Te korte benen voor autorijden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb met de meeste auto's waar ik in gereden heb (zijn er niet zo veel, maar het meest recent 2014 & 2015 VW Transporters van m'n werkgever) dat het altijd kut is om te koppelen, of om gas te geven.

Ik ben 171cm, dus de stoel moet altijd vrij ver naar voren. Maar als ik de stoel op de stand heb waarop ik comfortabel de koppeling helemaal kan indrukken, kan ik niet comfortabel gasgeven (ik moet constant m'n voet ver omhoog houden om niet te veel gas te geven). En soms is het dan ook moeilijk de auto in en uit te komen omdat het stuur in de weg zit.

Doe ik de stoel iets naar achteren, dan is het kut om het de koppeling helemaal in te trappen, maar gaat het gasgeven lekker comfortabel.

De enige auto waar ik dit probleem tot nu toe (zo ik me kan herinneren) niet heb gehad is een 2015 Mercedes-Benz Vito.

Komt dit iemand bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Stoelhoogte ook al eens aangepast? Gespeeld met de rugleuning? rechter op of juist meer achterover (om je benen verder naar voren te duwen)
Kleinere auto's proberen? Opel Corsa, VW Polo, Toyota Starlet, Suzuki Swift, Peugeot 206, Fiat Panda, zoiets?
Ken wel mensen die kleiner zijn en prima auto kunnen rijden, dus mijn eerste ingeving is dat t toch echt aan de voertuigkeuze of stoel instelling ligt.

En omdat het de HK is :+ :

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
YO MAMA SO SHORT! Drivers License

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2016 11:02 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
De pedalen zitten op gelijke afstand, dus het zal aan je houding moeten liggen.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Meer pindakaas eten, ik heb met mijn 1.94m nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

50Miles schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:02:
De pedalen zitten op gelijke afstand, dus het zal aan je houding moeten liggen.
Niet per defintie.
Er zijn genoeg auto's waarbij de pedalen 'staggered' zijn.
Daarbij ligt de koppeling het verste naar voren, dan de rem en dan het gas. Dat is, voor zover ik weet, om te voorkomen dat je in een panieksituatie het gas er op ramt, en juist eerst de koppeling en de rem raakt.

Verschil is trouwens niet heel groot meestal, dus echt opvallen doet het ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2016 11:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Meestal zijn auto's ontwikkeld voor die lengte. De Hollandse afmeting is vaak de uitzondering en dat ervaar je juist weer in te korte zittingen, te lage leuningen, hoofdsteunen die niet ver genoeg omhoog kunnen en stoelen die niet ver genoeg naar achteren gaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Koop een auto met automaat, verstelbare pedalen en stoelen met een hoop verstelopties. Vooral Amerikanen of meer highend Europese auto's hebben precies dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-07 17:12

Sharky

Skamn Dippy!

Radiant schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:08:
Koop een auto met automaat, verstelbare pedalen en stoelen met een hoop verstelopties. Vooral Amerikanen of meer highend Europese auto's hebben precies dat.
Lekker rigoreus :D

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:25
Over het algemeen zijn Japanse auto's allemaal net iets krapper, probeer dat anders eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
171?

Ik heb een keer een half Italiaanse vriendin gehad die was iets van 150/155 ofzo.
half Italiaans m.b.t. afkomst, niet dat zij maar de helft was :')
Ze reed trouwens een fiat500, een auto voor kleine mensjes dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 21:32
Zo kort is 1.71m ook weer niet, genoeg kortere mensen die prima auto kunnen rijden. De gemiddelde Nederlandse vrouw is ook niet langer.

De meeste auto's zullen dus eerder ontworpen zijn voor iemand van 1.71m dan voor iemand die 1.95m lang is, zoals Señor Sjon al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 16:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Mijn moeder is 1.53m en als ze al moeite heeft met autorijden komt dat niet door de auto :P

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:09
Moet je niet gewoon de stoelhoogte lager instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je zit niet goed dan..
Hoe houd je je voeten Dan bij de pedalen. Mag toch wel hopen dat je je hak altijd op de grond hebt?

Verder is de gemiddelde aziaat of vrouw ook rond die lengte dus dat kan het niet zijn. Pas als je echt <1.60 bent kan je in busjes wel wat problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:15

Peetman

Tjah....

Heb je het over een personenauto, of een bestelbus? In een reguliere personenauto zou het geen probleem moeten zijn. In een bestelbus kan dat natuurlijk wel anders zijn, maar misschien is het dan meer een kwestie van het koppelingspedaal zo aan laten passen / bijstellen dat de koppeling eerder loskoppelt / aangrijpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
anders zoiets
Afbeeldingslocatie: http://mingeiarts.com/wp-content/uploads/2012/06/geta1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zelf ben ik 1.63, dus nog een flink stuk korter en heb zelden tot nooit problemen. Dat van dat pedaal diep en gas ondiep intrappen herken ik wel, meestal is dat een kwestie van wennen. Belangrijk is idd je stoel goed afstellen: zo hoog mogelijk, en comfortabel dicht op je stuur. En ja, dan is in- en uitstappen lastig, maar so be it.

Je hebt nl. gewoon wat minder lengte in je armen en benen, en dan heb je een krappe ruimte nodig. Inschuiven van lange lichaamsdelen is vaak makkelijker dan verlengen van korte, dus het is niet anders.

Wat comfortabel is, is heel erg een kwestie van wennen. Dus ik herken waar je mee zit, maar heb er geen last van.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 18-01-2016 11:36 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:27

Fiber

Beaches are for storming.

Neem een automaat.

Of laat hem ombouwen voor handbediening...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:55

Zenix

BOE!

Ik ben ook 1.63 en eigenlijk nooit problemen. In mijn hatchback kunnen mensen comfortabel achter mij zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:55
Mijn vrouw is 1m68 en rijdt ook gewoon zonder problemen in onze Grand C4 Picasso. En ja, dat is ook echt een bakbeest. Ze kan overal prima bij.
Nu kan ze de stoel wel omhoog zetten (wat ook weer grappig is wanneer ze hem niet naar achteren zet en ik stap er na in met mijn 1m93.
Dan krijg je dus een stoel heel ver naar voren en heel ver omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 20:15
ik ben 1,77 en snap wel wat je bedoel.

Ik heb mijn stoel ingesteld staan dat ik prima gas kan geven. Koppeling wen je wel aan.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:09

Cyphax

Moderator LNX
SnoeiKoei schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:19:
Mijn moeder is 1.53m en als ze al moeite heeft met autorijden komt dat niet door de auto :P
Als mijn moeder in haar auto heeft gezeten, dan kan ik niet meer instappen, maar moet ik het ding aantrekken, en dan nog zit m'n ondergoed minder strak dan ik achter het stuur. Maar zodra ik m'n benen ontvouw en de stoel weer naar achter zet gaat het beter.
Je zou denken dat je een beetje auto wel goed kan verstellen. Maarja, misschien is dat in een Transporter anders, maar da's ook geen auto.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 18-01-2016 11:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 21:32
Speedfightserv schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:48:
ik ben 1,77 en snap wel wat je bedoel.

Ik heb mijn stoel ingesteld staan dat ik prima gas kan geven. Koppeling wen je wel aan.
Hoe kan dat nou, je bent (hoogstwaarschijnlijk) langer of anders net zo lang als waarvoor die auto's ontworpen worden. Naar Nederlandse begrippen ben je misschien niet bijzonder lang, maar je bent ook niet bepaald een dwerg. Ik zou het toch maar zoeken in de juiste afstelling van je stoel.
Cyphax schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:50:
[...]

Als mijn moeder in haar auto heeft gezeten, dan kan ik niet meer instappen, maar moet ik het ding aantrekken, en dan nog zit m'n ondergoed minder strak dan ik achter het stuur. Maar zodra ik m'n benen ontvouw en de stoel weer naar achter zet gaat het beter.
De oplossing is natuurlijk eerst de stoel naar achter verstellen, en dan pas gaan zitten. :+

[ Voor 30% gewijzigd door Arrne op 18-01-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Stoelhoogte vertellen heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken, ik wist niet dat dat kon. Maar in- en uitstappen zal dan helemaal een ramp worden.

Met de koppeling intrappen bedoel ik overigens helemaal intrappen tot hij niet verder gaat (hak op de vloer houden kan niet). Ik heb geleerd dat anders de koppeling sneller slijt omdat hij dan meer slipt.

Het betreft in de laatste twee gevallen trouwens inderdaad bestelbusjes. Automaat en dergelijke is geen optie omdat het wagens van m'n werkgever zijn. Het is wel echt iets waar ik op ga letten wanneer ik voor mezelf een auto ga kopen.

Voor de duidelijkheid, het is niet dat zeer kut is om te rijden, maar na ongeveer een kwartier door drukke gebieden heenrijden begint het al oncomfortabel te worden. Ik moet dan of m'n linkerbeen elke keer helemaal strekken om te koppelen (in een busje dat het liefst 80 doet in z'n 5 is dat dus vaak), of ik moet constant m'n rechtervoet omhoog kantelen om niet te veel gas te geven. Dat vindt m'n anterieure tibialis niet fijn (denk aan shin splints).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 18:41
Beste afstand tot de pedalen is dat je de rem volledig kan intrappen (meestal kun je dan ook de koppeling volledig intrappen). Ga je verder van de pedalen af zitten, dan kun je bij een noodstop niet volledig in de remmen gaan, met alle gevolgen vandien. Dat je dan je voet verder naar voren moet houden om het gaspedaal niet te diep in te trappen, is dan wennen, maar beter dat, dan te ver van de pedalen te zitten. Misschien dat je bij de garage de diepte van het gaspedaal kan laten bijstellen als het echt problematisch wordt.

[HK]Of anders blokjes op het rem- en koppelingspedaal. :P [/HK]

[ Voor 6% gewijzigd door Coffeemonster op 18-01-2016 12:36 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:38
Mijn vrouw is ook ongeveer 170cm, maar die heb ik nog nooit ergens over horen klagen en die heeft inmiddels toch ook wel aardig wat auto's gereden, waaronder ook VW (Polo, Golfjes, Touareg). Kan me niet voorstellen dat een Transporter zoveel anders is tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 20:15
Arrne schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:22:
[...]

Hoe kan dat nou, je bent (hoogstwaarschijnlijk) langer of anders net zo lang als waarvoor die auto's ontworpen worden. Naar Nederlandse begrippen ben je misschien niet bijzonder lang, maar je bent ook niet bepaald een dwerg. Ik zou het toch maar zoeken in de juiste afstelling van je stoel.
Klopt, maar ik heb korte benen en een lang bovenlichaam :) Daardoor kom je ook met je stuur in de knel omdat je die op een logische afstand moet hebben.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-07 23:06

Bommes

Capo del formaggio

Transporter: stoel omlaag en stuur compleet naar voren.
Geloof er niks van dat je dan nog de pedalen niet in kan trappen.
En het is trouwens een bus met "hangende " pedalen.
Je hak op de grond houden kun je daarbij vaak wel vergeten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 11:36
Ik zou ook zeggen: automaatje. Heeft zo nog een paar voordelen. :)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Speedfightserv schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:43:
[...]

Daardoor kom je ook met je stuur in de knel omdat je die op een logische afstand moet hebben.
De meeste sturen zijn ook verstelbaar tegenwoordig... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:18
Sefyu schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:29:
Stoelhoogte vertellen heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken, ik wist niet dat dat kon. Maar in- en uitstappen zal dan helemaal een ramp worden.
Als het je eigen bus is gewoon een paar treeplanken installeren. Ik geef regelmatig iemand die rond de 1m50 is een lift en die liep in het begin ook te klagen dat ze amper mijn L200 in kwam, tot ik zei dat ze gewoon op de treeplank moest gaan staan.
Als het niet je eigen bus is gewoon er in klimmen, als je het wat vaker doet ontwikkel je er vanzelf handigheid in.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:42

FCC

Ik ben 1,67 en heb in allerlei auto's en bestelbusjes gereden. Enige waar ik problemen mee had was een oude Ivecobus, de rest was prima. (Als ik inderdaad de stoel helemaal naar voren deed. Vonden mijn collega's erg grappig, dus had me snel aangewend om de stoel naar achter te schuiven als ik wist dat iemand anders er in ging rijden.)

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Coffeemonster schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:35:
Beste afstand tot de pedalen is dat je de rem volledig kan intrappen (meestal kun je dan ook de koppeling volledig intrappen). Ga je verder van de pedalen af zitten, dan kun je bij een noodstop niet volledig in de remmen gaan, met alle gevolgen vandien. Dat je dan je voet verder naar voren moet houden om het gaspedaal niet te diep in te trappen, is dan wennen, maar beter dat, dan te ver van de pedalen te zitten. Misschien dat je bij de garage de diepte van het gaspedaal kan laten bijstellen als het echt problematisch wordt.

[HK]Of anders blokjes op het rem- en koppelingspedaal. :P [/HK]
Bij mij is geleerd dat je de stoel zo moet zetten dat je de koppeling vol kan intrappen, met een kleine kromming bij je knie te hebben.

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Prodrivelearning.com de juiste zithouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 18:41
Dat komt meestal overeen met de positie waarin je het rempedaal ook volledig kan intrappen. Voordeel is dat bij stilstand je het koppelingspedaal makkelijker volledig intrapt dan het rempedaal. Maar mij lijkt het belang van een korte remweg belangrijker dan mogelijk versleten koppelingsplaten. In de praktijk zitten deze twee elkaar niet in de weg. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
FabiandJ schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:31:
[...]

Bij mij is geleerd dat je de stoel zo moet zetten dat je de koppeling vol kan intrappen, met een kleine kromming bij je knie te hebben.
[video]
Exact.. Die koppeling hoeft niet door de vloer heen. Wen er aan dat je benen wat verder moeten strekken. Naar mijn idee zit de TS simpelweg te dicht op zijn stuur. Dat rijdt ook een stuk onrustiger en minder relax overigens.

De auto waar ik met mijn 1.76 te lang voor ben is een volvo amazon. Het lijkt wel of die auto is bedacht voor mensen van 1.30m..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-07 11:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik rij zelf een Transporter T4 en ben 1m71. Nergens last van, uitstappen is niet het meest handig met een goede stoel (met een compleet verzakte stoel is het geen probleem :+ ).

Zoals de meeste hier ook zeggen, kwestie van goed instellen van je stoel. Ik duw mijn koppeling altijd helemaal naar de grond (en dat gaat) en kan ook het gas gemakkelijk en comfortabel bedienen.

(PS: Recentelijk mijn bestuurdersstoel vervangen door een nieuw exemplaar ivm het compleet verzakt zijn van de wangen van de oude stoel, uitstappen is ietsje moeilijker nu maar gasgeven/koppelen niet)

[ Voor 21% gewijzigd door WHiZZi op 18-01-2016 15:59 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55

Mx. Alba

hen/die/zij

Mijn vriendin is 1m53 en ze rijdt zonder problemen in haar S40 en mijn C30 - Volvo's ontworpen voor en door lange Zweden. Wel irritant is dat ik minimaal 10 minuten bezig ben om stoel, stuur en spiegels weer in te stellen op mijn 1m83 als zij in mijn auto heeft gereden.......

Oftewel, je stelt de boel gewoon niet goed af. Wellicht dat je de zitting wat kunt kantelen of de hoogte ervan verstellen om beter te zitten? 1m71 is geen vreemde lengte of zo, daarmee zou je zonder problemen moeten kunnen autorijden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

Andere auto kopen waarvan je de zetels wel goed kan instellen :P M'n vriendin is 1.65m ofzo, ik 1.85m. Zelfs in mijn Volvo S80 komt ze fatsoenlijk bij de pedalen (en die auto is ontworpen voor Noord-Europeanen heb ik 't idee :P)
Mx. Alba schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:01:
Mijn vriendin is 1m53 en ze rijdt zonder problemen in haar S40 en mijn C30 - Volvo's ontworpen voor en door lange Zweden. Wel irritant is dat ik minimaal 10 minuten bezig ben om stoel, stuur en spiegels weer in te stellen op mijn 1m83 als zij in mijn auto heeft gereden.......

Oftewel, je stelt de boel gewoon niet goed af. Wellicht dat je de zitting wat kunt kantelen of de hoogte ervan verstellen om beter te zitten? 1m71 is geen vreemde lengte of zo, daarmee zou je zonder problemen moeten kunnen autorijden.
Volgende keer een Volvo kopen met elektrische stoelen (met geheugen). Ik heb positie 1 en 2, zij heeft positie nummer 3. In het geheugen wordt ook de positie van de buitenspiegels opgeslagen d:)b (als zij hem met de 2e sleutel opent, dan gaat de stoel zelfs automatisch in haar positie)

[ Voor 85% gewijzigd door -tom-562 op 18-01-2016 17:03 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 12:55

Mx. Alba

hen/die/zij

Dat staat ook op mijn wensenlijstje voor een volgende auto. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

LED-Maniak schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:19:
[...]

Exact.. Die koppeling hoeft niet door de vloer heen. Wen er aan dat je benen wat verder moeten strekken. Naar mijn idee zit de TS simpelweg te dicht op zijn stuur. Dat rijdt ook een stuk onrustiger en minder relax overigens.
Moest opeens denken aan die twee Peugeot bestuurders...: (Vanaf 1:30)

Bekijk op YouTube
"Modern Peugeot Driver" | Top Gear | Series 22 | BBC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:11

Bob Popcorn

Plop!

Viper® schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:13:
171?

Ik heb een keer een half Italiaanse vriendin gehad die was iets van 150/155 ofzo.
half Italiaans m.b.t. afkomst, niet dat zij maar de helft was :')
Ze reed trouwens een fiat500, een auto voor kleine mensjes dus :P
Maatje van me had een 500, en die speelt in het nationaal rugbyteam :') die gozer is echt een deur gewoon, 2 meter lang en zeker een meter breed. Dat was me een gezicht in die auto :D

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik herken het wel van de leswagen waar ik in zat, een nieuwe Seat Ibiza, of je kon lekker koppelen/je linkerbeen goed opbergen, of je rechtervoet goed neerzetten voor gas zonder kramp te krijgen in de stad.

Zelf koos ik maar voor dat het links goed zat, want dat ging anders na een kwartiertje al vervelend doen, terwijl ik die kramp rechts pas kreeg als ik een halfuur door de stad aan het pruttelen was.

Cruise Control werkt daar overigens ook lekker voor, dan kun je je benen toch eens wat anders neerzetten, scheelt een hoop. En andere schoenen kunnen ook helpen, en natuurlijk je stoel zo goed mogelijk zetten. Bij die Ibiza merkte ik ook echt veel verschil tussen helemaal naar beneden of op 2cm na helemaal naar beneden, dat laatste werkte ook veel minder fijn.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Leuk om je lengte te noemen, maar het gaat vooral om de verhouding tussen de lengte van je benen en de rest van je lijf. Opzich is 1.71m lengte heel gemiddeld als je naar de totale populatie mannen en vrouwen in verschillende landen kijkt. Je moet wel erg uit verhouding zijn wil je niet comfortabel in een auto kunnen rijden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-07 19:44

Tortelli

mixing gas and haulin ass

175 cm en nooit geen problemen gehad met auto's.Je rij positie eens aanpassen aan de video zoals al aangegeven. Wat kleiner zijn heeft wel wat voordelen in auto's, zat mensen die >190 zijn en in bepaalde auto's niet passen.

Grootste nadeel van klein zijn is met concerten, koningsdag en dat soort aangelegenheden. Kan nooit iemand terug vinden aangezien ik nergens overheen kan kijken en (bijna) al mijn vrienden >190 zijn 8)7.

Owja lange dames, daar kan ik niet naast staan want dan kijken ze op mijn hoofd :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobinHood schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:30:
[...]

Cruise Control werkt daar overigens ook lekker voor, dan kun je je benen toch eens wat anders neerzetten, scheelt een hoop.
Dit. De houding waarin je gaspedaal niet helemaal intrapt is de juiste. Helaas zijn auto's tegenwoordig nagenoeg allemaal zodanig overpowered dat je dus idd bij normale snelwegsnelheden in hoogste versnelling niet eens halfgas geeft. Dat leidt tot een vermoeide rechtervoet. Zelden zo ontspannen auto gereden als toen ik in een ongeblazen diesel van ene kant van Duitsland naar andere reed, continu plankgas 160km/u :z

Oplossing is cc, waardoor je op lange stukken helemaal niet met voeten op pedalen hoeft te zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

WHiZZi schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:58:
Ik rij zelf een Transporter T4 en ben 1m71. Nergens last van, uitstappen is niet het meest handig met een goede stoel (met een compleet verzakte stoel is het geen probleem :+ ).

Zoals de meeste hier ook zeggen, kwestie van goed instellen van je stoel. Ik duw mijn koppeling altijd helemaal naar de grond (en dat gaat) en kan ook het gas gemakkelijk en comfortabel bedienen.

(PS: Recentelijk mijn bestuurdersstoel vervangen door een nieuw exemplaar ivm het compleet verzakt zijn van de wangen van de oude stoel, uitstappen is ietsje moeilijker nu maar gasgeven/koppelen niet)
Het lastiger in en uit stappen is wel iets waar de transporters om bekend staan helaas.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zijn er uberhaubt busjes waar je wel lekker in klautert? Het kan mijn eigen houterigheid zijn, maar geen enkel busje waar ik ooit ingeklommen ben vond ik echt lekker in of uitstappen.

Erin is klauteren
Eruit is gecontroleerd eruit vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:03
Opgelost :)

[ Voor 5% gewijzigd door Carpento op 18-01-2016 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 01:42

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

RobinHood schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:59:
Zijn er uberhaubt busjes waar je wel lekker in klautert? Het kan mijn eigen houterigheid zijn, maar geen enkel busje waar ik ooit ingeklommen ben vond ik echt lekker in of uitstappen.

Erin is klauteren
Als je een Caddy een busje noemt, dan ja ;) .

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

AdoraBelle schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:25:
[...]

Als je een Caddy een busje noemt, dan ja ;) .
Met busjes bedoel ik Transits, Transporters, Masters, Sprinters en Vito's.

Een Caddy, tja, da's gewoon een normale auto gekruist met een busje. Dr. Frankenstein zou jaloers zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

RobinHood schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:59:

Erin is klauteren
Ik weet dat voor de vroegere post.nl juist daarom niet voor transporters is gekozen maar voor de transit.
Maar nee echt heel makkelijk stapt het allemaal niet in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 12:09

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

HK >> VV

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-07 20:25
Mijn verhoudingen zijn juist zo dat mijn armen te kort zijn en mijn benen te lang. Als het stuur niet in hoogte verstelbaar is zit ik altijd met gestrekte armen en opgevouwen benen onder het stuur. Ook erg vervelend rijden op lange stukken.

Ik moet de stoel al heen erg rechtop zetten, nog verder naar voren en ik heb het gevoel dat de stoel zo staan _\ nu ziet ik dan voor mijn gevoel zo _|

[ Voor 24% gewijzigd door LordSinclair op 19-01-2016 10:27 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-07 19:40
geloof me het is je houding...

Mijn collega van krap 1.63 kan ook prima in de sprinter van het werk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik heb vandaag in een Mercedes-Benz Vito gereden, en gisteren in een VW Transporter. Er zit gewoon een significant verschil in hoe ver je het koppelingspedaal moet indrukken om volledig te ontkoppelen. Die afstand is bij de Vito gewoon een stuk kleiner dan bij de Transporter. De Vito rijdt daarom een stuk lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Lengte is voor mij geen probleem, waar ik meer mee zit (zal wel aan mij liggen) is dat de pedalen van veel auto's te dicht opelkaar gezet zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 239824 op 21-01-2016 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:12

rjong5

?

Ben zelf ook 1.71. Rij sinds kort in een nieuwe mitsubishi space star en nergens last van. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 15:39
Volgens mij kunnen we prima concluderen dat het een combinatie van houding en stoelen zijn.

Wellicht dat je eens met een ergonoom kan afspreken en samen de beste positie bepaald. Dat is voor jouw gevoel wellicht niet de beste positie maar voor je lichaam wel het beste. Het vergt hooguit wat gewenning.

Alle nieuwe tramchaffeurs krijgen van mij een cursus hoe ze het beste kunnen zitten. Hier komt dan ook een ergonoom langs om te helpen.

Voor de auto en instap is er nog een andere optie: zoek elektrische stoelen met geheugen en welkom functie. Dan is het slechts een knop indrukken en krijg je je ingestelde waardes terug. De. welkom functie set de stoelen in de achterste stand zodat uitstappen zonder problemen gaat.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sefyu schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 01:58:
Ik heb vandaag in een Mercedes-Benz Vito gereden, en gisteren in een VW Transporter. Er zit gewoon een significant verschil in hoe ver je het koppelingspedaal moet indrukken om volledig te ontkoppelen. Die afstand is bij de Vito gewoon een stuk kleiner dan bij de Transporter. De Vito rijdt daarom een stuk lekkerder.
Ieder voertuig heeft een ander aangrijpingspunt. Dat kan komen door verschillen in ontwerp maar ook door slijtage - een versleten koppeling hoeft veel minder ver ingedrukt te worden voor hij gaat slippen. Kan dus ook zijn dat die specifieke Vito een bijna afgesleten koppeling heeft. Gezien de kosten van een koppeling te laten vervangen ben ik iig erg blijk als ik nog diep, diep dat pedaal moet intrappen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Anoniem: 239824 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 02:51:
Lengte is voor mij geen probleem, waar ik meer mee zit (zal wel aan mij liggen) is dat de pedalen van veel auto's te dicht opelkaar gezet zijn.
Dan moet je je klompen maar uittrekken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sefyu schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:56:
Maar als ik de stoel op de stand heb waarop ik comfortabel de koppeling helemaal kan indrukken, kan ik niet comfortabel gasgeven (ik moet constant m'n voet ver omhoog houden om niet te veel gas te geven).
Grappig, dit komt mij ook bekend voor. Maar dat heeft vrij weinig met je lengte te maken, eerder met de stijfheid van de 'veer' in het gaspedaal. In sommige auto's merk ik ook dat ik m'n enkel constant aangespannen moet houden om hem niet te ver in te drukken. M'n voet is letterlijk te zwaar, zeg maar. In andere auto's met een beter (stijver) gaspedaal en/of de mogelijkheid om je voet tegen de middenconsole te klemmen, heb ik dat probleem niet.

Ik ben zelf vrij lang en heb de stoel altijd helemaal naar achteren geschoven, trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 22-01-2016 00:54 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:52:
[...]

Ieder voertuig heeft een ander aangrijpingspunt. Dat kan komen door verschillen in ontwerp maar ook door slijtage - een versleten koppeling hoeft veel minder ver ingedrukt te worden voor hij gaat slippen. Kan dus ook zijn dat die specifieke Vito een bijna afgesleten koppeling heeft. Gezien de kosten van een koppeling te laten vervangen ben ik iig erg blijk als ik nog diep, diep dat pedaal moet intrappen :o
Het gaat niet om het aangrijpingspunt, maar om hoe ver je het pedaal kan indrukken tot hij niet verder gaat (zoals ik heb geleerd dat je moet koppelen). Dat is bij de Vito een kleinere afstand dan bij de Transporter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 239824 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 02:51:
Hoe grote en brede voeten heb je dan wel niet?

Ik heb 47 en brede voeten en de enige auto's waar een kleine aanpassing of oplettendheid aan het begin geboden was zijn:
Een Peugeot 106 (een voet moest ik iets schuin zetten om te voorkomen dat ik het dashboard raak aan de onderkant)
En een Lotus Elise, hierbij gaat mijn voet vlak langs het rempedaal als ik gas geef. Goed de voet tegen de middentunnel houden om gas en rem tegelijk te voorkomen.

Maar dan heb je het ook over een klein autotje en een sportautotje welke je thuis onder de kapstok kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sefyu schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 01:38:
[...]

Het gaat niet om het aangrijpingspunt, maar om hoe ver je het pedaal kan indrukken tot hij niet verder gaat (zoals ik heb geleerd dat je moet koppelen). Dat is bij de Vito een kleinere afstand dan bij de Transporter.
Aangezien de meeste mensen, groot en klein, jouw probleem niet hebben, zou het zomaar kunnen dat je je dit even wat anders aan moet leren.

Je moet ruim voorbij aangrijpingspunt ontkoppelen. Makkelijkste manier om daar zeker van te zijn is inderdaad helemaal plat tegen vloer te gaan, vandaar de vuistregel, maar als je a) betrouwbaar hetzelfde kunt bereiken zonder tegen de vloer te gaan en b) tegen vloer drukken is niet comfortabel, dan is het tijd om specifiek voor jouw busje te kijken wat mogelijk is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dion_b schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:20:
[...]

Aangezien de meeste mensen, groot en klein, jouw probleem niet hebben, zou het zomaar kunnen dat je je dit even wat anders aan moet leren.

Je moet ruim voorbij aangrijpingspunt ontkoppelen. Makkelijkste manier om daar zeker van te zijn is inderdaad helemaal plat tegen vloer te gaan, vandaar de vuistregel, maar als je a) betrouwbaar hetzelfde kunt bereiken zonder tegen de vloer te gaan en b) tegen vloer drukken is niet comfortabel, dan is het tijd om specifiek voor jouw busje te kijken wat mogelijk is.
Vergeet ook niet dat de koppelingsplaten nogsteeds aanlopen voorbij het aangrijpingspunt, goed diep voorbij het aangrijpingspunt intrappen is dus inderdaad belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 18-07 20:50

mark-k

AKA markkNL

Bij je koppeling moet je er altijd voor zorgen dat je been niet volledig gestrekt is als je hem helemaal intrapt (en dus ook niet daarvoor al). Reden hiervoor is dat je anders bij een aanrijding je been heel smerig kan breken, omdat je knie dan gelockt is en je been dus niet meer kan invouwen als er kracht op komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:25
Sowieso zit je in een transporter (T5 neem ik aan?) met je benen meer naar beneden omdat je hoger zit waar je in een gewone auto meer uitgestrekt zit (nou ja, ik niet met mijn 2m, maar dat is een ander verhaal :) ) en is de hoek van je benen tov pedalen anders en voelt het dus sowieso anders dan je gewent bent.

In mijn eigen "normale" auto hoef ik voor het koppelpedaal alleen maar mijn voet op de hak naar achter te kantelen, stukje verdraaien en de koppeling in drukken. In een T5 moet ik daar mijn voet echt voor optillen. Daar zit dus zelfs voor iemand van 2 meter verschil tussen.

Maar juist bij auto's met een hogere zit heb je in de regel altijd wel een hoogte verstelling naast een horizontale verstelling. En ook de leuning speelt mee. Als je die te veel naar achter heb gekanteld (zoals je dat in een gewone auto meer zou hebben) voelt de steilere hoek die je benen maakt ook onnatuurlijker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Update:

Ik heb uitgebreid zitten experimenteren met stoelstanden, maar het blijft behoorlijk suboptimaal voelen. Ik denk dat de twee belangrijkste factoren zijn:

1. afstand die je het koppelingspedaal in moet trappen tot hij niet verder gaat
2. hoeveel kracht je moet zetten om te koppelen

Het eerste is bij de VW meer dan bij de Mercedes. Het tweede is bij de VW meer dan bij de Mercedes. Dit maakt het koppelen een stuk makkelijker bij de Mercedes dan bij de VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:02
Teenspieren kweken, je hele voet heb je vrijwel nooit nodig.

Edit: Niet meer in de huiskamer. :')

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 13-02-2016 20:18 ]

- knip -

Pagina: 1