer waar ik niet was.

Wat de meeste miners echter deden was een constructie als deze:
[afbeelding]

Erg low-tech zoals je ziet. Maar het enige wat je er voor nodig bent zijn wat pci extenders van een tientje en wat hout.
Ik gebruik maar 2 gpus dus denk dat het moeite niet waard is om hele rig te gaan maken zo. Ik zet de pc gewoon op de zijkant en haal ik de bovenste paneel weg. De case heeft zelf paar kleine ventilators, maar ik weet niet of dat genoeg is kwa koeling?

Hoe kan ik ze het beste koelen, kan ik gewoon een grote ventilator schuin van boven erop richten of moet de ventilator even hoog als de videokaarten worden geplaats zodat het tussen de videokaarten blaast? Of een airco aanschaffen en in de kamer plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
bestoo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:36:
[...]

ja haha, kan toch :) of niet? Ik wil gewoon mijn videokaarten koel houden dus dacht het gehele kamer koelen. Misschien een andere manier? De videokaarten zitten gewoon in de case alleen de zijpaneel is open.
Waarom zou je een kamer willen hebben waar het 0 tot 5 graden is ? Ga je met een winterjas in de kamer zitten terwijl het zomer is en buiten 25 graden is ?

Ik zie geen reden waarom je niet gewoon een airco zou kopen. Ik kan in de zomer als het buiten 25+ graden is gewoon gamen en de kamer onder de 20 graden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Een hele ruimte tot ver onder omgevingstemperatuur brenger kost een godsvermogen aan energie, en heeft daarbij geen toegevoegde waarde voor jouw doel.

Of jouw gpu's nu 40 of 60 graden zijn, het maakt ze geen tick sneller. Misschien een miniem beetje efficienter met de energie, maar dat valt in het niet met een airco. Sterker nog, ik denk dat een simpele ruimte ventilator dat al opheft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destrega
bestoo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:09:
[...]

Ik gebruik maar 2 gpus dus denk dat het moeite niet waard is om hele rig te gaan maken zo. Ik zet de pc gewoon op de zijkant en haal ik de bovenste paneel weg. De case heeft zelf paar kleine ventilators, maar ik weet niet of dat genoeg is kwa koeling?

Hoe kan ik ze het beste koelen, kan ik gewoon een grote ventilator schuin van boven erop richten of moet de ventilator even hoog als de videokaarten worden geplaats zodat het tussen de videokaarten blaast? Of een airco aanschaffen en in de kamer plaatsen?
Je wilt wel een airco/chiller aanschaffen en je kamer tot 5 graden koelen maar niet 2 kabeltjes kopen en een uurtje timmeren? Ik volg je even niet.

Ik raad je aan om eerst eens even te kijken hoe warm je kaarten nu worden (met bijv. MSI Afterburner) in een kamer met een raam op een kier. De kans is groot dat je met dit weer de komende maanden niks extra's nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
Destrega schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:18:
[...]

Je wilt wel een airco/chiller aanschaffen en je kamer tot 5 graden koelen maar niet 2 kabeltjes kopen en een uurtje timmeren? Ik volg je even niet.

Ik raad je aan om eerst eens even te kijken hoe warm je kaarten nu worden (met bijv. MSI Afterburner) in een kamer met een raam op een kier. De kans is groot dat je met dit weer de komende maanden niks extra's nodig hebt.
Ik heb totaal geen ervaring met open rig bouwen, welke kabels ik nodig heb. Is zelfs de eerste x dat ik wil minen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Kun je dan niet beter met iets goedkopers beginnen?? 1000-1400 euro aan gpu's is nogal wat voor je eerste keer.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 21:17
Chil genoeg buiten nu,ff onder een afdakje knallen

Carpe scrotum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
pwillemske schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:04:
Kun je dan niet beter met iets goedkopers beginnen?? 1000-1400 euro aan gpu's is nogal wat voor je eerste keer.
Met een goedkope gpu verdien je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
bestoo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:26:
...

Ben benieuwd naar je inschatting dat je iets gaat verdienen met de nog niet uitgekomen cryptocurrency die je gaat minen.

Eerst even aanzien wat de temperatuur doet lijkt me best een goed idee trouwens.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestoo
begintmeta schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:28:
offtopic:
bestoo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:26:
...

Ben benieuwd naar je inschatting dat je iets gaat verdienen met de nog niet uitgekomen cryptocurrency die je gaat minen.

Eerst even aanzien wat de temperatuur doet lijkt me best een goed idee trouwens.
Ik kan zelf aangeven volgens mij tot hoeveel graden ik ze will laten draaien, ik denk tussen 70 en 75. Heb ik in dit geval extra koeling nodig? Ze zullen constant blijven draaien alleen als ik ze wil schoonmaken gaan ze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

bestoo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:33:
[...]

Ik kan zelf aangeven volgens mij tot hoeveel graden ik ze will laten draaien, ik denk tussen 70 en 75. Heb ik in dit geval extra koeling nodig? Ze zullen constant blijven draaien alleen als ik ze wil schoonmaken gaan ze uit.
Denk het niet. Vaak koelt je kast trouwens wel beter als je je kast gesloten houdt, in de orientatie zet zoals hij hoort en er, indien nodig, extra in/out take fans bijzet.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Pagina: 1