Upgrade PC

Pagina: 1
Acties:

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-01 17:00
Hallo,

Ik was op zoek naar wat advies betreffende mijn huidige systeem, en wat ik nodig heb om de toekomst weer in te kunnen gaan, Waarschijnlijk alleen een videokaart om te beginnen. Mijn laatste systeem heb ik begin 2012 gebouwd met de onderstaande componenten:

I5 2500K @4.2
MSI p67a-gd65 B3
2x4gb G.Skill F3-10666CL9D-8GBRL (1333 MHz)
Asus Radeon HD6870 (DC/2DI2S/1GD5)
OCZ ModXStream Pro 700W
Zalmann koeler (weet ff niet meer welke, maar wel een dikke)
128gb SSD -> WIN 8.1 disk
2x1TB Raid0 -> Data disk

Dit systeem werd destijds voornamelijk voor gaming gebruikt, Toen mijn vriendin hem niet meer in de huiskamer wou is hij naar boven gegaan en is hij langzaam omgedoopt tot media server en download PC (Heb ik inmiddels een NAS voor). In de woonkamer werd het meer Playstation en iPad..

Echter, ik merk dat als je jaren op een PC hebt gespeeld dat een Playstation toch niet dezelfde ervaring geeft als een PC, en daarom wil ik nu graag mijn PC upgraden zodat ik weer wat recente games kan gaan spelen, het liefst alles op high natuurlijk :-)

Aangezien VR mij ook wel aanspreekt hoop ik ook in de toekomst ook een Oculus of zo te kunnen aansturen. Dat laatste zal waarschijnlijk leidend zijn in de aanschaf van een videokaart.

Nu was mijn eerste gedachte, laat ik alles maar vervangen. Maar na een paar dagen informatie opdoen is me opgevallen dat een hoop mensen toch enorm positief zijn over de i5 2500K met betrekking tot huidige games en VR. Waarschijnlijk zal ik (voorlopig) met alleen een nieuwe videokaart al een heel eind op weg zijn.

Ik zou graag willen weten wat jullie hier van vinden? En hopelijk hebben jullie wat aankoop adviezen.

Het merk videokaart maakt me niet heel veel uit. Ik denk dat ik voor ene goede videokaart toch wel tussen de 300 en 400 kwijt ben (?)

Ik hoor het graag van jullie!

Alvast bedankt :)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wil je op 1080p voluit kunnen spelen? Of neem je genoegen met "slechts" high, ipv ultra?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• -DUS-
Nee graag zou ik natuurlijk alles op ultra willen spelen :-)

Wat ik vergat te melden, ik heb nu een goedkope 1080/60Hz 24" monitor, maar deze wil ik ook upgraden naar een sneller model met hogere resolutie en framerate, maar daar ben ik nog niet zo in thuis, dus daar moet ik me nog op inlezen.

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-02 21:10
Heb je al een SSD? Zo niet zou ik dit ook gelijk upgrade!

• -DUS-
Ja heb ik! Die draait als OS disk. Voor data heb ik twee 1TB's in Raid0 staan. Heb het even aangepast in de beginpost.

[ Voor 20% gewijzigd door -DUS- op 18-01-2016 16:11 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Voor een beetje leuke videokaart, kom je inderdaad uit op een R390 of GTX970
Biede hebben zo hun (theoretische) voor- en nadelen

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• TwOne
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09-2025
brid schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:16:
Voor een beetje leuke videokaart, kom je inderdaad uit op een R390 of GTX970
Biede hebben zo hun (theoretische) voor- en nadelen
Als aanvulling zou ik toch voor een R9 390 gaan tegenover de GTX 970, vooral als je Windows draait. Je hebt meer geheugen om mee te spelen, heel handig voor als je met een Oculus Rift aan de gang gaat :*)
Ook zijn de prestaties stock beter. Die voeding zou het extra stroomverbruik van de videokaart toch moeten kunnen vervullen.

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-02 00:50

Genius-General

Expect the Unexpected

Weet niet hoeveel haast je erbij hebt maar dit jaar komt Nvidea met de nieuwe Pascal en AMD met Greenlands GPU's. Het klinkt veelbelofend misschien het wachten waard al helemaal voor VR

• -DUS-
Nou ik ken mezelf, als ik iets in mijn hoofd heb zitten wil ik het meestal snel hebben ;-) En ik wil toch graag tot dat ik aan VR begin ook normaal games op mijn monitor spelen, dus ik verwacht dat ik snel een aankoop doe.

Ik heb in de tussentijd even fallout 4 geïnstalleerd om te kijken of mijn huidige videokaart dat wel trok, maar ik sta er eigenlijk nog van te kijken hoe het draait.. Heb alles zo'n beetje op medium staan, en sommige dingen op high, maar ik kom toch nog weg met zo'n 25 tot 35 fps.. Niet heel bijzonder natuurlijk, maar zeker meer dan ik verwacht had van zo'n oude kaart.... :)

[ Voor 6% gewijzigd door -DUS- op 18-01-2016 16:48 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Misschien kan je een tweedehands HD 7950 halen en het geld wat je bespaard investeren in een een r9 4XX of een GTX 10XX. Het is ook maar net de vraag of de 2500K nog snel genoeg is om een steady 90 fps te halen voor VR. (60 moet nog wel lukken, 90 begint toch krap te worden in sommige games)

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 10:05
ligt er aan wat je liever hebt, zowel nvidea als amd geeft aan grote verbeteringen te hebben op het gebied van VR voor hun volgende generatie videokaaren. Maar beide generaties moeten dit jaar nog uitkomen, dus je kunt voor een r9 390 gaan en gewoon alles probleemloos op 1080p draaien voor een poosje. Of je tikt nu een 2e hands videokaart op de kop en koopt een nieuwe generatie videokaart als die uitkomen.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• -DUS-
Bedankt voor jullie tips. Ik heb gisteren toch maar een R9 390X te aangeschaft omdat ik op dit moment toch ook graag fatsoenlijk wil kunnen gamen. Fallout draait nu alles ultra op 1080 met 60hz, hoger gaat mijn monitor niet..Geft me in ieder geval weer de tijd om verder te sparen voor de volgende aankoop. Denk toch dat ik uiteindelijk mijn mobo en CPU ook ga updaten. zeker omdat mijn RMA nu maar op 1333MHz draait. Uiteindelijk wordt dat toch de bottleneck denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door -DUS- op 20-01-2016 13:41 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
-DUS- schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:06:
Bedankt voor jullie tips. Ik heb gisteren toch maar een R9 390X te aangeschaft omdat ik op dit moment toch ook graag fatsoenlijk wil kunnen gamen. Fallout draait nu alles ultra op 1080 met 60hz, hoger gaat mijn monitor niet..Geft me in ieder geval weer de tijd om verder te sparen voor de volgende aankoop. Denk toch dat ik uiteindelijk mijn mobo en CPU ook ga updaten, zeker omdat mijn RMA nu maar op 1333MHz draait. Uiteindelijk wordt dat toch de bottleneck denk ik.
Ram speeds maken echt bar weinig uit qua werkelijke prestaties op enkele specifieke uitzonderingen na. En meestal is dual channel ram dan al genoeg snelheidswinst om decent prestaties te hebben. Voor meer info hierover, zie: reviews: De grote Tweakers-geheugentest

Qua cpu: een overgeclockde i5 2500K is gewoon nog snel genoeg voor de meeste games. Elke nieuwe generatie sinds de 2xxx tot 6xxx gaf maximaal 5 a 10% performancewinst, als je nu dus zou upgraden naar een i5 6400 ga je zoveel qua clockspeed acheruit dat je prestatiewinst nogsteeds minimaal is. Dan zou je minstens voor een i5 6600k moeten gaan met z170 mobo: de prijs/prestatie winst is dan nog steeds niet heel erg gunst.

long story short: Ik zou mobo + cpu (& ram) pas upgraden wanneer je echt performance tekort komt.
Pagina: 1