Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Vandaag een nieuwe Dell Ultrasharp U2515 monitor binnengekregen. Aangezien deze monitor een 2e scherm gaat zijn naast mijn vertrouwde Samsung XL2370 TN scherm verwacht ik verbetering zeker aangezien schijnbaar in de fabriek gekalibreerd zou zijn.

Echter na het aansluiten is het beeld extreem groenig en fel en wit is niet wit maar meer gelig. Onmiddellijk ben ik alles gaan bijstellen. uiteraard de helderheid omlaag naar 36 en de monitor staat nu in "movie" stand en ik heb de hue op 46 gezet. Verder heb ik alle modus geprobeerd en met de kleurtemperatuur gespeeld en met de RGB waarde maar ik blijf het idee houden dat wit niet echt wit is maar meer gelig en daardoor is het niet mooi helder.. ook andere kleuren worden hier door beïnvloed.

Ik moet er wel bij vertellen, ik draai de monitor niet op de native resolutie van 2550x1440 want dat ondersteund HDMI niet blijkbaar en mijn computer heeft geen displayport aansluiting dus werk ik op 2052x1152. Daardoor is het beeld ook wat minder scherp.

Ik heb wat foto's gemaakt, maar niet alles is goed te zien:

links is het nieuwe dell scherm en rechts is de vertrouwde samsung.

http://afbeelding.im/vEU5zVP8
http://afbeelding.im/m2MRcMAF
http://afbeelding.im/NrBCANko

Vooral is dat laatste plaatje kun het verschil goed zien...
Kortom is er een instelling om het beeld aan te passen, want het osd menu bied geen uitkomst en de dell display manager ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Terrestrial op 17-01-2016 15:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 00:58

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Draai je niet per ongeluk F.lux of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
nee er staat geen speciale software op

[ Voor 60% gewijzigd door Terrestrial op 17-01-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:26
moviestand is bij monitor vaak juist wat gelig,heb je geen andere stand geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
ja uiteraard alle standen en instellingen zijn geprobeerd..

[ Voor 15% gewijzigd door Terrestrial op 17-01-2016 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Kan aan mij liggen maar ik vind de Dell een mooier beeld geven. Dat TN ding van Samsung klopt geen zak van qua kleuren ( althans, op mijn monitor )

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 21:14
Op een foto is het moeilijk realistisch vergelijken, maar ook ik vind het wit op de Dell-monitor een stuk beter dan op de Samsung. Je bent de Samsung gewend, dus dat is je referentiepunt, maar als je het mij vraagt is je Samsung veel te rood en is het niet de Dell die te geel is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Terrestrial schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:39:
Ik moet er wel bij vertellen, ik draai de monitor niet op de native resolutie van 2550x1440 want dat ondersteund HDMI niet blijkbaar en mijn computer heeft geen displayport aansluiting dus werk ik op 2052x1152. Daardoor is het beeld ook wat minder scherp.
2560x1440 wordt wel ondersteund over HDMI, er gaat iets anders fout. HDMI kabel niet goed? Software in de war?

Als ik eerlijk ben heb ik er blinde vertrouwen in dat de Dell monitor de kleuren goed weergeeft en juist de Samsung ernaast zit. Alle Dell monitoren die ik heb aangeschaft (5 verschillende modellen tussen 2011 en 2015) waren altijd uitstekend gekalibreerd out-of-the-box.

Mogelijk is je PC niet goed gekalibreerd.

Owja, je plaatjes doen het niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 17-01-2016 16:16 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickboy22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 15:10
Sluit me aan bij OMD en Hahn. Uiteraard slecht hier vandaan te beoordelen door alle tussenstappen, maar op mijn beeldscherm ziet je nieuwe Dell er ok uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ik ben het hier mee eens,de linker oogt echt beter,qua kleur,heb je nog een ander plaatje,dus andere achtergrond?

Ik zie bij e rechter ook vooral het rood te veel overheersen,terwijl er bij de Dell geen bepaalde gloed aanwezig is wat domineert,meer natuur getrouw dan.

Dat het iets wat geliger wit,is wel een typisch dingetje van IPS(ik ben het wel vaker op ips schermen tegen gekomen,mijn Dell 2209wa had dat nog veel meer), echter de Samsug staat sowieso niet goed,rood overheerst in het geelde wat wit moet zijn in de Windows vensters

[ Voor 75% gewijzigd door freaky35 op 17-01-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Samsung staat erom bekend om kleuren te pimpen, en om schermen te blauw in te stellen. Schakel je over naar een natuurgetrouwere kleur dan is dat al snel te geel.

Wat je kan doen is een Spyder kopen en de schermen kalibreren. Voor mij was dat een van de beste aankopen voor de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 17:32

Saven

Administrator

Wen er maar aan, had ik ook last van de eerste paar maanden. De dell is 'zoals het hoort'. Door je Samsung (ook het merk van mijn oude monitor) heb je een enorm vertekend beeld gekregen van hoe de kleuren eruit horen te zien.

Dat is in het begin lastig, maar met je Dell is echt niks mis :) Met je Samsung wel ;) Zet de Dell gewoon op de standaard instellingen en je hebt een goede (factory calibrated) kleurweergave :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hou er eens voor de gein een wit A4-papier bij en vergelijk.

Op mijn U2515h ziet de linkermonitor(u2515h) er stukken beter uit. De rechter oogt paarsiger/blauwer. Maar dat zijn foto's en ook dat kan vertekenen...

[ Voor 57% gewijzigd door ByteMe_ op 17-01-2016 16:34 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dell ziet er overigens zoals de rest al aangeeft beter uit :P. Je Samsung is gewoon te rood.
Dell schermen zijn vanuit de fabriek gekalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:03

Eagle Creek

Breathing security

+1

Mijn ervaring met Dell is goede kleurechtheid. Daarnaast vind ik op de foto's de Dell de betere weergave hebben.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17
haha, ik zat te kijken en dacht dat je problemen had met je rechter scherm.. toen in alles ging lezen is links Dell.. Tijd voor een 2de dell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Hoewel misschien op de foto lijkt dat het beeld mooier is van de Dell kan ik jullie verzekeren dat het andersom is op dit moment. Ook vooral omdat de scherpte van de Dell nog niet optimaal vanwege de resolutie.

Maar het probleem blijft: Wit is niet sprankelend wit. Als ik naar een witte muur kijk en terug naar mijn scherm heb ik meteen hetzelfde. Dan hoef ik nog niet eens naar de andere monitor te kijken. Kortom dat wil ik aanpassen. En ik weet dat die gekalibreerd is vanuit de fabriek maar toen ik de monitor aansluit was blauw bijna groen dus die kalibratie stelt ook geen reet voor dan. Trouwens als je er over nadenkt, als je toch direct de instellingen moet aanpassen omdat blauw meer groenig lijkt weet je al meteen dat er te veel geel in het beeld zit. Ook als ik naar grijs kijk heb ik al het idee dat het meer richting groen gaat.

De resolutie krijg ik niet hoger, ik denk niet dat mijn pc dat ondersteund (eerste generatie core i5 met integrated graphics) Ook bij het overklokken van de chipset geeft die aan dat de bandbreedte te groot is.

[ Voor 12% gewijzigd door Terrestrial op 17-01-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Terrestrial schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:45:
Maar het probleem blijft: Wit is niet sprankelend wit. Als ik naar een witte muur kijk en terug naar mijn scherm heb ik meteen hetzelfde. Dan hoef ik nog niet eens naar de andere monitor te kijken. Kortom dat wil ik aanpassen. En ik weet dat die gekalibreerd is vanuit de fabriek maar toen ik de monitor aansluit was blauw bijna groen dus die kalibratie stelt ook geen reet voor dan.
Dat klopt, de monitor is gekalibreerd op 6500k, dat is wat geler dan een spierwit a4'tje. Maar zo hoort het. Als je hem naar je Samsung gaat aanpassen behoud je dezelfde onechte kleurenweergave.

Zoals ik ook al aangaf, duurt een paar maanden om het te accepteren en om er aan te wennen, maar als je een beetje geeft om kleurechtheid is dit gewoon de way to go, dan moet je niet gaan rommelen met kalibratie op je Dell.

Als je dat gaat doen met externe hardware dan zal er vrijwel geen verschil optreden met hoe de default settings zijn, omdat de Dell al goed gekalibreerd is. Dan kun je beter je Samsung kalibreren ;) Dat zal dan een wereld van verschil zijn. Al heeft het kalibreren van een TN scherm (Samsung) niet veel nut maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Saven schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:53:
[...]

Dat klopt, de monitor is gekalibreerd op 6500k, dat is wat geler dan een spierwit a4'tje. Maar zo hoort het. Als je hem naar je Samsung gaat aanpassen behoud je dezelfde onechte kleurenweergave.

Zoals ik ook al aangaf, duurt een paar maanden om het te accepteren en om er aan te wennen, maar als je een beetje geeft om kleurechtheid is dit gewoon de way to go, dan moet je niet gaan rommelen met kalibratie op je Dell.

Als je dat gaat doen met externe hardware dan zal er vrijwel geen verschil optreden met hoe de default settings zijn, omdat de Dell al goed gekalibreerd is. Dan kun je beter je Samsung kalibreren ;) Dat zal dan een wereld van verschil zijn. Al heeft het kalibreren van een TN scherm (Samsung) niet veel nut maar goed.
Die echte kleur weergave kan me dan gestolen worden, trouwens ik geloof er niks van dat dit zulke goed kleur echtheid heeft. Als je monitor op "standaard zet" doet het gewoon pijn aan de ogen en blauw is veel te groen. Dus je maakt mij niet wijs dat die kalibratie goed is verlopen.

Ik heb in een andere kamer ook een oud dell scherpje staan, totaal geen problemen met de kleuren verder. En ik zeg ook niet dat die samsung zo perfect is maar wit is tenminste wit en er zit geen gele tint door elke kleur.

Er moet toch een mogelijkheid zijn om dit aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je geeft aan dat je Intel graphics hebt. Heb je al eens geprobeerd de driver opnieuw te instaleren, draai zonodig ook even DDU in veilige modus.
Kijk eens wat de kleurinstellingen zijn van je Intel kaart.

Je kan de kleuren toch gewoon via het menu aanpassen indien het vorige niet werkt.
Op jouw beeldscherm:
  • Druk 2 keer derde knop van links
  • Navigeer naar Color
  • Navigeer naar Preset Modus
  • Selecteer Custom Color
  • Hier kan je in principe elke kleur die je wilt selecteren
Het is misschien wat beter verstopt dan de standaard kleur aanpassingen. Overigens voor je dit doet zou ik wel even naar de factory instellingen terug gaan zodat je een goed beginpunt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Saven schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:53:
Dat klopt, de monitor is gekalibreerd op 6500k, dat is wat geler dan een spierwit a4'tje.
Het is niet mogelijk om dat zonder extra informatie te zeggen en ik kan je verzekeren dat het in de meeste gevallen ook niet waar zal zijn.

De kleur van een object zegt eigenlijk alleen maar welke golflengtes licht door dat object worden weerkaatst en welke worden geabsorbeerd. De kleur die een object lijkt te hebben is echter ALTIJD afhankelijk van de lichtbron. Gloeilamplicht en halogeenlicht zit rond de 2700-3000K kleurtemperatuur, LED en spaarlampen zijn ook in hogere kleurtemperaturen verkrijgbaar, doordat ze voor de kleurtemperatuur niet afhankelijk zijn van de daadwerkelijke temperatuur van een gloeidraad. Maar het is zelden zo dat verlichting een kleurtemperatuur heeft van 6500K of hoger. Standaard wit papier reflecteert wel iets meer blauw dan geel, maar dan nog is het in vrijwel elke lichtbron een heel stuk geler dan een monitor waarvan het witpunt is gekalibreerd naar 6500K.

@ Terrestrial: begin eens met een factory reset op beide schermen en zet alle kleurprofielen in "C:\Windows\System32\spool\drivers\color" even tijdelijk in een andere map. Reboot daarna en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet. Zat er bij de U2515H ook een kalibratiecertificaat? Zo ja, kan je die even inscannen of foto van maken?

Als het scherm na deze stappen het probleem nog steeds heeft, kies dan bij de Preset Modes voor Color Temp. en vervolgens voor een waarde hoger dan 6500K. Als het probleem zich dan nog steeds voor doet is er of een probleem met het scherm, of met jou. ;) Welke van de twee het is, is alleen lastig te zeggen zonder het scherm te testen met een colorimeter of spectrofotometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde scherm, direct na de release aangeschaft en het is mijn beste scherm dat ik ooit gehad heb. Voor wat betreft de fotoos. De linker is toch echt wel kleurechter. De rechter ziet er veel te rood uit. Waarschijnlijk ben je dat al jaren gewend is dat voor jezelf de norm geworden.

Wat @KidJansen al zegt, scan het kalibratie rapport van het display eens in. En probeer het scherm zelf te kalibreren met eem colorimeter.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

freaky35 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:48:
moviestand is bij monitor vaak juist wat gelig,heb je geen andere stand geprobeerd?
Ik dacht hetzelfde. Die van de Samsung vind ik juist te magenta+blauwig...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou niet teveel van die afbeeldingen uitgaan. Het hangt er maar net vanaf wat er als referentie is gebruikt om het witpunt te bepalen. Verder blijft het een telefooncamera (Samsung Galaxy A5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je bent shit gewend, en iedereen hier kan je verzekeren dat je nieuwe scherm beter is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iedereen denkt dat te kunnen, maar hoewel het waarschijnlijk is dat dat ook zo is, kan dat gewoon niet op afstand. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Dell UltraSharp is gekalibreerd naar 6000K of nog lager, waarbij dat ook is terug te zien in het kalibratierapport. Het verschil tussen 6500K en 6000K is 4,5 dE2000 als je uit gaat van een wit scherm. Je kan dan heel duidelijk met het blote oog zien dat het te geel is. Als er naast een afwijking op de geel-blauw-as (die tangentieel loopt aan de Planckian locus rond 6500K) ook nog een afwijking is op de groen-magenta-as (die nauwelijks invloed heeft op de CCT), kan die kleurafwijking nog veel groter zijn en daardoor nog veel duidelijker zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Hoe kun je zien waarop die gekalibreerd is? Ik heb het rapport hier maar geen scanner, overigens wellicht was de toner leeg anders lijkt het wel een kopie.

Ik denk dat ik eerst is wil kijken hoe de monitor draait op de native resolutie. Ik ga zo mijn laptop even proberen, kijken of die het wel aan kan. Mijn desktop PC is bijna 6 jaar oud en red dat niet. Die heeft ook geen display poort alleen DVI en een HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zoals iedereen vind ik het rechter scherm op mijn U2412M met f.lux even uit veel te rood en te blauw (paars). De witte vlakken op de Dell zien er op die foto's alleszins acceptabel uit. De rest van de kleuren ook.

Wat ik me afvraag is hoe jij die foto's beoordeelt als je die zelf weer op beide schermen bekijkt. Op welk scherm komt welk scherm dan het beste over? Probeer dat eens te beschrijven.

Ikzelf gebruik 99% van de tijd een custom setting. Heel af en toe schakel ik eens over naar een van de presets. Erg jammer dat dit altijd via de fysiele knoppen moet. Ik vind dat zo compleet uit de tijd. Ik wil gewoon alles van mijn monitor ook softwarematig kunnen aansturen en bijv. met een sneltoetscombinatie tussen verschillende presets en custom instellingen kunnen wisselen. Kan dat eigenlijk ondertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Terrestrial schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:54:
Hoe kun je zien waarop die gekalibreerd is? Ik heb het rapport hier maar geen scanner, overigens wellicht was de toner leeg anders lijkt het wel een kopie.

Ik denk dat ik eerst is wil kijken hoe de monitor draait op de native resolutie. Ik ga zo mijn laptop even proberen, kijken of die het wel aan kan. Mijn desktop PC is bijna 6 jaar oud en red dat niet. Die heeft ook geen display poort alleen DVI en een HDMI.
je moet wel een videokaartje met display poort hebben,wil je er optimaal gebruik van maken,maar die zou niet te duur moeten zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Heel dom maar het kan natuurlijk gewoon aan het scherm liggen, kun je ook niet direct uitsluiten :x

Daarnaast nog een wellicht dommere vraag aan de TS, ben je kleurenblind?

Je zal namelijk niet de eerste zijn die dat is en daardoor er zelf nét naast zit :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Ook met mijn laptop van 3 jaar oud kom ik niet boven de 2048x1152 uit. Ik had gehoopt omdat daar een nvidea kaart in zit dat die wel hogere resoluties zou ondersteunen maar helaas of het ligt aan de gebruikte HDMI kabel.

Een kaartje met display poort, je bedoeld een grafische kaart, dan ben je al gauw 200 euro verder als ik zo kijk en de vraag is of ik dat wel moet doen. Mijn zelfbouw dekstop pc is al bijna 6 jaar oud overigens is die nog snel zat voor wat ik er mee doe.. (CORE I5, 16 GB RAM, 256 GB SSD, 1 TB HDD) maar als ik die ga vervangen dan ben ik zo 1000 euro verde en dan wil je waarschijnlijk ook een grafische kaart want een gemiddeld mainbord heeft geen 2 display port aansluitingen.

Van het 1 komt het ander....

Nee ik ben niet kleurenblind, ik keek vanavond tijdens de schemer naar buiten en vond de lucht veel meer op het plaatje van de samsung lijken dan op die van de dell dus mijn gevoel zegt het klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Fijn, nu heb ik het helemaal voor mekaar... Ik heb mijn intel drivers ge-update en het video geheugen in de bios verhoogd en daarna geprobeerd een custom profile aan te maken maar kreeg telkens de melding dat de bandbreedte niet voldoende was. Ik heb de monitor wel op 2560x1440 gekregen maar alleen in interlace stand dus daar heb je niks aan. Bij het terug zetten en verwijderen van het profiel is er iets fout gegaan waardoor de monitor nu compleet zwart blijft. (geen video signaal) Ik kan hem via windows ook niet meer instellen kortom of de driver is verneukt of de hdmi output of de monitor. Rebooten helpt niks dus ik ga de driver maar deinstalleren of zo.

Overigens lees ik net op de dell site: http://en.community.dell....pherals/f/3529/t/19626476

Dat 2560x1440 dus niet zomaar over HDMI kan en je dus wel degelijk een vrij dure video kaart nodig hebt met DisplayPort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Daarom noemde ik het, via HDMI kan je lang niet altijd hele hoge resoluties uisturen.

Maar er zijn goedkope kaartjes die dit wel kunnen,die zijn geen 200 euro
En je kan ook 2 hands hier op het forum bekijken b. V naar een videokaart voor weinig.

Maak trouwens eens een nieuwe foto van alleen de Dell, met een andere achtergrond erop, op de huidige foto, klopt echter het Samsung scherm niet qua kleur.

[ Voor 75% gewijzigd door freaky35 op 18-01-2016 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor €120 heb je een GTX 750 met DP. Natuurlijk geen top kaart, maar als je er niet op gaat gamen meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:27
Ten overvloede, de Dell ziet er beter uit. Ik heb de XL2370 ook en zoals gezegd zijn de kleuren veel te fel op die monitor, het is wel 'mooi' want de kleuren spatten er vanaf maar het is totaal niet kleurecht. Wit is ook niet wit op de XL2370, dat doet mijn BenQ XL2420T zelfs nog beter.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Ik heb vandaag even flink lopen testen en gelukkig werkt het scherm nog. Maar HDMI poort 1 krijg ik met geen mogelijkheid meer aan de gang op mijn desktop pc, ook niet na het volledig de-installeren van alle drivers/software, dat ligt dus aan windows en niet aan de monitor want die werkt prima op een laptop. Daarom heb ik de PC nu op HDMI2 aangesloten wat wel werkt.

Qua kleuren ben ik er nog steeds niet tevreden over, ongeacht wat jullie zeggen weet ik 100% zeker dat er te veel geel in het beeld zit. Iedereen die hier naast mij zou staan zou tot dezelfde conclusie komen. blauw neigt al snel naar groen, etc.

Maar ik wil eerst even kijken hoe het beeld is als die op de native resolutie draait want nu is het tekst blurry ipv scherp en daarvoor heb ik dus die display port nodig. Maar uiteindelijk is de bedoeling dat ik 2 dezelfde schermen krijg. Ik zat bij deze aankoop ook te twijfelen om er 2 te nemen maar toch maar eerst besloten om te kijken of die beviel.

Mijn punt is dus als ik een grafische kaart moet kopen dient die wel over 2 DP aansluitingen te beschikken dus dan wordt het een stukje duurder. Ik heb er eigenlijk ook niet bij stil gestaan dat HDMI deze resolutie niet zou ondersteunen. Maar wil ik wel zo'n bedrag uitgeven nu als de rest van mijn PC oud is. Wellicht ga ik alles over een paar maanden vervangen, ik moet het allemaal nog even laten bezinken. Ben druk met andere dingen.

Mocht ik dan een 2e indentieke dell kopen, dan zou het me niks verbazen dat die wel goed is. (Ik heb in een andere kamer ook een dell IPS monitortje staan een oudje uit 2004 maar daar is het plaatje wel goed naar mijn mening maar die is niet uit de fabriek gecalibreerd) Dan begrijpen jullie dat ik Dell ga bellen en dan mogen hun het als nog fixen. Tuurlijk ik kan hem nu ook terug sturen maar ik wil eerst kijken hoe eea er uit ziet als het native draait. Misschien is die 2560x1440 wel zo klein dat het uiteindelijk niet bevalt dus het ding blijft voorlopig even staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HP FirePro W2100 2GB heeft 2x DP1.2 en kan je 2x 4096x2160 mee aansturen. Verwacht er qua prestaties niet veel van, maar 2D toepassingen zullen geen enkel probleem zijn voor dat kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Brilsmurfffje schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:19:
...

Wat je kan doen is een Spyder kopen en de schermen kalibreren. Voor mij was dat een van de beste aankopen voor de computer.
Ik heb een XRite, bevalt ook prima, maar voor de TS is het aanschffen van dergelijke apparaten niet heel zinvol zou ik zeggen.
Kid Jansen schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:17:
... Het zal niet de eerste keer zijn dat een Dell UltraSharp is gekalibreerd naar 6000K of nog lager, waarbij dat ook is terug te zien in het kalibratierapport. ...
Vaag, waarom kiezen ze zo'n spreiding? Prijstechnisch zinvol?
Terrestrial schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:03:
...
Qua kleuren ben ik er nog steeds niet tevreden over, ongeacht wat jullie zeggen weet ik 100% zeker dat er te veel geel in het beeld zit. Iedereen die hier naast mij zou staan zou tot dezelfde conclusie komen. blauw neigt al snel naar groen, etc.
...
Als je echt denkt dat er iets mis is, zou je je even naar de verkoper moeten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:39
Kid Jansen schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:08:
HP FirePro W2100 2GB heeft 2x DP1.2 en kan je 2x 4096x2160 mee aansturen. Verwacht er qua prestaties niet veel van, maar 2D toepassingen zullen geen enkel probleem zijn voor dat kaartje.
Waarom niet gewoon zoiets? pricewatch: Sapphire R7 250 1G D5 Eyefinity Edition
Kaartje is prima qua specificaties, een klein spelletje moet ook wel lukken (als alles nu draait op de Intel HD chip dan is dit een flinke vooruitgang) en de prijs is te doen voor een scherm waar je 300+ euro aan uit geeft. De HDMI op de kaart is sowieso ook 1.4, dus die moet makkelijk 2560x1440 ondersteunen. Ik had mijn U2515H ook aan HDMI hangen, want DP werd al gebruikt door een ander scherm.

@TS: Kans is trouwens dat inderdaad de hele calibratie vanuit Dell niet goed is, had ik oorspronkelijk ook met mijn U2515H en toen heb ik deze met een geleende Spyder opnieuw gecalibreerd. Kan je niet gewoon een foto maken van het calibratierapport? Kid Jansen kan hier flink wat mee, die is hier de guru in monitoren dus je hebt in ieder geval de juiste persoon die je probeert te helpen.
Als je gewoon even onder goed licht een foto maakt van 't papier dan hoef je ook niet per sé een scanner te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Merethil op 19-01-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagasch
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-01-2024
Toevallig heb ik ook twee exemplaren aangeschaft van de DELL Ultrasharp U2515H. Na een van deze schermen via RMA al een aantal keer geruild te hebben door allerlei mankementen; (scherm dat niet aangaat, problemen met backlight) heb ik nu een exemplaar gekregen dat naast mijn identieke U2515H er ook enorm geel uiitziet.

Voor de duidelijkheid heb ik wat foto's in een album gedaan een tijdje geleden en ik zal deze voor de vergelijking ook hier posten. De TS in dit topic zou weleens gelijk kunnen hebben over het feit dat deze monitoren niet allemaal even netjes gekalibreert zouden kunnen zijn.

FOTOS:http://imgur.com/a/x4o6L

Via de RMA wordt er nu moeilijk gedaan, ze zeggen dat deze kleurverschillen vaak voorkomen en als ze het scherm nogmaals ruilen dat dit dus altijd zal gaan voorkomen. Daarom denk ik ook niet dat ze hem nogmaals gaan ruilen.Heeft iemand nog tips hoe ik dit probleem op zou kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een NEC of Eizo kopen :+

Als je vindt dat de afwijking zo groot is dat sprake is van non-conformiteit, moet de daarop voortborduren, dus door'zeuren' bij moeilijk doen, eventueel naar de rechter...

Maar voordat je van non-conformiteit uitgaat moet je daarvoor ook zo concreet mogelijke aanwijzingen hebben, het beste 'hard' natuurlijk, dus hoe groot is de met een spectrofotometer (of eventueel colorimeter) gemeten kleurafwijking en hoe groot mag de kleurafwijking zijn volgens de specificaties, gerechtvaardigde verwachtingen van dergelijke monitoren...

Als je meet kan je meteen ook uitproberen in hoeverre je de monitoren overeen kan laten komen met elkaar&de doelwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Nagasch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:52:
Toevallig heb ik ook twee exemplaren aangeschaft van de DELL Ultrasharp U2515H. Na een van deze schermen via RMA al een aantal keer geruild te hebben door allerlei mankementen; (scherm dat niet aangaat, problemen met backlight) heb ik nu een exemplaar gekregen dat naast mijn identieke U2515H er ook enorm geel uiitziet.

Voor de duidelijkheid heb ik wat foto's in een album gedaan een tijdje geleden en ik zal deze voor de vergelijking ook hier posten. De TS in dit topic zou weleens gelijk kunnen hebben over het feit dat deze monitoren niet allemaal even netjes gekalibreert zouden kunnen zijn.

FOTOS:http://imgur.com/a/x4o6L

Via de RMA wordt er nu moeilijk gedaan, ze zeggen dat deze kleurverschillen vaak voorkomen en als ze het scherm nogmaals ruilen dat dit dus altijd zal gaan voorkomen. Daarom denk ik ook niet dat ze hem nogmaals gaan ruilen.Heeft iemand nog tips hoe ik dit probleem op zou kunnen lossen?
Aha kijk dus het bewijs is geleverd dat er toch daadwerkelijk wel verschil tussen zit. So much for kalibratie in de fabriek...een wassen neus? Overigens je hebt beide schermen toch wel exact hetzelfde ingesteld staan?

Ik heb inmiddels een EVGA GTX950 grafische kaart gekocht en vanmiddag ingebouwd in mijn PC. Nu draait mijn Dell DELL Ultrasharp U2515H wel op de volle 2560x1440p native resolutie via de HDMI kabel trouwens en het beeld is nu ook scherp. Maar de kleur afwijking is nog steeds aanwezig. Het lijkt wel iets minder dan voorheen misschien door de grafische kaart of het is mijn fantasie. (ik ben nu moe dus morgen nog een keer goed kijken) Ik kan nu ook UltraHD content afspelen wat natuurlijk altijd vooruitgang is. op de CPU alleen trok mijn PC dat niet.

Ik gebruik de Dell monitor als 2e scherm maar de tekst is toch wel erg klein, het is nog net leesbaar maar je moet wel moeite doen dus eigenlijk moet je gaan schalen maar dat kan blijkbaar niet per beeldscherm maar moet voor beide schermen tegelijk kom ik nu achter. Hetzelfde geldt voor de wallpaper. Die is ook niet fullscreen op het 2e scherm, wel op de het eerste samsung scherm. Daarom zit ik te twijfelen om toch een keer een 2e Dell scherm te bestellen, dat was uiteraard altijd al de bedoeling.

Maar als die dan wel goede kleuren blijkt te hebben dan gaat mijn gele scherm absoluut geruild worden. Het is heel simpel, gekalibreerde schermen horen 100% hetzelfde te zijn. Je betaald er voor dus met minder moet je geen genoegen nemen!

1 vraagje aan de experts, Werkt het schalen goed in windows 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
begintmeta schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:02:
hoe groot mag de kleurafwijking zijn volgens de specificaties
Hier ga je vastlopen, want alles wat Dell hier over zegt is overduidelijk door marketing mensen geschreven, niet door kalibratie-experts. Ze zeggen dat de afwijkingen Delta E < 3 zijn. Maar ze zeggen er niet bij welke standaard ze als referentie gebruiken en waar het scherm naar gekalibreerd wordt.

Daarnaast wordt met Delta E zonder extra toevoeging vrijwel altijd Delta E L*a*b* bedoeld, ook wel dE76. Dat is gewoon de Euclidean distance tussen de twee kleuren in de L*a*b* kleurruimte, maar die is verre van perceptueel uniform en dus geen goede referentie. Het heeft een reden dat er dE94 en dE2000 zijn.

Als ze zouden zeggen dat het scherm gekalibreerd wordt naar sRGB (waarvoor ook al witpunt en gamma gespecificeerd) en dat de afwijkingen van de standaard 24 ColorChecker kleuren dE2000 < 3 zijn, dan kom je ergens (al is dit even uit m'n hoofd geen realistisch voorbeeld, want patch 23 is out of gamut voor sRGB en zal daardoor zeer waarschijnlijk een groter kleurverschil hebben). Maar zo specifiek zijn ze natuurlijk niet, want dan zou iedereen met een beetje fatsoenlijke colorimeter al z'n scherm vrijwel onbeperkt kunnen laten omruilen.

Kijk je naar de paneeldatasheets, die de paneelfabrikant communiceert naar beeldschermfabrikanten (niet per se het merkje dat op het scherm staat, vaak een ODM), dan zie je dat die veel specifieker zijn, maar juist weer heel erg ruimte toleranties hanteren, waardoor ook vrijwel elk exemplaar door quality control komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Maar waarom heb je hem niet gewoon teruggestuurd en een nieuwe besteld?
Nagasch schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:52:
Terugsturen en bij een andere winkel bestellen

[ Voor 76% gewijzigd door Saven op 03-02-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagasch
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-01-2024
Saven schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:33:
Maar waarom heb je hem niet gewoon teruggestuurd en een nieuwe besteld?

[...]

Terugsturen en bij een andere winkel bestellen
Omdat de 14 dagen ruilperiode om zijn, doordat ik via RMA het scherm een aantal keer geruild heb. Is terugsturen dan nog steeds een optie? Ik dacht dat dit alleen kon binnen 14 dagen na aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Nagasch schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:57:
[...]

Omdat de 14 dagen ruilperiode om zijn, doordat ik via RMA het scherm een aantal keer geruild heb. Is terugsturen dan nog steeds een optie? Ik dacht dat dit alleen kon binnen 14 dagen na aanschaf.
Ah nee had het tegen de TS :P maar in jouw geval moet dat ook nog wel kunnen denk ik.
Pagina: 1