Ploppend geluid op luidsprekers bij schakelen verlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chrizzel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Hi all,

Al geruime tijd heb ik wat problemen met zowel mijn versterker, de verlichting (met name spotjes) en mijn computer beeldscherm.

Als mijn versterker aanstaat en ik schakel de verlichting op mijn kamer aan of uit dan hoor ik een vrij harde plop. Hoe sneller/harder ik de verlichtingsknop omschakel hoe harder de plop is.
Ik heb wel eens snel achter elkaar het licht aan en uit gedaan en toen schoot zelfs mijn beeldscherm op een ruisend beeld (enige keer eerder dat ik dit gezien heb was met een ondeugdelijke HDMI-kabel).

Tevens gaat mijn beeldscherm wel eens even op zwart als ik mijn versterker aan of uit zet.

Mijn vraag is ten eerste hoe dit precies zou kunnen komen, en vervolgens of dit schadelijk is voor de apparaten en hoe ik het eventueel op zou kunnen lossen.

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties :)

Gebruikte apparatuur:
Denon PMA-1500r (10-15jaar oud)
HP Pavillion 23xi monitor
Merkloze spotjes (goedkoop spul van Karwei)
Merkloze stekkerdozen

Alle reacties

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
zijn de spotjes 230 volt of voorzien van een losse voeding?

• Chrizzel
Ik hoor een licht zoemend geluid als ik ze aanzet dus ik vermoed een losse voeding (zitten al jaren ingebouwd in het plafond dus weet niet met zekerheid).
Met eerdere versterkers had ik dit probleem nooit (Denon AVR-3805).

• blissard
Misschien is de ontstoring van de voeding kapot (gegaan). Zit het beeldscherm aan de versterker gekoppeld ( HDMI of anders) of is dit helemaal zelfstandig aangesloten?

• Chrizzel
Mogelijk. Nee ze staan los van elkaar (behalve dat ze op dezelfde stekkerdoos zijn aangesloten). Op de versterker zitten enkel analoge aansluitingen, geen HDMI.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Controleer de trafo/omvormer/dimmer eens, en hoe/waar is deze weggewerkt? Grote kans dat dit de veroorzaker is, gezond voor overige apparatuur lijkt het me niet.

NRG

• blissard
Eens met Vermeulen. Als er meerdere apparaten last hebben van het schakelen van de schakelaar, zal het wel aan de voeding achter die schakelaar liggen. Misschien eerst eens stap voor stap zaken wegnemen en kijken of dat helpt ( spot, nog een spot, voeding etc.) dan kom je nog nauwkeuriger tot de oorzaak.

• Chrizzel
Bedankt voor de reacties! Ik zal eens kijken of ik er enigszins bij kan komen.
Pagina: 1