Arduino + Adafruit Motorshield + Stepper trilt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07 09:45
Beste lezers,

We hebben een beetje een probleem, we zijn namelijk bezig met het aansturen van een stepper middels een Adafruit motorshield. Het gekke is echter dat de stepper motor heel erg trilt bij het draaien. Ook draait hij niet 180 graden als we zeggen dat hij dat wel moet doen. Er is dus iets mis met de aansturing van de stepper.
Het gaat om een Wantai Bipolar 3.1V 2.6A stepper met 1.8deg/step. Zelf vermoeden we een probleem met de stroomtoevoer, we gebruiken op dit moment namelijk een variabel aantal AA batterijen. Met 3 AA batterijen werkt het het best, maar nog steeds niet zoals het hoort. Misschien te weinig Ampère?
We hebben dit al wel gevonden:
http://electronics.stacke...or-rotating-but-vibrating
Hier hebben ze het inderdaad over een probleem in de stroomtoevoer, maar we kunnen alleen niet vaststellen om welk van deze problemen het gaat.

Ik hoop dat jullie hier misschien wat licht op kunnen schijnen.

Groet,

Thomas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
Afhankelijk van welke versie van de motor controller die je hebt kan deze sowieso maar maximaal 1.2 A aan per bridge.

Jou stepper trekt al meer stroom.

probleem in de stroomtoevoer is makkelijk te ontdekken als je een multimeter hebt.
Tijdens het aansturen van de motor op de voedingsspanning meten, daalt deze dan kunnen je batterijen niet voldoende stroom leveren.

vraag 1 heb je een multimeter?
vraag 2 post eens wat foto's van de situatie

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
We hebben Adafruit Motorshield v2.3 en op het bord staat max 3A dus het zou net (niet) moeten kunnen. We zullen het zo even met de multimeter doormeten, dan zal ik ook even de foto's sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die max is piek belasting, continu is het 1.2A (https://www.adafruit.com/products/1438) dus je stappen motors zijn te zwaar.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
inderdaad is de 3A de piek. en als je 3 batterijen gebruikt (+- 4,5 Volt) zit je ook boven de 3 Volt en zal de stepper nog meer stroom trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Ja, we hebben het ook geprobeerd met 2 batterijen (3Volt) het wordt er niet heel veel beter op.

In dat geval gaan we waarschijnlijk andere steppers kopen, we willen er 2 op aansluiten. Nu zouden we dus moeten gaan zoeken naar 1A steppers, waarbij het voltage tussen de 5 en 12 Volt zit als ik het goed begrijp?

[ Voor 57% gewijzigd door thomas6886 op 18-01-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
ik zou eerst eens meten wat de voedingsspanning doet onder belasting.
of het gaat met deze controller en stepper is afhankelijk van hoe vaak de stepper aangestuurd word.
Als deze niet continue aangestuurd wordt bestaat er een kans dat het met de peik stroom van 3A nog best goed gaat. Als de spanning erg inzakt tijdens het aansturen zou je het ook nog eens met 3 oplaadbare AA batterijen kunnen proberen. (3*1.2 geeft wel 3.6 Volt) oplaadbare batterijen kunnen vaak meer stroom leveren dan niet oplaadbare.

asl de motor bijna continue moet draaien zou ik inderdaad een andere stepper zoeken spannig is afhankelijk van wat jij beshikbar heb in je opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 11:13
Die driver werkt met batterijen prima op kleine stappenmotoren, maar voor wat jij wilt aansturen heb je volgens mij een 12v psu nodig.

Afbeeldingslocatie: https://learn.adafruit.com/assets/1665

Onderste 2 schroef terminals zijn voor de voeding

[ Voor 28% gewijzigd door wally1987 op 12-04-2016 18:49 ]

Pagina: 1