Opeens geen geluid meer, moederbord stuk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stijnovic
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-01 12:46
Mijn geluid is er vanavond opeens mee gestopt. Een uur geleden werkte alles nog prima. Van geen enkele applicatie krijg ik nu nog geluid uit m'n koptelefoon. Volume staat aan, balkje in de volume mixer slaat wel uit bij het afspelen van audio, maar ik hoor niets. Als ik het testgeluid afspeel, hoor ik wel geluid, maar dat klinkt helemaal verstoord. Heb ook een andere koptelefoon geprobeerd, maar die gaf precies hetzelfde resultaat. Ik heb ook nog geprobeerd de Realtek audio drivers opnieuw te installeren, maar zonder resultaat.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik het kan oplossen? Ik krijg het idee dat de geluidskaart op mijn moederbord het begeven heeft. :/

specs:
Windows 7 64bit
Gigabyte GA-Z170N-WIFI
Intel i5-6600K.

[ Voor 6% gewijzigd door stijnovic op 17-01-2016 23:31 ]

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:52
je hebt neem ik aan wel de computer eens opnieuw opgestart?

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Probeer eerst ook even een Ubuntu USB boot stickje om mee uit te sluiten dat je OS niet gaar is.

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Zo wat een snelle reacties, wou het zelfde zeggen als Bonthouse om uit te sluiten dat er niks mis is met je mobo

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:11
Misschien is Windows Update overijverig geweest en heeft deze een verkeerde driver update geïnstalleerd. Probeer eens systeemherstel uit te voeren naar een moment voor dat je van deze problemen last kreeg.

• stijnovic
O wouw, dat is snel! Ubuntu USB stick heb ik niet bij de hand, maar zou ik daarmee kunnen doen? Testen of het geluid wel werkt in Ubuntu?

Opnieuw opstarten heb ik uiteraard al geprobeerd, ook de Realtek audio drivers zojuist opnieuw geinstalleerd, maar zonder resultaat. :(

Systeemherstel heb ik nog niet, heb het moederbord pas een paar weken.

[ Voor 11% gewijzigd door stijnovic op 17-01-2016 23:35 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

freaky35 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:25:
je hebt neem ik aan wel de computer eens opnieuw opgestart?
Jij werkt zeker bij de Helpdesk ?
YouTube: IT Crowd - Have You Tried Turning It Off And On Again?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• stijnovic
Ik dacht dat systeemherstel niet kon, had namelijk niet zelf een herstelpunt gemaakt, maar bleek toch te kunnen. Helaas heb ik nog steeds geen geluid.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Grote kans dat dan de chip gaar is of de uitgang. RMA'tje of een insteek geluidskaartje nemen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:52
Ik moest Hier wel om lachen,haha :)

Maar lijkt mij ook dat de geluidschip kapot is gegaan.Dat word een RMA,helaas.

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bak met Rufus + Ubuntu eens een boot diskje en ga met Firefox naar YouTube, klik de eerste de beste clip aan en je weet of je Windows kaduk is.

Geluid? Feest!
Zo niet of de symptomen houden aan, RMA aanmaken bij de hardware winkel.
Je hebt dan uitgesloten dat het niet een software probleem is en dat het blijft wanneer er andere, goedwerkende koptelefoons en speakers op wordt aangesloten. Meer kan een winkel niet van je vragen.
Succes :)

[ Voor 27% gewijzigd door Bonthouse op 18-01-2016 00:26 ]

• stijnovic
Oke, ik zit nu in Ubuntu, youtube geprobeerd maar heb nog steeds geen geluid. Ik zie bij [sound settings] - [Output] ook geen devices staan.

Verder in een terminal het volgende geprobeerd, dus lijkt me dat ie toch wel iets detecteert...

ubuntu@ubuntu:~$ sudo aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 1: HDMI [HDA ATI HDMI], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0

ubuntu@ubuntu:~$ lspci -v | grep -A7 -i "audio"
00:1f.3 Audio device: Intel Corporation Device a170 (rev 31)
Subsystem: Gigabyte Technology Co., Ltd Device a182
Flags: bus master, fast devsel, latency 32, IRQ 16
Memory at dff40000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
Memory at dff20000 (64-bit, non-prefetchable) [size=64K]
Capabilities: <access denied>
Kernel driver in use: snd_hda_intel

--
01:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Cayman/Antilles HDMI Audio [Radeon HD 6900 Series]
Subsystem: Micro-Star International Co., Ltd. [MSI] Device aa80
Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 136
Memory at dfe40000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
Capabilities: <access denied>
Kernel driver in use: snd_hda_intel

• L3xic0n
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-11-2023
Heb je ook al in je bios gekeken of je geluidskaart misschien uitstaat? heb zelf namelijk hetzelfde probleem eens gehad nadat ik mijn cpu had geoverclockd.

in de bios settings kan je hem dan gewoon weer aanvinken en zou die het moeten doen, hoop dat dit het probleem oplost!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad even controleren of de onboard niet perongeluk uitstaat.

Daarnaast, kan het zijn dat ie nu probeert het geluid via de HDMI te versturen (via de Radeon, of misschien de IGP).

• stijnovic
In de bios staat de audiochip gewoon aan, er staat ook een optie onder: "Audio DSP", geen idee wat dat is, heb deze aangezet, maar maakt geen verschil.

Ik kan de interne geluidskaart in Windows ook gewoon zien in het lijstje met Audio Devices. Heb ook de HDMI-uitgang van mijn videokaart geprobeerd, die werkt gewoon, beeld én geluid. De twee HDMI uitgangen op mijn moederbord doen allebei niets. Ik neem aan dat dit komt doordat de interne GPU uit staat.

• NLflyer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-12-2025
Op welke manier sluit je je koptelefoon eigenlijk aan? USB? (Mini)jacks op 't mobo? Heb je een non-onboard audio kaart in je machine hangen?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De koptelefoon(s) doet/doen het wel nog goed op het moment dat je ze aan een andere geluidsbron hangt? (Telefoon, mp3 speler, radio)

Er hangt geen kabeltje los? Stekkers zitten goed?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• stijnovic
Heb 2 verschillende koptelefoons geprobeerd via mini-jack op het mobo. Beide koptelefoons doen het gewoon goed op m'n telefoon.

Ik heb geen andere audio kaart. (wel usb-midi interface en usb webcam met mic, maar zijn beide geen echte audio-uitgangen)

Ik zal de kabels nog eens nalopen. Heb eerder wel problemen gehad met de frontpanel-audio, dus die gebruik ik nooit. Ik zal die er eens uit trekken, kijken of dat misschien helpt.

edit: Heb de interne front-panel-audio stekker eruit getrokken, maar wederom zonder resultaat. Ik ga maar voor de RMA denk ik... :|

[ Voor 14% gewijzigd door stijnovic op 18-01-2016 16:42 ]

• NLflyer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-12-2025
Het kan zijn dat je de goede devices moet selecteren in audio software op je pc, Bijvoorbeeld in de Realtek Sound manager (of hoe t ding ook alweer heet)

• stijnovic
Heb ik gedaan, ik weet vrij zeker dat ik de juiste output heb geselecteerd. Lijkt me ook niet dat hij een vervormd testgeluid afspeelt als je de verkeerde kiest, in dat geval zou hij gewoon niets moeten laten horen bij het testgeluid.

Ik ga dus maar voor de RMA, die is al goedgekeurd, maar nu heb ik een nieuw probleem, hoe krijg je de protective cap van een 1151 socket weer terug op de correcte manier...? :? ..oké gelukt, hij moet niet onder de cpu-klem, maar erbovenop.

[ Voor 34% gewijzigd door stijnovic op 18-01-2016 17:17 ]

• stijnovic
Inmiddels heb ik m'n moederbord terug van de RMA met de mededeling dat de fabrikant hem gerepareerd heeft. Zojuist alles weer in m'n pc geschroefd en wat blijkt... nog steeds hetzelfde probleem! 8)7

Moet ik hem nou wéér op gaan sturen voor reparatie? Of mijn geld terugvragen en een ander moederbord nemen?

Het stomme is dat ik zojuist ook ontdekt heb dat ik m'n stereo koptelefoon gewoon in één van de surround-jacks kan steken en dat het geluid dan probleemloos werkt. Maarja, kan ik er vanuit gaan dat deze het wel blijft doen? En vind ik het sowieso oké om een produkt te accepteren dat niet volgens de specificaties werkt? Wat zouden jullie doen? :|

Verwijderd

Klinkt bijna als verkeerde surround/uitgang instellingen. Je hoort bijvoorbeeld de lfe over je koptelefoon bij testgeluid?
Is er bij realtek niet zo'n ingang detectie?

• stijnovic
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 00:03:
Klinkt bijna als verkeerde surround/uitgang instellingen. Je hoort bijvoorbeeld de lfe over je koptelefoon bij testgeluid?
Is er bij realtek niet zo'n ingang detectie?
Ja er is ingangdetectie, hij ziet wanneer er iets ingeplugd wordt en dan kun je kiezen welke speakers je hebt ingeplugd (koptelefoon, voor, achter, sub, etc.).

Als ik de groene line-out inplug, hoor ik heel zachtjes een heel erg verstoord geluid bij afspelen van het testgeluid en verder geen geluid.
Als ik de blauwe line-in kies als uitgang voor koptelefoon (blijkbaar kan dat :? ), dan doet hij het gewoon als line-out, al het geluid doet het gewoon normaal.

Als het verkeerde surround-instellingen zijn, waar zou ik dat dan nog meer aan kunnen passen? De standaard windows sound instellingen (playback devices) en de Realtek HD Audio Manager staan gewoon op stereo.
Pagina: 1