Van een medetweaker een we hands msi 280X gekocht. Kaart gestest met furmark en kort een paar games. Alles zag er goed uit, kaar mee naar huis genomen en tijdelijk op een beeldscherm met een lage resolutie gebruikt. Er was een game die af en toe een lichte artifacts toonde, maar ik dacht toen dat het aan het spel zelf lag.
Een paar weken later een nieuw 4k scherm gekocht, waarbij de artitacts 1) ook in andere games voorkomen terwijl dat hiervoor nog niet was en 2) de game waar ze eerst ook al in voor kwamen de artitacts erger werden en de game af en toe ook crasht.
Na wat zoek en onderzoek werk de volgende dingen geprobeerd:
Artifacts komen enkel voor als de videokaart een tijdje warm is (vanaf 70 graden)
Artitacts komen sneller voor als de resolutie hoger wordt gezet 1080p/uhd (voor beide situaties geld dat de GPU een hoge load heeft)
Met memstest 8 runs gedaan, geen fouten gevonden
GPU en vram snelheden terug geklokt met meer dan 100 MHz, geen verbeteringen
De bios van de videokaart geflasht met een nieuwere versie, iets stabieler maar nog steeds niet goed.
Drivers verwijderd (met ddu) en op nieuwe geïnstalleerd.
Op het internet hoor ik wel meer verhalen over problemen met deze videokaart omdat niet alle vram chips worden gekoeld, echter weet ik niet of dat ook bij deze videokaart zo is.
De vrm's te heet worden, maar dit moet na de bios update gefixed zijn.
Wat ik nog ga proberen is een andere voeding (huidige is een nieuwe Gm g650m)
Wat zou ik hier aan kunnen doen? Er zit ook geen garantie meer op de kaart. De rest van mijn systeem zijn nieuwe onderdelen, met een nieuwe installatie van Windows 10.
Een paar weken later een nieuw 4k scherm gekocht, waarbij de artitacts 1) ook in andere games voorkomen terwijl dat hiervoor nog niet was en 2) de game waar ze eerst ook al in voor kwamen de artitacts erger werden en de game af en toe ook crasht.
Na wat zoek en onderzoek werk de volgende dingen geprobeerd:
Artifacts komen enkel voor als de videokaart een tijdje warm is (vanaf 70 graden)
Artitacts komen sneller voor als de resolutie hoger wordt gezet 1080p/uhd (voor beide situaties geld dat de GPU een hoge load heeft)
Met memstest 8 runs gedaan, geen fouten gevonden
GPU en vram snelheden terug geklokt met meer dan 100 MHz, geen verbeteringen
De bios van de videokaart geflasht met een nieuwere versie, iets stabieler maar nog steeds niet goed.
Drivers verwijderd (met ddu) en op nieuwe geïnstalleerd.
Op het internet hoor ik wel meer verhalen over problemen met deze videokaart omdat niet alle vram chips worden gekoeld, echter weet ik niet of dat ook bij deze videokaart zo is.
De vrm's te heet worden, maar dit moet na de bios update gefixed zijn.
Wat ik nog ga proberen is een andere voeding (huidige is een nieuwe Gm g650m)
Wat zou ik hier aan kunnen doen? Er zit ook geen garantie meer op de kaart. De rest van mijn systeem zijn nieuwe onderdelen, met een nieuwe installatie van Windows 10.