Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 17:11
Help een overclock noob :). Mijn i5 3470 begint oud te worden en hoop hem nog een jaartje langer te kunnen gebruiken door er een overclock op uit te voeren. Ik weet dat de cpu multiplier limited is, dit is voor mij ging probleem. Ik was toch niet van plan om ver te overclocken. Volgens velen is het namelijk mogelijk om op non K ivy bridge cpu's de multiplier met 4 te verhogen, dus een effectieve overclock van 400 mhz als de BCLK hetzelfde blijft. Mijn plan is om mijn BCLK ook een lichte overclock te geven, bijvoorbeeld naar 104 om zo een turbo kloksnelheid van 4160 mhz te krijgen. Mijn moederbord is echter een B75 bord. Ik dacht eerst dat je met een B75 bord niet kan overclocken, maar volgens velen op het internet is het wel mogelijk, echter minder goed. Vandaar dus mijn vraag, kan ik overclocken met mijn systeem?

Informatie over mijn systeem:
CPU: i5 3470
CPU-fan: 212 EVO
CPU core temp na 10 min prime95: 52 graden C
Moederbord: pricewatch: Asus B75M-A

Bij voorbaat dank :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 12:29

Nemesizz

Untouchable

Even kijken wat de opties zijn in je BIOS/UEFI.

Zelf heb ik ook een 3470, en kon inderdaad de multiplier wat verhogen (iedereen zegt altijd non-K kan niet overklokken, dus voor de 'grap' eens de multiplier omhoog gezet en woppa, start gewoon op met 3,8Ghz ipv 3,2Ghz ook op alle 4 cores, heb het bij mijzelf wel weer terug gezet omdat op een of andere manier EIST en dergelijke automatisch uitgaat waardoor dat ding zinloos op 3,8 bleef zitten).

Maar....een 3470 is toch ook weer niet zó oud? :P
Zelfs de meeste 1e generatie Core i processor kunnen tegenwoordig nog goed meekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Je kan niet overklokken met je cpu/mobo combinatie. Hooguit de turbo multi als gewone multi instellen, maar dat is bij B chipsets ook al lastig vaak. Ben bang van niet dus.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:41
Ik heb de zelfde CPU. Hij voldoet prima voor mij gebruiken (Gamen en multitasken) maar jee kan er echt geen zak mee overclocken op z77 laat staan op B75. Ook is de performance er van minimaal. Lekker zoo houden mocht gamen niet meer soepel gaan een mooie upgrade naar skylake doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackioo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-12-2024
Hij draaide bij mij gewoon zonder probleem op 4x 4.0 GHz icm een MSI Z68A-GD65. Werd ook totaal niet warm.
Mijn huidige 4690K draait trouwens ook op 4x 4.0 GHz.

Mijn 1e systeem.. '-' Mijn 2e systeem.. '-' Mijn 3e systeem..