Onbekende apparatuur Half werkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 726788

Topicstarter
Hallo,

wij hebben een bar waarin een redelijke installatie zit.
Ik heb helaas geen kennis van luidsprekers, versterkers etc.
De apparatuur die nu aanwezig is staat er al heel lang en de mensen die tegenwoordig in de bar aanwezig zijn, zijn ook pas later dan de geluidsinstallatie "lid" geworden, waardoor niemand exact weet hoe en wat.
En aangezien de installatie niet goed meer werkt, hoopte dat ik hier wat wijzer kon worden.
De installatie hoeft verder niet bijzonder luxe te zijn oid. Zoals die vroeger werkte, was de geluidskwaliteit voor ons gebruik, naar mijn mening, wel redelijk.

Ik zal de situatie aan de hand van foto's proberen uit te leggen.
Ik heb fotos gemaakt van de voor en achter kant, aan het tekst met het merk erop kun je zien wat bij wat hoort.

Aller eerst hebben wij 2x twee boxen, daar begint het al. Want ik weet niet wat dit zijn, zijn het subwoofers, actieve/passieve luidsprekers etc.
Daarnaast hebben wij 1 versterker? (denk dat dit de versterker is).
Ik meen dat alle 4 hierop aangesloten zijn.
Op dit moment komt de muziek uit 2 boxen, van beide merken komt er uit elk 1 geluid.
We hadden ook een tijdje nog een versterker, dus twee tegelijk, maar deze is doorgebrand en weggegooid. Dus het kan zijn dat als er nog zon kastje komt en ik alles opnieuw aansluit, dat alles dan weer prima werkt?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Anders kan ik het in de reacties altijd nog verduidelijken.

Ik heb geprobeerd via hier de foto's toe te voegen, dit is mij niet gelukt.
Daarom heb ik een dropbox linkje waar alle foto's in staan. (ik hoop dat de map openbaar is voor iedereen).
https://www.dropbox.com/s...0hSggWsCo6Lq55XBN07a?dl=0

Edit: rekening houden met een budget rond de 250 a 300 eu.

Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen
&
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:32
Die Jamo 365 zijn passieve speakers, die andere is volgens mij een actieve. De Technics is je versterker. Voor wat betreft de niet werkende speakers is het van belang of die op dezelfde uitgang van de versterker zitten, dat zou namelijk kunnen duiden op een kapotte luidsprekeruitgang.

[ Voor 85% gewijzigd door Aziraphale op 17-01-2016 15:38 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aziraphale schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:33:
Ik krijg bij de link een foutmelding ..
Als het goed is moet de links nu werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aziraphale schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:33:
Die Jamo 365 zijn passieve speakers, die andere is volgens mij een actieve. De Technics is je versterker. Voor wat betreft de niet werkende speakers is het van belang of die op dezelfde uitgang van de versterker zitten, dat zou namelijk kunnen duiden op een kapotte luidsprekeruitgang.
http://www.bax-shop.nl/pa...p-mc-8-luidsprekercabinet?
Hier staat dat het ook passieve luidsprekers zijn.

Dus, ik het beste als eerste stap de luidspreker stuk voor stuk testen.
Mochten ze allemaal werken,
dan is het dus hoogst waarschijnlijk dat de versterker niet goed meer functioneert.

Maar qua Wattage, heeft dat ook nog met elkaar te maken. De watt tussen de luidsprekers en de versterker.
En horen alle 4 de luidsprekers gewoon met 1 versterker te werken? Of dien ik wel, zoals vroeger toen alle 4 de luidsprekers nog werkten, 2 versterkers te hebben (omdat je wel met 2 x 2 verschillende luidsprekers werkt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:54
Check inderdaad even je speakers stuk voor stuk en je beide uitgangen van de versterker!

Voor het aansluiten van de 4 speakers moet je eerst checken wat je versterker aankan. Als dat 2x4Ohm is, en je speakers zijn 8 Ohm, dan zou het moeten werken. Je sluit ze per 2 parallel aan op een ingang.

Zie ook;
http://www.licht-geluid.n...en-op-een-versterker.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 13:22
Als het ik goed begrijp hangen er twee speakers van Jamo en twee speakers van DAB.
Beiden speakersets zijn inderdaad passieve speakers, zonder interne versterker, dus moeten alle vier op een één of twee losse versterker(s) worden aangesloten.

Sommige versterkers hebben aan de achterzijde vier speakers uitgangen, Links+Rechts A en Links+Rechts B. Dit zijn de rode en zwarte klemmen, hiervan zie je er dus twee of vier. [+][-]L[-][+] [+][-]R[-][+] of [+][-]L-A[-][+] [+][-]L-B[-][+] [+][-]R-A[+][-] [+][-]R-B[-][+]

Als er maar twee speaker uitgangen op de versterker aanwezig zijn dan houdt dit in dat je maar twee speakers kunt aansluiten en zal er nog een tweede versterker bijmoeten voor de andere twee speakers.

Gezien de staat van de huidige oude versterker zou ik persoonlijk kiezen voor één nieuwe versterker met vier speaker uitgangen, of twee nieuwe gelijke versterkers met elk twee speaker uitgangen.

De huidige speakers zijn ook behoorlijk oud, zeker de Jamo's. Misschien is het een idee om minimaal de Jamo's te vervangen voor een zelfde setje DAB speakers als al aanwezig zijn. Dit is een heel betaalbaar merk met accetabele kwaliteit. Bax Shop is qua prijs een aanrader.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Theo74 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:02:
Als het ik goed begrijp hangen er twee speakers van Jamo en twee speakers van DAB.
Beiden speakersets zijn inderdaad passieve speakers, zonder interne versterker, dus moeten alle vier op een één of twee losse versterker(s) worden aangesloten.

Sommige versterkers hebben aan de achterzijde vier speakers uitgangen, Links+Rechts A en Links+Rechts B. Dit zijn de rode en zwarte klemmen, hiervan zie je er dus twee of vier. [+][-]L[-][+] [+][-]R[-][+] of [+][-]L-A[-][+] [+][-]L-B[-][+] [+][-]R-A[+][-] [+][-]R-B[-][+]

Als er maar twee speaker uitgangen op de versterker aanwezig zijn dan houdt dit in dat je maar twee speakers kunt aansluiten en zal er nog een tweede versterker bijmoeten voor de andere twee speakers.

Gezien de staat van de huidige oude versterker zou ik persoonlijk kiezen voor één nieuwe versterker met vier speaker uitgangen, of twee nieuwe gelijke versterkers met elk twee speaker uitgangen.

De huidige speakers zijn ook behoorlijk oud, zeker de Jamo's. Misschien is het een idee om minimaal de Jamo's te vervangen voor een zelfde setje DAB speakers als al aanwezig zijn. Dit is een heel betaalbaar merk met accetabele kwaliteit. Bax Shop is qua prijs een aanrader.
@Theo74
Ik heb nog een foto toegevoegd aan het mapje op dropbox. Nu is zo goed al mogelijk de gehele achterkant van de versterker te zien.
Kunt u hieruit opmaken wat van toepassing is over wat u net hebt gezegd.

Maar mocht deze versterker wel 4 uitgangen hebben.
Is de versterker dan wel geschikt qua wattage voor alle 4 de luidsprekers??

En denkt u dat vanwege de leeftijd van de Jamo's wat uitmaakt? Zullen ze snel kapot gaan of...?
Stel dat ik de Jamo's vervang door 2 extra DAB speakers, moet ik dan grotere nemen. En ga ik dan kwalitatief erop achter uit? Of zijn de DAB sowieso al beter dan de Jamo's.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 726788 op 17-01-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
arvidbeheerder schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:02:
Check inderdaad even je speakers stuk voor stuk en je beide uitgangen van de versterker!

Voor het aansluiten van de 4 speakers moet je eerst checken wat je versterker aankan. Als dat 2x4Ohm is, en je speakers zijn 8 Ohm, dan zou het moeten werken. Je sluit ze per 2 parallel aan op een ingang.

Zie ook;
http://www.licht-geluid.n...en-op-een-versterker.html
Alle 4 de luidsprekers zijn inderdaad 8 Ohm.
Van de versterker kan ik het niet vinden,
Wel heb ik dit gevonden;
http://www.manualslib.com...795/Technics-Su-7300.html
Maar hier staat beide gegeven, 4 en 8 Ohm. Dus daar wordt ik niet veel duidelijker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-07 03:04
Op die laatste foto zie ik maar 2 speakers aangesloten zitten, met daaronder nog 2 ongebruikte kanalen. Dat kan verklaren waarom maar 2 van de 4 speakers werken.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:45

FeaR

In GoT we trust

@ kwami
Graag de wijzig-knop gebruiken om iets toe te voegen aan een eerdere post zodat je niet meerdere keren onder elkaar post en het topic op die manier telkens naar boven kickt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Anoniem: 726788 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:15:
[...]

@Theo74
Ik heb nog een foto toegevoegd aan het mapje op dropbox. Nu is zo goed al mogelijk de gehele achterkant van de versterker te zien.
Kunt u hieruit opmaken wat van toepassing is over wat u net hebt gezegd.

Maar mocht deze versterker wel 4 uitgangen hebben.
Is de versterker dan wel geschikt qua wattage voor alle 4 de luidsprekers??

En denkt u dat vanwege de leeftijd van de Jamo's wat uitmaakt? Zullen ze snel kapot gaan of...?
Stel dat ik de Jamo's vervang door 2 extra DAB speakers, moet ik dan grotere nemen. En ga ik dan kwalitatief erop achter uit? Of zijn de DAB sowieso al beter dan de Jamo's.
De SU 7300 versterker heb ik opgezocht en blijkt zowel een MAIN als REMOTE speaker uitgang te hebben. Dus je zou op deze versterker alle vier de speakers aan kunnen sluiten, "echter" selecter je OF de MAIN speakers, OF de REMOTE speakers, je kunt ze dus niet alle vier tegelijk aansturen/beluisteren.
Op de MAIN heb je een linker en rechter speaker uitgang voor bijvoorbeeld de twee Jamo speakers en op de REMOTE heb je ook een linker en rechter speaker uitgang, voor bijvoorbeeld de twee DAB speakers.
Let er op dat je de rode en zwarte speaker draad ook op de rode en zwarte speaker klemmen zet. Knip desnoods een stukje van de kabels af, strip ze opnieuw aan, draai de koperen aders weer even strak aan en steek ze onder de speaker en versterkercontacten.

Mijn advies om speakers en versteker te vervangen geldt eigenlijk alleen wanneer deze defect mochten blijken. Kies dan gelijk iets wat past bij de toepassing en wensen. Als de set bedoeld is voor achtergrondmuziek behoef je geen grote speakers en zware versteker aan te schaffen. Wordt de set daarnetegen heel de avond voluit open gezet in een grote ruimte, dan is een zware set zeker geadviseerd. Een te lichte versteker kan nooit heel de avond op zijn tenen werken en speakers evenmin. Al lijkt het geluid uit een set soms hard genoeg, probeer het dan maar eens in een volle tent waar alle bezoekers als grote dempers werken en het geluid absorberen.

Op de Bax Shop site hebben ze al 4 kanaals Behringer (4x65W) versterkers van rond de €250,00 waarop je alle 4 de bestaande speakers kunt aansluiten. Misschien moet je ze eens bellen met je wensen en kijken wat ze in het budget kunnen leveren/advseren.

[ Voor 8% gewijzigd door Theo74 op 17-01-2016 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:00
De su7300 doet 2x41 watt. Bij 8 ohm

http://www.hifiengine.com...ry/technics/su-7300.shtml

Niet bijster veel, maar als je de volumeknop een beetje onder controle houdt kan het best goed gaan.
Zoek evt een versterker van 2x 100 watt ofzo, heb je wat reserve.
Koop niet van die goedkope skytec spl xxxxl enz meuk. Wordt je niet blij van.
Onderschat het jaren 70 spul niet!

Sluit 1 paar speakers aan op main, 1 op remote.
Zo kun je kiezen, jamo of dap / jamo en dap. Ja het kan ook samen!
Controleer de wooferrand van de jamos, deze is hoogstvermoedelijk van schuimrubber en bijna aan het vergaan.
Zo niet heb je geluk.

Als het naar jouw idee goed klinkt....waarom zou je het dan vervangen?
Als de jamos nog goed zijn kunnen ze nog wel eens beter klinken dan de dap speakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Theo74 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:32:
[...]
Mijn advies om speakers en versteker te vervangen geldt eigenlijk alleen wanneer deze defect mochten blijken. Kies dan gelijk iets wat past bij de toepassing en wensen. Als de set bedoeld is voor achtergrondmuziek behoef je geen grote speakers en zware versteker aan te schaffen. Wordt de set daarnetegen heel de avond voluit open gezet in een grote ruimte, dan is een zware set zeker geadviseerd. Een te lichte versteker kan nooit heel de avond op zijn tenen werken en speakers evenmin. Al lijkt het geluid uit een set soms hard genoeg, probeer het dan maar eens in een volle tent waar alle bezoekers als grote dempers werken en het geluid absorberen.
Onze bar zit in een afgelsoten ruimte in een gebouw. De bar is +- 20M².
Hij wordt misschien 2x per maand gebruikt, maar dan gaat het geluid wel redelijk open.
Vroeger toen de apparatuur nog goed werkte, was het geluid prima.
En zetten we het geluid op zn max af en toe op 3/4 open.
Theo74 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:32:
[...]

De SU 7300 versterker heb ik opgezocht en blijkt zowel een MAIN als REMOTE speaker uitgang te hebben. Dus je zou op deze versterker alle vier de speakers aan kunnen sluiten, "echter" selecter je OF de MAIN speakers, OF de REMOTE speakers, je kunt ze dus niet alle vier tegelijk aansturen/beluisteren.
Op de MAIN heb je een linker en rechter speaker uitgang voor bijvoorbeeld de twee Jamo speakers en op de REMOTE heb je ook een linker en rechter speaker uitgang, voor bijvoorbeeld de twee DAB speakers.
Let er op dat je de rode en zwarte speaker draad ook op de rode en zwarte speaker klemmen zet. Knip desnoods een stukje van de kabels af, strip ze opnieuw aan, draai de koperen aders weer even strak aan en steek ze onder de speaker en versterkercontacten.
Dit betekend dus dat ik alle 4 de luidsprekers NIET tegelijk kan laten draaien, op de huidige versterker die nu aanwezig is??
ronnie vd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:43:

Sluit 1 paar speakers aan op main, 1 op remote.
Zo kun je kiezen, jamo of dap / jamo en dap. Ja het kan ook samen!
Controleer de wooferrand van de jamos, deze is hoogstvermoedelijk van schuimrubber en bijna aan het vergaan.
Zo niet heb je geluk.

Als het naar jouw idee goed klinkt....waarom zou je het dan vervangen?
Als de jamos nog goed zijn kunnen ze nog wel eens beter klinken dan de dap speakers!
Want hier word weer gezegd dat wel alle 4 de boxen kunnen draaien op deze versterker.

Ik volg het niet helemaal meer. Dit komt gewoon ook omdat ik niet bekend ben met elektronica hoor.
Alleen wordt er volgens mij twee verschillende dingen verteld waardoor ik het spoor al helemaal bijster ben.
De su7300 doet 2x41 watt. Bij 8 ohm

http://www.hifiengine.com...ry/technics/su-7300.shtml

Niet bijster veel, maar als je de volumeknop een beetje onder controle houdt kan het best goed gaan.
Zoek evt een versterker van 2x 100 watt ofzo, heb je wat reserve.
Koop niet van die goedkope skytec spl xxxxl enz meuk. Wordt je niet blij van.
Onderschat het jaren 70 spul niet!
Maar hoe zit het nou met de Watt. Kan deze versterker qua vermogen de pieken van de luidsprekers aan.
En hoe werkt dit? Moet ik uitgaan van het piekvermogen van 1 luidspreker. Deze keer 1,5 doen. En dan heb ik het Watt die de versterker moet zijn en dan kunnen alle 4 de luidsprekers erop (mits er dus 4 uitgangen op zit). Want Watt moest je niet bij elkaar optellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Even terug naar het begin: je SU 7300 heeft welliswaar 4 uitgangen maar je kunt er maar 2 tegelijk gebruiken. Of de Main uitgang, of de Remote uitgang. Hiervoor zit een wissel drukschakelaar op de voorkant.
De versterker geeft ca. 2x 40 Watt continue wat niet heel erg veel vermogen is, zeker niet als deze wat harder moet. Maar als het destijds voldoende was zou je er voor kunnen kiezen om deze versterker gewoon te behouden. Sluit hier twee speakers van het zelfde merk op aan, dus bijvoorbeeld de twee DAB's want die zijn 100W en dus lichter dan de Jamo's want die zijn 200 Watt.

Wil je de andere twee speakers ook gelijktijdig laten werken dan adviseer ik een tweede versterker. Bij aanschaf moet je er op letten dat de versterker minder piek/continue vermogen geeft dan de aan te sluiten speakers. Dus zijn je Jamo speakers 200 Watt max. kies dan een versterker van bijvoorbeeld 2x 150 Watt zodat je niet te veel vermogen kunt afgeven.
Kies sowieso geen te kleine versterker voor de grote speakers, want dit is ook niet de bedoeling. Met een 2x 40 Watt versterker kun je nooit de Jamo speakers van 200 Watt op vol vermogen laten draaien. Dan moet de volumeknop altijd 3/4 open en trekt de versterker het nog niet, of gaat uiteindelijk tegensputteren.

Je kunt om de kosten te besparen op tweedehands sites kijken voor een nieuwe versterker, of al er geld voor is en men wil echt iets beters, dan kun je shoppen voor iets nieuws.

In het kort:
SU 7300 versterker 2x 40 Watt op de twee 100 Watt DAB speakers.
Andere versterker ca. 2x150 Watt op de twee 200 Watt Jamo speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oh kijk dit is al een iets duidelijker antwoord voor mij! Top!

Maar, :P
Theo74 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:16:Even terug naar het begin: je SU 7300 heeft welliswaar 4 uitgangen maar je kunt er maar 2 tegelijk gebruiken. Of de Main uitgang, of de Remote uitgang. Hiervoor zit een wissel drukschakelaar op de voorkant.
Wat is het verschil dan tussen de Main of de Remote uitgang?

En de 40 Watt van deze versterker is dus wel voldoende voor de 2 DAP speakers. Zolang het maar niet op full power wordt gedraaid moet het wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
De Main en Remote functie kan gezien worden als optie om te schakelen tussen twee speakeropstellingen. Bijvoorbeeld twee speakes vooraan in de luisterruimte op Main en twee speakers achterin de luisterruimte.
Of twee speakers in kamer 1 en twee speakers in kamer 2, wat je wilt. De ideeen zijn legio, maar inderdaad niet altijd even logisch.

De DAB speakers zijn max. 100 Watt dus hierop kun je de versterker aansluiten en de volumeknop flink open schroeven zonder de speakers op te blazen, omdat de versterker maar 40 Watt per kanaal geeft.
Zoals gezegd kan hooguit de versterker gaan tegensputteren als hij over een langere periode meer dan 3/4 volume moet geven aan zware speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Theo74 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:37:
De Main en Remote functie kan gezien worden als optie om te schakelen tussen twee speakeropstellingen. Bijvoorbeeld twee speakes vooraan in de luisterruimte op Main en twee speakers achterin de luisterruimte.
Of twee speakers in kamer 1 en twee speakers in kamer 2, wat je wilt. De ideeen zijn legio, maar inderdaad niet altijd even logisch.
Oke, dus het maakt verder niet op welke stand ze worden aangesloten.
Heeft verder weinig functie en ook geen kwalitatief verschil dus.
Theo74 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:16:
In het kort:
Andere versterker ca. 2x150 Watt op de twee 200 Watt Jamo speakers.
Dus wat ik nu moet/ga doen, is alle 4 de luidsprekers stuk voor stuk testen.
Heeft u hier nog een methode voor?
Of moet ik ze een voor een gewoon op de versterker aansluiten, dan met bijvoorbeeld aux een nummer afspelen, een nummer die ik goed ken. En dan met mijn gezond verstand/gehoor :p Luisteren of het goed klinkt?

En kan ik daarnaast ook zien of de luidsprekers aan vervangen toe zijn?

Mocht die verder goed gaan, dat alle luidsprekers nog goed werken.
Dan dien ik dus 1x een versterker aan te schaffen van 2x 150 Watt (voor de Jamo's)
En dan moet ik dus klaar zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:00
De versterker werkt vanaf 4 ohm
Je speakers zijn beide 8 ohm, beide ingeschakelt kom je dan op 4 ohm.

Dan moet je ze wel samen onder 1klem zetten.

Gewoon goed luisteren, je hoort wel als je te ver gaat.

Zoek ondertussen een zwaarder model.
Die beter geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Kwami, inderdaad, de twee DAB speakers gewoon aansluiten op bijvoorbeeld de rode en zwarte klemmen van de MAIN uitgang, via de AUX ingang muziek aanbieden en het volume opendraaien.
Simpel luisteren of het geluid goed is en of je geen rammelende/sputterende bijgeluiden hoort, oor bij de woofers/basspeakers en tweeters/hoge tonen speakers houden en luisteren of deze het doen.

Misschien doet een speaker het wel helemaal niet. In dat geval kan het versterker kanaal (links of rechts) defect zijn, of de speaker defect zijn. Dit kun je simpel duidelijk krijgen door de speakers om te wisselen in hun uitgang links en rechts en dan kijken of het probleem zich verplaatst.

[ Voor 11% gewijzigd door Theo74 op 19-01-2016 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Theo74 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:37:
De DAB speakers zijn max. 100 Watt dus hierop kun je de versterker aansluiten en de volumeknop flink open schroeven zonder de speakers op te blazen, omdat de versterker maar 40 Watt per kanaal geeft.
Zoals gezegd kan hooguit de versterker gaan tegensputteren als hij over een langere periode meer dan 3/4 volume moet geven aan zware speakers.
Dit is dus de klassiek foute redenering. Juist een lichte versterker op te zware luidsprekers kan gevaarlijk zijn voor beiden. Als men het volume hoog draait om bij drukte toch flink geluid te krijgen en de volume knop richting zijn max gaat kan dan een versterker gaan klippen en de speakers (met name de tweeters) onherstelbaar beschadigen. Een zware versterker op lichte luidsprekers levert wat dat betreft veel minder risico. Dit klinkt misschien vreemd, toch is het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu word ik weer in verwarring gebracht.
ronnie vd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 04:37:
Zoek ondertussen een zwaarder model.
Die beter geschikt is.
Voor wat moet ik een zwaarder model zoeken?
Ik was van plan om de 2 DAP speakers op de huidige luidspreker aan te sluiten.
En dan een nieuwe versterker voor de Jamo's.
arsimo schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:53:
[...]
Dit is dus de klassiek foute redenering. Juist een lichte versterker op te zware luidsprekers kan gevaarlijk zijn voor beiden. Als men het volume hoog draait om bij drukte toch flink geluid te krijgen en de volume knop richting zijn max gaat kan dan een versterker gaan klippen en de speakers (met name de tweeters) onherstelbaar beschadigen. Een zware versterker op lichte luidsprekers levert wat dat betreft veel minder risico. Dit klinkt misschien vreemd, toch is het zo.
Maar kan ik de DAP speakers nou wel op de huidige versterker aansluiten?
Theo74 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:16:
Theo74 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 07:50:
Kwami, inderdaad, de twee DAB speakers gewoon aansluiten op bijvoorbeeld de rode en zwarte klemmen van de MAIN uitgang, via de AUX ingang muziek aanbieden en het volume opendraaien.
Simpel luisteren of het geluid goed is en of je geen rammelende/sputterende bijgeluiden hoort, oor bij de woofers/basspeakers en tweeters/hoge tonen speakers houden en luisteren of deze het doen.

Misschien doet een speaker het wel helemaal niet. In dat geval kan het versterker kanaal (links of rechts) defect zijn, of de speaker defect zijn. Dit kun je simpel duidelijk krijgen door de speakers om te wisselen in hun uitgang links en rechts en dan kijken of het probleem zich verplaatst.
Dus, dan even kijkend naar de foto's die ik op dropbox heb gezet.
Dan moet ik de speaker bedrading (van de DAP's) aansluiten op die knoppen, die op de laatste foto te zien zijn?
Dus dan 2 draden (2x zwart van beide speakers 1) op de zwarte knop.
En ook andersom, 2x een rode draad van beide speakers onder de rooie knop vast zetten.

En op de ene laatste foto, waar dienen die uitgangen voor, welke aan gesloten zijn.
Sorry, voor mijn onwetendheid, maar ik heb hier gewoon geen verstand van. En ik wil het graag goed doen!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 726788 op 19-01-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Rode en zwarte draad van DAB speaker 1 op de rode en zwarte klem van Main speaker L(links)
Rode en zwarte draad van DAB speaker 2 op de rode en zwarte klem van Main speaker R(rechts)

Wat Arsimi claimt klopt, je moet een 'lichte' versterker niet voluit open zetten op zwaardere speakers.
Evengoed is dit een extreme situatie en daarbij hebben jullie het geld niet op stapeltjes liggen om alles te vervangen. Anders had je alles bij het vuil kunnen zetten en een deftige set van 4 speakers en 2 nieuwe versterkers kunnen aanschaffen die perfect op elkaar zijn afgestemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Theo74 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:00:
Rode en zwarte draad van DAB speaker 1 op de rode en zwarte klem van Main speaker L(links)
Rode en zwarte draad van DAB speaker 2 op de rode en zwarte klem van Main speaker R(rechts)

Wat Arsimi claimt klopt, je moet een 'lichte' versterker niet voluit open zetten op zwaardere speakers.
Evengoed is dit een extreme situatie en daarbij hebben jullie het geld niet op stapeltjes liggen om alles te vervangen. Anders had je alles bij het vuil kunnen zetten en een deftige set van 4 speakers en 2 nieuwe versterkers kunnen aanschaffen die perfect op elkaar zijn afgestemt.
Als ik ze stuk voor stuk ga testen, Zorgt die niet voor problemen als ik de Jamo's wat open gooi.
Of kan het voor heel eventjes geen kwaad?

Zijn die klemmen waar ik ze op aan moet sluiten, op foto 6 of op foto 7 te zien?

En stel dat we alles gaan vervangen.
Dan sowieso voor 2 versterkers gaan. Of als er 4 dezelfde speakers komen, kan er dan ook worden voldaan met 1 goede versterker met 4 uitgangen?
Of... Moet ik daar nu sowieso al rekening mee houden als ik een nieuwe versterker koop (4 uitgangen).

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 726788 op 19-01-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Op foto 213150 zijn de rode en zwarte speaker klemmen te zien waarop de je rood/zwarte draden vanaf de speakers moet aansluiten. Je hebt per speaker dus twee draden/aders, meestal per speaker ook een rode draad en een zwarte draad. Klem deze overeenkomstig onder de rode en zwarte speakerklem van de versterker.
Dus van DAB speaker 1 de rode en zwarte draad onder de rode en zwarte klem van versterker uitgang Main L(links) en van DAB speaker 2 de rode en zwarte draad onder de rode en zwarte klem van versterker uitgang Main R(rechts).
Je kunt in plaats van de DAB speakers eventueel de Jamo speakers aansluiten, dat is een keuze. Alleen de Jamo speakers zijn nog zwaarder (200 Watt) dus daarom adviseer ik om de DAB speakers van 100 Watt aan te sluiten op de oude SU 7300 versterker.

Kortstondig het volume flink opengooien is niet gelijk een probleem. Dat hoor je snel genoeg als het geluid sterk vervormd of als er verontrustende bijgeluiden te horen zijn. Het gaat om het langdurig belasten.
Als de versterker midden op de avond toch 3/4 open moet staan om het geluid hoorbaar te houden dan kan de combinatie 40 Watt versterker op 100 Watt speakers bij deze langdurige te hoge belasting resulteren in beschadigde speakers of versterker.
Aan de andere kant is deze combinatie van versterker en speaker al een tijdje in gebruik, dus je zou hierdoor 'kunnen' veronderstellen dat dit niet zo'n vaart zal lopen.

Wanneer je 4 nieuwe identieke speakers zou aanschaffen dan kun je 2 versterkers met 2 kanalen (links+rechts) erbij nemen, of inderdaad 1 versterker met 4 kanalen (2x links + 2x rechts).
Let er bij een 4 kanaals verdterker wel op dat deze 1 gemeenschappelijke volumeknop heeft, omdat veel professionele 4 kanaals versterkers ook 4 aparte volumeknoppen hebben en dit kan onhandig zijn als je snel het geluid wil aanpassen. Dan moet je dus vier volumeknoppen af.
Tenzij je op de versterker ingang een mengpaneel aansluit waarmee je het geluid en de aangesloten geluidsapparatuur bedient. Dan kun je de versterkervolumes eenmalig instellen en het geluid verder actief bedienen met de schuiven van het mengpaneel.

Zou de beslissing vallen om 4 nieuwe speakers en bijpassende versterker(s) aan te schaffen, laat je dan adviseren voor een goede combinatie. En kies inderdaad geen 'professionele' budgetmerken zoals (sorry) DAB, Skytech, etc. Maar kies bijvoorbeeld voor JBL, HK, of iets goedkoper maar redelijk goed: Behringer.
Een goede professionele instapspeaker moet rond de €250,00 p/st zitten en een professionele versterker rond de €500,00. Goedkoper is al vrij snel Chinese rommel wat er gelikt uitziet maar in no-time bagger blijkt.

Maar goed, misschien ga ik hierin al weer te ver, want met alle respect is de basis manier van speakers aansluiten/testen je in dit topic inmiddels al veelvuldig en meermaals simpel uitgelegd waarbij er toch nog steeds basisvragen terug komen en nog niets concreets is ondernomen...
Dus begin eerst met testen van de twee DAB speakers op de SU 7300 versterker. Daarna plan twee.

[ Voor 19% gewijzigd door Theo74 op 19-01-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Theo74
Aller eerst zeer bedankt voor alle informatie en alle tijd.
Door mijn weinig tot bijna geen ervaringen, leek het mij persoonlijk handiger om voor mij "project specifieke" vragen te stellen en door te vragen over onduidelijkheden. Ook zodat ik al wat meer verdiept ben met iets meer kennis, zodat ik sneller door kan pakken.
Ik ga er binnenkort samen met iemand naar kijken, wie iets meer kennis heeft. Dan gaan we eerst de speakers testen inderdaad. Hierna kunnen dus dingen uitgesloten worden en vanaf hier moeten we maar verder kijken, wat de volgende stappen zijn.
Theo74 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:35:
Kortstondig het volume flink opengooien is niet gelijk een probleem. Dat hoor je snel genoeg als het geluid sterk vervormd of als er verontrustende bijgeluiden te horen zijn. Het gaat om het langdurig belasten.
Als de versterker midden op de avond toch 3/4 open moet staan om het geluid hoorbaar te houden dan kan de combinatie 40 Watt versterker op 100 Watt speakers bij deze langdurige te hoge belasting resulteren in beschadigde speakers of versterker.
Aan de andere kant is deze combinatie van versterker en speaker al een tijdje in gebruik, dus je zou hierdoor 'kunnen' veronderstellen dat dit niet zo'n vaart zal lopen.
Dat is het hem dus juist, omdat het geluid het de laatste paar maanden minder doet.
Moet er dus gekeken worden waar dit aan ligt, komt dit omdat de 2e versterker die we vroeger hadden gewoon nodig was. Of is de huidige versterker stuk of hebben de speakers mankementen.
Theo74 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:35:Dus begin eerst met testen van de twee DAB speakers op de SU 7300 versterker. Daarna plan twee.
Ja, alle 4 de speakers ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 726788 op 19-01-2016 21:52 ]

Pagina: 1