Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:00
Hallo allemaal,

Momenteel woon ik samen met mijn vriendin in mijn appartement, maar met het oog op de toekomst willen we eigenlijk verhuizen naar een huis(je). Helaas zal het huidige appartement met verlies verkocht gaan worden. Maar hoe dit op te vangen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Soms kun je iets doen dat erg onnatuurlijk voelt als je graag wilt verhuizen: de oude woning opknappen.

Maar dan moet het wel zo zijn dat dit van invloed is op de verkoopwaarde.

Wat is de reden van die 21k verlies? Is dat puur de recessie en extra lening vanwege kosten koper? Of is er ook achterstallig onderhoud?

Bovendien: is de hypotheek volledig aflossingsvrij? Want normaal gesproken zou je al aardig wat gespaard of afgelost moeten hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 18-01-2016 09:38 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:00

Seraphin

Meep?

Members only:

[ Voor 1% gewijzigd door Seraphin op 18-01-2016 09:53 . Reden: privacy ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Grotendeels recessie. Keuken zou opgeknapt kunnen worden, maar is niet per definitie nodig volgens de makelaar. Zou geen grote invloed op de verkoopprijs hebben.

Appartementen aanbod is hoog in mijn woonplaats en (te) weinig vraag.

Voordeel van mijn appartement is dat het een "echt" 3 kamer appartement is. Meeste zijn 2 kamer hier. En bij de meeste 3 kamer appartementen is de derde kamer een hokje waar je net een strijkplank in kwijt kan. Bij mij kan je er een tweepersoons bed in kwijt en nog goede ruimte over houden.

Members only:

@Seraphin:
Een ander idee was om dit jaar het verhuizen uit te stellen en het hele jaar flink te sparen. Puur om de reserves aan te vullen en meer zelf op te kunnen vangen.
Extra sparen is dit jaar sowieso al van start gegaan door elke maand extra over te maken naar de spaarrekening (dan maar een paar keer minder uit eten :) ). Daarnaast bespaar ik sinds dit jaar 147 euro p/m door rentemiddeling. Dit geld wilde ik elke maand ook opzij zetten voor aflossing of sparen.

We willen het liefst naar een nieuwbouw woning, dus vrij op naam. Scheelt kosten koper, alleen ben je dat geld wel weer kwijt aan meerwerk en notariskosten etc.
Inboedel (meubilair etc.) is al aanwezig en hoeft dus niet aangeschaft te worden.

[ Voor 33% gewijzigd door PdeBie op 18-01-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:56
Members only:

Zodra je in beeld hebt hoeveel je de bank nog moet betalen voor je huidige appartement kun je kijken hoeveel je denkt uit te geven aan een volgend huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Hoe dan ook gaat de meest 'efficiente' manier gewoon zijn het gat te vullen. Je hebt een deel afgelost en je hebt spaargeld.

Er is geen manier om het 'handig' te financieren door die schuld mee te nemen ofzo. Dergelijke constructies, afgezien van een persoonlijke onderhandse lening van bijv. familie, halen het bedrag dat je kunt lenen bij de bank enorm omlaag.

Ga gewoon een keer bij de hypotheker ofzo langs. Eerste gesprek is gratis.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:55

Haan

dotnetter

Ik kan alleen als tip geven om, indien het enigzins mogelijk is, je bankspaarhypotheek te behouden. Deze is namelijk fiscaal aantrekkelijker en ook niet onbelangrijk: het vangt schommelingen in de rente op.
Hiervoor moet je wel voldoende financiële middelen hebben, want je kan dan geen gebruik maken van het reeds opgebouwde bedrag.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Fr33z schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:57:
Members only:

Zodra je in beeld hebt hoeveel je de bank nog moet betalen voor je huidige appartement kun je kijken hoeveel je denkt uit te geven aan een volgend huis
Plaats de getallen even tussen mo tags, dat lijkt TS te willen.

Members only:

Er zijn geen magische dingen hiervoor. Het verlies wat je maakt kan je mee financieren met de nieuwe woning maar uiteindelijk maakt het natuurlijk niets uit uit welk potje het precies komt.

Geen antwoord op je vraag maar is het wel verstandig om een duurder huis te gaan kopen. Je geeft aan dat je de afgelopen jaren nauwelijks kon sparen en nu dat eindelijk kan (door rentemiddeling) ga je een duurder huis kopen. Misschien is het verstandiger om eerst je buffers weer wat te versterken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
En nieuw huis vloer, muren, keuken, badkamer, wel/geen aanbouw, tuin, etc.

Een tweedehands nieuw huis is dan toch evht goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Members only:

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
emnich schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:17:
[...]

Geen antwoord op je vraag maar is het wel verstandig om een duurder huis te gaan kopen. Je geeft aan dat je de afgelopen jaren nauwelijks kon sparen en nu dat eindelijk kan (door rentemiddeling) ga je een duurder huis kopen. Misschien is het verstandiger om eerst je buffers weer wat te versterken...
Ik kon wel sparen, maar niet genoeg om naast de buffers, de leuke dingen etc. extra af te lossen t.o.v. wat er de bank/spaar rekening in ging. :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

PdeBie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:24:
[...]
Members only:
Waarom zou je die dingen laten om in een groter huis te gaan wonen? Een groot huis is fijn om in te wonen maar als je daarvoor dingen moet laten omdat je het niet kan betalen dan krijg je waarschijnlijk spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:56
gefixt

[ Voor 22% gewijzigd door Fr33z op 18-01-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
emnich schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:28:
[...]

Waarom zou je die dingen laten om in een groter huis te gaan wonen? Een groot huis is fijn om in te wonen maar als je daarvoor dingen moet laten omdat je het niet kan betalen dan krijg je waarschijnlijk spijt.
Heb aan onze verhuizing wel gemerkt dat we veel plezier beleven aan ons nieuwe huis en er uiteindelijk niet zoveel voor hoeven te laten omdat we onze levensstijl erop hebben aangepast.

Verder is het de afweging of je nu instapt en moet aflossen, of eerst gaat sparen en dan minder hypotheek krijgt. In het eerste geval woon je wellicht wel alvast in je droomhuis, terwijl je in het tweede geval misschien in een huis woont waar je je niet blij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

NiGeLaToR schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:32:
[...]

Heb aan onze verhuizing wel gemerkt dat we veel plezier beleven aan ons nieuwe huis en er uiteindelijk niet zoveel voor hoeven te laten omdat we onze levensstijl erop hebben aangepast.

Verder is het de afweging of je nu instapt en moet aflossen, of eerst gaat sparen en dan minder hypotheek krijgt. In het eerste geval woon je wellicht wel alvast in je droomhuis, terwijl je in het tweede geval misschien in een huis woont waar je je niet blij voelt.
Heb je je levensstijl aangepast omdat het moest of vanwege andere dingen (andere omgeving, kinderen, etc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:18
Als ik het lees is jouw netto rest schuld 6 k. 21k - 15.

dus met jouw spaargeld kan je de restschuld aflossen en de KK betalen voor jouw nieuwe huis. Kan je de 25k van jouw schoonouders gebruiken voor het nieuwe huis.

Als ik zie hoe krap jullie nu zitten dan zou ik nog een paar jaar in dit huis blijven: ondertussen flink bijsparen en even wachten tot jouw vriendin ook werkt. Dan gaat en het sparen sneller en heb je ook een beter beeld wat je wilt. Voor hetzelfde geld vindt jouw vriendin een super baan net te ver van waar jullie nu kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Bedankt in ieder geval voor alle reacties. Zitten een hoop goede tips tussen.

Ik neig zelf (mede na het lezen van enkele tips hier) ook naar doorsparen. Puur om meer reserves te hebben.

Deze woning voldoet vooralsnog gewoon. Mocht er een derde (kleine) bewoner bij komen wordt het pas echt een must om verder te kijken.

Maar goed.... ik laat alle tips hier even tot mij bezinken en ga ze bespreken met mijn vriendin.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Ik las dit op een hele andere manier en ik ben echt al heel lang niet op fok/geenstijl geweest...

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het kan aan mij liggen, maar ik zie nergens staan hoe hoog je huidige hypotheek is? Zonder dat kun je niet bepalen hoe hoog de winst/verlies is (= verkoopprijs - hypotheekschuld).

[ Voor 36% gewijzigd door HuHu op 18-01-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
PdeBie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:16:
Hallo allemaal,

Momenteel woon ik samen met mijn vriendin in mijn appartement, maar met het oog op de toekomst willen we eigenlijk verhuizen naar een huis(je). Helaas zal het huidige appartement met verlies verkocht gaan worden. Maar hoe dit op te vangen?

Members only:
Verkoopwaarde 132k
Bankspaarhypotheek 15k
Totaal: 147k.

Lijkt mij dat je dus 'maar' 6k hoeft te overbruggen met je 153k hypotheek? Met de huidige 10k eigen geld ben je er dan al.

Blijft over 4k spaargeld, en alles wat je de komende maanden spaart ook. Gezien je inkomen en dat zij ook werkt, zou dat ook makkelijk 500-1000 per maand moeten zijn, dus kun je ook gelijk begin maken aan je spaargeld op niveau te krijgen van 10-20k nadat je verhuist bent.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 18-01-2016 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:13
De vraag is natuurlijk of je dat moet willen, een huis kopen (+ je eigen huis verkopen met verlies) met maar 10k op de bank. Waarvan het meeste al uitgegeven moet worden aan het opvangen van een verlies en de verkoopmakelaar, dan is het maar de vraag of er genoeg overblijft voor de kosten koper van je nieuwe huis. Waarschijnlijk niet.

Als je het geld van je schoonouders dus alleen wil gebruiken voor zaken als een keuken, niet doen dus en nog een tijdje door sparen.

[ Voor 4% gewijzigd door Arrne op 18-01-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
emnich schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:36:
[...]

Heb je je levensstijl aangepast omdat het moest of vanwege andere dingen (andere omgeving, kinderen, etc)?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Arrne schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:21:
De vraag is natuurlijk of je dat moet willen, een huis kopen (+ je eigen huis verkopen met verlies) met maar 10k op de bank. Waarvan het meeste al uitgegeven moet worden aan het opvangen van een verlies en de verkoopmakelaar, dan is het maar de vraag of er genoeg overblijft voor de kosten koper van je nieuwe huis. Waarschijnlijk niet.

Als je het geld van je schoonouders dus alleen wil gebruiken voor zaken als een keuken, niet doen dus en nog een tijdje door sparen.
Inderdaad. Vooral ook gezien de voorkeur voor nieuwbouw. Ook al hebben wij veel zelf gedaan, dan nog gaat er enorm veel geld tegenaan om het een beetje naar je zin te krijgen. En je hebt altijd zaken die toch net meer tijd en/of geld kosten dan verwacht. De inboedel van een appartement is vaak ook net niet genoeg om een heel huis een beetje op te vullen (uitgaande van een leefbare zolder in dit geval).

Ik projecteer mijn eigen risico-ontwijkende voorkeuren nu, maar ik zou zeker nog even sparen. Als je net wat financiële tegenvallers hebt op het moment van de verhuizing kan het behoorlijk stressen worden.

De aanloop naar echte projectmatige nieuwbouw kan overigens wel een jaar (of wat langer) duren. Daar kan je dan nog wel in sparen, mits je niet al meteen moet gaan betalen voor je nieuwe hypotheek (dat moesten wij wel nl.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Een nadeel van nieuwbouw is dat je direct extra moet investeren als je dat wilt, terwijl je bij bijv. een bestaand huis prima kan kiezen om nog een paar jaar te doen met een keuken die je eigenlijk niet mooi vindt. Aan de andere kant zou ik zeggen dat met het geld van de schoonouders erbij er een redelijke buffer is tov een huis van 188k en een hypotheek van iets meer dan 2 ton.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 13:22
Vergeet niet dat de huizen markt momenteel ook weer aan het aantrekken is. Dat betekend dus dat je straks misschien wel meer voor je eigen woning terug krijgt, maar dat je voor het nieuwe huis ook meer moet betalen. Afhankelijk van hoeveel je per maand kan sparen, wil het dus niet altijd zeggen dat wachten ook daadwerkelijk de financiële mogelijkheden verbeterd.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:00

Seraphin

Meep?

ph4ge schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:43:
Een nadeel van nieuwbouw is dat je direct extra moet investeren als je dat wilt, terwijl je bij bijv. een bestaand huis prima kan kiezen om nog een paar jaar te doen met een keuken die je eigenlijk niet mooi vindt. Aan de andere kant zou ik zeggen dat met het geld van de schoonouders erbij er een redelijke buffer is tov een huis van 188k en een hypotheek van iets meer dan 2 ton.
Die hypotheek ga je waarschijnlijk niet zo hoog krijgen. Zelfs al is je inkomen voldoende voor de hypotheek, geld sinds 2016 dat je maximale lening nog maar 102% van de koopsom marktwaarde mag bedragen. Bij opknappers en/of nieuwbouw zullen kopers de verbouwing grotendeels uit eigen middelen moeten betalen (tenzij je heel goed aan kan tonen wat het effect op marktwaarde gaat zijn).

[ Voor 51% gewijzigd door Seraphin op 18-01-2016 11:50 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Nu online
Seraphin schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:48:
Die hypotheek ga je waarschijnlijk niet zo hoog krijgen. Zelfs al is je inkomen voldoende voor de hypotheek, geld sinds 2016 dat je maximale lening nog maar 102% van de koopsom marktwaarde mag bedragen. Bij opknappers en/of nieuwbouw zullen kopers de verbouwing grotendeels uit eigen middelen moeten betalen (tenzij je heel goed aan kan tonen wat het effect op marktwaarde gaat zijn).
Mwa, een klein bouwdepot zal waarschijnlijk wel lukken zeker als er zoveel eigen geld tegenover staat. Uiteindelijk kan een adviseur dat allemaal uitrekenen als je daar zelf niet uit komt.
Uhmmie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:47:
Vergeet niet dat de huizen markt momenteel ook weer aan het aantrekken is. Dat betekend dus dat je straks misschien wel meer voor je eigen woning terug krijgt, maar dat je voor het nieuwe huis ook meer moet betalen. Afhankelijk van hoeveel je per maand kan sparen, wil het dus niet altijd zeggen dat wachten ook daadwerkelijk de financiële mogelijkheden verbeterd.
Als de prijzen stijgen dan stijgt een duurder huis relatief net zoveel, maar in euro's meer. De vraag is dan of je de media gelooft dat de prijzen blijven stijgen met alle ontwikkelingen in Nederland en in de wereld. Ik zou er niet op speculeren.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 20:23

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PdeBie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:48:
We willen het liefst naar een nieuwbouw woning, dus vrij op naam. Scheelt kosten koper, alleen ben je dat geld wel weer kwijt aan meerwerk en notariskosten etc.
Vergis je niet hoor, bij nieuwbouw komen erg veel extra kosten kijken! Vergeleken daarmee is kk echt een peulenschil. Met notariskosten heb je overigens sowieso te maken ;)

Zo zit je bijvoorbeeld met bouwrente als je de woning na of tijdens de bouw koopt. De aannemer (of projectontwikkelaar of wie dan ook) moet namelijk allerlei kosten, zoals de grond, al betalen voor de aanvang van de bouw. Als jij pas later het huis koopt (als in, de financiele transactie vindt pas op een later moment plaats), dan schiet de aannemer het effectief voor en zal hij daar rente over vragen. Vergelijkbaar is de situatie als de koop al voor de bouw plaatsvindt, dan zullen kosten betaald moeten worden uit je hypotheek. Je gehele hypotheekbedrag zal dan in een bouwdepot worden gestopt, waaruit de verschillende termijnen betaald moeten worden. Nou krijg je wel weer rente uit het geld dat in je depot staat, en vaak is dat gelijk aan de hypotheekrente (zodat je effectief niets betaalt voor de termijnen die nog niet overgemaakt zijn, maar dit is niet altijd het geval!), maar grond is wel een van de grootste kostenposten en die rente begint dus al meteen te lopen.

Hoe dan ook heb je dus te maken met "woonlasten" zonder dat je überhaupt in de woning kunt wonen, dus daarnaast zul je ook nog kosten hebben aan huisvesting. Dit zijn typisch dingen die je meefinancieert in de hypotheek, met als gevolg dat het het huis zelf veel minder moet kosten dan die €188k als dat het bedrag is wat je voor ogen hebt. En dan hebben we het niet eens over alle bijkomende kosten die bij een compleet nieuw huis komen kijken: sanitair, keuken, vloeren, stuc/schilderwerk, etc. En vergeet de tuin niet. Bij de overname van een bestaand huis kun je veel van die zaken uitstellen, maar bij nieuwbouw zijn dat zaken die je sowieso moet aanpakken.

Natuurlijk zijn er ook voordelen aan nieuwbouw. Zo kun je precies naar je smaak wijzigingen aanbrengen en de boel inrichten, en is nieuwbouw vaak scherp geprijsd waardoor je bijna verzekerd bent van een goede investering. Maar er komen een hoop uitgaven bij kijken, en om eerlijk te zijn, €188k is niet heel veel, al is het natuurlijk wel afhankelijk waar je woont. Maar met weinig reserves en een enkel inkomen zou ik het niet direct adviseren.

Members only:

[ Voor 48% gewijzigd door .oisyn op 18-01-2016 13:10 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Uhmmie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:47:
Even vanuit onze regio redenerend: er zijn de afgelopen decennia veel appartementen "voor al die starters" gebouwd, maar nu blijkt dat starters liever geen appartementje willen, maar doorsparen om direct een huisje met een tuintje te kopen. Er is nu gewoon haast teveel aanbod van koopappartementen. Alleen nieuwbouw loopt het nog een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
tweakerdennis schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:22:
En nieuw huis vloer, muren, keuken, badkamer, wel/geen aanbouw, tuin, etc.

Een tweedehands nieuw huis is dan toch evht goedkoper!
Helemaal mee eens. Wij hebben soortgelijke ovrweging genomen. In de nieuwbouwwijk (eerste bouw 2009) zijn wij gaan kijken naar een project 2 onder 1 kap woningen met ruime garage. Deze stonden afgelopen jaar te koop voor rond 217k.
Volgens mij konden wij tot max 245k NHG financieren. Dit was ruim onder maximale hypotheek, maar aan de hand van de gewenste betaalbare maandlasten, kwam dit zo uit.
Wij schrokken behoorlijk van alle bijkomende kosten. Vloeren, voortuin, achtertuin, verfwerk, keuken, badkamer, er kwam echt eenbak geld bij.
Aangezien wij ook de wijk hadden bestudeerd (glasbak, speeltuin, etc etc) was ons al eens opgevallen dat er ook wat huizen te koop stonden voor 240-279 vraagprijs.
De gok gewaagd en er 3 bekeken. Uiteindelijk head over heels in love met de 279k huis (BJ 2010). Die de week na bezichtiging zakte naar 269k. Een week later tweede bezichtiging gedaan en de onderhandleingen ingegaan. Uiteindelijk hebben we het binnen NHG kunnen kopen. Het huis was in absolute nieuwstaat. Op wat verfwerk op de bovenverdieping na, hebben we niets “ ingrijpends” hoeven te doen. En hebben we met hetzelfde bedrag dus nu een groter huis, dat ook nog eens direct af is.
Want houdt er rekening mee, koop je nieuwbouw, zul je tot aan oplevering iets anders moeten verzinnen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 39993 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:53:
[...]

Even vanuit onze regio redenerend: er zijn de afgelopen decennia veel appartementen "voor al die starters" gebouwd, maar nu blijkt dat starters liever geen appartementje willen, maar doorsparen om direct een huisje met een tuintje te kopen. Er is nu gewoon haast teveel aanbod van koopappartementen. Alleen nieuwbouw loopt het nog een beetje.
Wat natuurlijk een relatief domme keuze is, want dan ga je uiteindelijk ook met dat alleen maar groter wordende probleem zitten :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Anoniem: 39993 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:53:
[...]

Even vanuit onze regio redenerend: er zijn de afgelopen decennia veel appartementen "voor al die starters" gebouwd, maar nu blijkt dat starters liever geen appartementje willen, maar doorsparen om direct een huisje met een tuintje te kopen. Er is nu gewoon haast teveel aanbod van koopappartementen.
Ja, dat is hier dus ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 14:08
Afhankelijk van hoelang je spaarhypotheek al loopt, kan je mogelijk het spaardeel helemaal niet zomaar gebruiken voor het aflossen van je restschuld. KEW is geloof ik het woord waar je naar moet zoeken. daarnaast het je nog de kans dat als dat geld wel vrijkomt, dat je het eerder nodig hebt dan het op je rekening staat. De afkoop kan een week of 4 duren geloof ik , en de aflossing van je restschuld moet je doen op het moment van overdracht van je oude woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

.oisyn schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:12:
[...]

Wat natuurlijk een relatief domme keuze is, want dan ga je uiteindelijk ook met dat alleen maar groter wordende probleem zitten :)
De gemeentepolitiek kijkt alleen naar de opbrengst van dit soort projecten op korte termijn. (Grond, leges, belastingen en heffingen...) Dat de kopers naar verloop van tijd met een fikse restschuld achterblijven voelt de gemeente niet direct in de portemonnee. Vooral in onze buurgemeente zie je complexen waarvan structureel 15 tot 20 procent te koop staat. Sommige appartementen zelfs jaren lang, als de eigenaar geen fors verlies wil nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
In plaats van gerichte antwoorden denk ik dat topicstarter er meer aan heeft om financieel in control te raken. Uit de reacties blijkt namelijk een grote mate van passiviteit, onzekerheid en achter de zaken aanlopen. Mijn advies zou dus zijn om eerst het financiële totaalplaatje te maken op papier, reproduceerbaar uit het hoofd en bediscussieerbaar in de relatie om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:06
Ben je wijs geweest en heb je de afgelopen jaren extra afgelost op je hypotheek?
Zoja dan kan je dit afgelost bedrag op je aflossingsvrije deel opnieuw "oprekken" naar het originele leen bedrag.
(voorbeeld, Aflossingsvrij deel in 2006 50.000 euro, 20.000 extra afgelost rest bedrag nu 30.000, dit kan opnieuw meegenomen worden naar nieuwe hypotheek voor 50.000)
Meer lenen dan orginele bedrag kan niet aangezien je geen aflossingvrije hypotheken meer kan afsluiten waar je hypotheek rente op kan krijgen. Maar dit kan wel het verschil maken.

Verder kunnen je schoonouders tot 100.000 storten in jullie hypotheek welke jullie onder de tafel terug betalen. En dan bedoel ik echt onder de tafel dus in contanten waar de maandelijkse boodschappen van gedaan kunnen worden. Maar dit vraagt veel vertrouwen onderling.
Je schoonouders kunnen dit ook als echte lening aan jullie geven maar dan komt dit als debiteur naar voren bij de belastingdienst en moeten ze als nog over het geleende geld vermogens belasting betalen.

"leuk je die zorg" klopt helemaal zeer leuk zelfs! Geen idee welke tak van sport je chick doet binnen de zorg maar de markt trekt enorm aan. Hierdoor willen detacheerders mensen weer aantrekken dit doen ze door direct contracten voor onbepaalde tijd te geven.
Als ze zich gespecialiseerd heeft dan weet ik 100% zeker dat ze direct een contract voor onbepaalde tijd kan krijgen,

Verder is het advies, koop als het kan! jouw woning is 20% in waarde gedaald maar je volgende woning is ook 20% in waarde gedaald. Hierdoor kan je nu kopen wat je 11 jaar gelden niet kon.

Succes!

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ph4ge schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:43:
Toen wij ons huis kochten (Feb 2015) was de regel dat je 104% van de waarde van je huis kon krijgen als hypotheek. Was dat niet nu naar 102% ofzo bijgesteld? Hoe dan ook krijg je voor een huis van 188k dus maar een hypotheek van 188 * 1.04 = 195k. Net genoeg kom kosten-koper af te dekken.

De enige manier om hoger dan dat te komen is als je, inclusief verbouwingsplan, met de waarde hoger uit gaat komen in de taxatie. Een makelaar lukt het misschien wel om er 10k bij op te lullen maar meer dan dat wordt erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:12:
Toen wij ons huis kochten (Feb 2015) was de regel dat je 104% van de waarde van je huis kon krijgen als hypotheek. Was dat niet nu naar 102% ofzo bijgesteld? Hoe dan ook krijg je voor een huis van 188k dus maar een hypotheek van 188 * 1.04 = 195k. Net genoeg kom kosten-koper af te dekken.

De enige manier om hoger dan dat te komen is als je, inclusief verbouwingsplan, met de waarde hoger uit gaat komen in de taxatie. Een makelaar lukt het misschien wel om er 10k bij op te lullen maar meer dan dat wordt erg lastig.
Ja, het is nu 102%, maar er zijn nu mogelijkheden om een restschuld mee te financieren en om een verbouwing mee te financieren. Ze hebben 25k zelf en 25k van de ouders. Dat zijn gewoon aanzienlijke bedragen waar best het een ander mee mogelijk is.

Of het verstandig is laat ik aan een adviseur, maar er zijn zeker mensen die het met minder financiele middelen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik heb de ideeën hier nog niet besproken. Eerst nog even alles laten bezinken.

Ik neig zelf meer naar doorsparen om meer reserves te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ph4ge schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:56:
Ja, het is nu 102%, maar er zijn nu mogelijkheden om een restschuld mee te financieren en om een verbouwing mee te financieren.
Die mogelijkheid was er eerder ook al. Maar dan nog is aflossen over het algemeen goedkoper. Bestaande leningen verlagen hoeveel hypotheek je kunt krijgen. Een doorlopend krediet is grofweg 1 op 5: dus voor elke euro leenmogelijkheid kun je 5 euro minder krijgen (de berekening hiervan is gebaseerd op rentelast). In het geval van meefinancieren van de restschuld was dat zo 1 op 2 vorig jaar Jan. Dus het is het beste gewoon ff bij de hypotheekadviseur langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik lees nergens hoe hoog je hypotheek nú is. Enkel over de aanschafprijs en taxatiewaarde, maar die zeggen niks over je verlies. Afhankelijk van hoeveel eigen geld je er toen bijgelegd hebt, kun je best nu verkopen zonder restschuld.

Ja, je hebt dan wel verlies, maar dat verlies heb je al in het verleden afgedekt.

Overigens snap ik niet waarom je geld uit potje X niet wil gebruiken voor Y. Uiteindelijk maakt het toch geen flikker uit, of wel?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Haan schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:17:
Ik kan alleen als tip geven om, indien het enigzins mogelijk is, je bankspaarhypotheek te behouden. Deze is namelijk fiscaal aantrekkelijker en ook niet onbelangrijk: het vangt schommelingen in de rente op.
Hiervoor moet je wel voldoende financiële middelen hebben, want je kan dan geen gebruik maken van het reeds opgebouwde bedrag.
Het vangt schommelingen in de rente op ja, maar als je verder in de looptijd komt en de rente daalt dan kunnen je maandlasten flink omhoog gaan bij het aflopen van je rentevaste periode. Let maar op dat binnen twee jaar het volgende schandaal in de pers komt. De bank heeft mij opgelicht, want ik moet ineens meer betalen voor mijn spaarhypotheek om het spaardoel te halen. De bank heeft mij hierover nooit voorgelicht. De dalende rente is echt funest voor het rendement dat je verder in de looptijd van je hypotheek nodig hebt. Ik zou er vanaf willen als ik een spaarhypotheek zou hebben.

Voor TS: laat nog eens een makelaar langskomen. Één taxatie is geen taxatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 699209 op 20-01-2016 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Paar dingen:
- Kijk naar de Familiebank (voor zowel ouders als kinderen financieel aantrekkelijk want aftrekbaar)
- Van verbouwen hou je meestal slechts de helft aan extra waarde aan je huis tov wat je er in stopt.
- Waar het geld van evt ouders in gestoken wordt is niet van belang. Onder de streep boeit de bron van het geld alleen voor evt belastingaftrek en is geld gewoon geld. Als ik twee spaarvarkens stuksla en van het geld dat er in zit een auto koop die ik nog opknap uit dat zelfde geld is er onder de streep ook maar een bedrag. Oogmerken is gewoon niet verstandig want levert onnodige onmogelijkheden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Anoniem: 699209 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:34:
[...]

Voor TS: laat nog eens een makelaar langskomen. Één taxatie is geen taxatie.
Dat zijn wij sowieso van plan. :)

De rest van je bericht is dus echt info buiten mijn boekje. Daar heb ik geen kaas van gegeten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Maar, TS, weet je wel hoe hoog je hypotheek is? Daar moet je beginnen.

Leuk dat je de aankoopprijs weet, maar dat zegt verdomd weinig.

Members only:

Dus, hoe hoog is 'ie nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
Mijn ervaring is dat zolang een huis of appartement nog goed te bewonen is, hier ook te blijven wonen. Als het moet is een kind, hoewel niet ideaal, ook in een appartement op te voeden, en er zijn ook hele volksstammen die dit doen.

Zelf heb ik een soortgelijke 'fout' gemaakt waar ik achteraf best wel spijt van heb. Een klein huisje, 65/70 m2, heb ik verruilt voor een eengezinswoning omdat VL vond dat we toe waren aan wat anders en ik daar een beetje impulsief in mee ben gegaan. Het kleine huisje was 'af', slim ingedeeld, en belangrijker, maandelijks een factor 3 goedkoper. Voor mijzelf heb ik besloten dat zolang het echt niet hoeft, ik nooit meer verhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Uiteindelijk gaat het niet om de taxatie maar om wat je er echt voor krijgt. Staar je dus ook niet blind op een hogere taxatiewaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
emnich schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:32:
Uiteindelijk gaat het niet om de taxatie maar om wat je er echt voor krijgt. Staar je dus ook niet blind op een hogere taxatiewaarde...
Uiteraard. Dit appartement stond aangeboden voor 169, maar dat is dus niet wat ik er voor betaald heb uiteindelijk.

Sterker nog. Het eerste bod wat ik deed was 148 :+

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken en alle uitleg allemaal. Ik weet voldoende en ik heb eigenlijk voor mezelf al besloten dat ik eerst meer wil sparen. Nu mijn vriendin dit nog bekend maken.

[ Voor 20% gewijzigd door PdeBie op 21-01-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ardana schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:25:
Members only:
Vind er niks bizars aan. Ik ken echt een hoop mensen die op 'de top' gekocht hebben rond 2007 en waar nu aardig de rapen gaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Riep iemand? :P Mijn laatste WOZ waarde ligt 25% onder de koopprijs zoals overeengekomen in december 2007. Dat is ook in lijn met de markt als geheel van top naar bodem. Dat is wel 'iets' meer dan 20k. als daarbij de rapen gaar zouden zijn dan heb je een te duur huis gekocht, prijsfluctuatie hoort erbij.

Voor topicstarter maakt het ook allemaal niet zoveel uit zolang hij maar een goed zicht op z'n financiele situatie heeft. En op dat vlak maak ik me nog steeds ernstig zorgen.
PdeBie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:51:
[...]

De rest van je bericht is dus echt info buiten mijn boekje. Daar heb ik geen kaas van gegeten helaas.
Met reacties van dergelijke aard zou je eigenlijk geen financiele transacties van enige significante waarde moeten willen uitvoeren. Het doet me denken aan financieel analfabetisme en dat is zeer gevaarlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 21-01-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Maar TS heeft 2-3 jaar later gekocht, en toen waren de prijzen al flink gedaald. Wij hebben ook in mei 2009 gekocht en toen was de vraagprijs al ruim 60k gedaald tov anderhalf jaar ervoor. Nu hebben wij nog steeds een flinke daling voor de kiezen gekregen, maar zo groot als bij TS niet (relatief gezien dus).
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Heb niet de hele prijsontwikkelingscurve bij de hand, maar als je er vanuit gaat dat een huis nooit een exacte waarde heeft kun je stellen dat je bij elke transactie ook nog 5% verliest (of wint). Dat kan dus al zonder hele gekke dingen al een extra 10% schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Rukapul schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:53:
[...]

Met reacties van dergelijke aard zou je eigenlijk geen financiele transacties van enige significante waarde moeten willen uitvoeren. Het doet me denken aan financieel analfabetisme en dat is zeer gevaarlijk.
Ik ben een techneut. Geen financieel persoon.

Ik ga ook zeker naar een financieel adviespersoon, maar voordat hij met allerlei moeilijke termen begint te smijten dacht ik dus hier eerst even wat info in te winnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik ben ook een techneut, maar dat is tevens de reden waarom ik altijd precies wil weten hoe alles altijd werkt, inclusief mijn hypotheek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 08:09

Milmoor

Footsteps and pictures.

BroederM schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:19:
Verder kunnen je schoonouders tot 100.000 storten in jullie hypotheek welke jullie onder de tafel terug betalen. En dan bedoel ik echt onder de tafel dus in contanten waar de maandelijkse boodschappen van gedaan kunnen worden. Maar dit vraagt veel vertrouwen onderling.
Je schoonouders kunnen dit ook als echte lening aan jullie geven maar dan komt dit als debiteur naar voren bij de belastingdienst en moeten ze als nog over het geleende geld vermogens belasting betalen.
I.p.v. onder-de-tafel -leningen kan je je veel beter verdiepen in het verschijnsel Familiebank. Mijn ouders lenen mij geld. Ik betaal een hoge rente, maar zij schenken die rente ten dele terug (6% vs 3%). Dankzij de Hypotheek Rente Aftrek betaal ik nu effectief 0.41% rente, terwijl zij 6% 3% vangen. Helemaal legaal! Zij waren ook bereid mij een deel ervan te schenken, maar hier wordt iedereen beter van.

[ Voor 0% gewijzigd door Milmoor op 25-01-2016 18:08 . Reden: Oeps ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zij vangen effectief ook maar 3%, geen 6%. Ze schenken je nl. een deel terug. Nu is in deze tijd 3% rendement en 0,41% effectieve rente erg mooi, maar het is geen 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Milmoor schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:28:
[...]

I.p.v. onder-de-tafel -leningen kan je je veel beter verdiepen in het verschijnsel Familiebank. Mijn ouders lenen mij geld. Ik betaal een hoge rente, maar zij schenken die rente ten dele terug (6% vs 3%). Dankzij de Hypotheek Rente Aftrek betaal ik nu effectief 0.41% rente, terwijl zij 6% vangen. Helemaal legaal! Zij waren ook bereid mij een deel ervan te schenken, maar hier wordt iedereen beter van.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Klinkt misschien stom (of reeds gezegd, heb niet hele topic doorgenomen), maar is de woning die je op het oog hebt ook echt dat geld waard? als je bij die woning 10% van de prijs af kunt krijgen heb je ook al een groot deel van je gat gevuld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Zet een bedrijfje op. Laat dat bedrijfje je oude appartement opkopen en laat dat bedrijfje dan je oude appartement per kamer verhuren aan bijvoorbeeld studenten. Dan heb je iets waarmee je het gat van €21k kan opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:21

ralpje

Deugpopje

En waar gaat dat bedrijf de middelen vandaan halen om die woning te financieren? Hint: veel hypotheekverstrekkers staan niet toe dat je onderverhuurt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

TS heeft gelijk als hij besluit eerst verder te sparen. Gezien de situatie lijkt mij dat de beste optie.
Overigens zag ik TS ook nog wat roepen over extra aflossen: niet doen! Sparen levert misschien niet veel op, maar in een aantal gevallen kan het zijn dat wat er afgelost is op de hypotheek niet meer in een volgende hypotheek mee gefinancierd kan worden.
Maar een financieel adviseur kan je daar meer over vertellen.

En net als met de taxatie van je huis geldt ook voor hypotheken: 1 hypotheek-advies is geen hypotheekadvies.
Ik ben daar met suiker en boter ingegaan bij mijn eerste hypotheek: toen ik voor een tweede keer ging "hypotheekshoppen" kwam ik er achter dat mijn eerste adviseur op mijn kosten zijn kinderen een universitaire opleiding kon laten volgen. En al de kinderen van zijn collega's ook! :(
Zoals iemand al terecht zei: een eerste gesprek is meestal gratis. Ga dus bij verschillende adviseurs langs.

Overigens, ander ideetje nog:
toen mijn vriendin en ik aan het praten waren over samenwonen en financiën en dergelijke, hebben we een onafhankelijk financieel adviseur in de arm genomen die onze financiële situatie helemaal doorgelicht heeft. Hij verkocht niks, was niet verbonden aan bedrijf X of maatschappij Y.
Na afloop kwam hij met een paar sterke adviezen (mijn lijfrente bleek bijvoorbeeld een enorme woekerpolis te zijn waar ik jaarlijks 1% op inleverde in plaats van jaarlijks X % op verdiende), en gaf ons de rust en zekerheid over hoe we er nu voor staan, wat we over 10 jaar kunnen verwachten en ons pensioen er uit zal zien (ziekte en gekke dingen uitgesloten natuurlijk).
(zoek eens op FFP).

Enige waar we hem niet in volgen: ik wil met m'n 62e met pensioen. Hij vond dat niet verstandig, want dan zou ik op mijn 90e verjaardag zo'n beetje zonder geld zitten. Als ik tot mijn 67e door werk zal ik op mijn 90e 300.000 euro op de bank hebben. Ik verwacht niet dat ik 90 word, en mocht ik dat per ongeluk wel halen zal het me werkelijk jeuken hoeveel geld ik dan op de bank heb :Y

[ Voor 0% gewijzigd door Pietervs op 25-01-2016 15:50 . Reden: aanvullinkje ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ardana schreef op maandag 25 januari 2016 @ 01:18:
Zij vangen effectief ook maar 3%, geen 6%. Ze schenken je nl. een deel terug. Nu is in deze tijd 3% rendement en 0,41% effectieve rente erg mooi, maar het is geen 6%.
Duh, je hebt helemaal gelijk. Gecorrigeerd.
PdeBie schreef op maandag 25 januari 2016 @ 08:26:
[...]
Samengevat: wie mag een familiebank zijn?
Members only:
Een familiebank is ondanks de naam niet beperkt tot de directe familie. Het kan ook een neef, vriend, overbuurman of zwerver op straat zijn. Belastingtechnisch moet je opletten met de schenkbelasting, hoe indirecter de relatie, des te hoger deze is. Ik heb serieus overwogen om een vriend van me wat geld te lenen zodat hij naar een andere LTV zou gaan en daardoor een lagere rente bij de bank zou krijgen. Je moet altijd wel blijven nadenken: wil je zo'n financiële relatie met die persoon? Wat als het fout gaat?
Members only:

[ Voor 65% gewijzigd door Milmoor op 25-01-2016 18:09 . Reden: Quoten + Tweakers = stom gedoe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:40
Ik wil eigenlijk ook nog wel even een duit in het zakje doen.

Actuele waarde reëel?
Ik heb zelf mijn woning rond 2008 gekocht. Een appartement, 3 kamer wel is waar in een iets hoger prijssegment (150k tot 200k). Er staat toevallig ook een ander appartement (zelfde formaat) te koop en als ik die prijs dan vergelijk, dan kom ik waarschijnlijk break even uit op mijn hypotheek. Ik woon zelf in Amersfoort. Een paar vrienden zijn nu aan het kijken om te kopen maar het gaat hier echt verschrikkelijk hard. Woningen en appartementen staan hier kort te koop en de prijs gaat ondertussen ook weer met procenten tegelijk omhoog. Een maat was aan het kijken voor een woning. Woning 1 was voor 3 maanden geleden voor 147.500 verkocht. De buren hebben deze week dezelfde woning voor minimaal 158.000 verkocht. Prijzen stijgen over het algemeen en het gaat nu redelijk hard. Nu kan het zijn dat er in jouw plaats minder gunstige omstandigheden zijn (aardbevingen, overschot aan appartementen). Maar het lijkt mij sterk dat je nog steeds je hypotheek zo ver onder water staat zeker aangezien jij later gekocht hebt, dan ik.

Nieuw huis kopen, financiering
Zoals eerder opgemerkt mag een huis nog maar voor 102% gefinancierd worden. Dus de restschuld kun je al niet meer mee financieren met je nieuwe huis. Ik denk dat er een paar scenario's zijn (of een combinatie hiervan).
1. Restschuld financieren met eigen geld
2. Restschuld financieren met geld ouders
3. Restschuld financieren met geld uit spaardeel hypotheek

En dan heb je nog twee opties voor je nieuwe hypotheek:
1. Je neemt je huidige hypotheek mee. Je hypotheek zal niet helemaal dekkend zijn, maar je kunt dan een tweede hypotheek sluiten voor het laatste gedeelte.
2. Je lost je hypotheek af en neemt een volledige nieuwe hypotheek.

Beide scenario's zal een hypotheekverstrekker voor je kunnen uitrekenen. Gezien de lage rente plus het feit dat er geen (bank)spaarhypotheken meer afgesloten mogen worden, is dat wel interessant om dat eens na te laten rekenen want het kan veel geld schelen. Een hypotheekspaarproduct levert zijn geld pas op in de laatste 5 jaar (dus jaar 25 tot 30 na afsluiten hypotheek). Dus dat zou eigenlijk zonde zijn als je hem nu al openbreekt. Maar ik denk dat als je schulden aan je huis overhoudt, dat het verstandiger is om je spaarproduct open te breken dan te teren op het geld van je ouders. Maar dat is denk ik vooral gevoelsmatig wat prettiger.

Maar ik zou eerst eens controleren wat je echt voor jouw huidige appartement kunt krijgen. Ik kan bijna niet geloven dat je daar zo'n grote restschuld aan overhoudt. Dan weet je pas waarmee je kunt rekenen. Tot die tijd is het vooral veel rekenen op de achterkant van een bierviltje/sigarendoosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
Milmoor schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:28:
[...]

I.p.v. onder-de-tafel -leningen kan je je veel beter verdiepen in het verschijnsel Familiebank. Mijn ouders lenen mij geld. Ik betaal een hoge rente, maar zij schenken die rente ten dele terug (6% vs 3%). Dankzij de Hypotheek Rente Aftrek betaal ik nu effectief 0.41% rente, terwijl zij 6% 3% vangen. Helemaal legaal! Zij waren ook bereid mij een deel ervan te schenken, maar hier wordt iedereen beter van.
Natuurlijk is legaal het beste maar nadeel van deze constructie is dat het geld wat je ouders jouw lenen door de belastingdienst als vermogen word geoormerkt. Hierdoor word dit opgeteld bij vermogens belasting en bestaat er een kans dat ze van de in jouw verhaal genoemde 3% weer 1,2% moeten afdragen aan vermogens belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

BroederM schreef op maandag 25 januari 2016 @ 18:54:
[...]
Natuurlijk is legaal het beste maar nadeel van deze constructie is dat het geld wat je ouders jouw lenen door de belastingdienst als vermogen word geoormerkt. Hierdoor word dit opgeteld bij vermogens belasting en bestaat er een kans dat ze van de in jouw verhaal genoemde 3% weer 1,2% moeten afdragen aan vermogens belasting.
Als je geld onderhands uitleent zal de belastingdienst ervan uitgaan dat je het geld nog hoort te hebben. Dat is niet zo, dus heb je wat uit te leggen. Tenzij je zwart geld hebt is het doorschuiven van geld aardig goed te monitoren. Alles boven de 25.000 wordt expliciet gemeld als grote transactie. maar je hebt wel een punt met de vermogensbelasting, die eet een deel van de verkregen rente op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Robkazoe schreef op maandag 25 januari 2016 @ 17:09:
Nieuw huis kopen, financiering
Zoals eerder opgemerkt mag een huis nog maar voor 102% gefinancierd worden. Dus de restschuld kun je al niet meer mee financieren met je nieuwe huis.
Hoe komt het dan dat ik steeds lees over restschulden wél meefinancieren met een nieuwe woning? Want dan kom je sowieso boven de 102% uit...
U kunt uw restschuld meefinancieren in uw nieuwe hypotheek of door verhoging van uw bestaande hypotheek tot 115% van de marktwaarde van uw nieuwe woning.
Bron: ABN Amro.

Je mag dus wel degelijks met een restschuld hoger financieren dan die 102%.

[ Voor 28% gewijzigd door Ardana op 25-01-2016 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:40
Je hebt gelijk. Ik had ooit dit artikel half gelezen: http://financieel.infonu....ng-eigen-woning-2016.html

Maar daar komt ergens pas in de laatste alinea de restschuld naar voren toe. Maar het mag inderdaad wel. Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Robkazoe schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:09:
Je hebt gelijk. Ik had ooit dit artikel half gelezen: http://financieel.infonu....ng-eigen-woning-2016.html

Maar daar komt ergens pas in de laatste alinea de restschuld naar voren toe. Maar het mag inderdaad wel. Je hebt gelijk.
Ik wist het ook niet zeker hoor :) Heb het zelf ook moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
Milmoor schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:07:
[...]

Als je geld onderhands uitleent zal de belastingdienst ervan uitgaan dat je het geld nog hoort te hebben. Dat is niet zo, dus heb je wat uit te leggen. Tenzij je zwart geld hebt is het doorschuiven van geld aardig goed te monitoren. Alles boven de 25.000 wordt expliciet gemeld als grote transactie. maar je hebt wel een punt met de vermogensbelasting, die eet een deel van de verkregen rente op.
Je mocht al 50.000+ belastingvrij schenken aan je kinderen ter aflossing van hun hypotheek en volgens mij is dit verhoogd naar 100.000. Dus aan de belastingdienst heb je niets uit te leggen.

Dat dit echter geen schenking is maar een lening dat meld je aan niemand en vervolgens geef je in kleine bedragen (onder de 25.000 lijkt me handig) dit weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

BroederM schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:17:
[...]
Je mocht al 50.000+ belastingvrij schenken aan je kinderen ter aflossing van hun hypotheek en volgens mij is dit verhoogd naar 100.000. Dus aan de belastingdienst heb je niets uit te leggen.

Dat dit echter geen schenking is maar een lening dat meld je aan niemand en vervolgens geef je in kleine bedragen (onder de 25.000 lijkt me handig) dit weer terug.
Dat kan inderdaad nog mits jij (of je fiscaal partner) nog onder de 40 is. Het is natuurlijk geen lening, maar een schenking omdat zij jou lief vinden. En omdat jij hun ook lief vind, geef je ze jaarlijks een leuk bedrag. Je moet alleen geen ruzie krijgen, je ouders nemen een risico. Grote nadeel van deze constructie: weliswaar verplaatsing van vermogen wat betreft de vermogensbelasting, maar geen HRA. En die levert meestal meer op. Bovendien moet je geen ruzie krijgen. Grove indicatie: tot 50.000 is lenen voor beiden gunstiger. daarboven moet je gaan rekenen. Jij leent geld, betaald rente, krijgt hierover HRA. Jouw ouders krijgen rente, betalen vermogensbelasting en schenken en deel van de rente terug. Hoeveel is een kwestie van afspraken. Krijg je ruzie, dan is de hele constructie netjes op te ruimen.

Pagina: 1