Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:05
Ik gebruik een Brother MFC-J6920DW maar dezelfde CUPS driver voor OS X wordt gebruikt voor een groot aantal Brother printers voor consumenten.

Ik wil een tekening printen die te groot is voor één A3 vel papier dus ik moet hem in delen printen en aan elkaar plakken.

Ik kan een A3 tekening wel printen naar A3 en kiezen voor 100% maar dan blijft de buitenste 3,18 mm rondom wit.

De printer kan ook 'borderless' printen. Kies ik voor 'A3 borderless' op 100% dan wordt inderdaad tot de rand geprint, maar wordt niet het originele beeld genomen, maar het beeld zonder de 3 mm rondom wordt vergroot tot A3! Niet meer 100% dus..

Afbeeldingslocatie: http://beeldbuijs.nl/images/printer-probleem.jpg

Na verder 'onderzoek' kwam ik er achter dat de printerdriver *altijd* een rand van ongeveer 3 mm rondom afsnijdt, hoe groot of hoe klein je ook afdrukt en met welke instellingen dan ook!

Het ligt niet aan de .pdf want als je het bestand opent met photoshop bevat de rendering heel de tekening.

Mis ik iets of is dit gewoon een bekende fout in de driver?

[ Voor 28% gewijzigd door laptopleon op 18-01-2016 15:47 . Reden: afbeelding ter verduidelijking toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:42
nee dit is een bekende fout die veel mensen maken. Je moet altijd zelf rekening houden met een marge. Als je zelf wel eens visitekaartjes hebt laten drukken weet je dat je met het document altijd een afdrukmarge en een snijmarge hebt die een behoorlijk stuk binnen je "tekening" liggen. Oftewel vergroot je canvas in illustrator of photoshop met de genoemde marges en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Als je een visitekaartje aflopend laat bedrukken, laat je inderdaad de achtergrond een paar mm 'te ver' doorlopen. Die zogenaamde afsnede valt na het drukken weg, met het schoonsnijden.

Dat is hier niet aan de orde: De printer heeft op zich nauwelijks een afwijking. Printen op 100% gaat perfect. Pas als je een formaat 'met rand' kiest en op 100% afdrukt, gaat de grootte van het beeld ineens verkeerd. Dat dit iets softwarematigs moet zijn, blijkt ook uit de verkleinde afdruk (6). Die past prima op het papier, maar toch valen de randen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
ja precies. Dit is waarschijnlijk gewoon de afsnede die illustrator hanteert. Photoshop neemt dit wel gewoon mee, omdat het in het originele bestand wel gewoon voor handen is.

Maar goed. Als je dus aan het eind van het hele verhaal 3mm aan beide kanten toevoegen dan is er niets aan de hand right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
In Illustrator staat de 'bleed' aka afsnede op nul dus daar kan het niet aan liggen. De afsnede in Illustrator is juist om extra 'vlees' mee te geven aan een afbeelding, zonder het netto formaat aan te hoeven passen, zodat daar geen verwarring over kan ontstaan. Want de één houd 3 mm afsnede aan en de ander 5 mm en bij heel groot werk zoals een vrachtwagenzeil zal je eerder een paar centimeter speelruimte willen hebben.

De tekening aanpassen heb ik inderdaad overwogen, bij gebrek aan andere opties, maar het is wel een hele lelijke oplossing.

Bij een print die zich uitstrekt over meerdere A3 pagina's, betekent dit dat je de tekening niet op 100% kunt printen, maar moet verkleinen voor je hem in handmatig in stukken verdeelt die exact de juiste grootte hebben. En dan natuurlijk nog een rand eromheen zetten die weg gaat vallen.

De grootte van die rand is niet exact 3,18 mm rondom naar het zich laat aanzien (wat wel wordt gesuggereerd in de driver).

Dit is een flinke tijdsverspilling bij een print van 6 x 2 A3-tjes, zoals ik nodig heb.

[ Voor 34% gewijzigd door laptopleon op 18-01-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja ben ik met je eens, maar het is meer om even te kijken of dit überhaupt werkt. Denk namelijk niet dat de CUPS driver hier roet in het eten gooit. Deze wordt namelijk voor duizenden printers gebruikt op Zowel OSX als Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
CUPS = Common Unix Printing System, CUPS is niet één printer driver. Per printer-soort heb je nog steeds een printerdriver nodig om met CUPS te kunnen werken. Het kan dus wel degelijk aan in dit geval de printerdriver voor de MFC-J6 serie liggen.

Sterker nog ik weet eigenlijk wel zeker dat het daar aan ligt want ik krijg net te horen van de helpdesk:
"Unfortunately, we will not be able to print 100% bordless using the Macintosh computer. If you are using a specific program,w e recommend contacting the application manufacturer for assistance."

Onder Windows zou het volgens deze fijne helpdesk wel moeten werken, afhankelijk van de applicatie. Uiteraard zeggen ze weer niet welke applicatie een pdf wél netjes afdrukt.. daar moet je een nieuwe ticket voor aanmaken.
Pagina: 1