Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:09
Ik heb een > 5 jaar oude pricewatch: Toshiba Satellite L555-12N
Eigenlijk stond-ie een beetje op de nominatie om vervangen te worden, maar sinds de Windows 10 update is-ie weer een stuk vlotter en werkt het allemaal weer helemaal goed.

Wel merk ik dat de ventilator snel aanspringt en op hoge toeren hard moet werken om het allemaal bij te benen. Dit was al zo voor de update naar W10 trouwens, dus ik verwacht niet dat dit de oorzaak is. Het zou me niets verbazen als er een goede hoeveelheid stof binnenin zit inmiddels. Ik ben benieuwd wat nu eigenlijk de beste manier is om dit aan te pakken? Ik verwacht iets als:
  1. Accu eruit
  2. Openschroeven
  3. Met kwastje en stofzuiger stof verwijderen
  4. Dichtschroeven
Maar ik ben compleet onervaren in dezen. Heeft iemand tips?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Beste antwoord (via Tjolk op 25-01-2016 11:32)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gewoon openmaken en onthouden waar welke schroef zat. Stof verwijderen met een kwastje, geen stofzuiger erbij gebruiken in verband met statische elektriciteit. Ook de heatsink van de CPU loshalen met 2 schroefjes en verse koelpasta gebruiken. De oude koelpasta kan je verwijderen met 90% alcohol, wattenstaafjes of WC-papier en eau de toilette. Ik zie op de YT-video dat de heatsink aan de onderzijde van het moederbord zit (dus tot 4:22 kan je deze volgen, dan cleanen). Daar is veel meer werk voor nodig. Laat dat maar zitten, oude harde koelpasta werkt ook, hetzij wat minder (zolang er maar contact is). Maak ook de ingang/uitgang van de lucht en ventilator zelf stofvrij.

[ Voor 24% gewijzigd door ToFast op 18-01-2016 13:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 20:44

Genius-General

Expect the Unexpected

Als ik jou was had ik dit filmpje ff gevolgd https://youtu.be/FPXP7EXMoss heb je hem zo uitmekaar en weer inmekaar, ook zou ik hoge druk gebruiken ipv een stofzuiger aangezien dat een statisch effect geeft. Als je hem dan toch open hebt is de koelpasta vervangen ook aan te raden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gewoon openmaken en onthouden waar welke schroef zat. Stof verwijderen met een kwastje, geen stofzuiger erbij gebruiken in verband met statische elektriciteit. Ook de heatsink van de CPU loshalen met 2 schroefjes en verse koelpasta gebruiken. De oude koelpasta kan je verwijderen met 90% alcohol, wattenstaafjes of WC-papier en eau de toilette. Ik zie op de YT-video dat de heatsink aan de onderzijde van het moederbord zit (dus tot 4:22 kan je deze volgen, dan cleanen). Daar is veel meer werk voor nodig. Laat dat maar zitten, oude harde koelpasta werkt ook, hetzij wat minder (zolang er maar contact is). Maak ook de ingang/uitgang van de lucht en ventilator zelf stofvrij.

[ Voor 24% gewijzigd door ToFast op 18-01-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:09
Thanks beiden, ik ga er binnenkort een keer voor zitten.

Tjolk is lekker. overal en altijd.