Wat te doen tegen SMS-spoofing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietschiet
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 16:59
Beste mede-tweakers,

vandaag iets vervelend aan de hand gehad. Een kennis heeft een sms-berichtje ontvangen, gelinkt aan mijn gsm-nummer, dat ik totaal niet verzonden heb en ook op mijn online account van mijn provider (Mobile Vikings, België) nergens terug te vinden is. Nu heb ik even wat opzoekwerk gedaan op internet, en blijkt dat dit in theorie wel mogelijk is via zogenaamde 'SMS-spoofing'. Weet hier iemand meer over deze techniek? En is er een manier waarop ik kan achterhalen wie me dit gelapt heeft? Ik weet ook niet precies welke stappen ik nu verder zou moeten ondernemen om deze vorm van cybercriminaliteit tegen te gaan.

Het kan natuurlijk niet dat iemand in mijn naam en met mijn gsm-nummer berichten ligt te sturen...

Alvast bedankt!

Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:21
heeft er ook niemand anders even toegang tot jouw telefoon gehad?

en je hebt ook geen 'vreemde' apps geïnstalleerd die ook een sms kunnen versturen?

Wat was ongeveer de strekking van de sms?

en is het een sms of toch een whatsApp bericht?

[ Voor 11% gewijzigd door nachtnet op 17-01-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

nachtnet schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:58:
heeft er ook niemand anders even toegang tot jouw telefoon gehad?

en je hebt ook geen 'vreemde' apps geïnstalleerd die ook een sms kunnen versturen?

Wat was ongeveer de strekking van de sms?

en is het een sms of toch een whatsApp bericht?
Bij Mobile Vikings kan je online kijken welke berichten en telefoontjes er via jouw simkaart zijn verstuurd. De SMS stond er niet tussen, waaruit af te leiden valt dat de SMS niet met zijn toestel is verzonden.

@TS heb je al aangifte gedaan? Niet dat de politie echt iets aan je probleem gaat kunnen doen, maar dan is er tenminste een registratie van je probleem en dat kan misschien later wel een hoop problemen vermijden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:05
Het gaat natuurlijk om de content van het bericht. Is het een spam bericht ? of probeert een vriend die jullie beide kennen je te "pesten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietschiet
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 16:59
Mavamaarten schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:02:
[...]

Bij Mobile Vikings kan je online kijken welke berichten en telefoontjes er via jouw simkaart zijn verstuurd. De SMS stond er niet tussen, waaruit af te leiden valt dat de SMS niet met zijn toestel is verzonden.

@TS heb je al aangifte gedaan? Niet dat de politie echt iets aan je probleem gaat kunnen doen, maar dan is er tenminste een registratie van je probleem en dat kan misschien later wel een hoop problemen vermijden.
Nope, dat zal ik morgen doen. Ik ga ook eens bellen met Mobile Vikings, maar denk ook niet dat zij meteen gaan kunnen zeggen wie dit gedaan heeft. Ik vraag me alleen af of het raadzaam zou kunnen zijn van nummer te veranderen, maar dat zou natuurlijk al drastisch zijn.

Laat ons zeggen dat het een vrij persoonlijke steek was richting een gesprek gaande tussen mij en een ander persoon. Alsof iemand me met opzet in een slecht daglicht wilde plaatsen bij die persoon. Geen lachertje dus om te weten dat dit zomaar kan :)

Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 21:00
Er is niets aan te doen, op het sms backend zit geen controle dat de afzender ook echt de afzender is. Bij de meeste sms providers kun je zelf aangeven welk nummer/naam als getoond moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:24
En daarnaast allerlei mail2sms oplossingen waar je zelf als onderwerp van de mail een 06-nummer op kan geven.
Pagina: 1