Wifi problemen meerdere accespoints

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:15
Thuis hebben we internet van ziggo 200MB/s. Alle ondersteunende apparatuur is bedraad aangesloten: pc's tv's versterkers enz.

Op het moment maken tussen de 7-15 apparaten gebruik van het draadloze netwerk. Dat als volgt is opgezet.

ziggo router/modem (bridge)Asus RT-N66U (router)Netgear WNR3500L (accespoint bedraad Tomato)
Linksys E1000 v2 (accespoint bedraad DD-WRT)

De Asus is dus de router voor het hele huis, de Netgear en de Linksys zijn oude routers die nu dienst doen als bedrade accespoints voor het wifi netwerk. WDS staat niet aan.

De configuraties zijn als volgt:

Asus (router)
Asus

Netgear (accespoint)
Netgear

Linksys (accespoint)
Linksys Config

Het probleem is nu dat het netwerk niet stabiel is. Vaak duurt het erg lang om webpagina's, facebook ed. te laden. De snelheid is wel prima. In het hele huis haal ik op wifi-a snelheden van boven de 40mb/s op alle apparaten. De ping is ook goed en blijft onder de 20ms.

Hoe kan het dan toch dat dit probleem optreed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je gebruikt 3 verschillende kanalen, is dit bewust gekozen?
Je gebruikt 40Mhz bandwidth waarom heb je dit gekozen? Volgens mij werkt 20Mhz beter op de 2.4Ghz band.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
True schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:12:
Je gebruikt 3 verschillende kanalen, is dit bewust gekozen?
Je gebruikt 40Mhz bandwidth waarom heb je dit gekozen? Volgens mij werkt 20Mhz beter op de 2.4Ghz band.
Kanaal van de Netgear is ondertussen op 11 gezet was een foutje.

Op het moment staan de kanalen op 1,6,11 dit voorkomt overlapping. Daarnaast is voor 40mhz gekozen voor een hogere bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Websites duren lang maar snelheid is prima, hoe test de de snelheid? En heb je dat probleem bij alle drie de AP? Daarnaast, heb je ook trage internet pagina's als je bedraad de verbinding maakt met internet? Heb je het ook getest met 20Mhz bandwidth? Heb je dit probleem ook op meerdere apparaten of op één van je apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07 13:54

-SaveMe-

-klik-

Mijn ervaring met meerdere accesspoints is dat je het beter op auto kunt zetten (kanalen en band). Zorgt hier voor een betere overgang tussen de AP's ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
True schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:55:
Websites duren lang maar snelheid is prima, hoe test de de snelheid? En heb je dat probleem bij alle drie de AP? Daarnaast, heb je ook trage internet pagina's als je bedraad de verbinding maakt met internet? Heb je het ook getest met 20Mhz bandwidth? Heb je dit probleem ook op meerdere apparaten of op één van je apparaten?
Inderdaad, snelheid getest met de speedtest app. Problemen komen bij alle 3 de ap's voor.

Bedraad is de snelheid prima en merk ik er eigenlijk niets van.

Probleem komt voor op alle apparaten, windows/android/ios. Ik zal eens een test uitvoeren op de 20mhz band.
-SaveMe- schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:56:
Mijn ervaring met meerdere accesspoints is dat je het beter op auto kunt zetten (kanalen en band). Zorgt hier voor een betere overgang tussen de AP's ...
Ga ik meteen even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

-SaveMe- schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:56:
Dat gaat niets doen. Auto is eigenlijk altijd 1, 6 of 11 wat de producent zelf handig vond. Sowieso wil je hiervoor zelf gaan kijken wat het beste werkt met bijvoorbeeld inSSIDer of Wifi Analyzer op Android.
tweakG5 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:06:
Inderdaad, snelheid getest met de speedtest app. Problemen komen bij alle 3 de ap's voor.

Bedraad is de snelheid prima en merk ik er eigenlijk niets van.

Probleem komt voor op alle apparaten, windows/android/ios. Ik zal eens een test uitvoeren op de 20mhz band.
In je TS zeg je dat snelheid goed is maar sites traag laden. Misschien het wat consistent houden. Maar je hebt dus problemen met het laden van pagina's maar de snelheid zelf is goed en de ping ook? Heb je dan geen software matige problemen?

[ Voor 36% gewijzigd door True op 18-01-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
True schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:07:
[...]

Dat gaat niets doen. Auto is eigenlijk altijd 1, 6 of 11 wat de producent zelf handig vond. Sowieso wil je hiervoor zelf gaan kijken wat het beste werkt met bijvoorbeeld inSSIDer of Wifi Analyzer op Android.
Ja dat is ook een beetje een probleem. Er staan hier nogal wat huizen en iedereen heeft zijn, vaak door de provider geleverde, router op 100% output staan voor de wifi. Dat betekend dat alle kanalen bezet zijn soms met meerdere wifi apparaten op 1 kanaal. Dus een vrij kanaal kiezen is niet echt mogelijk helaas.
True schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:07:

In je TS zeg je dat snelheid goed is maar sites traag laden. Misschien het wat consistent houden. Maar je hebt dus problemen met het laden van pagina's maar de snelheid zelf is goed en de ping ook? Heb je dan geen software matige problemen?
Klopt. Bij speedtests zijn de snelheden prima. Maar met laden van pagina's en andere applicaties gaat het gewoon een stuk trager.

Af en toe krijg ik, op android in ieder geval, de melding dat de verbinding instabiel is.

[ Voor 28% gewijzigd door tweakG5 op 18-01-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
DHCP server staat wel uit op de 2 AP's ? Trage webpagina's lijkt eerder een DNS probleem als de snelheid wel verder goed is.

[ Voor 51% gewijzigd door arjanw848 op 18-01-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
arjanw848 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:23:
DHCP server staat wel uit op de 2 AP's ?
Jazeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tweakG5 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:47:
[...]

Kanaal van de Netgear is ondertussen op 11 gezet was een foutje.

Op het moment staan de kanalen op 1,6,11 dit voorkomt overlapping. Daarnaast is voor 40mhz gekozen voor een hogere bandbreedte.
Wut :? :X

De gehele 2.4GHz-band is maar 83MHz breed. Je zit met 40MHz en die kanalen maw grof met jezelf te overlappen, wat inderdaad uitermate beroerde performance gaat geven |:(

In 2.4GHz wil je sowieso in beginsel al geen 40MHz gebruiken (want je halveert je zendvermogen, wat doorgaans hogere verliezen oplevert dan de dubbele theoretische bandbreedte), maar als je zelf al meerdere AP's hebt is het ronduit contraproductief.

Voor de duidelijkheid, zo ziet de 2.4GHz-band eruit:
Afbeeldingslocatie: https://support.zen.co.uk/kb/Uploads/Images/Wireless/TroubleshootingImages/WiFiChannelIllustration-20-40.png

Zet alles op 20MHz, kijk dan verder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Nu online
20 Mhz kanalen lijkt mij sowieso beter in een drukke omgeving en is ook wat socialer voor je buren mbt interferentie.

Welke DNS staat ingesteld op de router en welke DNS krijgen de clients ?

Bedraad is er geen probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
dion_b schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:27:
[...]

Wut :? :X

De gehele 2.4GHz-band is maar 83MHz breed. Je zit met 40MHz en die kanalen maw grof met jezelf te overlappen, wat inderdaad uitermate beroerde performance gaat geven |:(

In 2.4GHz wil je sowieso in beginsel al geen 40MHz gebruiken (want je halveert je zendvermogen, wat doorgaans hogere verliezen oplevert dan de dubbele theoretische bandbreedte), maar als je zelf al meerdere AP's hebt is het ronduit contraproductief.

Voor de duidelijkheid, zo ziet de 2.4GHz-band eruit:
[afbeelding]

Zet alles op 20MHz, kijk dan verder.
Juist bedankt, helemaal verkeerd geinterpeteerd. Alles gaat meteen naar 20Mhz. Dat het zendvermogen lager is op 40mhz maakt eigenlijk niet zoveel uit. Op het moment is er op elke verdieping een accespoint dus zoveel is er niet nodig. Maar helemaal geen rekening gehouden dat het 20 ipv 40mhz was die zonder overlappen samen kunnen.
arjanw848 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:27:
20 Mhz kanalen lijkt mij sowieso beter in een drukke omgeving en is ook wat socialer voor je buren mbt interferentie.

Welke DNS staat ingesteld op de router en welke DNS krijgen de clients ?

Bedraad is er geen probleem ?
Tja als de rest van de buren daar dan ook aan deed. Helaas worden alle kanalen random gebruikt ipv netjes verdeeld.

De dns van google staat ingesteld op alle apparaten dus 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:22
Kun je niet over op 5GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
1 accespoint zend ook 5G uit de Asus maar niet alle apparatuur ondersteund dit nog helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tweakG5 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:32:
[...]

Juist bedankt, helemaal verkeerd geinterpeteerd. Alles gaat meteen naar 20Mhz. Dat het zendvermogen lager is op 40mhz maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Oh jawel :o

Wat bij WiFi performance (zowel snelheid als stabiliteit) bepaalt is niet signaalsterkte an sich maar signaal-ruisafstand (SNR). Hoge SNR = snel en stabiel, lage SNR = traag, instabiel en soms helemaal geen verbinding kunnen maken.

Als je zendniveau halveert, haal je SNR dus ook met 3dB omlaag. Gevolg is dat je veel sneller last hebt van iedere mogelijke vorm van verstoring om je heen.
[...]

Tja als de rest van de buren daar dan ook aan deed. Helaas worden alle kanalen random gebruikt ipv netjes verdeeld.
Welkom in de WiFi-jungle.

Zoals gezegd, 5GHz is in zo'n situatie de enige duurzame oplossing. De N66U kan dat prima aan, die andere twee bejaarde low-enders niet. Als het met 20MHz kanaalbreedte nog steeds niet goed genoeg is, is dat de volgende stap: zorgen voor AP's die wel dualband zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Nu online
Met een apparaat via 5Ghz zie je dus geen trage websites ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
dion_b schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:40:
[...]

Oh jawel :o

Wat bij WiFi performance (zowel snelheid als stabiliteit) bepaalt is niet signaalsterkte an sich maar signaal-ruisafstand (SNR). Hoge SNR = snel en stabiel, lage SNR = traag, instabiel en soms helemaal geen verbinding kunnen maken.

Als je zendniveau halveert, haal je SNR dus ook met 3dB omlaag. Gevolg is dat je veel sneller last hebt van iedere mogelijke vorm van verstoring om je heen.

[...]

Welkom in de WiFi-jungle.

Zoals gezegd, 5GHz is in zo'n situatie de enige duurzame oplossing. De N66U kan dat prima aan, die andere twee bejaarde low-enders niet. Als het met 20MHz kanaalbreedte nog steeds niet goed genoeg is, is dat de volgende stap: zorgen voor AP's die wel dualband zijn.
Niet zo zeer de accespoints zijn het probleem, meer de apparatuur. Er zijn nog 2 telefoons, 2 tablets en een laptop die niet kunnen omgaan met 5g. Maar bedankt voor alle tips tot dusver ik ga het eens een tijdje proberen met 20mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tweakG5 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:44:
[...]

Niet zo zeer de accespoints zijn het probleem, meer de apparatuur. Er zijn nog 2 telefoons, 2 tablets en een laptop die niet kunnen omgaan met 5g. Maar bedankt voor alle tips tot dusver ik ga het eens een tijdje proberen met 20mhz.
5g is iets anders dan 5GHz he ;)

Maar even ervan uitgaande dat je 5GHz bedoelt: ja, dan is het mogelijk dat je die dingen ook moet upgraden (laptop) of tzt vervangen. Als 2.4GHz onbruikbaar is, ontkom je er niet aan.

Dat gezegd, meestal zijn de apparaten waar je het meest last hebt van een mindere verbinding ook de meest recente. Je hoeft 2.4GHz niet uit te schakelen ofzo, gewoon 5GHz ernaast voor de apparaten die het wel aankunnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
dion_b schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:46:
[...]

5g is iets anders dan 5GHz he ;)

Maar even ervan uitgaande dat je 5GHz bedoelt: ja, dan is het mogelijk dat je die dingen ook moet upgraden (laptop) of tzt vervangen. Als 2.4GHz onbruikbaar is, ontkom je er niet aan.

Dat gezegd, meestal zijn de apparaten waar je het meest last hebt van een mindere verbinding ook de meest recente. Je hoeft 2.4GHz niet uit te schakelen ofzo, gewoon 5GHz ernaast voor de apparaten die het wel aankunnen.
5ghz inderdaad. Zowel 2.4Ghz als 5Ghz staan te zenden, echter is de 2,4Ghz band wat beter verspreid door het huis waardoor daar automatisch verbinding mee wordt gemaakt.

Ik heb even een korte survey door het huis gehouden waaruit blijkt dat op alle plekken de SNR boven de -50dB blijft zitten dus dat is prima. Een ander probleem is aan het licht gekomen door gebruik te maken van een tablet met een wat beter antenne dan een telefoon. Namelijk het volgende. En daar is helaas niets aan te doen.

Wifi Survey

Ik denk dat ik in de loop van de tijd maar een ga upgraden naar alles op 5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tweakG5 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:48:
[...]

5ghz inderdaad. Zowel 2.4Ghz als 5Ghz staan te zenden, echter is de 2,4Ghz band wat beter verspreid door het huis waardoor daar automatisch verbinding mee wordt gemaakt.
Niet gek aangezien maar een van de drie AP's 5GHz ondersteunt...

Tip: verschillende SSID's voor 2.4GHz en 5GHz, en op je devices die 5GHz ondersteunen de 5GHz AP hogere prio geven boven de 2.4GHz AP's.
Ik heb even een korte survey door het huis gehouden waaruit blijkt dat op alle plekken de SNR boven de -50dB blijft zitten dus dat is prima.
Hoe bepaal jij SNR? Meeste tools- zoals WiFi Analyzer hieronder - tonen enkel RSSI.
Een ander probleem is aan het licht gekomen door gebruik te maken van een tablet met een wat beter antenne dan een telefoon. Namelijk het volgende. En daar is helaas niets aan te doen.

[afbeelding]

Ik denk dat ik in de loop van de tijd maar een ga upgraden naar alles op 5Ghz.
Onvermijdelijk helaas. Maar wederom, al heb je maar een apparaat die 5GHz doet, je hebt er al wat aan.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1