Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtelek dak + warmtebeeld interpreteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:37
Beste mede tweakers,

Ik zit al een geruime tijd met een vraag over ons dak. Begin vorig jaar heb ik ons dak geïsoleerd met 16 cm glaswol. Daarnaast zijn alle kieren tussen het dak en de muur met pur dicht gemaakt.
Via mijn werk heb ik de mogelijkheid om een warmte beeld camera te gebruiken. Deze heb ik dan ook veelvuldig gebruikt in het zoeken naar warmte lekken en stukken isolatie die niet goed aansloten.

Als eerste het zichtbare probleem. Deze foto is vanmorgen gemaakt van ons dak (het huis links) en die van de buren. Deze foto is gemaakt voordat de zon op het dak scheen. Voor de duidelijkheid, de meest linker stenen schoorsteen is van ons. De kachel pijp die er schuin voor staat is van de buren. de windrichting bij deze afbeelding was WNW. De voorgevel van het huis kijkt op ZZO.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A36c8I1.jpg
Hier een tweede afbeelding genomen met een warmte beeld camera op 23-11-2015. De wind was WSW. De afbeelding is s'morgens vroeg voor zonsopkomst gemaakt. Dit beeld vertekend enigszins gezien ik vlak daarvoor had gedoucht. De ventilatie van de badkamer loopt via de schoorsteen. Desondanks zie ik wel overeenkomsten tussen de foto en het warmte beeld.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qcGoK4N.jpg
Onze schoorsteen is -1,5°C aan de voet tot -4,5°C bovenin. De schoorsteen van de kachel van de buren is 0°C aan de voet. Het dak is ongeveer -6°C.

Een aantal dingen die mij opvallen
- De opstijgende warmte uit de spouw is duidelijk te zien
- De stenen schoorsteen straalt ook warmte uit -> de ijzel ligt niet tot aan de schoorsteen

Nu de vraag:
Waar komt de warmte vandaan?
- Uit ons huis?
- Uit de spouw tussen de woningen?
- Restwarmte uit de kachel van de buren?
- ...?

[ Voor 3% gewijzigd door Nilvo op 17-01-2016 12:06 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lijkt me duidelijk dat de warmte via de spouw opgstijgt en onder je dakpannen verdwijnt.
Is de spouw wel dichtgemaakt onder de dakpannen? (glaswol of iets dergelijks)

Reden dat bovenaan de schoorsteen minder sneeuw ligt dan beneden is dat de warmte verder opstijgt.
Dat is het eerste wat in me opkomt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26

Seafarer

XXX

Als ik naar je eerste foto kijk dan neem ik aan dat de afvoerpijp van de dakgoot in het midden zit. Kijken we dan naar de streep met gesmolten sneeuw dan sluit het dak van de buren niet aan op de scheidings muur.
Warme lucht stijgt op, en bij de pijp doorvoer zal het ook niet goed zijn. Daar verzamelt zich alles en alles komt dus bij de buren vandaan.

Waar zit de riool ontluchting? Onder de pannen. Direct aanpassen, er zit veel vocht en warme lucht in, die heel graag onder jouw dakpannen condenseert. Jij hebt immers de koudste pannen.
Want ik ga er vanuit dat iemand die 16cm isolatie aanbrengt en het dan controleert met een warmte camera geen luchtlekkages meer heeft en dus seriues koudere dakpannen heeft dan de buren!

Wat Auijtdehaag oppert betreffende de spouw, gewoon een paar pannen eraf halen om te controleren.
Vergelijk ik de foto bij ons in de buurt (niemand heeft een spouw tussen de buren) dan zie ik hetzelfde beeld.
Betreffende de schoorsteen, als hier ventilatie lucht door heen gaat dan wordt de hele schoorsteen natuurlijk warm.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:37
Als eerste bedankt voor de berichten.
Seafarer schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:18:
Als ik naar je eerste foto kijk dan neem ik aan dat de afvoerpijp van de dakgoot in het midden zit.
De pijp van de dakgoot zit niet op de erfscheiding. De erfscheiding ligt ongeveer 30 cm naast het raam van de buren. De gesmolten sneeuw komt overeen met de spouw. Alle huizen hier in de buurt laten dezelfde gesmolten strook zien. Ik kan van de week wel eens kijken of hij open of dicht is. Wat me wel zou verbazen is waarom het effect bovenin zo breed is terwijl het onderin veel smaller is.

De doorvoer van de riolering had ik inderdaad niet meer aan gedacht. Deze zit halverwege het dak recht onder de schoorsteen en is zichtbaar op beide foto's. Er is een kleine dakdoorvoer aanwezig. Controle kan daar denk ik geen kwaad.

Onze schoorsteen (welke niet) is opgebouwd uit een enkel steens muurtje waar geen thermische brug is aangebracht. Dit is dus een vrij grote koudebrug wat ook aan de binnenzijde te zien is met de warmtebeeld camera. De basis van de schoorsteen wordt nog geïsoleerd met EPS.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26

Seafarer

XXX

Aha iets anders dan gedacht.

Dat breed uitwaaieren lijkt gewoon door ophoping van de warmte te komen die opstijgt. Zie ik hier ook in de buurt.

Betreffende de schoorsteen: Eraf rammen dat ding. Geen onderhoud, geen lood dat kapot gaat en geen warmte verlies. Mijn buurman heeft de schoorsteen eraf gegooid en ik ben best jaloers. Vooral met deze kou, het lijkt net of hij de kou naar binnen zuigt.

[ Voor 1% gewijzigd door Seafarer op 17-01-2016 17:27 . Reden: tik vautje ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.