Versnelling van mijn fiets bevriest (Nexus 8)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Hallo,

Vanochtend was ik lekker in z'n 8 aan het fietsen en ineens gaat mijn versnelling niet meer omlaag. Ik denk dus dat hij bevroren was/is (staat nog bij n autodealer).
Het gaat om een Sparta fiets met een Shimado Nexus 8 versnelling. Ik kon mijn versnelling"knop" nog wel draaien maar er gebeurde verder niks.

Weten jullie hoe ik dit kan voorkomen/oplossen met het vooruitzicht op komende week? Of kan het misschien wat anders zijn.

Mijn fiets staat thuis altijd binnen maar op mijn stage vaak buiten onoverdekt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kabel (laten) vervangen, zit vuil/vocht in, dat wordt stug door de lage temperatuur (of bevriest zelfs) waardoor hij vast gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je bij je stagebedrijf nergens de mogelijkheid om deze binnen te zetten? Mijn 1e stage was toevallig op de IT afdeling van een bouwbedrijf, dus ik kon hem in de winter prima in de werkplaats zetten.

Ik denk persoonlijk dat goed smeren zou moeten helpen, je moet vocht uit de versnelling en kabels houden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 20:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bevriezen betekent dat er water in de kabel zit. Oplossing is dus de kabel goed droog maken en smeren. Het kan natuurlijk ook zijn dat de kabel geknapt is, als je hem een tijdje binnen hebt staan dan en hij werkt nog niet kan dat het probleem zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Bedankt voor jullie snelle reacties!
D4NG3R schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:13:
Heb je bij je stagebedrijf nergens de mogelijkheid om deze binnen te zetten? Mijn 1e stage was toevallig op de IT afdeling van een bouwbedrijf, dus ik kon hem in de winter prima in de werkplaats zetten.

Ik denk persoonlijk dat goed smeren zou moeten helpen, je moet vocht uit de versnelling en kabels houden.
Jammergenoeg kan ik hem niet binnen zetten nee, zit gewoon op kantoor ;)
Maasluip schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:13:
Bevriezen betekent dat er water in de kabel zit. Oplossing is dus de kabel goed droog maken en smeren. Het kan natuurlijk ook zijn dat de kabel geknapt is, als je hem een tijdje binnen hebt staan dan en hij werkt nog niet kan dat het probleem zijn.
Oke ik ga zometeen als ik thuis ben kijken of hij het weer doet (krijg geen gehoor thuis of hij het weer doet)
GoldenSample schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:13:
kabel (laten) vervangen, zit vuil/vocht in, dat wordt stug door de lage temperatuur (of bevriest zelfs) waardoor hij vast gaat zitten.
Hmm oke, als dat het geval is stuur ik hem maar naar de fietsenmaker. Ga het zelf niet wagen haha

Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Toen ik nog elke dag naar school moest fietsen op n oude fiets was dit in de winter dagelijkse kost.

Oplossing: in de versnelling laten staan waar je het meest in fietst, en dan maar ietsjes harder trappen bij wegrijden en heuveltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

Bovenstaande was trouwens ook mijn oplossing, voordat wij hier thuis een mooie geisoleerde schuur hadden stonden de fietsen gewoon in de vrieskou, in de winter was het gewoonlijk om dat ding 1x binnen te zetten en goed te laten ontdooien en dan wanneer je hem weer stalt lekker in z'n 2 (van de 3) te laten (tijdens het fietsen warmt de boel weer op en kon je wel weer schakelen), dat fietst alsof je geen versnellingen hebt en je hoeft niet al te hard/snel te trappen. :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:33
En ik maar denken dat de TS zijn hyper-proto type Nexus telefoon aan zijn fiets heeft gekoppeld dmv een zelfbouw Dominica systeem waarbij het schakelen niet meer werkt door een conflicterend IP adres. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
__R__ schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:52:
En ik maar denken dat de TS zijn hyper-proto type Nexus telefoon aan zijn fiets heeft gekoppeld dmv een zelfbouw Dominica systeem waarbij het schakelen niet meer werkt door een conflicterend IP adres. ;(
Dat is een leuke benadering van de titel! ;)

Nou ik zit lekker in de bus, vanavond maar kijken of ik morgenochtend weer kan fietsen.. Heb t altijd een *** fiets gevonden. Hartstikke dure Sparta maar alles gaat kapot, hij heef in loop der jaren heel wat gekost. Nu fiets ik ook wel 6.000 km p/jaar maargoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Nou mensen hij lijkt het weer te doen, kijken wat ik morgenochtend weer voor mijn kiezen krijg. Zet hem iig niet meer zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Water in je kabel is niet alleen irritant voor het vriezen, maar het gaat natuurlijk ook roesten/vies worden als een malle. Nog een extra reden om het even te laten vervangen. (je zult versteld staan hoe lekker het daarna schakelt)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
bonzz.netninja schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:26:
Water in je kabel is niet alleen irritant voor het vriezen, maar het gaat natuurlijk ook roesten/vies worden als een malle. Nog een extra reden om het even te laten vervangen. (je zult versteld staan hoe lekker het daarna schakelt)
M'n hele versnellingssysteem is al een keer vervangen na zo ongeveer 40.000 km, en die zit r nu 2 jaar op (12.000 km) mag toch hopen dat dat niet weer vervangen hoeft te worden. Ik laat jullie morgen wel weten of ik niet gestrand ben haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een versnellingskabel (±€10) staat los van je hele versnellingssysteem. Het is maar een staalkabeltje met 2 nokjes welke je in een slangetje drukt. Als daar water in staat wat gaat bevriezen... tja dan zit de boel vast.

Wat kan helpen de volgende keer: flink met je versnellingskabel bewegen. Dus niet met de hendel aan je stuur maar echt even de kabel met omhulsel wat heen en weer bewegen, voor zover mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
sypie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:05:
Een versnellingskabel (±€10) staat los van je hele versnellingssysteem. Het is maar een staalkabeltje met 2 nokjes welke je in een slangetje drukt. Als daar water in staat wat gaat bevriezen... tja dan zit de boel vast.

Wat kan helpen de volgende keer: flink met je versnellingskabel bewegen. Dus niet met de hendel aan je stuur maar echt even de kabel met omhulsel wat heen en weer bewegen, voor zover mogelijk.
Maar ik kon mijn versnelling op mijn stuur nog wel draaien alleen mn ketting zegmaar ging niet naar een ander tandwiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klopt, wat er dan gebeurt is dat het nokje in je stuurhendel uit z'n daarvoor bestemde plaats komt. Dit kan tot gevolg hebben dat de versnellingskabel uit de hendel glipt. Omdat de kabel in het omhulsel vast zit wil die daar niet bewegen. In de hendel zelf zelf zit de kabel dan losjes, dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabels "lek" je zou er WD40 in kunnen laten lopen als oplossing op het moment dat ze weer gangbaar zijn..
verder als er toch al roestvorming is, zal je toch een keer de kabels moeten vervangen...

ik heb het met de remkabels van mijn Saxonette Luxus, de gas en choke kabels hebben er geen last van..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 16:18
Kabel goed smeren: dan bevriest hij niet meer en roest hij ook minder. WD40 werkt prima om de kabel los te krijgen maar droogt na wat langere tijd op. Wat ketting/derailleur of universele olie in de kabel laten lopen, even goed bewegen en je kan weer even vooruit ;) Zorg wel dat je de olie goed door de hele kabel verspreid (fiets desnoods kantelen en olie bovening kabel gieten + kabel bewegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Vanochtend weer bevroren, had hem dit maal in z'n 4 laten staan dus kon nog wel door fietsen. Toch maar eens kijken naar zo een nieuwe kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 19:10
Smeer deze kabel dan meteen goed in want de fabrikanten bezuinigen daar juist op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
En zorg dat er aan weerszijden geen water in kan lopen, dus netjes die aluminium kapjes er overeen en goed in de uitsparingen van de versnellingsunit drukken :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:46:
En zorg dat er aan weerszijden geen water in kan lopen, dus netjes die aluminium kapjes er overeen en goed in de uitsparingen van de versnellingsunit drukken :)
sowieso heb je verschillende kwaliteiten in dat spul.. op mn reserve Saxonette zijn ze ter hoogte van de trapas 1 bonk roest..maar de binnen kabel gaat er nog door als een heet mes door de boter ;-)

en ja die worden wel vervangen van het voorjaar ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 20:04
En vergeet niet dat ieder vervoersmiddel af en toe wat onderhoud nodig heeft
Pagina: 1