Tafelblad beschadigd wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste tweakers,

Wist niet precies waar ik dit topic kon plaatsen, hopelijk staat het hier goed.

Ik heb de volgende tafel:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/bjursta-uittrekbare-tafel-zwart__67535_PE181365_S4.JPG

Nu kwam er wat witte verf op het tafelblad, heb het er gelijk af proberen te halen zonder succes, uiteindelijk aan de slag gegaan met een schuursponsje, nu is dus een deel van het blad dus echt aardig wit uitgeslagen (dus het effect van schuurpapier).

Wat kan ik doen om het er nog mooi uit te laten zien? (Ik heb financieel nu niet de mogelijkheid een nieuwe te kopen).

Bedankt alvast.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Beste antwoord (via miicker op 18-01-2016 21:24)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kaalschuren en opnieuw lakken:
http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/90057474/#/90057469
Aangenomen dat het inderdaad een tafel van Ikea betreft.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04 12:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb die tafel ook en volgens mij is het blad daadwerkelijk gelakt (waar de meeste Ikea-producten gefineerd zijn). Dat valt bijna alleen maar te fixen door het hele ding op te schuren en opnieuw te lakken met een vergelijkbare kleur.

Heb je Ikea al eens gebeld? Misschien hebben zij nog advies?

Verder nogal mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar schuren combineert absoluut niet lekker met meubels die je niet daadwerkelijk helemaal wil opschuren...

[ Voor 22% gewijzigd door NMe op 18-01-2016 16:58 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:27
Schuurpapier pakken en doorgaan met waar je aan begonnen bent. Daarna in zijn geheel over schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 17:47

DarkUnreal

Postmaster General

Tafel kleed :o ?..

Denk met verf /lak dat je het verschil wel blijft zien.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 07:32
Echt mooi? Helemaal opschuren en opnieuw verven.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Laatst online: 23-04 17:47

DarkUnreal

Postmaster General

NMe schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:54:
Ik heb die tafel ook en volgens mij is het blad daadwerkelijk gelakt (waar de meeste Ikea-producten gelakt zijn). Dat valt bijna alleen maar te fixen door het hele ding op te schuren en opnieuw te lakken met een vergelijkbare kleur.

Heb je Ikea al eens gebeld? Misschien hebben zij nog advies?
Opschuren kan niet he ;)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Omdat?

Voordat je denkt grappig te zijn door het letterlijk te lezen, het is in de volksmond gewoon synoniem aan schuren: http://www.encyclo.nl/begrip/opschuren

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 18-01-2016 16:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik dacht inderdaad zelf ook al aan helemaal opschuren en opnieuw lakken. Iemand tips welke korrel schuurpapier ik het beste kan gebruiken en welke verf/lak het beste geschikt is voor zo'n tafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

offtopic:
:? Da's gewoon een normaal woord en synoniem met "schuren". En dat is het al een hele tijd. ;)

@hieronder: die "grap" snapte ik ook, maar los van dat het een slechte grap is, bestaat het woord dus al honderden jaren. :)

[ Voor 10% gewijzigd door NMe op 18-01-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

offtopic:
Je kunt niet iets ergens bij op schuren, net als dat je haar niet bij kan knippen, dat is wat de 'grap' is.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Migrator schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:02:
offtopic:
Je kunt niet iets ergens bij op schuren, net als dat je haar niet bij kan knippen, dat is wat de 'grap' is.
offtopic:
Zoals aan de reacties van NMe en mij al af te lezen valt is het gewoon een synoniem van schuren, net zoals dat je haar tijdens een knipbeurt word 'bijgeknipt'.

Een beetje jammer als je denkt grappig te zijn met een woordspeling zonder de definitie(s) er van te kennen. :>

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

offtopic:
Ik ben dan ook niet degene die de grap maakt noch degene die er om lacht ;)
Had alleen niet door dat NMe hem wel snapte, dus ik dacht, ik leg hem uit :p

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-04 19:16
miicker schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:56:
Ik dacht inderdaad zelf ook al aan helemaal opschuren en opnieuw lakken. Iemand tips welke korrel schuurpapier ik het beste kan gebruiken en welke verf/lak het beste geschikt is voor zo'n tafel?
Korrel 100 zou voldoende moeten zijn, als je beetje vaart wilt maken doe je eerst korrel 80, daarna opschuren met 100.

Je kan elke houtverf gebruiken, echter kan je ook beitsen, maar gezien de rest van de tafel ook niet gebeitst is, gewoon lakverf zijdeglans ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Controleer wel even heel goed voordat je aan de slag gaat welke delen van de tafel ook echt te schuren zijn. Ik weet uit het hoofd niet of er nog ergens fineer terugkomt in dat ding en daar is natuurlijk geen schuren aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

miicker schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:56:
Grof beginnen om de rest van de lak eraf te krijgen en dan iets fijners om 'm weer netjes glad te krijgen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

KiefDelicious schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:09:
[...]

Korrel 100 zou voldoende moeten zijn, als je beetje vaart wilt maken doe je eerst korrel 80, daarna opschuren met 100.

Je kan elke houtverf gebruiken, echter kan je ook beitsen, maar gezien de rest van de tafel ook niet gebeitst is, gewoon lakverf zijdeglans ofzo
Nou weet ik niet veel van houtbewerking af, maar is 100 niet een beetje grof voor alleen opschuren alvorens te lakken? Ik neem aan dat er geen beschadigingen in de tafel zitten (zou tenminste niet moeten al je alleen met zo'n scotchpad sponsje erover bent geweest), dus je hoeft alleen maar even te zorgen voor een iets ruwer oppervlak zodat de lak goed hecht toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-04 12:45
mark-k schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:39:
[...]

Nou weet ik niet veel van houtbewerking af, maar is 100 niet een beetje grof voor alleen opschuren alvorens te lakken? Ik neem aan dat er geen beschadigingen in de tafel zitten (zou tenminste niet moeten al je alleen met zo'n scotchpad sponsje erover bent geweest), dus je hoeft alleen maar even te zorgen voor een iets ruwer oppervlak zodat de lak goed hecht toch?
Precies dit... nergens voor nodig om de gehele tafel tot het blanke hout te schuren. Goed ruw maken met een korrel rond de 180/240, tegenwoordig verkopen zaken ook wel een soort schuursponsen die speciaal gemaakt zijn voor het opruwen overigens. Vervolgens met een goed dekkende lak erover en je bent klaar. Uiteraard wel goed stofvrij maken alvorens te lakken en ik zou het overigens rollen en niet kwasten, dat zal een strakker resultaat geven op zo'n oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:37
Met een beperkt budget: tafelkleed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-04 12:52
Neem eens contact op met Ikea (lees in het topic dat de tafel daar vandaan komt). Wellicht kun je goedkoop een nieuw blad kopen. Is niet een hele nieuwe tafel, en dus goedkoper.

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 17:51

vhal

ಠ_ಠ

Die tafel herken ik uit duizenden, 100% IKEA, ik had hem zelf ook. Iets opschuren, lakken met bovenstaande lak van de IKEA, desnoods iets verdunnen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Top dat IKEA de lak heeft, klopt het is een IKEA BJURSTA. Vandaar ook de tag IKEA. Ik ga binnenkort zo'n potje halen en de tafel weer mooi maken.

De tafelpoten hebben enkele kleine beschadigingen, van een paar mm, niet dat ik me er erg aan stoor, maar kan ik die (zonder schuren) ook even bijtippen met een kwastje o.i.d.?

Wat ik nu vaak doe is zwarte permanent marker gebruiken zodat het niet opvalt B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:00

Bob Popcorn

Plop!

Ik zou alleen de bovenkant van het blad opschuren, en de randen afplakken :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-04 18:11

empy

Rijdt rondjes

ThaStealth schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:54:
Neem eens contact op met Ikea (lees in het topic dat de tafel daar vandaan komt). Wellicht kun je goedkoop een nieuw blad kopen. Is niet een hele nieuwe tafel, en dus goedkoper.
Dit inderdaad, ik heb ook deze tafel en nadat er door vocht bulten waren ontstaan ben ik met het blad langsgegaan bij de klantenservice. Zij hebben toen een nieuw blad voor mij besteld en deze werd kosteloos via DHL thuisbezorgd!
Vergis je niet in de service van Ikea, klanttevredenheid staat heel hoog op hun agenda :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-04 12:45
evilution schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:57:
Kaal schuren is nergens voor nodig... gewoon goed ruw maken. Die lak is uiteraard wel een hele goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
empy schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:00:
[...]

Dit inderdaad, ik heb ook deze tafel en nadat er door vocht bulten waren ontstaan ben ik met het blad langsgegaan bij de klantenservice. Zij hebben toen een nieuw blad voor mij besteld en deze werd kosteloos via DHL thuisbezorgd!
Vergis je niet in de service van Ikea, klanttevredenheid staat heel hoog op hun agenda :)
Voor mij helaas geen optie om zo langs te gaan (geen vervoer), maar een mail sturen kan nooit kwaad natuurlijk. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Schuursponsjes is altijd een slecht plan, zelfs op staal krijg je krassen, wellicht had je de verf gewoon met wasbenzine kunnen verwijderen (alsnog?). Daar kan de meeste lak en verf tegen en dat lost langzaam (verse) droge lak op.

Nu.De plek opschuren tot het wit weg is met minimaal 180, daarna en de rest met fijner (of zo`n speciaal sponsje) goed vet- en stofvrij maken en dan overlakken. de zijranden moet je meenemen (rollen)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2016 09:19 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Pagina: 1