PC met controller of console

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-07 15:41
Ok, ik weet hoe deze discussie een grote kans heeft op ontsporen. Toch ga ik het proberen aan te durven en een aantal standaard bashes alvast weg te nemen. Ik denk eraan om een nieuwe computer kopen die een i3-6100 gaat krijgen. Dat is eigenlijk het enige relevante.

Daarna is de keuze: krijgt deze een videokaart (GTX960 / R9 380, maakt voor de discussie geen reet uit) of koop ik een nieuwe console (PS4 / X1, ook die discussie laat er maar weer even buiten).

De videokaart met voedingupgrade, controller e.d. is grofweg even duur als een console. Wel zijn consolegames duurder en heb ik voor PC nog een tiental (oudere) spellen in de library staan en wat leuke schijfjes. Vooral alle GTA's en Need For Speed's. En die genres blijven het ook wel.

Echter, een van de voordelen van een console is dat games worden geoptimaliseerd voor het apparaat in plaats van andersom. Daardoor ontstaat er geen hardware-wedloop zoals die bij gamers bestaat en hoef je de videokaart niet na 2 jaar weer te vervangen, scheelt weer geld.

Ik game graag met een controller, met als redenen het op de bank zitten, comfort. Ik ben geen diehard gamer. GTA V lekker op de PS3, missies aftikken. Ook het binaire van een toetsenbord vind ik onhandig, rijdt voor geen meter. De pluy+play factor t.o.v. het instellingen-geneuzel op de console trekt me dus ook wel. Net als het eeuwige pc-gamer gehuil over instellingen en verboden of toegestane "hulpmiddelen".

De computer exclusives trekken me dan weer iets meer. Ik wil best Cities Skylines met de Steam Controller uitproberen (een Xbox controller is ook nog steeds een optie, laat die discussie ook maar weer even zitten), of eventueel een muis erbij pakken. Ook zal de computer-setup betere graphics geven dan een console.

Vrienden hebben nog niet geupgrade, en gaan dat in de nabije toekomst ook niet doen. Geen relevante factor dus. "Beide" is ook geen goed antwoord op onderstaande vraag. Als ik genoeg geld had, stond hier een 2000 euro pc en 2 generaties PS en Xbox.

Ok, hier komt de zeer enge vraag: wie durft er iets over te zeggen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Zo te zien heb je alles al uitgezocht. Wat wil je precies horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 16:12
Ben het ook wel met een beetje met mijn boven buurman eens, je hebt er al aardig over nagedacht. Bedenk ook dat je in principe ook met een PC casual kan gamen op de bank met een draadloze controller en je PC aangesloten op de TV. Het kan natuurlijk zo zijn dat je geen zin hebt in een grote behuizing in de buurt van je TV en normaal met geïnstalleerde programma's werken wordt ook wel vrij lastig. Als ik zo vrij mag zijn om een antwoord in jou plaats te geven. Haal gewoon lekker een console en ga heerlijk bankhangen.

Toch nog een laatste dingetje, mocht je in de toekomst een Rift of Vive willen hebben voor de VR ervaring zou ik voor een PC upgrade gaan.

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Zelf heb ik zowel in mijn woonkamer als slaapkamer een simpele PC neergezet en speel ik games met behulp van Steam InHome Streaming. Over het algemeen werkt dit erg goed en kan ik de verschillende games al liggende op de bank of bed spelen met een Xbox controller.
Recent heb ik naar aanleiding van positieve reviews nog een steam controller erbij gekocht en hoewel ik de echte tijd nog niet heb gevonden om dat ding goed in te stellen, opent deze mogelijkheden tot het spelen van niet-controller geoptimaliseerde games met een controller, veelbelovend spul.

In mijn ogen hoef je om heerlijk te bankhangen dus geen console aan te schaffen en gaat dat ook uitstekend met een PC. Persoonlijk ben ik voorstander van een PC vanwege de vrijheid hierin en je kan tegelijk gebruiken voor andere dingen zoals Kodi.

Beide opties zijn net zo valide en het zal neerkomen op persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-07 16:42

Phehistyr

De Epische Lurker

Bunta schreef op maandag 18 januari 2016 @ 07:09:Toch nog een laatste dingetje, mocht je in de toekomst een Rift of Vive willen hebben voor de VR ervaring zou ik voor een PC upgrade gaan.
Voor VR ga je een veel zwaardere PC nodig hebben dan wat OP van plan is. De ondergrens voor de Rift is ongeveer een i5 4590 met een GTX970/R290. Verder gaat VR ook mogelijk zijn op de PS4. Het is nog niet bekend hoe duur PSVR gaat worden, maar het zal allicht goedkoper zijn dan een zwaardere pc dan gepland plus de kosten voor Rift of Vive.

[ Voor 5% gewijzigd door Phehistyr op 18-01-2016 09:32 ]

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
De grote vraag is meer 'Welke games wil je graag spelen?' Als er geen PS/XBox exclusives tussen zitten zie ik absoluut geen meerwaarde om een console te kopen. Ik zou eigenlijk bijna altijd wel een console afraden.

Alles wat op een console kan, kan op een PC beter. De 'hardware wedloop' ben ik het ook niet helemaal mee eens. Hardware voor de PC wordt inderdaad beter. Maar het is niet zo dat op hardware die je nu koopt, de games er over 2 jaar niet meer op te spelen zijn. Wellicht niet op ultra. Maar desalniettemin zal het er beter uitzien dan op de console. (Leesvoer: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/guide )

De games die geoptimaliseerd zijn op de consoles zijn geoptimaliseerd op 30 fps (mét soms framedrops etc.) de games worden er dus eigenlijk ook niet veel mooier op (Alhoewel Uncharted 4 er verbluffend uitziet).

Ik zou dus zeggen. Een PC met een steambox voor bij de TV. Samen met een steam/xbox controller.

Zelf heb een PS4.. Ik vind bijvoorbeeld Destiny, Bloodborne en Uncharted onmsibare spellen. Ook ben je op de PS4 sneller geneigd om sociaal te spelen met de voice functies. Uiteraard is het trophies hunten met spellen ook leuk. (Kan natuurlijk met steam ook)

Wat misschien ook een optie is:
Console kopen + 2e hands hardware van 1 á 2 jaar oud. Dan heb je met 500-600 euro alsnog een game pc die elke game van dit jaar op high kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
*Edit*
Op een of andere manier werd m'n post dubbel gepost. s.v.p. deze verwijderen.

[ Voor 94% gewijzigd door Valandin op 18-01-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scavy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2023
Valandin schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:32:
De grote vraag is meer 'Welke games wil je graag spelen?' Als er geen PS/XBox exclusives tussen zitten zie ik absoluut geen meerwaarde om een console te kopen. Ik zou eigenlijk bijna altijd wel een console afraden.

Alles wat op een console kan, kan op een PC beter. De 'hardware wedloop' ben ik het ook niet helemaal mee eens. Hardware voor de PC wordt inderdaad beter. Maar het is niet zo dat op hardware die je nu koopt, de games er over 2 jaar niet meer op te spelen zijn. Wellicht niet op ultra. Maar desalniettemin zal het er beter uitzien dan op de console. (Leesvoer: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/guide )

De games die geoptimaliseerd zijn op de consoles zijn geoptimaliseerd op 30 fps (mét soms framedrops etc.) de games worden er dus eigenlijk ook niet veel mooier op (Alhoewel Uncharted 4 er verbluffend uitziet).

Ik zou dus zeggen. Een PC met een steambox voor bij de TV. Samen met een steam/xbox controller.

Zelf heb een PS4.. Ik vind bijvoorbeeld Destiny, Bloodborne en Uncharted onmsibare spellen. Ook ben je op de PS4 sneller geneigd om sociaal te spelen met de voice functies. Uiteraard is het trophies hunten met spellen ook leuk. (Kan natuurlijk met steam ook)

Wat misschien ook een optie is:
Console kopen + 2e hands hardware van 1 á 2 jaar oud. Dan heb je met 500-600 euro alsnog een game pc die elke game van dit jaar op high kan spelen.
Heb hier verder weinig aan toe te voegen behalve dat een PS4 controller ook perfect werkt via de Steam Link, zit hier dagelijks heerlijk draadloos te gamen vanaf de bank voor de TV _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-07 12:45
Ikzelf heb een met de BBG budgetbak vergelijkbare pc: 860k + GTX960 netjes verpakt in een zwarte cooltek c3. Dit naast de naast de tv verbonden via hdmi.
Momenteel gebruik ik de f310 van logitech voor de besturing.
Mijns inziens is dit i.c.m. een draadloze controller (xbox, ps, steam) niet anders dan de console-ervaring, ook kwa specs komt dit goed mee.

Het grootste voordeel wat ik ervaar is dat ik naast het gamen een volwaardige pc tot mijn beschikking heb, waarbij je op gamevlak ook kunt denken aan emulatie van klassiekers. XBMC erop etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --_--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2022
Ik vind de huidige generatie consoles tot nu toe aardig tegen vallen. Op dit moment zijn er voor mij nog geen exclusives om er 1 aan te schaffen. Als je zelf ook al aan geeft dat pc exclusives je meer trekken zou ik dan ook geen console aanschaffen. De huidige consoles hebben ook vrij beperkte hardware dus ondanks die optimalisatie zal het er alsnog minder uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-07 22:39

skoozie

SCSI

Mijn PC hangt ook aan de TV met een controller, dit heeft mij er ook altijd van weerhouden om een Xbox of PS te kopen. Dankzij de Steam holiday sales en humble bundles koop ik eigenlijk ook bijna nooit meer nieuwe games meer en wacht ik tot ze onder de 10 euro kosten in de aanbieding. op deze manier blijft gamen zeer betaalbaar :) althans... je koopt daardoor ook spul wat je (bijna) niet speelt :X

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grompie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-04-2024
Ik zou nu zeker voor een pc met controller kiezen, Het is waarschijnlijk de duurdere investering maar als je geen fanboy bent van een bepaalde console of game genre dat exclusief voor consoles uitkomt dan blijf je er op dit moment beter van weg. Zoals sommigen hier al aanhalen zijn de huidige generatie consoles niet echt toppers en persoonlijk geef ik ze geen levensduur van 8+ jaar.
Waar men een paar jaar geleden de pc markt nog als stervende beschouwde zie ik nu een positieve lijn en kopen steeds meer mensen terug games en ook ontwikkelaars laten de pc markt niet snel vallen.

Als je het kan test dan zeker eens de steam controller uit. Ik vind deze persoonlijk erg goed al vraagt hij wat aanpassing en oefening maar eenmaal mee weg dan loopt het soepel. Verwacht echter wel niet dat je in online fps mee zal kunnen. Ook is steam een echt goed en volwassen platform en kan je tijdens de sales leuke games kopen voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Overdrijven is ook wel een beetje een vak hè. Voor € 300,- heb je in de vorm van een PS4 (met X1 geen ervaring, vandaar dat ik die niet noem) een fantastische machine met prachtige games. Kijk eens hoe fijn een Arkham City er bijvoorbeeld uitziet en hoe goed deze loopt voor een open wereld game (gaat je niet lukken op een PC van € 300.- (even los van het feit dat WB een boeltje van de PC port heeft gemaakt). Ja er zijn ook games die wat minder goed lopen, maar dat heb je andersom ook en dat is meer aan de developer te wijten. Persoonlijk ben ik dik tevreden met de prestaties van de meeste multiplatform games en ben ik groot liefhebber van games als Bloodborne, Uncharted en The Last of Us, die er op de PC simpelweg niet zijn. Volgens mij verwachten sommige mensen echt 4k 120fps wonderen van een console met een dergelijke prijsstelling. Dan zijn het inderdaad geen toppers nee.

Maar zoals de TS al aangeeft: hij heeft meer interesse in PC exclusives, dus ik begrijp het hele topic niet zo. Dat is toch het allerbelangrijkste, samen met wat je vrienden hebben als je online wilt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

Nibbz

Postmaster General

Heb naast mn tv een oude dell staan (oude i5), waar ik een GTX 660 in heb gestopt.

Hoeft op die manier niet zoveel te kosten, en de computer kast heb ik mooi weg kunnen werken.

High end games word wel een probleem, maar de meeste games op 1080P met alles op medium / high (af en toe) gaat prima met die setup.

2 draadloze 360 controllers, en 2 bedraade one controllers... Gangbeasts was nog nooit zo leuk! (exclusieve pc titel!)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
de Zotac SN970 die het beste van beide werelden combineert? (wel tegen een meerprijs van een paar honderd euro). Maar ik ga die aanschaffen wanneer die in NL goed leverbaar is om de volgende redenen.

-De kracht van een desktop pc in een form-factor kleiner dan een console, zodat mijn vriendin niet hoeft te klagen over 'die kast' langs de tv (nu een Sugo5b, daarvoor een Node304) en ik wel voldoende power heb om de meeste games op ultra 1080p te spelen
-De mobiliteit van een pak melk, ding past in elke schoudertas, dus zolang je ergens een scherm hebt staan kun je er op los (wel even afwachten hoe groot de power-brick is, maar afmeting van de PC zelf zijn +/- 20x20x5cm.)
-Default Steam-OS zodat hij lekker volledig met een controller is te bedienen. Ikzelf ga voor een dual-boot met windows voor meer hardcore 'bureau' gaming.
-Het blijft een PC dus je kunt er mee doen wat je wilt i.t.t. een console (m.u.v. hackintosh)
-Voor de geitenwollen sokken types; Efficienter high-end gamen (6400t +970m) gaat je volgens mij niet lukken.
Pagina: 1