Geforce 9800 GT is gecrashed, zoek een nieuwe kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ScVeldman
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-06-2024
Hoi,

Gisteren heeft mijn videokaart het na 6 jaar begeven.Hierdoor ben ik dus op zoek naar een nieuwe.

Mijn oude videokaart was een Geforce 9800 GT en was voor de oudere en minder zwaardere spellen nog prima. Nu heb ik zelf weinig verstand van videokaarten en was al een beetje aan het neuzen naar een nieuwe. Ik wil niet té veel geld uitgeven aan een nieuwe aangezien mijn cpu ook al niet meer de beste is.

Ik zoek dus een upgrade van een Geforce 9800 GT van rond de ~€100/€125. Nu was mijn oog geveallen op de Geforce 740 GT al weet ik niet of dit de beste keus zal zijn, als iemand suggesties heeft hoor ik dit graag. _/-\o_

Nog wat overige specs van mijn PC dit misschien relevant zijn:

500W voeding
4 GB ram
Intel® Core™2 Quad Processor Q8200 (4M Cache, 2.33 GHz, 1333 MHz FSB)

ScVeldman

Alle reacties

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 23:16
Een 740 GT is geen gaming videokaart.
Op welke resolutie zit je?
Een nieuwe GTX 750ti van 120-140 Euro is al een stuk rapper dan de oude 9800 GT. Je C2Q CPU kan die kaart wel aan zolang je niet fanatiek online gaat gamen.

Tip: tweedehands zou je kunnen kijken voor een GTX 660. Iets oudere GPU maar qua prestaties vergelijkbaar met de GTX 750ti en kost maar de helft scheelt zo'n 5 tientjes :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cota op 18-01-2016 00:54 ]

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

• ScVeldman
Bedankt voor de feedback, had inderdaad al ergens gelezen dat de 740 GT inderdaad geen gaming videokaart is.

Zit op 1920x1080 als resolutie.

Zal een kijkje gaan nemen naar die twee kaarten, thanks!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51
Als de spellen die je speelt goed werken op je 9800 GT, dan zal zelfs een GT 720 al stukken beter presteren. Echter is de prijs niet aantrekkelijk aangezien je een nog beter presterende GT 730 al voor ongeveer dezelfde prijs kunt krijgen.

http://tweakers.net/categ...nwK5ztdi2XkODP6A59j0ut9Qs

Wil je echter ook nieuwere spellen spelen, dan is een GTX 750 Ti minimaal aan te raden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• ScVeldman
Na wat nadenken ben ik toch uitgekomen op de GTX 750 TI. Het prijsverschil met de 740 GT is maar een paar tientjes en dat heb ik er wel voor over. Schaf liever geen videokaart 2e hands aan dus de GTX 660 viel al af.

Nu wil ik graag zeker weten dat deze kaart ook compatible is met mijn PC voor ik hem bestel. Mijn oude kaart was een PCIe 2.0 en de nieuwe kaart geeft aan PCIe 3.0 te zijn. Gaat dit problemen geven als ik de kaart wil aansluiten? De ruimte heb ik wel in de kast dus dat gaat geen problemen geven.

Ook run ik nog Windows 7 aangezien mij dat prima bevalt. Hoop dat dit ook geen problemen geeft.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 17:20

India Sierra

Learn by failure

PCIe 3.0 is backwards compatible met PCIe 2.0, zal dus prima werken.
Ook zal het prima werken met windows 7.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Verwijderd

Is het niet zo dan een 750Ti alleen werkt op moederborden met UEFI. Ik heb het eens ergens langs zien komen maar kan het zo snel vinden. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?

• gerjan z
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-06-2023
vraagje hoezo upgrade je je systeem niet?

• ScVeldman
Omdat op dit moment alleen mijn videokaart gecrashed is en ik het geld voor een videokaart wel kan opbrengen maar niet voor een compleet systeem :)

• SjardWillems
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
weetje zeker dat ie het helemaal niet meer doet? Voor hetzelfde geld zit er teveel stof op of kan ie niet meer goed warmte afgeven? Ik heb verder geen verstand van defecte GPU's maar zag toen ik op zoek ging naar videokaarten veel filmpjes staan van "kapotte" videokaarten.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Oh, bij een 9800 mag je er wel vanuit gaan dat ie nu dood is, brakke soldeer van Nvidia heeft heel wat 8xxx, 9xxx en lage GT2xx'jes het leven gekost.

Het verbaast mij vooral dat ie het nog zolang deed, maar misschien is de kaart weinig belast.

People as things, that’s where it starts.

• ScVeldman
De GPU was inderdaad aardig stoffig, heb hem helemaal afgestoft en weer geprobeerd en blijf nog steeds de witte/groene strepen houden. Computer wil tevens niet opstarten.

Ik had gelezen dat aardig was 8xxx en 9xxx series het niet erg lang volhielden.. Gelukkig hield die van mij het iets langer vol. Heb met plezier aardig wat games op low/medium kunnen spelen.

Ben best een fanatiek gamer dus heb aardig wat uurtjes op de kaart gespeeld, misschien niet de zwaarste games, maar "raiden" in MMO's met een gemiddeld van 10 fps waren mijn dagelijke bezigheden. Overigens ook zo'n 3k uur in zowel COD4 als CS:GO. Dus denk wel dat de kaart voldoende belast is :D

De 750 TI arriveerd morgen dus ben erg benieuwd!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:17

superwashandje

grofheid alom

10 fps gemiddeld? als in frames per seconde? :o

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Fanatiek gamen op een Q8200 met 9800 GT... Respect hoor, ik zou gillend gek worden :+

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22

MsG

Forumzwerver

Toch een beetje zonde om voor zo'n oud systeem een videokaart nieuw te gaan kopen. Tweedehands heeft zich vaak redelijk bewezen en had je weer geld gegeven voor een upgrade op termijn.

Je zou ook kunnen kijken of je de koelpasta kan vervangen, zo heb ik al eens videokaarten gered.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1