Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander Bouwhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 07:49
Ik heb sinds een paar dagen een nieuw moederbord en kwam er tot mijn schrik achter dat er geen optical SPDIF OUT connector op de back plate zat. Het gaat om een Gigabyte GA-Z170M-D3H moederbord.
Volgens de website is er 'support for SPDIF OUT'. De manual toonde mij dat er een header op het moederbord zit met 2 pinnen : GND en SPDIFO.

Ik heb gezocht naar een bracket, maar kan eigenlijk alleen maar 3 of 4 pins brackets vinden.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de header kan verbinden met een optische connector?

Help, help, help!

Afbeeldingslocatie: http://i886.photobucket.com/albums/ac64/shbouwhuis/th_Motherboard%20SPDIF%20Header%20Schema.png

Afbeeldingslocatie: http://i886.photobucket.com/albums/ac64/shbouwhuis/th_Motherboard%20SPDIF%20Header%20Photo.png

Afbeeldingslocatie: http://i886.photobucket.com/albums/ac64/shbouwhuis/th_SPDIF%20OUT%20description.png

Met jullie hulp heb ik het werkend gekregen!
Ik heb Jaap-Jan's advies opgevolgd en dit gekocht : http://www.alternate.nl/G...atje/html/product/1214216

Deze website heeft me de juiste info gegeven : http://www.shophobbies.com/ op die site staan de plaatjes en de uitleg welke pin wat doet.

De connector heeft 3 kabels : een rode (+5V), een witte (S/PDIF OUT) en een zwarte (GND).
Ik heb simpel weg de connector met 3 pinnen op mijn 2 pinnen gestoken (alleen wit en zwart dus).

De tulp stekker geeft nu DTS door. Als dit niet goed werkt dan zal ik er 5V uit een molex bijsteken, maar het lijkt nu goed te zijn.

HARTELIJK DANK ALLEMAAL VOOR JULLIE HULP!!!

Afbeeldingslocatie: http://i886.photobucket.com/albums/ac64/shbouwhuis/th_Party%20Balloons.jpg

PS
Is er een manier waarop ik de topic titel kan wijzigen naar "SOLVED - SPDIF 2-pins header naar optische connector"?

[ Voor 29% gewijzigd door Sander Bouwhuis op 20-01-2016 00:07 ]

Beste antwoord (via Sander Bouwhuis op 19-01-2016 13:58)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-06 20:41
Hier is er eentje te vinden: https://www.alternate.nl/...atje/html/product/1214216 (typenummer is 12CR1-1SPOUT-03R). Op het Giga-Byte forum wordt gesuggereerd dat dit werkt voor coaxiaal.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik hier kijk: http://www.frontx.com/cpx106_2.html heb je ook maar twee pinnen nodig. Dat er soms een 3 of 4 pins connector wordt gebruikt - da's net wat de mobomaker er van maakt.
In principe kun je ook gewoon een 4 pins pakken en er een ander plugje op zetten. ZOu gewoon moeten werken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:47:
Als ik hier kijk: http://www.frontx.com/cpx106_2.html heb je ook maar twee pinnen nodig. Dat er soms een 3 of 4 pins connector wordt gebruikt - da's net wat de mobomaker er van maakt.
In principe kun je ook gewoon een 4 pins pakken en er een ander plugje op zetten. ZOu gewoon moeten werken :)
Wat ik zo vind op Google hebben de meeste brackets wel een +5V.

Ik gok dat dit nodig is voor optische S/PDIF. Alle datasheets van TOSLINK connectoren die ik tot nog toe heb gevonden, willen naast een Vin en GND ook een Vcc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Bouwhuis
Hmmm... er staat RCA video. Dat is toch een tulp plugje? Ik ben op zoek naar een optical S/PDIF connector (dat heet toch TOSLINK?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mogelijk zijn er brackets die een losse molex accepteren voor de 5 V? Of wellicht een soort verloopje in de vorm van een Y-kabel die aan de ene kant 2-pins-SPDIF+molex accepteert en aan de andere kant een 3-pins stekker? Meeste PC's gebruiken toch geen voedingsaansluiting voor de floppy drive meer :+ (Voor zover die überhaupt nog aan moderne voedingen zitten..)
Wellicht zou je zelf nog zo'n verloopje in elkaar kunnen knutselen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Uit de manual:
SPDIF_O (S/PDIF Out Header)
This header supports digital S/PDIF Out and connects a S/PDIF digital audio cable (provided by expansion cards) for digital audio output from your motherboard to certain expansion cards like graphics cards and sound cards. For example, some graphics cards may require you to use a S/PDIF digital audio cable for digital audio output from your motherboard to your graphics card if you wish to connect an HDMI display to the graphics card and have digital audio output from the HDMI display at the same time. For information about connecting the S/PDIF digital audio cable, carefully read the manual for your expansion card.
Die header is bedoeld om de s/pdif out is dus niet bedoeld om naar buiten te brengen, maar om door te lussen naar een geluidskaart of videokaart.

Maar wat Osiris zegt zou misschien kunnen werken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 17-01-2016 16:46 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Bouwhuis
@Jaap-Jan
Dus je bedoelt dat een bracket überhaupt niet zou werken?
Dat is flink balen!!

Ik begrijp er niets van. Waarom zetten ze dan die header op het moederbord als niemand het kan aansluiten?

[ Voor 37% gewijzigd door Sander Bouwhuis op 17-01-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Niet met die header alleen, die bevat alleen het s/pdif signaal en een GND. Om zo'n bracket te laten werken moet je dan nog ergens 5V vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Jaap-Jan schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:48:
Niet met die header alleen, die bevat alleen het s/pdif signaal en een GND. Om zo'n bracket te laten werken moet je dan nog ergens 5V vandaan halen.
Een RCA-connector (dus niet optisch) zou nog wel 'es kunnen werken misschien? Maar daar heeft de TS niets aan, die wil optisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Bouwhuis
@Osiris
Geeft dit dezelfde geluidskwaliteit als optisch?
Weet iemand waar je zo een bracket kan bestellen?

Begin me onderhand af te vragen of een simpel audio kaartje niet slimmer is. Ik ben alleen bang voor ondersteuning / compatibility problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sander Bouwhuis op 17-01-2016 16:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Hier is er eentje te vinden: https://www.alternate.nl/...atje/html/product/1214216 (typenummer is 12CR1-1SPOUT-03R). Op het Giga-Byte forum wordt gesuggereerd dat dit werkt voor coaxiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
iycgtptyarvg schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:50:
@Osiris
Geeft dit dezelfde geluidskwaliteit als optisch?
Waarom niet? Nu ben ik geen audio-purist die door elfen bij maanlicht gesmeedde speakerkabels van € 200,- gebruikt, maar IMHO geldt digitaal = digitaal. (Tenzij 't echt de spuigaten uitloopt en er bitjes omvallen, maar zolang dat niet gebeurt, lijkt optisch en RCA me gelijkwaardig, want dezelfde bitjes gaan heen en weer..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

voordeel van toslink is dat er geen elektrische verbinding is tussen computer en versterker, dus ook geen brom die er wel kan zijn met een gewone rca verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Bouwhuis
Ik heb bij Alternate een vraag uitstaan voor het artikel dat Jaap-Jan suggereerde. Bij voorkeur heb ik inderdaad liever geen brom in het geluid zitten.

Ik heb een Cooler master V550 voeding en daar staat dat er een +5V lijn is. Ik vermoed dat dat de floppy aansluiting is? Zou ik die naar de header connector kunnen leiden zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
iycgtptyarvg schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:08:
Ik heb een Cooler master V550 voeding en daar staat dat er een +5V lijn is. Ik vermoed dat dat de floppy aansluiting is? Zou ik die naar de header connector kunnen leiden zonder problemen?
Op zich heeft elke molex een +5 V.. De floppy stekker is een specifieke stekker:

Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/floppyindex.jpg

Dat was meer zo van: die gebruikt toch niemand meer, dus kun je wellicht daar mooi voor gebruiken :P Volgens Wikipedia is de rode ader de +5 V.

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 17-01-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Bouwhuis
Oh? Ik dacht dat die alleen 12V hadden.

Ik heb het gevoel dat ik moet gaan knutselen. Echt waardeloos dat ze niet gewoon de S/PDIF naar buiten brengen. Het is gewoon gemeen dat er staat 'supports S/PDIF'. Dan denk je natuurlijk dat het ook echt bruikbaar is.
GRRRRRRRRRRRRRR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Assumption is the mother of all fuckups ;)
Wikipedia: Sony/Philips Digital Interface
SPDIF is niks anders dan de specificatie van een overdrachtsprotocol. Het staat verschillende kabeltypen en connectoers toe
TOSLINK is 1 implementatie van SPDIF, maar RCA/coaxiaal ook.
Jij hebt dus een aansluiting voor coaxiaal. En dat zal ook zeker werken. Wil je naar optisch, dan heb je een extra converter nodig. Die zou ik als ik jou was buiten de PC houden. Zijn bij allekabels etc zo verkrijgbaar.
Vraag me alleen af waarom coaxiaal niet voldoende voor je zou zijn :)
Logisch ook dat je voor optical meerdere pinnen nodig hebt. Het licht moet ook ergens vandaan komen ;)

TL;DR: supports SPDIF klopt dus gewoon.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
Ietwat gebeunde oplossing, maar wel werkend getest door mij en mijn voormalig huisgenoot: Je kunt een rode led aan die twee pinnen knopen. Wanneer je die vervolgens vast tapet aan een optische kabel functioneert het ledje gewoon als optische uitgang.

Met een beetje knutselen moet dat prima robuust te maken zijn.

Edit:
http://www.hardwarebook.info/S/PDIF_optical met een current limiter weerstandje, geloof dat wijzelf die er niet eens tussen hadden zitten, maar better safe than sorry denk ik zo.

Ik zal de huisgenoot ook nog even vragen hoe het ook al weer zat.

[ Voor 29% gewijzigd door NinjaTuna op 17-01-2016 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Dat is een behoorlijke beunoplossing.
If it's stupid and it works it's not stupid. :)
Er zijn ook ledjes met een gat erin waar een dunne glasvezel kabel in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Bouwhuis
Ik heb de suggestie van Jaap-Jan gevolgd en heb op de gok de bracket gekocht die hij heeft voorgesteld.
Ik probeer eerst coaxiaal, en als dat niet werkt steek ik er een 5V pin bij om optisch te proberen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraYaN
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-06 19:41
NinjaTuna schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:44:
Ietwat gebeunde oplossing, maar wel werkend getest door mij en mijn voormalig huisgenoot: Je kunt een rode led aan die twee pinnen knopen. Wanneer je die vervolgens vast tapet aan een optische kabel functioneert het ledje gewoon als optische uitgang.

Met een beetje knutselen moet dat prima robuust te maken zijn.

Edit:
http://www.hardwarebook.info/S/PDIF_optical met een current limiter weerstandje, geloof dat wijzelf die er niet eens tussen hadden zitten, maar better safe than sorry denk ik zo.

Ik zal de huisgenoot ook nog even vragen hoe het ook al weer zat.
Wij hadden er wel degelijk een weerstand tussen zitten (gewoon gesoldeerd direct op de pootjes). Weet niet meer hoeveel, zal wel iets van 180-220 zijn geweest.

if(!awesome){awesome=true;}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Bouwhuis
Het werkt nu!

Ik heb het originele bericht aangepast met de gegevens zodat anderen er ook profijt van kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bman80
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 14:38
Bedankt!!
Pagina: 1