Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Dag Tweakers,

Vraagje aan de Vlamingen... Ik zit er aan te denken er af en toe een tweede job tijdens het week-end er bij te nemen, als gewone werknemer (dus niet als "zelfstandige in bijberoep"), af en toe 2x8 uur of 2x12 uur.

Als ik dit idee vertel, hoor ik overal schreeuwen dat dat het domste is wat je kan doen in Vlaanderen, dat je keihard zult afgestraft worden door de belastingen en dat je zo goed als gratis zal werken. Nu zijn dat allemaal ongefundeerde beweringen, daarom mijn vraag hier.

Ik weet heel weinig van belastingen (buiten het feit dat ze je altijd wel weten te vinden dan); misschien zijn er hier Vlamingen die me daar wat meer kunnen over vertellen, de impact van een tweede (part-time) job op je belastingen? Zit nu helaas al reeds in wat ze dan een "hoge belastingsschaal" noemen en mijn echtgenote werkt part-time.

Misschien online tools die toelaten dit anoniem te simuleren aan de hand van een paar eenvoudige parameters (inkomen, burgerlijke stand, kinderen, enz)? Ik hoef het niet tot op de cent te weten, maar weet wel graag of ik toch nog een deftig inkomen kan genereren van mijn extra arbeid of als ik voor een habbekrats aan het werken zou zijn.

Dank!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:10
Ik neem aan dat ze in België toch ook zoiets hebben als een belastingtelefoon (of dat de belastingdienst in Belgie ook gewoon bereikbaar is.)

Wat kon deze je vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je als gewone werknemer daar aan de slag gaat is er niet zo veel aan de hand.
Als je echter als zelfstandige daar inkomsten heb krijg je met die rare europese regels te maken en kan het zijn dat je 20% over je hele inkomen in België moet betalen oid*.

*Disclaimer: ik ken de details niet

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Demichel, weet je het zeker? Je werkt full-time, je zoon heeft alle aandacht nodig die je hem kan geven en voor je vrouw geldt hetzelfde. Tevens ben je zelf ook iemand die zijn rust echt hard nodig heeft. Ik vind het een super-slecht idee.

Mocht je het geld nodig hebben, dan zou ik eerder naar andere opties kijken, zoals zuiniger leven.

Van geld alleen wordt je niet gelukkig.

Tevens zou ik in je arbeidscontract nakijken of je überhaupt een tweede baan mag aannemen. In Nederland is dat vaak contractueel verboden.

Wat betreft je vraag: Belgie kent eenzelfde belastingstelsel als Nederland: belastbaarheid per schijf(en vermoedelijk iets als belastingvrije voet cq heffingskortingen). Dat betekent dat je uiteindelijk over het totaal van je inkomen belasting betaalt. Echter, omdat je eerste baan wel, en je tweede baan geen rekening zal houden met die belastingvrije voet, vóelt het alsof een tweede baan niks oplevert.

Voorbeeld: in je eerste baan verdien je € 20.000. De belastingvrije voet is € 5.000. Je betaalt dus over € 15.000 belasting, zeg 35%, en het restant, € 14.750 wordt aan je overgemaakt. Voor je gevoel betaal je dus slechts 26,25% belasting. Nu neem je een extra baan aan waar je nog eens € 5.000 verdient. Echter kom je door dit bedrag in een hogere schaal, zeg 45%. Je betaalt dus € 2.250 belasting en houdt maar € 2.750 over.

Echter, had je in je eerste baan € 5.000 meer verdiend, had je netto precies even veel over gehouden.

In Nederland gaat dezelfde fabel al jaren de ronde, dat overwerk, vakantiegeld niet loont omdat je er meer belasting over zou betalen. Feitelijk is dat dus niet waar, maar gevoelsmatig klopt het.

[ Voor 52% gewijzigd door Ardana op 18-01-2016 02:52 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runelaenen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 08:27
Juup schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:29:
Als je als gewone werknemer daar aan de slag gaat is er niet zo veel aan de hand.
Als je echter als zelfstandige daar inkomsten heb krijg je met die rare europese regels te maken en kan het zijn dat je 20% over je hele inkomen in België moet betalen oid*.

*Disclaimer: ik ken de details niet
Details: Als zelfstandige (in bijberoep toch iig) houd je ongeveer 50% van je inkomsten over.
Hier een artikel van Xerius waarin het uitgelegd word: http://www.xerius.be/blog...-hou-je-als-zelfstandige/
Van de 40.000 euro omzet in 2014, maak je 10.000 euro beroepskosten, betaal je 6.150 euro sociale bijdragen en 10.800 euro belastingen. Je houdt 13.050 euro over. Minder dan de helft dus. Maar je beroepskosten omvatten ook kosten die je als bediende misschien uit eigen zak zou moeten betalen; bijvoorbeeld je wagen.

Gemiddeld ga je er best van uit dat je als zelfstandige zowat de helft overhoudt van wat je verdient.
Over een tweede job weet ik zelf niks, ben nog maar een student :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-06 09:21
Als zelfstandige in bijberoep hou je een stuk minder dan de helft over. Dat was in mijn geval toch. Alles was direct in de hoogste belastingschijf (50%), dan sociale zekerheid, dan nog belastingen omdat je een eigen zaak hebt (van de provincie, gemeente, etc...). Ik vond het veel te frustrerend om er zo weinig van over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 17:51
Ardana schreef op maandag 18 januari 2016 @ 02:42:
In Nederland gaat dezelfde fabel al jaren de ronde, dat overwerk, vakantiegeld niet loont omdat je er meer belasting over zou betalen. Feitelijk is dat dus niet waar, maar gevoelsmatig klopt het.
Hangt er vanaf natuurlijk hoe je het ziet. Voor overwerk en een 2de job gaat het zeker wel op, op dat moment heb je met je normale uren al al de laagste belastingschalen gevuld (bij TS zijn dit alle lage belastingschalen), wat je daar nog extra bij doet komt automatisch in die hoogste schaal terecht.

Er even vanuit gaan dat die 2de job bij TS geen horeca-werk is (daar bestaat een fiscaal vriendelijke uitzondering voor) en het gewoon in loondienst is is die hoogste belastingschaal 50%. Na RSZ-bijdrage (sociale zekerheid), die 50% en gemeentebelasting hou je voor die 2de job ergens rond de 40% over.

Een exacte simulatie kan trouwens bij de belastingdienst zelf: http://www.belgium.be/nl/online_dienst/app_tax_calc.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

SD2000 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:13:
Hangt er vanaf natuurlijk hoe je het ziet. Voor overwerk en een 2de job gaat het zeker wel op, op dat moment heb je met je normale uren al al de laagste belastingschalen gevuld (bij TS zijn dit alle lage belastingschalen), wat je daar nog extra bij doet komt automatisch in die hoogste schaal terecht.
Niet lullig bedoeld, maar als je in de 50%-schaal terecht komt, dan verdien je al meer dan € 37.750. Dat is toch echt geen inkomen waarbij ik 't idee krijg dat je een tweede baantje in 't weekend in de fabriek nodig hebt omdat je anders niet rond kunt komen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06 08:11
Als je dat gaat doen verbreek je volgens mij je goede voornemens. Ik kon me herinneren dat je in het goedevoornemenstopic hebt gezegd dat je meer vrije tijd voor jezelf en voor familie vrij wilde maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 19:29
Ardana schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:59:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar als je in de 50%-schaal terecht komt, dan verdien je al meer dan € 37.750. Dat is toch echt geen inkomen waarbij ik 't idee krijg dat je een tweede baantje in 't weekend in de fabriek nodig hebt omdat je anders niet rond kunt komen.
Er zijn genoeg mensen die een bijverdienste doen hoewel ze een matig tot normaal dagloon verdienen (lijkt me net de doelgroep die het meest gebaat is ermee trouwens?) . € 37.750 als jaarloon is trouwens een stuk onder het gemiddelde loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 10:18
Je zit met een aantal vaste kosten - maar dat gaat niet meer dan een paar 100 euro zijn voor de sociale kas.
Hou er ook rekening mee dat je mogelijk nog een boekhouder moet betalen.

Qua inkomsten, wordt wel voor minstens 50% belast - denk ik.

Loopbaanonderbreking opnemen - die tijd die je mag opnemen voor een kleine - mag je dan niet opnemen (kwestie dat je op die vrije dag niet voor je zaak gaat werken - met belastingssteun)

Best kan je eens bij een boekhouder binnen springen, bij veel is het eerste gesprek daar rond wel gratis en kunnen ze je wel een goed idee geven.

Hou ook rekening met je arbeidscontract - kan zijn dat je geen bijverdienste mag hebben, of dat je toestemming moet vragen.

Ah - een bijberoep gaan gebruiken om wat kosten daar in onder te brengen (sommige mensen steken daar een uitbouw aan je huis, extra auto, wat duur IT spul... ) is geen goed idee daar je dan nogal snel controle krijgt van de fiscus.
In dat geval is de garantie op controle in de beurt van de 100%.
Reden: kost niet veel tijd om te controleren.
(wanneer je winst maakt is dat natuurlijk geen issue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 17:51
Ardana schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:59:
[...]

Bruto klinkt het nog wel leuk, maar als alleenstaande zonder kinderen is dat nog geen 2000€/maand. Zo'n vetpot is dat nu ook weer niet.

Dat gezegd ben ik het wel met je eens dat een 2de job wel een heel grote impact heeft, zou er zelf ook niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:21
De verdiensten van beide jobs worden aan het eind van het jaar gewoon bij elkaar opgeteld. Als je al in de hogere schalen zit met de belastingen van de huidige job, dan zal deze nieuwe job dan ook volledig worden belast in de hogere schaal, waardoor je procentueel dan meer belasting zult betalen met de 2de job, in vergelijking met de 1ste. Je belastingdruk zal dus omhoog gaan.
Zoals de anderen hier ook al zeggen, weeg vooral het extra geld goed af tegen de tijd die je erin gaat steken (en dus minder met je gezin kan doorbrengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
@demichael:
Woont u in België of in Nederland? Als u in België woont en werkt zal het inkomen belast worden met 50%. (hoogste schijf) Lees hier

Als u echter in Nederland woont zal over dit inkomen vanuit België (na verrekeningen) waarschijnlijk geen belasting te betalen zijn. Een uitgebreide toelichting kan ik geven, maar als u in België woont heeft die toelichting geen zin.
Pagina: 1