i5 systeem overclocken/tweaken voor multitasken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willymichiels
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-03 14:56
beste Tweakers,

Mijn huidige werk/game pc heeft helaas wat moeite met vooral multitasking. En ik zou hem graag nog iets verder tweaken/upgraden, en ben op zoek naar tips!

De huidige specs:
Voeding: Corsair tx650w
Intel i5 3570K @ 4,4Ghz stabiel en koel. Idle 35 graden, gemiddelde load (dus vanalles open) 50-55 graden, intel burn test op very high, 80 graden. Ofwel, niks mis mee.
CPU voltage offset -0,10 Turbo voltage +0,08
Asrock z77 extreme4 bordje
Koeler: Hyper 212 met noctua industrial 3000RPM fan, draait op level 3 en gaat pas volle toeren boven 65 graden, wat bijna nooit gebeurd
16gb corsair vengeance LP CL9 DDR3 RAM (4x4gb dus upgrade niet mogelijk)
Crucial M500 480GB SSD
aantal schijven voor opslag waaronder 4x4tb in raid 5 op de onboard intel controller. Losse controllers zijn helaas wat aan de dure kant. Dit is vooral voor backups en niet cruciale bestanden (films en volledige seizoenen series in fullhd met 5.1 geluid, dus die ruimte is wel nodig)
Pagefile van 32gb op aparte partitie op de SSD, verder is nog 15gb ongepartitioneerd. Pagefile stond eerst op de windows partitie, deze is verplaatst naar een nieuwe partitie, dat heeft niet geholpen. Ook heeft deze eerder op een HDD gestaan, dat was helemaal een drama qua snelheid.
Nvidia GTX 970
Intel gbit netwerkkaart. (scheelt al in processorload en stabiliteit internetverbinding)

Ik draai 1 monitor via displayport op 1440p 60Hz. Ik ben van plan evt een tweede 1080p monitor erbij te nemen aangezien dat met werken wel erg fijn is naast de huidige 28 inch uhd (op 4K is alles te klein om te lezen)

Nu wil hij nogal eens hangen bij zwaar multitasking, virtualbox, spotify, 100 tabbladen open in firefox, chrome etc. av+firewall, utorrent, adobe reader, word, excel, dropbox en noem maar op, wat niet nodig is heb ik al uitgeschakeld/ gedeinstalleerd.
Verder overclocken zal niet makkelijk gaan + ik wil het graag veilig en koel houden. De case is uiteraard zeer goed geventileerd, cable management gedaan etc.

Ik heb windows al opnieuw geinstalleerd, overbodige zooi eraf gegooid etc. Nu denk ik zelf aan meerdere opties.
1: ram upgrade naar 32gb
2: Kleine 60gb ssd dedicated als paging file
3: 2x crucial m500 en dan raid 0 (onwenselijk ivm stabiliteit/betrouwbaarheid)
4: nieuwe proc, bijv de i7 3770K, en mijn goed overclockende i5 verkopen, daar durf ik dan best nog garantie op te geven dat die op deze instellingen lekker stabiel blijft draaien (stel ik hem voor de koper nog wel in ook) Ik zal geen K versie tweedehands kopen die 'nooit overgeclockt is geweest' want tja...
5. Onwenselijk ivm de kosten plus wat de oude hardware nog opbrengt: nieuw bm + proc (en zelfs geheugen) Echter denk ik dat de kosten hiervan met de huidige nieuwe generatie niet opwegen tegen de prestatiewinst die te halen valt. Ik wacht hier liever mee tot er leuke 8 core hyperthreaded cpu's uitkomen voor een leuke prijs en 64gb ram ook niet meer zo duur is (overschot kan dan nog als ramdisk functioneren)

Ik heb dus een bottleneck, of in de cpu ivm de 4 cores, of in ram (wat door extra ram, of een extra ssd voor de pagefile opgelost kan worden, die losse ssd aangezien de eerste natuurlijk al flink wordt aangesproken door windows en de programma's die ik draai.

Wat zouden jullie aanraden? Waarmee zou ik echt prestatiewinst krijgen. Wat veel geheugen vreet zijn veel youtubefilmpjes en tabbladen open in firefox en chrome. Onetab heb ik en gebruik ik, echter kost dat ook weer zoekwerk, en die 70 uur per week aan werk breng ik liever omlaag dan omhoog.
Overigens moet het pagefile eigenlijk snel en groot genoeg zijn om dat op te vangen.

Indien ik voor +- hetzelfde bedrag een i7 met socket 1155 kan kopen als mijn i5 opbrengt zou dat een reële optie zijn. Mijn eerste gedachte is ram bijprikken, maarja, uitbreiden gaat niet met 4 reepjes, of iemand moet een gelijkwaardig dualchannel 2x8gb setje tegen mijn quadchannel willen ruilen... _/-\o_
Ik heb afgelopen nacht memtest nog gedraaid, dat ram geheugen is dik in orde (en nooit overgeklokt geweest, maar gewoon op de standaard xmp instelling 1600mhz omdat dat in prestatie toch niets uitmaakt)

Tweedehands brengt het simpelweg niet veel meer op itt wat ik kwijt zou zijn aan een nieuw mobo + geheugen.

Ofwel, wat zeggen jullie:
Een i7 kopen die bij het mobo past, ram verkopen en 32gb terugkopen, 2e goedkope ssd voor pagefile (goedkoopste optie maar wellicht onzinnig) Ik ben jullie dankbaar! Overigens, aangezien het een zakelijke pc is, is tweedehands spul niet aftrekbaar van de belasting, anders was het allemaal een stuk makkelijker kiezen! Voor dat beetje prive gebruik kan ik prima met dit systeem overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Wat minder multitasken is het advies (100x google open is toch zinloos?). @00Mhz harder ga je niets van merken. Als je denkt dat je geheugen tekort komt kan je wat bijprikken, maar dan moet je zeker weten dat je tekort komt.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:19
Zet Taskmamager open en hoe erg word je RAM / CPU belast. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je je CPU zok erg belast met deze programma's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

millman schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:40:
Wat minder multitasken is het advies (100x google open is toch zinloos?). @00Mhz harder ga je niets van merken. Als je denkt dat je geheugen tekort komt kan je wat bijprikken, maar dan moet je zeker weten dat je tekort komt.
Inderdaad, een i7 halen en fiks betalen voor meer RAM, of gewoon ff normaal doen qua gebruik.

Met een i5 op 4,4Ghz, 16GB RAM en alles op een SSD, kan ik me werkelijk niet voorstellen dat die moeilijk doet over Excel, Dropbox, Spotify en een achtergrond ding als Word, Reader of AV...

Reken je met enorme datasets in Excel, probeer je een scan te laten runnen tijdens een Monte Carlo simulatie of heb je in die 100 tabs allemaal lekker een benchmark draaien zoals Peacekeeper?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willymichiels
Ja oud topic, maar nog steeds dezelfde. Hoe doe ik het nu?

Zelfde underpowered systeem nog steeds.
NU met Win 10 kan ik mijn hoofdmonitor wel goed op 4k 60hz draaien, ik heb de dp kabel die bij de monitor zat aanhgesloten, en win10 op monitor nr.1 4k met `50% vergroting. (instelling 150%)
Daarnaast 2x acer 24 inch 1080p aangesloten. 1 via dvi-dvi kabel, ander via hdmi->dvi adapter->monitor op 60hz allemaal de MSI geforce gtx 970 gaming 4gb trekt dit allemaal zonder problemen.

Door de extra schermen geen prestatieverlies.

Wat betreft databasewerk, mijn databases zijn +- 600-700 mb per stuk, (magento) dat is na truncate tabellen logs enzo. mysql workbench komt er amper doorheen.
Nog iets. Logfiles van meerdere GB met een tekstverwerker openen. hoe de fuck doe je dat? pdo_mysql.log is binnen korte tijd al 5gb plus. Maar moet deze wel kunnen openen. "file is too big melding...."zowel kladblok/notepad als notepad++.

Dus de pc is meer workstation gebruik. Ik wil hier eigenlijk ook nog permanent een virtualbox centos install met magento 2.1 op draaien als dev environment. Maar 32gb ram lijkt me nog te krap dan (zit nu met 16)

ram wordt eigenlijk nooit gebruikt volledig. Weinig vrij maar veel in cache. Dat zou goed moeten zijn?

De gtx wil weleens wat ram wegsnoepen (4 of 8gb) alleen taskmanager geeft dit waarschijnlijk dan als cache aan? oh ja, JUIST onetab zorgt dat de hele zooi vastloopt. Dus die klik ik enkel aan voor opslaan tabs, en zelfde als ik ze nodig heb.

Dus, wat stelt de i5 3570K @m 4,5Ghz (ja heb m eindelijk netjes stabiel zo draaien) nu nog voor? Lijkt me dat ik l1/l2 cache tekort kom. Ja en die ssd van 480 nog 140gb vrij dus die ois constant bezig.

ANDER DINGETJE:
SSD MOET OP INTEL CONTROLLER
RAID 5 schijven MOETEN OP INTEL CONTROLLER
DUS: intel controller staatv op raid. SSD moet eigenlijk op ahci. maar die 2 extra poorten op de asmedia controller blijken te brak om er raid of ssd's op te draaien. Per poort instellen kan in bios niet.

Windows ziet de ssd dus als hdd. Dat is een probleem of niet?

Software raid is geen optie. LINUX moet dezefde raid 5 ook direct herkennen. Dus moet via de controller geregeld zijn. Maar, waty is nu zinvol?

Dikke i7 eenerlaatste gen. (ivm overclockbaarheid?) meteen 64gm ram, OF 32 (4X8) en mobo met plek voor nog 4x8? nadeel aan puur ram uitbreiden nu, is simpelweg, ddr3. En alle nieuwe spullen werken met ddr4.

AMD biedt cheap ass 8 cores aan. Maar, is dat wat waard? of zou zelfs mijn overgeklokte i5 beter zijn?

Minder doen... men meent dat ik een lichte vorm van add heb. Onzin natuurlijk, op het gebruik van tabbladen na dan. Lukt me niet. De pc moet gewoomn echt beter... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willymichiels
Och ja, een hardware raid 5 controller zou dan nog kunnen natuurlijk. Maar maakt dat echt veel prestatie verschil? Kostenplaatje 200 euries, dan wil ik er raid6 van maken en 2 ecxtra schijven bijprikken, van 12tb naar 16tb opslag.
OF die raid op een c2d via netwerk. Maar overdrachtsnelheid moet wel alsof het in mijn pc zelf zit. Ik kan die c2d ernaast zetten en beiden een 2 poorts intel gigabit kaart en met 2 patchkabels/crosslink kabels verbinden voor bandbreedte. Dat nieuwe ziggo modem is kut. Gewoon zoals altijd. technicolor tcxxx?
Pagina: 1