Geld vooraf overmaken ; wat kan er misgaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:04
Iemand besluit mijn MacBook te kopen en wil vooraf geld overmaken zonder de laptop ook maar bekeken te hebben en biedt tevens de vraagprijs.
(Red flags everywhere). Nu is mijn vraag ; kan er nog wat misgaan als het geld eenmaal op mijn rekening staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-10 12:16
Let op de volgende dingen:
NAW gegevens in overeenstemming met de overboeking?
Binnenlandse of buitenlandse overboeking (ongedekte transacties).

Claims dat het overgeboekt is met screenshots in de hoop dat jij verstuurd voordat je (ooit) je geld krijgt.

Spullen onder boven de 200 euro haal ik altijd persoonlijk op. Iemand die dat niet doet is te goed van vertrouwen of zelf juist niet te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je hebt een rating die enorm positief is. Als ik het bij iemand zou durven, zou ik het bij jou ook wel aandurven :)

Als het geld op je rekening bevestigd staat kan er naar mijn weten niets meer gebeuren.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 19:44
Dus zomaar geld overmaken zonder de laptop gezien te hebben en ook nog de vraagprijs. Nu kan het zijn dat jouw laptop een hele scherpe prijs heeft, maar als dat niet zo is dan zouden bij mij ook alarmbellen gaan rinkelen.

ik heb ook eens iets gelezen over een scam die zo werkt, waarbij achteraf dan dat geld wordt terug getrokken of zoiets. Hoe dan ook, ik zou het er niet op wagen.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:13
Kan er wat misgaan?
Ja , er komt een 'baksteen' aan bij de ander bijvoorbeeld.
Dus volledig verzekerd verzenden.
Daarom: af laten halen. En werkend laten testen.

[ Voor 8% gewijzigd door beascob op 18-01-2016 14:03 ]

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Ja ik heb hier weliswaar een rating maar op MP niet. Vandaar mijn grote wantrouwen. De koper is van plan de laptop af te halen, maar wel vooraf betaald te hebben. Dit vind ik een hele hoop vreemd. Wie boek nu 1150 euro over zonder de laptop ooit gezien te hebben van een koper die je die je niet kent. Via de whatsapp meldt ze dat haar vader rechercheur is. (Nog meer red flags, een rechercheur zou wel beter moeten weten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:34
Als het een normale bank overdracht is dan valt het zga niet te storneren. Wat wel zou kunnen zijn is dat jou koper iets verkocht heeft t.w.v. jou laptop. En dat niet naar zijn koper verstuurd. Maar wel jou rekening nummer gebruikt om het geld te ontvangen. Maar dit vind ik best ver gezocht en zou ik niet snel vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 14:30
De scam die hierachter zit zou als volgt kunnen zijn:

Jij (a) verkoopt een laptop aan een 2e persoon (b)
persoon b verkoopt een identieke laptop aan persoon c en laat het geld naar jou overmaken (incl jou naam in de communicatie).
Jij krijgt 200 euro binnen, verstuurd hem naar persoon b.
Persoon c krijgt geen laptop binnen en doet aangifte tegen jou aangezien hij dacht met jou zaken te doen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Puc van S. schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:10:
De scam die hierachter zit zou als volgt kunnen zijn:

persoon b verkoopt een identieke laptop aan persoon c en laat het geld naar jou overmaken (incl jou naam in de communicatie).
Persoon c krijgt geen laptop binnen en doet aangifte tegen jou aangezien hij dacht met jou zaken te doen.
In dit voorkomende geval ; wat zijn dan mijn rechten?
Zo verzocht vind ik hem eigenlijk niet namelijk. Was op zoek naar deze constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:03
Het enige wat de koper zou kunnen proberen is dat 'een derde persoon' jouw laptop betaald. Hij heeft ook een advertentie lopen met dezelfde vraagrpijs, waardoor de onwetende koper eigenlijk jouw laptop betaald. Dit zou je tegen kunnen werken door een duidelijke tekst (advertentie id, jouw naw, telefoonnummer van de koper (zodat je de betalende kan verifieren door hem op te bellen)) in de omschrijving mee te nemen. Desalniettemin is het raar dat een koper vooraf betaalt, terwijl die het product wilt afhalen.

Als je zoekt, vind je genoeg topics hierover:

Marktplaats-verkoop, geld van 3 aparte rekeningen. Scam?

[ Voor 11% gewijzigd door Exor op 18-01-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 14:30
Wouter lucassen schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:13:
[...]

In dit voorkomende geval ; wat zijn dan mijn rechten?
Zo verzocht vind ik hem eigenlijk niet namelijk. Was op zoek naar deze constructie.
IANAL, maar volgens mij dien jij dan het geld van persoon c terug te boeken en zul je (evt. samen met persoon c) aangifte tegen persoon b moeten doen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Puc van S. schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:14:
[...]

IANAL, maar volgens mij dien jij dan het geld van persoon c terug te boeken en zul je (evt. samen met persoon c) aangifte tegen persoon b moeten doen.
Daar was ik al bang voor. Ik heb de "koper" vermeld dat hij zich dient te identificeren aan de deur. Zo zie ik direct of de of de rekeninghouder overeenkomt met het getoonde ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wouter lucassen schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:09:
Ja ik heb hier weliswaar een rating maar op MP niet. Vandaar mijn grote wantrouwen. De koper is van plan de laptop af te halen, maar wel vooraf betaald te hebben. Dit vind ik een hele hoop vreemd. Wie boek nu 1150 euro over zonder de laptop ooit gezien te hebben van een koper die je die je niet kent. Via de whatsapp meldt ze dat haar vader rechercheur is. (Nog meer red flags, een rechercheur zou wel beter moeten weten..)
Ach, het kan natuurlijk een ' fake ' zijn maar :
Vooraf overmaken bij een betrouwbaar iemand is natuurlijk altijd verstandiger dan met 1150 eurie op zak naar iemand toe te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Oplichters zijn vindingrijk. Ff ip achterhalen en op google zoeken of het een bekende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Op Ebay icm paypal werkt het eigenlijk heel simpel: je betaalt vooraf, en het product wordt opgestuurd. Vervolgens wordt er geclaimd dat het product niet is aangekomen. Aangezien de koper standaard wordt beschermd, wordt de transactie teruggetrokken en heeft de koper én het geld, én het product (ook al zegt hij van niet).

Zou het zoiets kunnen zijn?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Nee ik denk het geval met de tussen persoon. Op mijn verzoek ID te tonen wordt niet meer gereageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-10 12:41

Mimiix

Professioneel Prutser

Wouter lucassen schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:09:
Ja ik heb hier weliswaar een rating maar op MP niet. Vandaar mijn grote wantrouwen. De koper is van plan de laptop af te halen, maar wel vooraf betaald te hebben. Dit vind ik een hele hoop vreemd. Wie boek nu 1150 euro over zonder de laptop ooit gezien te hebben van een koper die je die je niet kent.
Naja, met 1150 euro over straat is ook geen pretje. misschien dat als ze naast je staat het wel oke is als ze het over maakt aan je ...

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 18:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Daarnaast is 1150 tegenwoordig ook best lastig cash bij elkaar te krijgen. Ik kan standaard maar maximaal €250,- per dag uit de automaat halen. Overmaken is dan eigenlijk veel handiger.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:19
Afgelopen week ook een aankoop gedaan via V&A en het product opgehaald. Tijdens het ophalen via mijn telefoon het bedrag overgemaakt. Geen risico om met een groot bedrag over straat te lopen op deze manier. En een voordeel als je beide bij dezelfde bank zit is dat je meteen kan zien dat het bedrag goed is overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 21:59
Janoz schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:51:
Daarnaast is 1150 tegenwoordig ook best lastig cash bij elkaar te krijgen. Ik kan standaard maar maximaal €250,- per dag uit de automaat halen. Overmaken is dan eigenlijk veel handiger.
Ook uit een automaat van je eigen bank? Ik kan daar gewoon 1000+ euro pinnen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 18:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Geen idee eigenlijk. Ik kan het wel ophogen tot max 10.000 via de app op de telefoon, maar ik heb het eigenlijk nog nooit nodig gehad.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
Vooraf overmaken en dan komen ophalen... Ja ja. Kans op eerlijke handel is echt wel nihil.
Niemand maakt 1150 euro over naar een vreemde om later daar een laptop weg te halen.

Niet met zoveel contant over straat willen is een leuke smoes maar hoe groot is de kans dat je uitgerekend op het moment dat je met dat geld loopt, wordt overvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Arn0uDz schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:55:
[...]

Ook uit een automaat van je eigen bank? Ik kan daar gewoon 1000+ euro pinnen bijv.
1000, en via de app op te hogen. En als je naar binnen stapt krijg je tot 10.000 mee

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gadgeteer schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:12:
Vooraf overmaken en dan komen ophalen... Ja ja. Kans op eerlijke handel is echt wel nihil.
Niemand maakt 1150 euro over naar een vreemde om later daar een laptop weg te halen.

Niet met zoveel contant over straat willen is een leuke smoes maar hoe groot is de kans dat je uitgerekend op het moment dat je met dat geld loopt, wordt overvallen?
Risico is een combinatie van kans en impact. Nu zal de kans om overvallen te worden inderdaad niet per se groter zijn dan normaal, maar als het gebeurd ben je wel in één klap €1150,- lichter. Ik zou het niet gek vinden als een koper daar zenuwachtig van word. Daar komt bij dat TS mooie V&A ratings heeft, dus het zou zomaar een koper kunnen zijn die op goed vertrouwen aan het handelen is.

TS mag het profiel van de koper niet linken, dus daar kunnen we zo niet veel over zeggen eigenlijk. Als de koper ook een aantal goede recensies heeft over een langere periode dan zou dit al een stuk minder verdacht zijn.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Het is een MP transactie, geen V&A.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:46:
Aha :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2016 16:49 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Señor Sjon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:46:
Oho, kijk aan. Daar heb ik overheen gelezen, dat veranderd alles. Beide kopers en verkopers op Marktplaats zijn een stuk minder betrouwbaar natuurlijk. In het geval van TS had ik voorgesteld om te ontmoeten en, indien dat niet mogelijk is, het aanbod beleefd afwijzen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Bovendien zegt het blijkbaar genoeg over de intenties van de koper, waarbij repliek nu ineens uitblijft na de eis van het tonen van een ID bij ophalen, als tevens de eis dat buitenlandse transacties niet worden geaccepteerd. Toen werd het ineens super stil. Ik denk inderdaad dat het een gevalletje driehoekskoop oplichting betrof; ik had akkoord moeten gaan dan had ik de derde persoon in kwestie kunnen waarschuwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt idd als katvanger gebruikt worden als iemand geld naar je over wil (laten) maken.
Er is meen ik ook een variant waarbij iemand een (valse) buitenlandse cheque op jouw rekening wil laten storten.
Het duurt een tijdje voordat de buitenlands bank doorgeeft dat de cheque vals/ongedekt is en dan haalt jouw bank het geld doodleuk weer van jouw rekening af (ja zelfs als je het contant opneemt, dan ga je gewoon in de min, zelfs als dat normaal niet kan).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:51

P_Tingen

omdat het KAN

Puc van S. schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:10:
Maar dit betekent dus wel dat persoon c zo gek is om 1150 euro over te maken in goed vertrouwen dat de laptop opgestuurd wordt?

Zal best kunnen, maar hoeveel mensen zijn zo gek?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Die cheque truc trappen de meesten niet meer in, vandaar dat de driehoekstransactie nu populair is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met hoe hier over het algemeen gediscussieerd word, kan iedere deal waarbij het geld van tevoren word overgemaakt wel een driehoekstransactie / scam zijn.

Toegegeven, het is vreemd dat de koper het geld van tevoren wil overmaken EN daarna het product wil ophalen. Helemaal via marktplaats, een verkoopsite zonder mogelijkheid tot het delen van ervaringen.

Aan de andere kant zou ik er als koper ook voor passen als ik me voor dit soort transacties zou moeten gaan legitimeren (!) bij een andere 2dehands verkoper.

In dit geval zou ik vragen of het mogelijk is dat de koper het ter plekke via mobiel bankieren (indien dezelfde bank) overmaakt.

Is dat niet mogelijk, dan zou ik op zijn minst eisen dat in de omschrijving van de overschrijving duidelijk staat waarvoor dit bedrag word overgemaakt van wie en naar wie. Bijvoorbeeld: "1150 euro voor de macbook 2011 van Jantje voor Klaasje, die ik op 21-01 kom ophalen op de huppeldepupstraat."

In het geval van een driehoekstransactie lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat de andere gedupeerde een dergelijke omschrijving zal willen gebruiken.
Pagina: 1