Artitacts bij 2e hands videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangkill13
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 19:03
Van een medetweaker een we hands msi 280X gekocht. Kaart gestest met furmark en kort een paar games. Alles zag er goed uit, kaar mee naar huis genomen en tijdelijk op een beeldscherm met een lage resolutie gebruikt. Er was een game die af en toe een lichte artifacts toonde, maar ik dacht toen dat het aan het spel zelf lag.

Een paar weken later een nieuw 4k scherm gekocht, waarbij de artitacts 1) ook in andere games voorkomen terwijl dat hiervoor nog niet was en 2) de game waar ze eerst ook al in voor kwamen de artitacts erger werden en de game af en toe ook crasht.

Na wat zoek en onderzoek werk de volgende dingen geprobeerd:

Artifacts komen enkel voor als de videokaart een tijdje warm is (vanaf 70 graden)

Artitacts komen sneller voor als de resolutie hoger wordt gezet 1080p/uhd (voor beide situaties geld dat de GPU een hoge load heeft)

Met memstest 8 runs gedaan, geen fouten gevonden

GPU en vram snelheden terug geklokt met meer dan 100 MHz, geen verbeteringen

De bios van de videokaart geflasht met een nieuwere versie, iets stabieler maar nog steeds niet goed.

Drivers verwijderd (met ddu) en op nieuwe geïnstalleerd.

Op het internet hoor ik wel meer verhalen over problemen met deze videokaart omdat niet alle vram chips worden gekoeld, echter weet ik niet of dat ook bij deze videokaart zo is.

De vrm's te heet worden, maar dit moet na de bios update gefixed zijn.

Wat ik nog ga proberen is een andere voeding (huidige is een nieuwe Gm g650m)

Wat zou ik hier aan kunnen doen? Er zit ook geen garantie meer op de kaart. De rest van mijn systeem zijn nieuwe onderdelen, met een nieuwe installatie van Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:38
Heb je de kaart ook gezien bij max load en max temperatuur met Furmark tijdens het testen? Hoe is de rest van de koeling in jouw systeem?

Een verse Windows installatie (eventueel andere versie) zou misschien kunnen helpen om de softwarematige kant uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Check je vrm temperaturen met gpu-z tijdens een stress test. Ik zou geen FurMark gebruiken, deze test is nog zo'n 1.5x zo zwaar als een gemiddelde game, kans dat je daarmee juist je kaart aan het braden bent is alleen maar groter. Het kan zijn dat je airflow niet echt goed is en dat je vrm te warm wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door Santee op 17-01-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een andere voeding gaat niet helpen, maar als je toch een andere voeding neemt, haal dan een minder overdreven voeding van meer kwaliteit, dat is dan nog een nuttige investering.

Zou zeggen dat de videokaart gewoon stuk is trouwens, zit er nog garantie op?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Aan je voeding zal het wel niet liggen, die is echt van prima kwaliteit (Ja, er zijn betere voedingen te verkrijgen, natuurlijk). Wat soms helpt is iets meer spanning op de PCI-X baan geven vanuit het moederbord BIOS. En anders kan je proberen iets meer spanning te geven op de geheugen chips of GPU? In de laatste gevallen veroorzaakt dat ook iets hogere temperaturen(1-2gr).

Er is ook wel een alternatieve koeler te krijgen, die ook een (grotere) heatsink voor de VRM's erbij heeft zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door ToFast op 17-01-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangkill13
VRM temperaturen blijven onder de 80 graden, lijkt allemaal in orde. VRM temperature 2 blijft op 60 graden wat een beetje gek is, maar volgens verschillende fora is dat geen probleem en is de temperatuur van VRM 1 altijd hoger..

Gisteren furmark gedraaid, toch wel problemen ondervonden. Heb een screenshot gemaakt van de temperaturen op dat moment:
Artifacts onder gpu load

CPU lijkt prima temperaturen te hebben, niet boven de 47 graden uit gekomen tijdens prime 95. Wat er wel gebeurde is dat de caption van de window niet goed gerenderd werd. zie:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3GuTipKJngIa5Hf0SQSiC6yg/thumb.png

Wat ik niet helemaal snap is dat als de GPU warm wordt (in dit geval 93 graden max) er artifacts worden vertoond, moet de kaart zichzelf dan niet gewoon terugklokken?

Meer spanning op de PCI-e/GPU/VRAM ga ik nog testen.

Kast is een NZXT S340 waarbij ik de achterste fan heb verplaatst naar voor-onder.

Helaas geen garantie op de videokaart, van geleerd om beter op te letten bij een 2e hands koop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
gangkill13 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:30:

Wat ik niet helemaal snap is dat als de GPU warm wordt (in dit geval 93 graden max) er artifacts worden vertoond, moet de kaart zichzelf dan niet gewoon terugklokken?
93 graden is nog binnen de marge. De kaart mag zo heet worden zonder problemen. Het is dus ook normaal dat de kaart niet terug klokt.

De artifacts staan ook los van de temps. Meestal is het geheugen defect wanneer een kaart artifacts geeft.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 19-01-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangkill13
Zijn er tools om het VRAM te kunnen testen?

Volgens deze link http://tweakers.net/produ...n-r9-280x-gaming-3gb.html zijn er 2 vram chips die niet worden gekoeld. Deze temperaturen krijg ik ook niet te zien. Zijn er mensen die daar een (hardwarematige) fix voor hebben?

Het liefst koop ik geen nieuwe koeler als ik niet zeker weet of de kaart defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 12:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik vind 93 graden wel wat warm voor een 280X, op wat voor snelheden draait ie? je zou kunnen kijken of het terugklokken van de kaart wat helpt, dan weet je in ieder geval of dat een probleem is (en daarna of je 't kan verhelpen)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:26
93 c is gewoon echt heet, door de hoge resolutie heeft de kaart het gewoon zwaarder, vandaar die hitte wat heb je aan koeling in de kast zitten?

Heb je voorin ook nog fans zitten,die koele lucht naar binnen blazen?

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Defecte unit kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangkill13
Stock snelheden (1020/1500), maar bij terugklokken naar 850/1275 duurde het alleen wat langer voordat de problemen kwamen. Zou het kunnen dat het koelblok niet meer goed zit gemonteerd door verplaatsing van kaart/systeem of opgedroogde koelpasta? Idle temperatuur is ongeveer 44 graden.

Qua koeling niet zo veel, 1 intake fan voor-onder, 1 outtake bovenin en een mugen 4 die nog wat lucht naar achteren blaast. Zal wel even een 2e fan bijplaatsen als intake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 12:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

even ter vergelijking; mijn 7970 (=280X) Matrix doet (goed, met een behoorlijke koeler) 1100/1650 zonder ook maar boven de 70 graden te komen met gamen. ik zou inderdaad dan even naar de koelpasta kijken, die TwinFrozr is echt een prima koeler, dat moet geen 93 graden worden, zelfs niet in een redelijk beroerde kast (1 intake + 1 outtake zou genoeg moeten zijn, nog een intake gaat je geen 10 graden opleveren)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Furmark is wel even iets anders dan gamen natuurlijk. Dat ie 93 graden met Furmark doet betekend niet dat ie dit ook bij gamen doet. Ik zou eerst eens kijken hoe heet ie bij gamen word voordat je de koeler eraf gaat halen.

Verder is een kaart die artifacts geeft gewoon hardwarematig defect. Dat ie tijdens Furmark 93 graden boeit verder eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangkill13
Ligt een beetje aan de game. Bij een test met unigene heaven wordt ie niet warmer dan ongeveer 80 graden. Een vriend van mij heeft een identieke videokaart, maar bij hem is te zien dat de kaart minder snel warm wordt en bij furmark tot ongeveer 80 graden gaat.

Na een driver update is hij al wel wat stabieler geworden, ga kijken hoe hij het doet in games met een iets lagere clock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:26
93c is echt gewoon te heet,ook al word deze vol belast,je zit elke keer aan het randje van wat ie aankan.

Dus de kans dat de kaart er vroegtijdig mee ophoud word gewoon veel groter naarmate de temperatuur dermate hoog blijft continu.

Ja als piek kan ie dat wel aan,maar constant deze temperatuur lijkt me niet bevordelijk voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-07 12:26
Heeft de voorgaande tweaker wellicht de stock cooler vervangen gehad voor een aftermarket model? Kan zijn dat bij het terugplaatsen van de orignele iets vergeten is of oude pasta o.i.d.?

Ik heb ook wel eens een stock cooler vervangen. Maar diverse componenten worden gekoeld middels zo'n schuimpad die warmte doorgeeft. Als je die een jaar later terugplaatst,zijn die vies geworden en plakken ze niet meer zo netjes aan je chips. Mogelijk wordt je memory daardoor gewoon te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangkill13
Vorige eigenaar heeft aangegeven nooit iets te hebben gedaan aan de koeler, dus dat kan het ook niet zijn.
Pagina: 1