Raid vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb een nieuw Epox moederbord binnen waar raid 0, 1 en 0+1 op zit.
Ik weet hier heel weinig van af en vraag me af of het erg de moeite is om mijn 2 schijfjes via raid te laten lopen.
Zo ja, hoe pak je dit aan?

Hele simpele omschrijving ben ik al blij mee ;)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:39

• Agent-X
  • Niet online
Hier heb ik niet zoveel aan..

als er wel een handleiding te vinden is neem ik mn woorden terug maar ben zo lief om een link te posten dan

• Dennis
niet een handleiding nee, sorry
wel uitleg wat RAID is.

maar raid is vrij simpel hoor, gewoon aansluiten, instellen in je bios en het werkt :)

• Agent-X
  • Niet online
Mijn HDs gaan leeg of moet ik leeg maken?
Komt er nog een dos driver bij kijken ofzo of fdisk gezever ?

:)

• Dennis
Bij Raid 0 moeten de schijven hetzelfde zijn ja. Wat het precies inhoudt zie je op die site.

• Agent-X
  • Niet online
Ok dank je

Verwijderd

Met raid kun je mirroren: dus de data van je operating disk wordt constant gebackuped naar je (in dit geval 2 e) hd.

Je kunt ook stripen: dan wordt er van 2 of zoveel hd's (max 4 bij ide en 27 bij scsi)je hebt als het ware 1 scsi disk gemaakt wat een aanzienlijke performance winst kan geven, let wel als de raid verbroken wordt heb je een behoorlijk probleem: alle data is weg. Bij mijn weten is er nog (?) geen programma wat een image file van een striping kan maken.

Hoop dat je er wat mee kunt: als je voor striping kiest gaat al je huidige data op de disk(s) verloren

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 01:46 schreef dennisdotcom het volgende:
Bij Raid 0 moeten de schijven hetzelfde zijn ja. Wat het precies inhoudt zie je op die site.
Je schijven hoeven niet even groot te zijn, wel zal raid je schijven evenredig groot maken aan de kleinste schijf.

Verwijderd

Je kan hier: http://www.uni-mainz.de/~neuffer/scsi/what_is_raid.html kijken wat RAID precies is en wat de mogelijkheden ermee zijn, vooropgesteld dat je een beetje Engels kan lezen?

Succes!

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 01:30 schreef dennisdotcom het volgende:
niet een handleiding nee, sorry
wel uitleg wat RAID is.

maar raid is vrij simpel hoor, gewoon aansluiten, instellen in je bios en het werkt :)
RAID heeft heel wat toepassings mogelijkheden, dus het is feitelijk niet zo simpel en zeker niet als je niet bekend met de materie bent, dat het werkt is duidelijk: dat is ook de bedoeling!

Misschien niet onverstandig als je ook ff de link volgt en leest? :)

http://www.uni-mainz.de/~neuffer/scsi/what_is_raid.html

• Dennis
Nooit gehoord van een edit-knop?

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

>> [url="/listtopics.php/21"]Opslagmedia & I/O Controllers[/url] <<

En ja, edit zou je niet misstaan ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

edit knop is dat interesanter dan als weten wat raid is? boeien!

Om dit even nader uit te leggen: het is niet dis-respectfull bedoeld maar ik ben hier om iemand met een raid probeleem te helpen: on topic dus.

Ben zeker geen ster in tekstverwerken, maar als iemand bereid is duidelijk uit te leggen hoe te editten dan hou ik mij wel aanbevolen *D

• Agent-X
  • Niet online
Dank je Mdenie..daar heb ik wat aan :)

Ja mn engels is prima dus ik zal het linkje eens gaan bekijken..ik wilde inderdaad van mn 2 schijven 1 maken ( stripen?)

Ik had ook wel al een vermoeden dat dan de data verloren zou gaan..wat ik me wel nog afvraag of ik ook 2 partities van 16 gig ( elk op een schijf van 20) kan stripen waardoor de 2 partities bewaard kunnen blijven.

Ook vraag ik me af of dit alles gewoon via de bios in te stellen is of dat er in dos nog het een en ander moet gebeuren.
Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Niks te danken , ben blij dat het heeft geholpen en veel succes

Verwijderd

Nee met stripen ben je al je data kwijt: dus back-upen op cd rom of zo!

• Agent-X
  • Niet online
The hardware based system manages the RAID subsystem independently from the host and presents to the host only a single disk per RAID array.

Als ik nu mijn twee bestaande HDs in de bios in raid 0 instel, hoe gaat dit er dan in dos uit zien..als een enkele `to be formated` disk?

• Dennis
Ja.

Verwijderd

Ja klopt, je kunt eventueel wel deze (scsi) schijf in partities opsplitsen

• Agent-X
  • Niet online
Beter..dan nu het laatste..
Ik meen dat je bij het instellen van raid een `sector waarde`(?) van bv 64k moet aangeven..klopt dit met 2 schijven van 20gig of is een andere waarde beter?

en waar doe ik het voor: hoeveel snelheids winst kan ik ongeveer verwachten? ;)

Verwijderd

Stel gewoon de raid in in de (raid) bios en verander verder niets. de snelheidswinst zal waarschijnlijk ergens rond de dertig procent liggen, bedenk wel als er met 1 van de hds iets gebeurt en de raid verbroken wordt je alles kwijt bent: dus back-ups maken van al je belangrijke data.

Fundamental to RAID is "striping", a method of concatenating multiple drives into one logical storage unit. Striping involves partitioning each drive's storage space into stripes which may be as small as one sector (512 bytes) or as large as several megabytes. These stripes are then interleaved round-robin, so that the combined space is composed alternately of stripes from each drive. In effect, the storage space of the drives is shuffled like a deck of cards. The type of application environment, I/O or data intensive, determines whether large or small stripes should be used.

• Agent-X
  • Niet online
Ik gebruikt het gewoon thuis voor dvd, spelletjes WinMe/2000/XP, media bestanden etc...aangezien het voor mij een gok zou zijn; wat zal ik instellen?

In ieder geval erg bedankt voor de hulp..ik weet nu eindelijk een beetje waar ik aan toe ben.

Verwijderd

Om eerlijk te zijn is mijn kennis omtrent raid beperkt: ik zou wel voorzichtig zijn voordat je gaat experimenteren, zoek online voor wat meer diepgaandere info of hopelijk kan iemand je hier verder helpen?

De eventuele partities kun je in ieder geval simpel in 2000 of whistler aanmaken, let wel op dat er geen swap files op alle partities komen, dit zou je systeem erg traag maken, heb dit namelijk ook onder whistler gehad met een dual P III 1 Ghz en het was niet meer vooruit te branden! Check dus je swapfile(s) In help onder whistler kun je vinden hoe je de swapfile(s) kan checken en optimaal kan instellen.

Succes!
Pagina: 1