Pc gaat niet aan; defect moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 08:51
Ik heb sinds een aantal maanden serieuze issues met mijn pc en heb moeite om te beredeneren waar het probleem zit. Misschien dat jullie enkele suggesties hebben.
Ik heb de indruk ook te weten wanneer de problemen zijn ontstaan: ik heb een keer een dag een Asus 750ti videokaart geleend van een vriend. Volgens mij is het gezeik daarna begonnen.

De symptomen:
- ik krijg mijn pc met geen mogelijkheid aan. Ik zie op de power en reset button op mijn moederbord dat deze netjes stroom heeft. Echter als ik op de power button duw (of de power button op mijn behuizing) gebeurt er 49 van de 50 keer helemaal niets. Het lijkt wel of beide buttons defect zijn maar dat kan natuurlijk niet.
De enige manier om de pc aan te krijgen is: schakelaar achterop de voeding uit zetten. Wachten tot de lichtjes gedoofd zijn op het moederbord. (10 sec) en dan power erop. Nogmaals proberen... Geen geluk? Nogmaals. En dan serieus 50 keer proberen. Dat kost een paar uur als je pech hebt. 8)7
- met als gevolg: ik zet hem gewoon niet meer uit.
- wat ik nu ook een paar keer gemerkt heb: als ik op mijn obsidian aan de voorkant een usb stick insteek, lijkt het wel sluiting te geven. Dan krijg ik ineens een hoop kleuren testbeeld op mijn scherm en kan ik alleen maar resetten. (en inderdaad dan weer 50x proberen).

Mijn meest voor de hand liggende opties:
- defect moederbord?
- defecte voeding?

Defect moederbord lijkt mij het meest voor de hand liggen.
Ik hoor ook iets van coil-whine op mijn voeding. Dit is iets wat ik eigenlijk niet verwacht had bij een dergelijke kwaliteitsvoeding. Maar weet niet of dat slecht is. (overigens echt heel weinig)
Ik heb eigenlijk geen reserve onderdelen waardoor ik eens iets kan testen. Enige suggesties? Veel geld uitgeven aan een nieuwe socket 1150 moederbord vind ook zonde. Kwa specs voldoet de pc verder nog prima voor mij dus overstappen naar skylake is nog niet echt nodig.

De componenten:
Asus P8Z68-V PRO Gen3
Intel Core I7 2600K
Seasonic Voeding X-560 560W, Modulair
Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9
windows 10
Intel HD Graphics 3000
Samsung 850 Evo 250GB
Corsair obsidian 550d

:)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-07 07:04
Mogelijk dat er sluiting is tussen moederbord en kast. Er horen afstandhouders tussen te zetten om dit te voorkomen maar mogelijk met het plaatsen van de andere videokaart dat er iets is verschoven.

Als eerste kun je proberen de stroom los te halen van de PC kast en dan de powerknop minimaal 30 seconden in te drukken. Dit lost soms de meeste vreemde problemen op.,

Werkt dat niet dan zoveel mogelijk hardware los te koppelen. Harddisk/DVD/videokaart/geheugen etc hier is voldoende info over te vinden over een goede aanpak. Dat je geen beeld krijg en de pc piepjes geeft maakt niet uit het gaat erom of het dan wel werkt. Werkt hij dan wel dan steeds 1 ding weer aansluiten tot je het probleem weer krijgt en weet je meer.

Werkt het dan nog niet dan indien mogelijk eens een andere voeding gebruiken als test. Misschien dat je er even een kunt lenen van een vriend. Voedingen kunnen ook vreemde problemen veroorzaken.

Nog niets haal dan alle hardware uit je PC kast en sluit het eens aan buiten de kast om. Pc kun je gewoon opstarten door even de 2 contacten kort met elkaar te verbinden. Check waar de powerknop op het moederbord zit en deze even kortsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 17-01-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 08:51
Goeie suggesties. Daar ga ik eens mee aan de slag! Bedankt.

Edit: gisteren heb ik veel verschillende zaken geprobeerd. Ik heb ook een i5 htpc thuis. Ik heb mijn desktop PC compleet uitgebouwd. Alles eens goed schoongemaakt.

Heb de voeding van mijn htpc gebruikt met mijn moederbord / processor / geheugen . Deze werkte altijd. Verder geen randapparatuur aangesloten.

Andersom heb ik ook getest. De seasonic voeding op moederbord / processor / geheugen van mijn htpc. Die wilde helemaal niet aan.

Voeding lijkt dus defect. Volgens mij is deze 4 jaar oud en heb ik 5 jaar garantie.

[ Voor 85% gewijzigd door vandenhende op 18-01-2016 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-07 07:04
Lijkt mij duidelijk inderdaad. Als het systeem met een andere voeding wel goed aangaat heb je het probleem gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebranddeboer
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-12-2023
Dit is wel heel erg toevallig zeg, ik heb soortgelijke klachten. Bij mij start de PC wel maar gaat dan gelijk weer uit om na 10 secondes weer een paar secondes aan te gaan. Ik was bezig steeds meer niet essentiele onderdelen van mijn PC af te halen. Zeer waarschijnlijk ook een kapotte voeding dus...
Moet nu alleen nog ergens een voeding vandaan toveren zodat ik het zeker weet.