Stadsverwarming: radiatoren worden niet warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-03 22:47
Besten,

Om verwarring te vermijden: wij zijn voorzien van stadsverwarming.

Sinds 3 jaar zijn we in het bezit van een nieuwe woning. Naast alle 'verborgen gebreken' was ook de warmtevoorziening niet optimaal. Overal in de woning zijn convectorkachels geplaatst, behalve in de badkamer. Tot op heden was het altijd redelijk lang wachten voordat de woonkamer met een convector van ca. 2,5 meter de ruimte kon tillen naar 20 graden (rest van de woning stuk kouder, uiteraard door afslaan van onze Chronotherm IV --> verschil slaapkamer 2e verdieping vs. woonkamer was altijd zo'n 8 graden C). Echter... op dit moment:

- Wordt de huiskamer na urenlang 'stoken' niet warmer dan 17 graden;
- Is de rest van de woning behoorlijk koud (< 15 graden, slaapkamer nu ca. 11 graden).
- Reguliere kachel in de badkamer is wel aan het gloeien, enige ruimte in huis waar het aangenaam is...

Eerste gedachte was ontluchten. Na het kopen van een 'sleuteltje' bleek dat een convectorkachel een eigen systeem heeft (??); een draaiknopje aan de bovenkant van de waterinvoer. Opengedraait (na afsluiten toevoer), maar direct water, geen lucht. We horen ook geen tikken, dus wellicht toch iets anders.

Wat mij wel is opgevallen: sinds wij hier wonen is de buis voor warmtetoevoer nooit heet; altijd rond de 35 graden. Is dit correct? Ik las ergens dat convectors pas werken bij een toevoer van water dat minimaal 50 graden is?

Kan dit liggen aan een storing in de stadsverwarmingunit? Kan daar helaas niet bij (zit seal overheen), dus mocht dat zo zijn, dan moet er een monteur van hen langskomen.

Graag hoor ik jullie gedachten hierover. Heb totaal geen verstand hiervan... Is wellicht de door mij geinstalleerde Chronotherm IV niet geschikt voor stadsverwarming?

Dank alvast voor elke reactie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:15
Aangezien het stadsverwarming betreft zal je ook onderhoudskosten o.i.d. betalen. Ik zou er dan niet zelf mee gaan prutsen maar gewoon iemand langs laten komen.
Wellicht is het een defecte afsluiter die nu blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 22:54

Seafarer

XXX

Hebben andere woningen om je heen dezelfde problemen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 15:56
Ik denk dat hij of te laag staat ingesteld (warmtetoevoer vanaf stadsverwarming) of de thermostaat is defect. En dan bedoel ik dus die in de pomp in jouw meterkast. Die hoort de toevoer te regelen. Bij mij is die eens verkeerd bevestigd waardoor hij vrijwel niet werkte. Dan krijg je ook minimale warmtetoevoer.

Het element in de badkamer wordt wel onprettig warm wanneer je hem op zijn hoogst zet? als in, niet prettig om vast te houden. Want dan is er iets anders mis.
Mocht deze net tegen de 30 graden worden, dan blijf ik bij een te lage warmtetoevoer of defecte thermostaat in de pomp, of weet ik veel hoe dat geval heet :) .

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
ThinkPadd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:41:
Aangezien het stadsverwarming betreft zal je ook onderhoudskosten o.i.d. betalen. Ik zou er dan niet zelf mee gaan prutsen maar gewoon iemand langs laten komen.
Wellicht is het een defecte afsluiter die nu blijft hangen.
Wellicht een idee ja. Kan even bellen, want als het wel aan 'mij' ligt, komen er natuurlijk kosten bij... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
Seafarer schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:45:
Hebben andere woningen om je heen dezelfde problemen?
Niet dat ik weet. Kunnen ook geheel andere kachels hebben (maar niet naar gevraagd)... Ook niets gehoord overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
Die Bruine schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:02:
Ik denk dat hij of te laag staat ingesteld (warmtetoevoer vanaf stadsverwarming) of de thermostaat is defect. En dan bedoel ik dus die in de pomp in jouw meterkast. Die hoort de toevoer te regelen. Bij mij is die eens verkeerd bevestigd waardoor hij vrijwel niet werkte. Dan krijg je ook minimale warmtetoevoer.

Het element in de badkamer wordt wel onprettig warm wanneer je hem op zijn hoogst zet? als in, niet prettig om vast te houden. Want dan is er iets anders mis.
Mocht deze net tegen de 30 graden worden, dan blijf ik bij een te lage warmtetoevoer of defecte thermostaat in de pomp, of weet ik veel hoe dat geval heet :) .
In de badkamer wordt de normale kachel inderdaad wel goed warm, inderdaad te warm om vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:15
Kleine titelfix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Dan moet je eens naar jouw type kachel kijken. Heb je echt kachels, of putten? als je putten hebt zou ik de die eens goed schoonmaken. Dat hoor je afhankelijk van de hoeveelheid stof in jouw huis elk kwartaal/halfjaar/jaar te doen. Als de kachel geen lucht kan aanzuigen, zal het huis ook nooit warm worden.

Zelf heb ik "open" convectorradiatoren staan, zo een 15cm boven de grond. Die kunnen dus altijd koude lucht aanzuigen en verwarmen. Maar die gesloten convectorradiatoren, vooral putten, die zijn echt volledig afhankelijk van een schoon kanaal waar de lucht door kan stromen. Dus, maak de eens goed schoon zou ik zeggen. zonder luchtstroming geen verwarming.
En aangezien het element in de badkamer wel heet wordt, zeg ik zomaar even dat er niets mis is met de warmtetoevoer vanaf de pomp. Daarmee is wat mij betreft ook duidelijk dat de thermostaat in de pomp ook zijn werk doet.

[ Voor 15% gewijzigd door Die Bruine op 18-01-2016 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
Die Bruine schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:18:
Dan moet je eens naar jouw type kachel kijken. Heb je echt kachels, of putten? als je putten hebt zou ik de die eens goed schoonmaken. Dat hoor je afhankelijk van de hoeveelheid stof in jouw huis elk kwartaal/halfjaar/jaar te doen. Als de kachel geen lucht kan aanzuigen, zal het huis ook nooit warm worden.

Zelf heb ik "open" convectorradiatoren staan, zo een 15cm boven de grond. Die kunnen dus altijd koude lucht aanzuigen en verwarmen. Maar die gesloten convectorradiatoren, vooral putten, die zijn echt volledig afhankelijk van een schoon kanaal waar de lucht door kan stromen. Dus, maak de eens goed schoon zou ik zeggen. zonder luchtstroming geen verwarming.
En aangezien het element in de badkamer wel heet wordt, zeg ik zomaar even dat er niets mis is met de warmtetoevoer vanaf de pomp. Daarmee is wat mij betreft ook duidelijk dat de thermostaat in de pomp ook zijn werk doet.
Nee, zijn echt kachels (lijkend op: https://www.google.nl/url...6geQ&ust=1453225180802133).

Bij 'demonteren' van de panelen bleek er inderdaad aardig wat stof verzameld te zijn in de loop der jaren (!)... Dit hebben we reeds schoongemaakt, maar geen resultaat. Maar... wanneer de thermostaat opdracht geeft tot verwarmen, dan zou er toch water moeten worden toegevoerd (ook bij convectorkachels) dat warmer is dan ca. 30 graden? Geen enkele convectorkachel in huis heeft een normale warmtetoevoer (tenzij 25 tot 30 graden toevoer normaal is voor een convectorkachel?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik heb exact dezelfde :) . Ok, mijn is vier lamellen in plaats van drie. maar dat was het dan.

Mijn toevoer wil je in elk geval niet aanraken wanneer de verwarming aan staat. Het is wel erg merkwaardig dat de warmtetoevoer zo laag is terwijl het element in de badkamer loeiheet wordt.

Ik zou proberen te achterhalen vanaf waar het mis gaat. Wellicht een verstopping in de leidingen, of een beun-de-haas-splitsing toegepast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
Die Bruine schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:55:
Ik heb exact dezelfde :) . Ok, mijn is vier lamellen in plaats van drie. maar dat was het dan.

Mijn toevoer wil je in elk geval niet aanraken wanneer de verwarming aan staat. Het is wel erg merkwaardig dat de warmtetoevoer zo laag is terwijl het element in de badkamer loeiheet wordt.

Ik zou proberen te achterhalen vanaf waar het mis gaat. Wellicht een verstopping in de leidingen, of een beun-de-haas-splitsing toegepast....
Dus... de toevoer hoort wel aardig heet te zijn (bij convectoren)? In elke kamer in het gehele huis is de toevoer lauw, behalve in de woonkamer; licht warm (ca. 30 graden). Dit klopt dus niet als ik jou begrijp. Komt ook overeen met hetgeen ik gelezen heb ergens; deze kachels werken enkel vanaf een toevoer van minimaal 50 graden...

En 'beun-de-haas'; na aankoop bleek er aardig wat in het huis zelf aangelegd (IT'er). De boiler (douche) mochten we ook al volledig vervangen inclusief leidingen... Enige wat wel goed was aangelegd waren de draadjes voor de TV, geluid en computer door het huis... ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door nemesis3 op 18-01-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:31

itsalwaysme

Graast voor DB

nemesis3 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:44:
[...]

Nee, zijn echt kachels (lijkend op: https://www.google.nl/url...6geQ&ust=1453225180802133).

Bij 'demonteren' van de panelen bleek er inderdaad aardig wat stof verzameld te zijn in de loop der jaren (!)... Dit hebben we reeds schoongemaakt, maar geen resultaat. Maar... wanneer de thermostaat opdracht geeft tot verwarmen, dan zou er toch water moeten worden toegevoerd (ook bij convectorkachels) dat warmer is dan ca. 30 graden? Geen enkele convectorkachel in huis heeft een normale warmtetoevoer (tenzij 25 tot 30 graden toevoer normaal is voor een convectorkachel?).
Als ik het goed heb, is de radiator een Jaga Tempo. Deze zouden bij een lage aanvoor temperatuur al moeten werken. Ik dacht vanaf een watertemperatuur van 25 graden C.
Let wel op dat het dan natuurlijk langer duurt voordat de kamer warm is.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Controleer eerst of de aanvoerleidingen van de SV naar de unit zelf heet worden.
Controleer daarna de verdelers in je huis op elke verdieping, welke worden wel heet?
Controleer of Beun er een mengkraan tussen heeft gezet omdat hij met "lage temperatuur" wilde stoken, iets dat met SV geen bal uitmaakt in de kosten.
Zitten er etage regelkleppen tussen of een overdrukventiel? via de overstort gaat het hete water weer de retourleiding in, waardoor jij maar een beetje warmte krijgt.
Als laatste kun je nog met een ir meter nagaan tot hoever de leidingen wél heet zijn indien ze in de vloer verwerkt zijn.

Is dit allemaal niet het geval?

Dan zit er ergens een verknelling in een aanvoerleiding of afvoerleiding, een verstopping kan ook.

Succes met de zoektocht

Vergeten te melden, een klep die maar voor een deel open gaat. Kan zijn kapot of een die niet goed samenwerkt met jou chronothern ( te langzaam open ) heel onwaarschijnlijk overigens.

[ Voor 21% gewijzigd door crazyharrie op 18-01-2016 21:14 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
crazyharrie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:08:
Controleer eerst of de aanvoerleidingen van de SV naar de unit zelf heet worden.
Controleer daarna de verdelers in je huis op elke verdieping, welke worden wel heet?
Controleer of Beun er een mengkraan tussen heeft gezet omdat hij met "lage temperatuur" wilde stoken, iets dat met SV geen bal uitmaakt in de kosten.
Zitten er etage regelkleppen tussen of een overdrukventiel? via de overstort gaat het hete water weer de retourleiding in, waardoor jij maar een beetje warmte krijgt.
Als laatste kun je nog met een ir meter nagaan tot hoever de leidingen wél heet zijn indien ze in de vloer verwerkt zijn.

Is dit allemaal niet het geval?

Dan zit er ergens een verknelling in een aanvoerleiding of afvoerleiding, een verstopping kan ook.

Succes met de zoektocht

Vergeten te melden, een klep die maar voor een deel open gaat. Kan zijn kapot of een die niet goed samenwerkt met jou chronothern ( te langzaam open ) heel onwaarschijnlijk overigens.
Opgelost!!

Dank voor de reactie! Aangezien ik een volledige n00b ben op dit gebied, nog maar wat aange... Het bleek dat de afvoer van de stadsverwarming bijna dichtgedraaid was. Nu deze volledig opengezet, en alle convectoren branden nu behoorlijk (toevoer is te heet om aan te raken). Maar dan nog vier vragen:
1) Waarom zit er aan deze afvoer een stel draden gekoppeld, welke gekoppeld zijn aan een soort adapter waar in totaal vier draden ingaan (kan helaas geen foto plaatsen nog)?
2) Waarom zou iemand de afvoer bijna volledig dichtdraaien?
3) Waarom werkten de convectoren niet, maar wel de reguliere kachel in de badkamer bij een nagenoeg dichte afvoer?
4) Is het verstandig / milieubewust / moneywise om de afvoer volledig open te hebben?

Dank alvast voor de reactie wederom en excuses voor mijn onwetendheid... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) Waarschijnlijk naar je Energiemeter
2) Gewoon een Lul ....denk ik
3) Misschien weerstand, er zit vaak voor een radiator of convector een (verborgen) afstelkraantje Zet deze kraan te dicht en het ding wordt niet warm. zet hem te open en er gaat teveel heet water retour
of. de retourkraan is bijna dicht anything can happen denk ik dan
4) Als de radiatoren goed ingeregeld zijn is het geen enkel probleem om de afvoer volledig open te hebben.
Zelf heb ik gewoon 2 kogelkranen op de aan en afvoer.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
Haha! Allemaal heel hartelijk dank voor de kennis en snelle responses!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

nemesis3 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:40:
[...]

Opgelost!!

Dank voor de reactie! Aangezien ik een volledige n00b ben op dit gebied, nog maar wat aange... Het bleek dat de afvoer van de stadsverwarming bijna dichtgedraaid was. Nu deze volledig opengezet, en alle convectoren branden nu behoorlijk (toevoer is te heet om aan te raken). Maar dan nog vier vragen:
1) Waarom zit er aan deze afvoer een stel draden gekoppeld, welke gekoppeld zijn aan een soort adapter waar in totaal vier draden ingaan (kan helaas geen foto plaatsen nog)?
2) Waarom zou iemand de afvoer bijna volledig dichtdraaien?
3) Waarom werkten de convectoren niet, maar wel de reguliere kachel in de badkamer bij een nagenoeg dichte afvoer?
4) Is het verstandig / milieubewust / moneywise om de afvoer volledig open te hebben?

Dank alvast voor de reactie wederom en excuses voor mijn onwetendheid... :)
1. Die afvoer met draden is waarschijnlijk de elektronische klep waarmee de afvoer open of dichtgaat. deze is 24 volt. die wordt aangestuurd door een adapter die aan of uitgezet wordt door je thermostaat.
2 draden 24 volt en twee schakeldraden ( aan/uit)

2. Afvoer dichtdraaien idd een lul, heeft geen enkel nut aangezien je wordt afgerekend op verbruik = aanvoertemp minus afvoertemp en de waterhoeveelheid die door je systeem loopt in Megajoules.

3. Convectoren zijn dus afgeknepen in het voetventiel, die beperken de waterafvoer hoeveelheid.

4. zie 2.

Fijn dat het weer wwerkt met deze kou, en jammer dat je stadsverwarming hebt, ben het gelukkig kwijt *O*

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Bij onderhoud is het wenselijk zowel de toe als afvoer af te kunnen sluiten.

Ik had hetzelfde probleem toen ik net een nieuwbouw woning betrok. Hoe the fuck gaat dat ding aan.. thermostaat reageert niet (Er staat wel een verwarm-icoontje maar draaien ho maar). Kwam er uiteindelijk achter dat ik handmatig de pin in moest drukken om vervolgens de actuator erop te zetten om het 'werkend' te krijgen. De actuator heeft helemaal geen rol en ook geen extra draden voor aan / uit. Het komt erop neer dat wanneer je een ruimte verwarmen wilt, je de radiator open moet draaien in die ruimte op waarop het draaien gaat.

Soms wel lastig, want je moet elke ruimte dan ook checken iedere keer als je weggaat dat er per ongeluk iets niet vol openstaat nog. Wat wel helpt is 'aftekenen' van wat het beste overeenkomt met de gewenste woonkamertemperatuur.

Met dat aftekenen kan ik namelijk best besparen (minder flow door radiatoren heen en toch verwarmd). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 15:17
Anoniem: 58485 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:11:
De actuator heeft helemaal geen rol en ook geen extra draden voor aan / uit. Het komt erop neer dat wanneer je een ruimte verwarmen wilt, je de radiator open moet draaien in die ruimte op waarop het draaien gaat.
Heb je dat wel goed? Bij mij bleek de klep van de stadsverwarming defect toen ik mijn huidige woning kocht. Alle radiatoren zaten dicht, warm-tapwaterunit had ik uitschakeld maar toch bleef ik verbruik houden. Doordat er wel een flow was richting de verdelers op de begane grond en 1e verdieping, had ik dus wel sluipverbruik van warmte.

Juist door de hoofdklep van de stadsverwarming af te sluiten (met je thermostaat dus), voorkom je dit sluipverbruik.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Het enige dat op de actuator zit (bij mij) is een stroomdraad, blijkbaar 24V om het aan te sturen. Dat gaat rechtstreeks het stopcontact in en thats it. In de woonkamer hangt een thermostaat die verbonden lijkt met 2 draadjes (Die in de muur gaan) maar doet helemaal niets, aan / uit, maakt allemaal niets uit.

Wat heb ik gedaan? De sluitknop ingedrukt, actuator op stroom gezet, erop gedrukt, even vastgehouden en 'het zit vast'. De klep staat dan open en verwarmingen moet ik onafhankelijk in ruimtes dus open of dicht draaien.

Anders dan dit vat ik het ook niet. Als de actuator kapot zou zijn dan zou die 'm niet vasthouden. Trek ik de stroom eraf dan 'slaat' ie dus dicht en heb ik geen verwarming dus meer.

Hele handleidingen al overhoop gehaald, vind er verder niks zinnigs over. Zal eens met de buren overleggen en kijken hoe zij dat hebben.

Om sluipwater maak ik me niet zo'n zorgen. Ik verbruik bijna niets jaarlijks en krijg tot nu toe altijd geld terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 19-01-2016 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
Besten,

En... weer hetzelfde probleem! Gelukkig kan ik nu wel foto's toevoegen! Om kort te gaan: we hebben stadsverwarming, thermostaat staat te branden maar kachels doen het niet meer. Dit keer het hele huis plat. Kranen (op stadsverwarming) werken wel gewoon. Toevoer / afvoer kachels blijven koud. Hele proces van ontluchten van vorig jaar niet herhaald, direct de witte knop (zie foto) wat gedraaid. Op dit moment hoor ik een continue stroom van water (in /uit?). Meer draaien aan de knop zorgt voor een hardere waterstroom.

Wat vragen, hopelijk kan iemand mij helpen... tot gisteren was er niets aan de hand. Opeens was het toevoerkanaal (kachel) vanochtend ook koud. Dus, draaien aan de witte knop maar weer. Nu 'werken' alle kachels weer, maar ik blijf de stroming horen ongeacht de stand van de thermostaat (branden als temp bereikt moet worden / niet branden als temp gehaald is - dus wanneer ik de temperatuur onder de gemeten temperatuur zet). Kan dit inhouden dat ik op dit moment handmatig een stroming op gang heb gezet wat lekker in de papieren gaat lopen wanneer ik dit niet handmatig uitzet, of kan je deze knop gewoon zover mogelijk openlaten? Weet nog niet of alles nu blijft stoken en dit nu enkel handmatig te bedienen is? Maar vanuit deze witte knop (is dit een motor, verbonden met de thermo??) gaan er wat draden naar een adapter (zie tevens op foto). Deze is gewoon ingeschakeld (voor de foto even van de prik gehaald, stroom water bleef overigens doorgaan).

Overigens, de 'ring' rechts van de witte 'knop' kan ook gedraaid worden. Ik neem aan, geen slim idee? :-)

Ik hoop dat er wat mensen zijn die mij (weer) kunnen helpen!

Kast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dEFQTPa0BBZVy5rpMw3VV7jO/full.jpg

Adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

nemesis3 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 19:55:
Besten,

En... weer hetzelfde probleem! Gelukkig kan ik nu wel foto's toevoegen! Om kort te gaan: we hebben stadsverwarming, thermostaat staat te branden maar kachels doen het niet meer. Dit keer het hele huis plat. Kranen (op stadsverwarming) werken wel gewoon. Toevoer / afvoer kachels blijven koud. Hele proces van ontluchten van vorig jaar niet herhaald, direct de witte knop (zie foto) wat gedraaid. Op dit moment hoor ik een continue stroom van water (in /uit?). Meer draaien aan de knop zorgt voor een hardere waterstroom.

Wat vragen, hopelijk kan iemand mij helpen... tot gisteren was er niets aan de hand. Opeens was het toevoerkanaal (kachel) vanochtend ook koud. Dus, draaien aan de witte knop maar weer. Nu 'werken' alle kachels weer, maar ik blijf de stroming horen ongeacht de stand van de thermostaat (branden als temp bereikt moet worden / niet branden als temp gehaald is - dus wanneer ik de temperatuur onder de gemeten temperatuur zet). Kan dit inhouden dat ik op dit moment handmatig een stroming op gang heb gezet wat lekker in de papieren gaat lopen wanneer ik dit niet handmatig uitzet, of kan je deze knop gewoon zover mogelijk openlaten? Weet nog niet of alles nu blijft stoken en dit nu enkel handmatig te bedienen is? Maar vanuit deze witte knop (is dit een motor, verbonden met de thermo??) gaan er wat draden naar een adapter (zie tevens op foto). Deze is gewoon ingeschakeld (voor de foto even van de prik gehaald, stroom water bleef overigens doorgaan).

Overigens, de 'ring' rechts van de witte 'knop' kan ook gedraaid worden. Ik neem aan, geen slim idee? :-)

Ik hoop dat er wat mensen zijn die mij (weer) kunnen helpen!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je actuator ( witte knop ) of de geschakelde voedings adapter is kapot / krijgt geen spanning.
Die actuator wordt gestuurd door je thermostaat, die via de blauwe en rode draad aan of uit bepaald. Open of dicht in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik gok zo dat de witte actuator (aka, de witte knop) precies een kwart slag draaid.
ik denk ik dat dat ding of de voeding stuk is

De het blok van de stadsverwarming zit weining in. maar het zou kunnen dat de drukverlager verstopt is.
Maar dat zou je dan ook merken al je warm water wil gebruiken. en daar hoor ik je niet over

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
crazyharrie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:42:
[...]

Je actuator ( witte knop ) of de geschakelde voedings adapter is kapot / krijgt geen spanning.
Die actuator wordt gestuurd door je thermostaat, die via de blauwe en rode draad aan of uit bepaald. Open of dicht in dit geval.
Zelfde probleem als een jaar geleden. Toen ook de knop open gedraaid (neem ik aan) en alles werkte weer. Maar stel, ik draai de knop helemaal open. Houdt dit dan in dat mijn verbruik omhoog schiet? Even een vraag van een n00b op dit gebied... En wat zou je mij aanraden? Bedrijf laten komen, of zelf deze onderdelen bestellen en wat meer in verdiepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis3
Fish schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:04:
Ik gok zo dat de witte actuator (aka, de witte knop) precies een kwart slag draaid.
ik denk ik dat dat ding of de voeding stuk is

De het blok van de stadsverwarming zit weining in. maar het zou kunnen dat de drukverlager verstopt is.
Maar dat zou je dan ook merken al je warm water wil gebruiken. en daar hoor ik je niet over
Klopt, warm waterkraan werkt gewoon. Maar het vreemde is... afgelopen januari hetzelfde probleem (zie start post). Ook aan de knop gedraaid en opgelost...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Die knop zorgt ervoor dat de afsluiter open of dicht gaat, naar gelang de thermostaat in huis dat nodig vind.
Aan / uit dus. Altijd aan wil je niet, dat kost je een vermogen, en het wordt bloedheet.

Verdiep je er maar eens in, vervangen is heel simpel zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

crazyharrie schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:19:
Die knop zorgt ervoor dat de afsluiter open of dicht gaat, naar gelang de thermostaat in huis dat nodig vind.
Aan / uit dus. Altijd aan wil je niet, dat kost je een vermogen, en het wordt bloedheet.

Verdiep je er maar eens in, vervangen is heel simpel zelf te doen.
Maar waar die actuator op zit is toch gewoon de basis van een thermostaat kraan?

Je kan het volgende doen:

Stekker weer in het stopcontact en de thermostaat omhoog zodat er vraag is, dan meten of er spanning op de actuator komt, zo ja is er iets met de actuator, maar hij kan ook andersom werken dus meet ook met de thermostaat op geen vraag.
Lijkt dat goed, schroef die actuator er eens af en kijk of het pennetje er achter van de kraan niet blijft hangen, druk hem een paar x met de hand in, dan moet hij vanzelf terug komen en voel je de leiding warm worden.

Mijn vermoeden is dat het allemaal wel werkt maar het pennetje blijft hangen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Pagina: 1