Glasvezel in Brabants buitengebied

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:00

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Afgelopen donderdag heeft de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) bekend gemaakt 35 miljoen te investeren in de uitrol van glasvezel in Brabant. Deze investering is bedoeld om alle adressen in Brabant die nog niet op een coax (TV-kabel) zijn aangesloten, te voorzien van glasvezel. Platweg gezegd alle adressen buiten de bebouwde kom. Uitgesloten zijn gebieden waar al lokale initiatieven lopen zoals Kempenglas. Op de postcodecheck kun je kijken of je in aanmerking komt. Voor de investering door de BOM in de vorm van een achtergestelde lening waren 2 partijen in de race:De investering is deze week toegekend aan Mabib. Zij hebben aangegeven -als de staatssteun check bij de EU geen roet in het eten gooit- vanaf medio 2016 te graven. De kosten voor een aansluiting bedragen € 1815,- euro eenmalig of € 250,- eenmalig + € 15,- per maand vastrecht.Omdat Mabib alleen de fysieke aansluiting aanlegt, komen daar de maandelijkse kosten voor de provider bovenop. Uit welke providers gekozen kan worden, is nu nog niet duidelijker. De bedoeling is dat er meerdere landelijke providers hun diensten gaan aanbieden.

De coöperatie Brabant Data is teleurgesteld dat zij de 35 miljoen niet 'krijgen' en gaat ook door met hun plannen. Het is dus goed mogelijk dat er 2 partijen aan de gang gaan met graven.

Dit topic kan gebruikt worden om informatie en ervaringen uit te wisselen en krachten te bundelen als dat nodig is. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen hier zijn die niet kunnen wachten op een fatsoenlijke verbinding.

Toevoeging 21 oktober 2016:
MABIB heeft zijn plannen gewijzigd en gaat niet het hele Brabantse buitengebied verglazen, tenminste als we http://www.midden-brabant...e-nassau-en-alphen-chaam/ mogen geloven. Wat dat voor de uitrol in de rest van Brabant betekent zal de komende weken wel duidelijk worden. Het lijkt er in ieder geval wel op dat we straks niet hoeven te kiezen uit 2 leveranciers van fysieke infrastructuur.

[ Voor 11% gewijzigd door Wokschotel op 22-10-2016 11:12 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06 15:50
Inderdaad een welkom initiatief. Benieuwd welke dienstenleveranciers mee gaan doen.
Er staat nu ook een globale planning op de website:

Medio 2016 start Mabib met de verglazing van het buitengebied in Noord-Brabant. Voor de bouw delen we het totale buitengebied van 35.000 woningen op in twee fases. Elke bouwfase duurt 1 jaar.

In fase 1 zal het glasvezelnetwerk worden aangelegd in Bernheze, Schijndel, Landerd, Vught, Haaren,
’s-Hertogenbosch, Oss, Sint Michielsgestel, Uden, Veghel, Sint-Oedenrode, Boxtel en Heusden.

In fase twee wordt de bouw doorgezet in Cranendonck, Asten, Deurne, Someren, Nuenen, Eindhoven, Helmond, Geldrop-Mierlo, Laarbeek, Gemert-Bakel, Son en Breugel, Best, Valkenswaard en Veldhoven.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beetje vreemd. Reggefiber is nu al rondom Den Bosch bezig. En van andere genoemde gemeenten weet ik dat OnsBrabantNet daar al jaren terug FTTH heeft aangelegd. Dus er ligt imho al zat. Hooguit dat ze wat buiten de kom gaan graven, maar dan moet je imho die gemeente niet noemen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 16:32

magneet

Magnetic enhanced

Als je een postcode check doet staat er al dat er bij de huizen géén coax verbinding aanwezig mag zijn willen hun gaan graven. Dat zijn dus de gebieden waar reggefiber heel ver weg blijft. Dit initiatief is dan ook juist voor die verbindingen en niet die in de bebouwde kom waar bv reggefiber wel interesse voor heeft.

Ik heb net de pc check voor mijn oude huis gedaan waar Reggefiber geen glas gaat leggen want te klein maar waar wel coax is en die kwam er dus al niet voor in aanmerking.

[ Voor 21% gewijzigd door magneet op 17-01-2016 13:44 ]

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Het gaat om het echte buitengebied, dus plat gezegd alles buiten de bebouwde kom, waar geen coax aanwezig is. Dat betekent veel graven, want forse afstanden tussen huizen. Vandaar ook de forse eenmalige prijs. Ik ben trouwens benieuwd wanneer west Brabant aan de beurt is, de planning is met name gericht op midden en oost Brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Het lijkt erop alsof Mabib in eerste instantie de boel gaat aanleggen in Oost-Brabant en in Midden-Brabant de cooperatie Midden-Brabant Glas gewoon verder gaat (zie onderstaand persbericht). Waar West-Brabant blijft is nog onduidelijk.
PERSBERICHT
Glasvezelcoöperaties in Midden-Brabant gaan door !
De coöperatie Brabant Data U.A., handelend namens de glasvezelcoöperaties in oprichting, BaarleNassauGlas U.A., GilzeEnRijenGlas U.A., LangstraatGlas U.A. en GroenewoudGlas U.A.. en MiddenBrabantGlas U.A berichten het volgende:
• In het buitengebied van Noord-Brabant streven wij ernaar dat in hetzelfde werkgebied niet twee of meer glasvezelnetwerken naast elkaar worden aangelegd. Gezien het uitgestrekte kabelnet kan dit voor geen der partijen kostendekkend zijn en voor de aangeslotenen dan veel te duur.
• Gezien het op dit moment bewezen draagvlak bij inwoners en ondernemers in Midden-Brabant zal de geplande aanleg door bovengenoemde coöperaties gewoon doorgaan. Het werkgebied in Midden-Brabant bestaat uit: het westelijk,- en zuidwestelijke deel van ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Waalwijk, Dongen, Loon op Zand, Gilze en Rijen, Alphen-Chaam, Baarle Nassau, Goirle, Tilburg, Haaren het nog openstaande deel van Oisterwijk, en het westelijk deel van Vught.
• Het is uit de huidige business-case van KempenGlas U.A. gebleken dat bij voldoende deelname van het aantal leden aan de coöperaties er lokaal zeer solide financieel krachtige coöperaties ontstaan en er tegen relatief gunstige inleg en tarieven gewerkt kan worden;
• De BOM financiering, is niet meer dan een hypothecaire lening waarvoor ook gewoon rente en aflossing moet worden betaald en kan dan zeker ook niet gezien worden als een subsidie. Gezien de huidige (zeer) lage marktrente is het nog maar de vraag of de lening uit het Breedbandfonds (BOM) voordeliger is. Nu deze lening aanvraag bij de BOM is afgewezen krijgen de coöperaties ruimere aanleg mogelijkheden. Daarnaast levert de financiering (hypotheek) in de markt geen probleem op.
• Zowel de bij de projectstart genoemde voorwaarden voor het lidmaatschap van de lokale coöperatie als de daarbij genoemde bedragen, inclusief de daarbij vermelde maandbedragen die pas voor het eerst geïnd gaan worden nadat de leden diensten afnemen, blijven ongewijzigd van kracht.
Op 20 januari 2016 zijn alle initiatiefnemers en beoogd bestuurders van Midden-Brabant met elkaar in overleg geweest naar aanleiding van de afwijzing van de BOM financiering. Zij hebben unaniem besloten nog in februari 2016 over te gaan tot de formele oprichting van hun coöperaties en zullen daarna gezamenlijk overgaan tot de oprichting van hun onderkoepelende coöperatie Midden-BrabantGlas U.A.
De glasvezelcoöperaties gaan zich voor een flink deel zelf financieren. Hiervoor leggen leden een ledenkapitaal in. Dat is minimaal € 500,- en blijft eigendom van het lid. Door € 2000,- extra als ledenkapitaal in te leggen ontstaat een flink eigen vermogen bij de coöperatie en daalt de rente die op een lening moet worden betaald. Na aflossing van de lening krijgen de leden het meer dan € 500,- ingelegde ledenkapitaal terug. In de periode van extra inleg genieten die leden een voordeel van 6%. Ook dit uitgangspunt blijft onverminderd van kracht.
De komende weken zullen in alle buurtschappen bijeenkomsten plaatsvinden om verdere informatie te geven en geïnteresseerde de kans te geven vragen te stellen aan de glasvezelcoöperaties. De voorbereidingen voor de aanleg van een voor haar leden zeer voordelig glasvezelnetwerk middels de coöperaties zal in Midden Brabant daarom onverminderd doorgaan.
Over de coöperaties
De glasvezel coöperaties Baarle-NassauGlas U.A., GilzeEnRijenGlas U.A., LangstraatGlas U.A. en GroenewoudGlas U.A.. en hun onderkoepelende organisatie Midden-BrabantGlas U.A., hebben de primaire doelstelling “de leefbaarheid van hun buitengebied” ook op de lange termijn zeker te stellen. Vanuit de burgerparticipatie “gewoon met een gezond boerenverstand zelf de zaken aanpakken” leggen zij zelf op die wijze een voor iedereen betaalbare, open en toegankelijke (zowel lokaal, regionaal en landelijk) glasvezelinfrastructuur aan. KempenGlas U.A was hun eerste pilot en staat hierbij model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:35
Goed nieuws! Op dit moment helaas nog 3 Mbit/s bij m'n ouders, hopelijk wordt dit dus eindelijk meer.
Op de site van mabib is een kaart te vinden met daarop (neem ik aan, legenda mist wat info) alle adressen waar nog geen kabel of glasvezel aanwezig is (er zijn ook kaarten per gemeente aanwezig). Het zijn er heel wat in ieder geval....
Ben vooral benieuwd of het lukt om kostendekkend te krijgen, er zijn heel wat locaties (zoals die bij mijn ouders) waar er meer dan een kilometer moet worden gegraven voor maar 1 of 2 huizen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik was laatst op een informatiebijeenkomst en daar werd gezegd, dat als er een kilometer moet worden gegraven voor slechts 1 of 2 adressen, dat het nog maar de vraag is of die adressen aangesloten gaan worden. De (hoge) kosten daarvan moeten immers worden betaald door alle andere leden van de coöperatie.

Naar verwachting zal Mabib niet gaan aanleggen in de gebieden waar een coöperatie actief is. Het is immers vrij bezopen om 2 x te graven in hetzelfde gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-06 14:13

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Woon in het Sint-Oedenrooijse buitengebied en dit nieuws heeft mij een aantal weken geleden ook bereikt en ben meteen gaan kijken of we binnen het gebied vallen. Met een student, werktuigbouwkundige en een eenmanszaak is dit dan ook een zeer welkome ontwikkeling.

Wat mij betreft mogen ze morgen al beginnen. Helaas zal dit nog wel even op zich laten wachten; ergens in/rond april wordt de eerste informatie bekend gemaakt (via post/mail) wat betreft de opties voor providers en dergelijken.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Planning van Mabib is uitgebreid:

Vanaf september 2016 start Mabib met de verglazing van het buitengebied in Noord-Brabant. Voor de bouw delen we het totale buitengebied van 35.000 woningen op in twee fases van elk 1 jaar.

Tijdens fase 1 zal het glasvezelnetwerk worden aangelegd in twee bouwstromen die tegelijkertijd plaatsvinden:

In bouwstroom 1 wordt het glasvezelnetwerk aangelegd in Bernheze, Schijndel, Landerd, Vught, Haaren, ’s-Hertogenbosch, Oss, Sint Michielsgestel, Uden, Veghel, Sint-Oedenrode, Boxtel en Heusden.

In bouwstroom 2 wordt de bouw gerealiseerd in Cranendonck, Asten, Deurne, Someren, Nuenen, Eindhoven, Helmond, Geldrop-Mierlo, Laarbeek, Gemert-Bakel, Son en Breugel, Best, Valkenswaard en Veldhoven.

Vanaf september 2017 is de aanleg van het Mabib glasvezelnetwerk in de buitengebieden gepland voor de volgende gemeenten in twee tegelijk startende bouwstromen:

In bouwstroom 3 wordt het glasvezelnetwerk aangelegd in Aalburg, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Werkendam, Woensdrecht, Woudrichem en Zundert.

In bouwstroom 4 wordt de bouw gerealiseerd in Dongen, Eindhoven, Gilze en Rijen, Goirle, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk.

Tenslotte zullen vanaf het tweede kwartaal in 2018 in bouwstroom 5 de bouwwerkzaamheden beginnen in het buitengebied van Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis.

De werken in bouwstromen 3, 4 en 5 zijn gepland om eind 2018 afgerond te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
Wokschotel schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:40:
Ik was laatst op een informatiebijeenkomst en daar werd gezegd, dat als er een kilometer moet worden gegraven voor slechts 1 of 2 adressen, dat het nog maar de vraag is of die adressen aangesloten gaan worden. De (hoge) kosten daarvan moeten immers worden betaald door alle andere leden van de coöperatie.
WTF? Dat _juist_ de reden waarom die coöperatie in het leven is geroepen, omdat _iedereen_ zo denkt en die mensen dus nog op 1 of 2 mbit ADSL zitten terwijl mensen 3 kilometer verderop kunnen kiezen 100mbit+ glas, 100mbit+ kabel en 50mbit+ xDSL...

"We gaan glasvezel aanbieden!!!!11one" *O* bij mensen die al snel internet hebben -O- 8)7

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Rustig maar Paul. Mabib spreekt hier nergens over en belooft het gehele buitengebied aan te sluiten. Bovendien; waar in Nederland liggen huizen nog zó ver verspreid uit elkaar. Al zou dit zijn, dan zijn het nog maar zo weinig huizen dat ze waarschijnlijk uiteindelijk alsnog meegenomen worden. Als je er zo weinig vertrouwen in hebt, zou ik zeggen mail ze eens en vraag om duidelijkheid.

Verder: September begint de aanleg dus, iets later dan gehoopt maar oh-oh wat ben ik blij als het eenmaal zo ver is :D

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:13
Dit is wel interessant om te volgen. Ben benieuwd of daadwerkelijk alle adressen worden aangesloten, klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Afgelopen zaterdag een dubbele pagina in het Eindhoven Dagblad over Mabib en haar plannen.

Een voorproefje:

http://www.ed.nl/regio/ei...ts-buitengebied-1.5815205

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Family Guy schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:32:
Bovendien; waar in Nederland liggen huizen nog zó ver verspreid uit elkaar.
Euhm, in het buitengebied. Je weet wel, de doelgroep van dit initiatief... Bijvoorbeeld de straat waar mijn ouders aan wonen heeft 10 huizen op 3 kilometer, dat komt toch aardig dicht in de buurt...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Paul schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:29:
[...]
Euhm, in het buitengebied. Je weet wel, de doelgroep van dit initiatief... Bijvoorbeeld de straat waar mijn ouders aan wonen heeft 10 huizen op 3 kilometer, dat komt toch aardig dicht in de buurt...
Als we zo gaan reageren:

Iemand die een beetje kan rekenen komt al snel tot de conclusie dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je zit ruim binnen de marge met 3,33 huis per kilometer.

En het buitengebied heeft niet bepaald een definitie van waar je uit kunt gaan van 1 of 2 huizen per kilometer. Dit komt binnen Nederland nog maar sporadisch voor. En niet overal, zoals jij stelt.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Waar zeg ik "overal"? Daarnaast was het één voorbeeld van een plek waar je al heel dicht tegen "1 a 2" aan komt, zeker als je de overhead (oprijlanen en zo, ze hebben het over graafwerkzaamheden) meetelt. Die huizen staan overigens niet netjes op 333 meter en 33 centimeter van elkaar....

Als zo'n sales-dude-met-media-training dan ook nog eens een beetje mooi weer speelt dan kan dat al zomaar zijn dat de middelste twee huizing in die straat niet aangesloten worden want te ver weg.

Het kan best zijn dat die soep helemaal niet zo heet wordt gegeten als die meneer op die informatiebijeenkomst wist te vertellen, maar alleen al het feit dat zo iemand die uitspraak durft te doen vertelt mij dat hij totaal niet door heeft waar ze aan zijn begonnen. "Maar een paar huizen per kilometer graven" is nou net de definitie van het gebied waarin de BOM wil dat je bezig gaat...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:03
Als ik zo in mijn eigen gemeente kijk, wordt iedereen in mijn straat aangesloten [link]. Nou is het gemiddeld 500 meter wat er tussen de huizen zit, maar navraag aan Mabib heeft geverifieerd dat we sowieso aangesloten worden.

Zoiets als dit kan ik echt alleen maar toejuichen. Met die 1.3Mbit is het toch wel fijn dat er een _betaalbaar_ alternatief komt.

Had ook te horen gekregen dat eind april de providers bekend worden gemaakt. Volgens Mabib zullen deze ongeveer de prijs handhaven van andere providers, rond de 35-45 euro dus. Ben ook benieuwd welke snelheden beschikbaar worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Als ik MABIB mag geloven gaan ze ook graven in het gebied waar Midden Brabant Glas gaat graven. Krijgen we dan de situatie dat er 2 partijen gaan graven en je dus ook 2 fysieke aansluitingen kunt krijgen? Dat zou bijzonder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Op de website van Mabib kun je nu de kaart per gemeente opvragen met adressen die aangesloten zullen worden. Wellicht voor jou een verduidelijkende geruststelling? :P

Edit: Nu zie ik ook staan "Fase 1 is beoogd om in september van start te gaan". Ik meen dat er eerst wat zekerdere taal gebruikt werd. Wellicht een eerste vertraging in aankomst, dus? :-(

[ Voor 25% gewijzigd door Family Guy op 04-04-2016 10:04 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
Family Guy schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:02:
[...]

Op de website van Mabib kun je nu de kaart per gemeente opvragen met adressen die aangesloten zullen worden. Wellicht voor jou een verduidelijkende geruststelling? :P
Op de kaart staan adressen die in aanmerking komen voor een aansluiting. In een straal van 2 km om het huis van mijn ouders zie ik zo al minstens 20 punten staan waar ik zeker van weet dat er geen aansluiting komt en waar ze niet gaan graven (leeg kavel, niet bewoond, verenigingen waar maar 1 middag in de week iemand is, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

FoxLenny schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:39:
[...]

Op de kaart staan adressen die in aanmerking komen voor een aansluiting. In een straal van 2 km om het huis van mijn ouders zie ik zo al minstens 20 punten staan waar ik zeker van weet dat er geen aansluiting komt en waar ze niet gaan graven (leeg kavel, niet bewoond, verenigingen waar maar 1 middag in de week iemand is, etc)
Weet je dat zeker? Volgens mij zijn ze verplicht om het in ieder geval te leggen bij zo'n 'dichtbevolkt' gebied omdat ze natuurlijk die lening niet voor niets gekregen hebben.

Of het daadwerkelijk aangesloten en gebruikt gaat worden is de tweede factor, bepaald door de bewoners.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
Family Guy schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:32:
[...]

Weet je dat zeker? Volgens mij zijn ze verplicht om het in ieder geval te leggen bij zo'n 'dichtbevolkt' gebied omdat ze natuurlijk die lening niet voor niets gekregen hebben.

Of het daadwerkelijk aangesloten en gebruikt gaat worden is de tweede factor, bepaald door de bewoners.
Ow, hm, nu begin ik toch ook te twijfelen. Op de site zelf zeggen ze er dit over: "Mabib voorziet alle woningen in het hieronder gearceerde gebied van een betaalde glasvezelaansluiting."
Maar weet dus niet echt precies wat ze ermee bedoelen, of ze werkelijk gaan graven of pas gaan graven als ze bevestiging van bewoners hebben. In mijn voorbeeld zou het niet logisch zijn om een bepaald gebied aan te sluiten, ze moeten bijvoorbeeld ruim een kilometer door het bos graven om bij een stuk of 10 kavels te komen wat allemaal verlaten vakantiehuisjes zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

FoxLenny schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:55:
[...]

Ow, hm, nu begin ik toch ook te twijfelen. Op de site zelf zeggen ze er dit over: "Mabib voorziet alle woningen in het hieronder gearceerde gebied van een betaalde glasvezelaansluiting."
Maar weet dus niet echt precies wat ze ermee bedoelen, of ze werkelijk gaan graven of pas gaan graven als ze bevestiging van bewoners hebben. In mijn voorbeeld zou het niet logisch zijn om een bepaald gebied aan te sluiten, ze moeten bijvoorbeeld ruim een kilometer door het bos graven om bij een stuk of 10 kavels te komen wat allemaal verlaten vakantiehuisjes zijn...
Ze gaan de kabel aanleggen. Daarvoor hebben ze die lening gekregen. Dit gebeurd in die bouwstromen zodat ze wanneer ze aan de tweede ronde beginnen, ze al inkomsten uit de eerste ronde hebben.

Bewoners kunnen kiezen of ze een aansluiting willen (vastgoed, ik geloof eenmalig 1800 euro of eeuwig 15 euro p/m) en abbo, maar zijn dit niet verplicht. De aanleg gaat gewoon door.

Dit gaat over infrastructuur. Vergelijkbaar met de autowegen. Als er een snelweg aangelegd wordt wil dat niet zeggen dat iedereen er gebruik van moet maken, maar die weg wordt alsnog aangelegd: Het is een vast middel waar men overheen rijdt, en de mensen die er gebruik van maken zijn passanten.
Zo ook bewoners van huizen. Wellicht dat een huishouden dat hier geen gebruik van maakt gaat verhuizen, dan zou de volgende bewoner zonder glasvezel zitten? Of als ik glasvezel nodig heb, maar de rest van de straat niet, dat ik het niet zou krijgen?

Vandaar dat de maatschappij volledige dekking moest beloven om aan die lening te komen. Anders laat je ze miljoenen lenen om vervolgens maar half werk te leveren.

Verder: Op de site van mabib staat nu
In juni 2016 zullen wij meer informatie verstrekken over de diverse dienstenleveranciers die op het razendsnelle netwerk actief zullen zijn
Ik ben benieuwd!

[ Voor 8% gewijzigd door Family Guy op 08-04-2016 09:45 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Op de site staat onder aansluitgebied:

Mabib zal geen bedrijventerreinen verglazen, maar zal indien gewenst verbindingen aan organisaties leveren die dat als kernactiviteit hebben. Eind april zullen we u meer berichten over de dienstenleveranciers en hun pakketten en tarieven.
Family Guy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:37:
[...]

Verder: Op de site van mabib staat nu

quote: http://MABIB.nl
In juni 2016 zullen wij meer informatie verstrekken over de diverse dienstenleveranciers die op het razendsnelle netwerk actief zullen zijn

Ik ben benieuwd!

[ Voor 26% gewijzigd door wiljums op 08-04-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Dat hebben ze dan nog niet ge-update denk ik :P

Heb me ooit eens aangemeld voor die zogenaamde 'nieuwsbrief' van hen, maar heb nog nóóit iets ontvangen behalve de bevestiging van de aanmelding. 'Saai'... |:(

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Er is nieuws!

Ofja, had zojuist een mailtje gestuurd. Ik wilde graag een update over de werkzaamheden, gezien ze ons eigenlijk vorige week hadden 'belooft' voor de dienstverleners. Binnen een kwartier kreeg ik het volgende mailtje:
Geen probleem want je hebt groot gelijk

De onderhandelingen waren iets uitgelopen vorige week hebben we pas getekend met de derde dienstenleverancier. We zijn nu een gezamenlijk communicatie plan aan het uitwerken met elkaar kortom zal wel juni gaan worden maar komt goed :)

Half september gaan we van start met de communicatie en registratie campagne en beginnen de bouwstromen te lopen. Eind 2018 hebben we de 35000 gebouwd. Uw gemeente zal q2 2017 aan bod komen. De aannemers zijn nu bezig met een gedetailleerde planning.
Mijn gemeente is Gemert-Bakel. Deze zit in de eerste fase.
Vanaf september 2016 start Mabib met de verglazing van het buitengebied in Noord-Brabant. Voor de bouw delen we het totale buitengebied van 35.000 woningen op in twee fases van elk 1 jaar.

Tijdens fase 1 zal het glasvezelnetwerk worden aangelegd in twee bouwstromen die tegelijkertijd plaatsvinden:

[...]

In bouwstroom 2 wordt de bouw gerealiseerd in Cranendonck, Asten, Deurne, Someren, Nuenen, Eindhoven, Helmond, Geldrop-Mierlo, Laarbeek, Gemert-Bakel, Son en Breugel, Best, Valkenswaard en Veldhoven.
Nou weet ik niet zeker of er dus een vertraging is van ruim een halfjaar, gezien hij het over q2 2017 heeft. Kleine tegenvaller, maar ik leef al 10 jaar met deze internet snelheid dus ik ben er wel aan gewend. :+

--edit:
Geen vertraging blijkbaar.
Bouwstroom 1 & 2 duren van september 2016 tot eind 2017. Ze komen pas echt op toer in q1 2017 daarvoor zitten we nog met name met energie aansluitingen richting de pop huisjes die nog gerealiseerd moeten worden

[ Voor 7% gewijzigd door Fusioxan op 02-05-2016 11:40 . Reden: Antwoord op de q2 2017 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Deze maand krijgen we (als het goed is) meer te horen van Mabib wat betreft providers.

Ik ben héél benieuwd! Vooral omdat het al zo'n lange tijd stil blijft... (op een privé-conversatie van Fusioxan na)

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:22
Bij navraag bij provider netrebel kreeg ik de volgende reactie:

Dank voor je belangstelling in netrebel.
Op dit moment heeft Mabib nog geen besluit genomen.
Wij zijn hierover in gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
Meer info over regio oost Brabant:
http://www.tvschijndel.nl...itengebied-gaat-van-start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Voor midden Brabant glas vinden begin juli de ledenvergaderingen plaats van de coöperaties. Dan wordt er een besluit genomen of de aanleg kan gaan starten. Volgens de voorlopigheid planning moet de aansluiting dan q2 2017 gerealiseerd zijn.

Bij Kempenglas zijn ze al begonnen met graven, is er iemand hier aanwezig die bij Kempenglas wordt aangesloten en zijn ervaringen kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Stand van zaken

...

De volgende gemeenten hebben zich middels toezeggingen dan wel met een B&Wbesluit aangemeld: Asten, Deurne, Someren, Gemert-Bakel, Laarbeek, Geldrop-Mierlo, Eindhoven, Helmond, Schijndel, Sint-Michielsgestel, Bernheze en Veghel. In voorbereiding zijn Oss, Sint-Oedenrode, Nuenen, Son en Breugel en 's-Hertogenbosch.
Wat zou hiervan de reden zijn?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 06:46
Als ik het zo mag lezen vanaf spetember 17 hier glas dus. Nou als ze maar weten dat de spaarcenten al opzij staan en ik al mantelbuizen in de grond heb liggen >:) .
Ik hoop dat t geld tegen die tijd niet al op is. Dit zou echt een mega verbetering zijn tov dat trage onstabiele kpn lijntje.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Clifdon schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:44:
Als ik het zo mag lezen vanaf spetember 17 hier glas dus. Nou als ze maar weten dat de spaarcenten al opzij staan en ik al mantelbuizen in de grond heb liggen >:) .
Ik hoop dat t geld tegen die tijd niet al op is. Dit zou echt een mega verbetering zijn tov dat trage onstabiele kpn lijntje.
Vandaar de twee fases denk ik: fase twee zal (deels) worden gefinancierd met inkomsten uit de dan gerealiseerde eerste fase. Bovendien hebben ze de subsidie van de provincie gekregen op basis van de belofte om alle in aanmerking komende huizen aan te sluiten; daar zullen ze zich dan ook vast en zeker wel aan houden ;)

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Inderdaad. Tijdens bouw van dit huis kostte het 20.000 euro om via ziggo coax te krijgen. Dat hebben we dus maar niet gedaan. Als dat nu 2.000 euro is voor glas doe ik dat natuurlijk maar al te graag.
Ik hoop van harte. Volgens de website komen we in elk geval in aanmerking.
Worden ook steeds meer huizen gebouwd hier dus je zou zeggen dat het ook wel interresant is.

Overigens is deze straat onderdeel van 2 gemeentes. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Stoppen bij de buren? Lijkt me vrij kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Clifdon schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:00:
Inderdaad. Tijdens bouw van dit huis kostte het 20.000 euro om via ziggo coax te krijgen. Dat hebben we dus maar niet gedaan. Als dat nu 2.000 euro is voor glas doe ik dat natuurlijk maar al te graag.
Ik hoop van harte. Volgens de website komen we in elk geval in aanmerking.
Worden ook steeds meer huizen gebouwd hier dus je zou zeggen dat het ook wel interresant is.

Overigens is deze straat onderdeel van 2 gemeentes. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Stoppen bij de buren? Lijkt me vrij kostbaar.
€1815,- ;) Zoals vermeld, je hoeft niet eens te hopen - je kunt er vanuit gaan.

Zoals in het stuk staat, gaat men in minimaal twee tot maximaal vier gemeentes tegelijk werken. We kunnen er vanuit gaan dat dit aangrenzende gemeenten zijn, zodat men het door jou beschreven probleem in kan dekken.

Ze zullen in ieder geval niet stoppen bij de buren. Hoogstens op einden van straten / kruisingen waarmee men dan later in de betreffende gemeente verder zal gaan. Lijkt me niet.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Ik hoop er maar op. Ik heb al gekke dingen gezien tijdens mijn werk in de bouw. Sleuven graven dichtgooien en opnieuw graven is de orde van de dag xD.

Ik kan in elk geval niet wachten tot de volgende informatie.
Eigenlijk dacht ik persoonlijk dat 4 of 5g to the home het zou worden in het buitengebied. Maar ik ben veel contenter met glas =).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Clifdon schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:34:
Ik hoop er maar op. Ik heb al gekke dingen gezien tijdens mijn werk in de bouw. Sleuven graven dichtgooien en opnieuw graven is de orde van de dag xD.

Ik kan in elk geval niet wachten tot de volgende informatie.
Eigenlijk dacht ik persoonlijk dat 4 of 5g to the home het zou worden in het buitengebied. Maar ik ben veel contenter met glas =).
Schijnt dat er niet eens zo veel gegraven hoeft te worden, omdat men met robotgravertjes onder de grond kan werken (d.m.v. een beacon waar de robot naartoe graaft).

Of dit alleen gebruikt wordt bij het trekken van de kabel naar de voorgevel of ook voor de lange kabels door de straten is mij onbekend. We zullen het zien :)

Natuurlijk is glas beter. Permanente lijn met bijna onbeperkte mogelijkheden met veel minder last van externe storingen. Draadloos is altijd slechter...

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Ambassadeur worden?

Mabib werkt graag samen met lokale ambassadeurs. Mensen die het gebied en de bewoners door en door kennen. Voordat we starten in het gebied, willen we graag in contact komen met mensen die als ambassadeur aan de slag willen gaan.

Bent u ook enthousiast over glasvezel en wilt u ons meehelpen om bewoners hierover te informeren? Meldt u dan aan als ambassadeur en wij nemen contact met u op.

Meld u nu aan

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Op de hoofdpagina staat bovenaan een nieuwe knop met een vacature voor campagnemedewerker. Vandaag zouden we toch ook informatie over de dienstenleveranciers krijgen?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Voor de coöperaties in Midden Brabant zijn er volgende week informatieavonden. Om eerlijk te zijn hoop ik dat de cooperaties en Mabib alsnog gaan samenwerken want het zou van de gekke zijn als er 2 glasvezelkabels naar ieder pand worden gelegd. Deel dan in ieder geval de fysieke infrastructuur met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Indien er inititatieven liepen ging Mabib daar toch niet verglazen?

Opgezocht:
Mabib heeft woningen in die gebieden waar reeds vergaande lokale initiatieven in februari 2015 waren ontplooid voor een glasvezelaansluiting buiten haar aanvraag bij de BOM gehouden (Bergeijk, Eersel, Heeze-Leende, Waalre, Boekel, Fiber Buiten in Boxtel, Teeffelen en Kempenglas). Voor buitengebieden waar na februari 2015 lokale initiatieven zijn ontwikkeld geldt dat Mabib deze zal aansluiten op glasvezel als integraal onderdeel van de 35.000 huishoudens uit haar aanvraag bij de BOM. Hier is akkoord over met de aandeelhouders van Mabib en de Service Providers en een positieve beschikking van het Breedbandfonds van de Provincie Brabant.
Waarschijnlijk zijn dat de vergaande initiatieven, en de nieuwe initiatieven zullen ongetwijfeld gestopt zijn nadat Mabib in beeld gekomen is.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Nou, midden Brabant glas gaat volle kracht door. Dus best kans dat daar twee concurrende initiatieven naast elkaar gaan graven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
UPDATE!
Beste buitengewone Brabander,

Dank u wel voor uw aanmelding voor onze nieuwsbrief op www.mabib.nl, waarmee wij u regelmatig ‘bijpraten’ over de voorbereidingen van het Mabib glasvezelnetwerk in Brabant.

Wat is er tot nu toe gedaan?
Brabant is een grote provincie. Om alle woningen in de Brabantse buitengebieden aan te sluiten op ons glasvezelnetwerk is de afgelopen maanden al veel (onzichtbaar) werk verzet. Zo zijn alle woningen letterlijk in kaart gebracht en zijn de bouwtekeningen gemaakt. Binnenkort worden de aannemers die de klus gaan klaren gekozen. Alles wordt voorbereid om in september 2016 te starten, waardoor eind 2018 alle woningen (waarvan de bewoners hebben aangegeven mee te doen) in de buitengebieden glasvezel kunnen hebben.
Meerdere gemeentes tegelijk aan de beurt
2018 lijkt nog ver weg, maar zoals gezegd is het gebied groot. Hierdoor moeten wij slim gaan werken. Wat wij onder andere doen is de aanleg van het glasvezelnetwerk in twee ‘bouwstromen’ indelen. Dit betekent dat wij op twee verschillende locaties tegelijk gaan graven en aanleggen.
Welke gemeentes zijn als eerst aan de beurt?
Zoals gezegd, starten wij in meerdere gemeentes tegelijk (‘bouwstromen’) met de aanleg. De eerste twee bouwenstromen richten zich op ongeveer 20.000 huishoudens. Eind 2017 zijn zij allemaal voorzien van een glasvezelnetwerk. Uiteraard alleen als zij zich ook op tijd hebben aangemeld voor een aansluiting.

Bouwstroom 1 begint in Boxtel, Sint-Michielsgestel, Schijndel en Sint-Oedenrode. Gevolgd door Laarbeek, Helmond (oost), Gemert, Nuenen, Helmond (noord-west), Eindhoven, Son en Breugel, Best, Veldhoven, Oss, Bernheze, ’s-Hertogenbosch, Heusden, Uden, Veghel en Aalburg. De definitieve volgorde van aanleg wordt de komende maanden in de verdere voorbereidingen met gemeentes en aannemers vastgesteld,

Bouwstroom 2 begint in Helmond (zuid), Someren, Asten en Geldrop-Mierlo. Gevolgd door Deurne, Bakel, Valkenswaard, Cranendonck, Heeze-Leende, Oosterhout, Haaren, Vught, Waalwijk, Oisterwijk, Dongen, Loon op Zand, Tilburg en Gilze en Rijen. Ook hier geldt dat de definitieve verdere uitrol van de bouwplanning in samenwerking met de gemeentes en de aannemer wordt bepaald.

Kijk op www.mabib.nl voor een actuele planning van de overige gemeentes.
Wat zijn de volgende stappen?
Vanaf september starten de aannemers met het inventariseren van woningen, de zogenaamde ‘huis check’. In bouwtermen ook wel ‘schouwen’ genoemd. U kunt dan met de schouwer de mogelijkheden van de glasvezelaansluiting bespreken. Na afloop stuurt de schouwer u een digitaal rapport toe met de exacte details en afspraken. Als uw gemeente aan de beurt is voor de aanleg van glasvezel ontvangt u uiteraard verdere informatie over het inplannen van een schouwmoment.
Kosten aansluiting
Voor alle woningen gelden dezelfde tarieven voor het aansluiten van het glasvezelnetwerk. U heeft twee betaalmogelijkheden:
1: Eenmalige aansluitkosten van € 250,-, inclusief btw en een maandelijks vastrecht (‘huur’) bedrag van € 15,-.
2: Of een eenmalige afkoopsom van € 1.815,-, inclusief btw.

Bij beide opties betaalt u vervolgens alleen nog de maandelijkse kosten van uw serviceprovider. Deze tarieven zijn gelijk aan de tarieven, die elders in Nederland worden gehanteerd. Mabib maakt de serviceproviders ruim voor de start van de aanleg definitief bekend.
Werd tijd dat we eindelijk eens wat te horen kregen. Het wordt dus ondertussen eind 2017 voor mijn gemeente helaas.

Ben benieuwd welke providers er dadelijk beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Klopt, en wat voor nieuws. Bij ons in Sint-Oedenrode wordt (eventueel na de eerste drie gemeentes) begonnen! _/-\o_

Ik ben benieuwd hoe afhankelijk ze zijn van die ambassadeurs. Ik heb van een bekende in dat wereldje vernomen dat één van de providers Caiway wordt, de ander zijn ze in verregaande gesprekken mee.

Over twee maandjes is het september. Dan zal er (als het goed is) begonnen worden *O*

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Update:

Mabib is nog druk in overleg met de gemeenten over de vergunningverleningen. Ze lopen daarin helaas dus behoorlijk achter. Binnenkort komt Mabib met een nieuwe planning rekening houdend met wanneer de vergunningen verkregen gaan worden.

Voor mijn gemeente, Sint-Oedenrode (de derde gemeente), wordt geschat dat deze in Q2 2017 aan de beurt komt. Men houdt ons op de hoogte.

Dat het zo lang duurt valt hen ook tegen, en begrijpelijk.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 22:24
Family Guy schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:03:
Update:

Mabib is nog druk in overleg met de gemeenten over de vergunningverleningen. Ze lopen daarin helaas dus behoorlijk achter. Binnenkort komt Mabib met een nieuwe planning rekening houdend met wanneer de vergunningen verkregen gaan worden.

Voor mijn gemeente, Sint-Oedenrode (de derde gemeente), wordt geschat dat deze in Q2 2017 aan de beurt komt. Men houdt ons op de hoogte.

Dat het zo lang duurt valt hen ook tegen, en begrijpelijk.
Voor zover ik weet gaat het niet om de instemmingen zelf (voor Telecompartijen is het geen vergunning) maar om een samenwerkingsovereenkomst die men probeert te onderhandelen. Waarin Mabib probeert met een gemeente vooraf afspraken te maken qua kosten leges, plekken voor de PoPs, toezicht op de werkzaamheden, etc....Zonder dat betaal je de standaard kosten aan leges, En dat loopt vaak hoog op omdat het per meter wordt berekend. Dat wil je niet als je vele tientallen kilometers van plan bent te gaan graven.

Zo'n onderhandeling kent geen maximale termijnen of iets dergelijks. Reggefiber heeft er bij sommige gemeenten meer dan twee jaar over gedaan om het uit te onderhandelen.

Instemmingsaanvragen zelf duren meestal niet meer dan 8 weken

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielisdenaam
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-05 16:29
Ik heb gisteren een brief ontvangen van eFiber, zij zeggen te willen gaan graven als >40% van de inwoners in mijn gemeente (Bernheze) mee wil doen. Ze geven ook aan geen aansluitkosten te rekenen. Blijkbaar zijn er nu dus 2 partijen die willen gaan graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Zojuist las ik dit op omroep brabant:
Bedrijf wil geen lening meer van de provincie voor aanleg glasvezel

DEN BOSCH - De provincie blijft zitten met 35 miljoen euro. Dat geld zit in een pot voor de aanleg van snel internet op het platteland. Het bedrijf Mabib dat het geld zou lenen, heeft laten weten daar geen behoefte meer aan te hebben.

Eerder dit jaar maakte de provincie bekend dat Mabib glasvezel zou aanleggen bij 35.000 huishoudens en bedrijven in het Brabantse buitengebied. De provincie zou het bedrijf daarvoor 35 miljoen euro lenen. Twee andere bedrijven die ook in aanmerking wilden komen voor een lening vielen toen buiten de prijzen.

Lage rentestand
Volgens Bart Bakker van Mabib is het door de lage rentestand nu aantrekkelijker om gewoon geld bij de bank te lenen. "Daardoor hebben we ook niet meer te maken met allerlei regels over staatssteun van de Europese Unie," aldus Bakker.

Boxtel
Volgens Bakker blijft de inzet van Mabib om het hele Brabantse buitengebied van glasvezel te voorzien onveranderd. Het gaat dan om huizen die geen kabel hebben. Eind deze maand begint Mabib in Boxtel met het eerste project.

De provincie gaat nu bekijken wat er met de 35 miljoen gaat gebeuren. Vast staat dat het besteed wordt aan snel internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Hmz, even afwachten wat dat betekent. Hier in de buurt gaat de Mabib in ieder geval niet aan de slag:
Laatste Nieuws 21-10-2016 14:30uur

MABIB legt geen netwerk aan in Gilze-Rijen, Baarle-Nassau en Alphen-Chaam

Tijdens het overleg met de drie gemeente voor het verlenen van de vergunning om het glasvezelnetwerk aan te leggen heeft MABIB vandaag formeel laten weten geen vergunning te zullen aanvragen in deze drie gemeenten en er dus ook geen glasvezelnetwerk te zullen aanleggen.
Hiermee is een einde gekomen aan de voortdurende onzekerheid of MABIB nu wel of niet een eigen netwerk naast dat van de coöperaties zou gaan aanleggen.

Vandaag werd ook bekend dat MABIB geen gebruik gaat maken van de garantielening van de BOM voor de aanleg van een glasvezelnetwerk in geheel Brabant. Het is nu maar de vraag of de oorspronkelijke plannen van MABIB overeind blijven. Het zou zo maar kunnen dat men nu ook in andere gebieden in Midden-Brabant niet meer zal willen aanleggen omdat de coöperaties hier al heel ver gevorderd zijn met de voorbereidingen van de aanleg van het coöperatieve netwerk.
Dat lijkt me voor de coöperatie in midden Brabant goed nieuws. Immers, een 'concurrent' minder. Nu maar hopen dat ze de spoedig beginnen met de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

http://www.midden-brabantglas.nl/2016/11/mabib-bevestigd-schriftelijk-aan-de-3-abg-gemeenten-het-intrekken-vergunningsaanvragen-aanleg-glasvezel/

Ik begin een beetje m'n twijfels te krijgen. Eerst met zowat alles wat ze roepen te laat komen (of nog niet eens komen) en vervolgens zo'n dingen.

Ze zouden in juni of juli met dienstenleveranciers komen; tot op de dag vandaag is er nog niets.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Nieuws op de site van Mabib:

Planning
Vanaf 11 november kunt u zich direct inschrijven voor glasvezel op Mabib.nl.

Eind 2016 start de bouw in gemeente Boxtel. Woont u in Boxtel en bent u benieuwd naar de voordelen van glasvezel? Kom dan naar de informatieavond bij u in de buurt (aanmelden is niet nodig). Hier beantwoorden we al uw vragen, ontvangt u informatie over de aanleg, planning, serviceproviders, én kunt u zich direct inschrijven voor glasvezel.

14 november: inloop vanaf 19.30 uur, presentatie start om 20.00 uur
Voor bewoners van Luissel, Tongeren, Nergena en het Loo

16 november: inloop vanaf 19.30 uur, presentatie start om 20.00 uur
Voor bewoners van Kasteren, Langenberg, Schijndelsedijk

22 november: inloop vanaf 19.30 uur, presentatie start om 20.00 uur
Locatie: Dienstencentrum Kloosterhof (Kloosterhof 7, Liempde)
Voor bewoners van Kleinder, Liempde en Liempde Zuid

In het voorjaar van 2017 wordt gestart met de uitrol in de overige gemeentes. De definitieve volgorde van aanleg wordt de komende maanden in de verdere voorbereidingen met gemeentes en aannemers vastgesteld. Zodra er meer bekend is over de planning in uw gemeente, vindt u alle informatie op Mabib.nl.

De werken zijn gepland om eind 2019 afgerond te zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door wiljums op 11-11-2016 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H D R
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-10-2021
Volgens mij gaat CIF het bij jullie aanleggen nu toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

De gehele site is geupdate, met 3 dienstenleveranciers erop. Kijk ik bij Sint-Oedenrode, dan staat er dat het aangesloten gaat worden. Doe ik de postcodecheck, dan staat er dat het niet meer aangesloten wordt.

Nice 8)7

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielisdenaam
Family Guy schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:11:
De gehele site is geupdate, met 3 dienstenleveranciers erop. Kijk ik bij Sint-Oedenrode, dan staat er dat het aangesloten gaat worden. Doe ik de postcodecheck, dan staat er dat het niet meer aangesloten wordt.

Nice 8)7
Hier in Bernheze precies hetzelfde, overigens is ongeveer een maand geleden E-Fiber langs gekomen en zij zijn van plan om in heel Bernheze (inc. Buitengebied) glasvezel aan te leggen zonder aansluitkosten. Hiervoor moet wel minimaal 40% van de huishoudens geïnteresseerd zijn. Mijn hoop is nu dus ook vooral gevestigd op E-Fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto......
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-08-2024
H D R schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:44:
Volgens mij gaat CIF het bij jullie aanleggen nu toch?
Het vreemde is wel dat Caiway daar niet gaat leveren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H D R
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-10-2021
Dat gaan ze wel doen, maar dat is nog niet bekend gemaakt . De aap komt later uit de mouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Eerder stond er ook dat ik aangesloten zou worden eind 2017 start van werkzaamheden. Inmiddels staat er op de website dat ik niet zal worden aangesloten. Blij maken met een dode mus heet zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Clifdon schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:14:
Eerder stond er ook dat ik aangesloten zou worden eind 2017 start van werkzaamheden. Inmiddels staat er op de website dat ik niet zal worden aangesloten. Blij maken met een dode mus heet zoiets.
Dat was bij mijn postcode eerst ook, nu is dat niet meer. Misschien dat ze alle adressen aan het herzien zijn en je er later weer 'gewoon' bij komt. Kijk even bij je gemeente i.p.v. postcode.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Gemeente valt blijkbaar binnen het aansluitgebied. Dan neem ik aan dat ze inderdaad iets met de adressen database aan het doen zijn. Ik wacht namelijk met smart om van deze instabiele lijn af te gaan. Tegenwoordig heb ik helaas dagelijks wegvallende verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Op de twitter van Mabib staat dat bijna 50% van Boxtel zich aangemeld heeft. Op de site staat dat ze 30 januari beginnen met het aanleggen van het netwerk.

Ben benieuwd hoe snel de volgende stappen genomen zullen worden...

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 12:21

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Wij gaan naar alle waarschijnlijkheid verhuizen naar het buitengebied van Heijningen, west Brabant.
We komen nu vanuit een dorp in de randstad waar we een prima coax verbinding hebben.

Momenteel zou voor ons het max haalbare volgens de postcodecheck 8mbps zijn... Wordt waarschijnlijk lastig om hier met 2 mensen tegelijk netflix te bekijken...

Wat zoekwerk leverde op dat er naar alle waarschijnlijkheid glasvezel gelegd gaat worden op ons toekomstige adres. Ik hoop maar dat de plannen door gaan...

ik volg dit topic in ieder geval vanaf nu!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Nieuwsbrief binnen gekregen van Mabib. Het lijkt dat de trein toch begint te rollen. Kort samengevat:
Vijf nieuwe gemeentes bekend!
Voor de zomer gaan we van start in vijf nieuwe gemeentes in Brabant! Na Boxtel, starten we ook in Oosterhout, Aalburg, Werkendam, Woudrichem en Sint-Michielsgestel.

Wanneer minimaal 55% van de huishoudens in deze nieuw aangekondigde gemeentes zich aanmeld voor glasvezel én een abonnement bij een serviceprovider, start Mabib met de aanleg van het glasvezelnetwerk in dat gebied.

In april weer 8 nieuwe gemeentes bekend
Ook in de rest van Noord-Brabant zijn we druk in gesprek met gemeentes. In april verwachten we de convenanten in nog eens acht gemeentes te ondertekenen. Deze namen hopen we volgende maand bekend te kunnen maken! Houdt uw gemeentepagina, onze Facebook en Twitter pagina’s en de online nieuwsbrief daarom goed in de gaten voor de laatste updates!
Dus van de 56 gemeenten zijn na april 14 gemeenten.aan bod. Eis is dus wel, dat per gemeente 55% van de huishoudens zich aanmeld.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielisdenaam
Dan wens ik ze nog heel veel succes. Hier in Bernheze krijgen we nu glasvezel van eFiber, maar eFiber had de eis dat 30% van de huishoudens zich aanmeldde en zelfs dat was niet gelukt. Gelukkig zijn ze wel gewoon gaan graven ondanks dat ze de 30% niet hebben gehaald. 55% lijkt me dan ook nogal optimistisch.

Bovendien stond er hier in het dorp een dag nadat bekend werd dat er glasvezel kwam er een bus van Ziggo om klanten terug te winnen en gingen ze alle deuren langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

@chielisdenaam In Boxtel zijn ze de 55% inmiddels gepasseerd.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
chielisdenaam schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 17:22:
Dan wens ik ze nog heel veel succes. Hier in Bernheze krijgen we nu glasvezel van eFiber, maar eFiber had de eis dat 30% van de huishoudens zich aanmeldde en zelfs dat was niet gelukt. Gelukkig zijn ze wel gewoon gaan graven ondanks dat ze de 30% niet hebben gehaald. 55% lijkt me dan ook nogal optimistisch.

Bovendien stond er hier in het dorp een dag nadat bekend werd dat er glasvezel kwam er een bus van Ziggo om klanten terug te winnen en gingen ze alle deuren langs.
Mabib richt zich ook alleen op de buitengebieden waar geen Ziggo verkrijgbaar is.
Dan is 55% al een stuk reëeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielisdenaam
Barre73 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:13:
[...]

Mabib richt zich ook alleen op de buitengebieden waar geen Ziggo verkrijgbaar is.
Dat wist ik niet, maar dan wordt 55% idd. wel een stuk reëler. Het is te hopen dat het ze lukt, want ik zie niet heel veel alternatieven voor glasvezel in het buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielisdenaam
Barre73 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:13:
[...]

Dat wist ik niet, maar dan wordt 55% idd. wel een stuk reëler. Het is te hopen dat het ze lukt, want ik zie niet heel veel alternatieven voor glasvezel in het buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
chielisdenaam schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:56:
[...]

Voor de zekerheid nog even op hun website gekeken, maar mijn stelling klopte inderdaad wel.

3. Wat zijn witte gebieden?
Witte gebieden zijn gebieden waar geen coax- of glasvezelnetwerk is.

4. Gaat Mabib in de grijze gebieden ook glasvezel aansluiten?
Mabib richt zich de komende jaren op de aanleg van glasvezel in de witte buitengebieden van Brabant. Mabib zal indien gewenst een glasvezelnetwerk aanleggen op recreatieparken en bedrijventerreinen en daarin mogelijk samenwerken met derde partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
Ziggo ligt toch nergens buiten de bebouwde kom? Dan is 55%+ een makkie (mits er niet te veel oudjes wonen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Je betaalt wel rond de 2000 euro aansluitkosten, dat kan voor veel mensen toch een obstakel zijn.

Overigens, de glasvezelcooperatie Midden Brabant begint hier (buitengebied Rijen/Tilburg) volgende week met graven. Het zal me benieuwen wanneer ik aangesloten word. Ik las net iemand klagen over 8mbps, ik moet het hier doen met 2 mbps :')

[ Voor 55% gewijzigd door Wokschotel op 31-03-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Wokschotel schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:32:
Je betaalt wel rond de 2000 euro aansluitkosten, dat kan voor veel mensen toch een obstakel zijn.
Die aansluitkosten kun je terugvinden in de waardetoename van je huis. En andersom gezien; zonder glasvezel blijft de waarde van je huis achter. Ik ben van mening dat die 2000 euro een hele goede investering is. Wat betreft financiën denk ik dat de meeste gezinnen buiten de bebouwde kom een bovengemiddeld inkomen hebben.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
@Family Guy dat laatste denk ik ook, maar toch zag ik dat bij ons in het project een overgroot deel van de mensen toch koos voor een eenmalige bijdrage van 500 eur en dan maandelijks 15 eur extra. Ik heb zelf 2500 eur ingelegd, ik ben van plan om nog lang te blijven wonen waar ik woon en ik kan die 2500 eur wel missen gelukkig. Alles beter dan 2 Mbps ADSL :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Family Guy schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:05:
[...]

Die aansluitkosten kun je terugvinden in de waardetoename van je huis. En andersom gezien; zonder glasvezel blijft de waarde van je huis achter. Ik ben van mening dat die 2000 euro een hele goede investering is. Wat betreft financiën denk ik dat de meeste gezinnen buiten de bebouwde kom een bovengemiddeld inkomen hebben.
Het is 1815 euro en geen 2000 euro en die hoeft niet per se in 1 keer. Je mag ook direct 250 euro betalen en daarna maandelijks 15 euro extra. Dat is dan volgens mij wel zolang je er woont...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

€1815 of inderdaad €250 euro aanbetalen en levenslang 15 euro per maand. Dan ga je pas na 104 maanden boven die 1815 uit komen, dat is nog geen 9 jaar. Lijkt me dat de meesten dus gewoon voor in één keer betalen gaan.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Laatst online: 20-11-2024
Zijn er mensen die ervaring hebben met KempenGlas (Reusel, Moergestel, Oirschot & Bladel)? Er zijn al redelijk veel woningen aangesloten. Hier liggen de kabels al bij de voordeur, nu nog wachten op dat laatste stukje.. En dan van 2 Mbit naar 500!
Wokschotel schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:32:
Dat lijkt veel, maar je moet het in perspectief zien: Je betaalt al gauw 50+ (= 600+ per jaar) voor telefonie/internet/bellen. Als je even wat op een rij zet:
Voor een KempenGlas aansluiting: Totaal 2500, waarvan minimaal 500 inleg en de rest maandelijks afbetalen. Je betaalt dan 10 euro per maand aan afbetaling voor zo'n 20 jaar.

Per maand betaal je: 34 onderhoud netwerk, 10 afbetaling en voor een standaard internet/bellen/telefoon pakket zonder extras 22.50. Totaal: 66.50 per maand, voor 500/500 Mbit

Als ik dan even snel naar Ziggo (https://www.ziggo.nl/alles-in-1/) kijk: Complete pakket (150/15 Mbit): 60 euro per maand, Max pakket (300/30 MBit): 80 per maand. Natuurlijk krijg je bij Ziggo nog allerlei extra's met Ziggo Sport etc, maar het moge duidelijk zijn dat je opzich niet veel duurder uit bent (met sneller & symmetrisch internet), zelfs niet met die maandelijkse afbetaling erbij!

Daarnaast heb je een open netwerk waar (hopelijk) nog wat extra aanbieders bij komen voor de onderlinge concurrentie. Die is op de kabel natuurlijk ver te zoeken. En de cooperatie heeft in principe geen winstoogmerk, wat Ziggo uiteraard wel heeft.

Daarnaast: Ik heb nu KPN 2 Mbit internet en Digitenne. Het is niet zo dat koper behoorlijk sloom is dat het ook goedkoop is ofzo he, je betaalt daar ook gewoon flink voor. Dan liever wat extra per maand betalen voor een écht goed netwerk en goede verbinding dan alsnog veel betalen voor een verbinding met een zeer slechte prijs/kwaliteitsverhouding.

Vergeet ook niet dat er 0 wordt geinvesteerd in dat kopernetwerk in het buitengebied. Sterker nog: Als er een flink aantal klanten wegvallen moet je niet gek opkijken als de prijzen daarvan alleen maar hoger worden: dat netwerk moet immers wel onderhouden worden en blijven werken voor degene die het nog gebruiken...

En als laatste: Probeer je huis over 10 a 15 jaar maar eens te verkopen met een brakke koperverbinding als een substantieel aantal huizen in het buitengebied al wel voorzien zijn van glasvezel. De ontwikkelingen gaan snel, wie weet hoe populair netflix etc over een aantal jaar is en wat voor zaken er nog bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk! Ik woon op een heel mooi plekje in het buitengebied, maarja, 2 Mbit ADSL en Canal Digitaal voor de TV.... Op zich is de TV kwaliteit prima dus totdat de contractperiode afloopt neem ik nog geen TV via glasvezel (Midden Brabant Glas). Ik ben ontzettend blij met het initiatief van de coöperatie en kan niet wachten tot mijn aansluiting er is.

Welke provider heb jij gekozen, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Pieter van Ras schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:18:

Dat lijkt veel, maar je moet het in perspectief zien: Je betaalt al gauw 50+ (= 600+ per jaar) voor telefonie/internet/bellen. Als je even wat op een rij zet:
Voor een KempenGlas aansluiting: Totaal 2500, waarvan minimaal 500 inleg en de rest maandelijks afbetalen. Je betaalt dan 10 euro per maand aan afbetaling voor zo'n 20 jaar.

Per maand betaal je: 34 onderhoud netwerk, 10 afbetaling en voor een standaard internet/bellen/telefoon pakket zonder extras 22.50. Totaal: 66.50 per maand, voor 500/500 Mbit

Als ik dan even snel naar Ziggo (https://www.ziggo.nl/alles-in-1/) kijk: Complete pakket (150/15 Mbit): 60 euro per maand, Max pakket (300/30 MBit): 80 per maand. Natuurlijk krijg je bij Ziggo nog allerlei extra's met Ziggo Sport etc, maar het moge duidelijk zijn dat je op zich niet veel duurder uit bent (met sneller & symmetrisch internet), zelfs niet met die maandelijkse afbetaling erbij!
Ik ben het van harte met je eens als het gaat om glasvezel maar je berekening gaat toch wel mank. Voor die 22,50 die jij noemt heb je geen Televisie. En bij dat Ziggo pakket uiteraard wel.
Dus mocht je in je achterhoofd hebben dat je TV via de schotel afneemt en internet/bellen via glasvezel dan is het wel zo eerlijk als je de abonnementskosten voor je Canal Digitaal schotel ook meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
Barre73 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:10:
[...]

Ik ben het van harte met je eens als het gaat om glasvezel maar je berekening gaat toch wel mank. Voor die 22,50 die jij noemt heb je geen Televisie. En bij dat Ziggo pakket uiteraard wel.
Dus mocht je in je achterhoofd hebben dat je TV via de schotel afneemt en internet/bellen via glasvezel dan is het wel zo eerlijk als je de abonnementskosten voor je Canal Digitaal schotel ook meerekent.
Jawel hoor:
http://kempenglas.nl/diensten/particulier/
KempenGlas levert aan zijn particuliere leden glasvezel internet, televisie en bellen voor maximaal 65 euro per maand. We hebben de volgende eisen aan de diensten leverancier(s) gesteld:

Haarscherpe televisie ( minimaal 95 zenders, Coax en Digitaal)
Supersnel Internet (minimaal 500 Mbit/s download én upload, upgrades tot 1 Gbit/s mogelijk)
Gratis telefonie (scherpe minuuttarieven)
(Die 65 is totaal, dus inclusief onderhoud netwerk a ~30 euro en maandelijkse aflossing a 10 euro)

Hier een link met een random postcode in het gebied van KempenGlas waar je je pakket samen kan stellen:
https://www.trined.nl/bestellen/5091sp/1/

500/500 Mbits: €12.50, Televisie: €10,00 (86 zenders waarvan 29 in HD)

Het zou natuurlijk ook enigszins onlogisch zijn om schotel televisie te kijken als je glasvezel hebt liggen :9 (uitzonderingen qua exotische zendervoorkeuren daargelaten)

De verwarring zit er misschien in dat je hier apart de prijzen ziet voor de dienstenleverancier en voor de netwerkbeheerder. Normaal bij een Ziggo of KPN maken ze daar 1 prijs van, maar daar zit natuurlijk ook de kosten voor aanleg/onderhoud van het netwerk in doorberekend.
Wokschotel schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:21:
Je hebt helemaal gelijk! Ik woon op een heel mooi plekje in het buitengebied, maarja, 2 Mbit ADSL en Canal Digitaal voor de TV.... Op zich is de TV kwaliteit prima dus totdat de contractperiode afloopt neem ik nog geen TV via glasvezel (Midden Brabant Glas). Ik ben ontzettend blij met het initiatief van de coöperatie en kan niet wachten tot mijn aansluiting er is.

Welke provider heb jij gekozen, ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Zie link hierboven, voorlopig is er voor KempenGlas nog maar 1 provider (TriNed) beschikbaar die internet/televisie/bellen levert. Ze hebben ook Netrebel, maar die levert alleen internet. Aangezien mijn ouders nog graag 'ouderwets' televisie kijken gaat het dus waarschijnlijk Trined worden (ik ben nog niet aangesloten, alleen wat buizen en draden bij de voordeur).
Ik denk ook niet dat het heel veel goedkoper kan dan die 22.50 per maand. (En zo wel: maandelijks opzegbaar dus dan zien we maar weer).

Ik hoop natuurlijk wel dat er op termijn meer aanbieders beschikbaar komen voor wat concurrentie. Maar netwerk is nog in aanleg (2/3 aangesloten) dus wellicht komt dat nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Weer zeven nieuwe gemeenten volgens Mabib:

Asten, Cranendonck, Gemert-Bakel, Laarbeek, Nuenen, Someren en Son en Breugel.

Lijkt er op dat 'mijn' gemeente, de Meierijstad, de volgende is die aangekondigd wordt. Bijna alle omringende gemeenten zijn inmiddels aan de beurt, behalve Best, Boekel & Uden.

Vooralsnog lijkt het er op dit moment zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YgcLtpGMxH15hGewrLi7cmYb/full.png

[ Voor 31% gewijzigd door Family Guy op 26-04-2017 16:35 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Het is lente, dus de glasvezel van midden Brabant glas komt in mijn tuin omhoog :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eFQgZTmigc2jHJzMOYLVjP0n/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7suoOgmfDBHZVZTQN5zCEph7/medium.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Wokschotel op 14-05-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Oosterhout zit nu (pas?) op 19%. Voor 6 juni zou daar de 55% behaald moeten worden.

Midden-brabant Glas heeft ook een gedeelte van Oosterhout beloofd te verglazen. Zou dit gedeelte meegenomen worden in het percentage? Anders denk ik dat ze daar nooit de 55% zullen halen en dan ben ik benieuwd wat er verder gaat gebeuren.

Niets aanleggen?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:41
Heb zelf binnenkort kempen glas. Heb alles in een keer betaald dus heb.daar geen kosten meer aan.

Nu zie ik dat ik bij netrebel dus 10,- kwijt ben voor 1gbps 😁

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Leip, weet dat er in Laarbeek al een behoorlijk aantal huizen verbonden zijn dankzij Reggefiber. Ik denk nu minstens een jaar, misschien anderhalf. Waarom ze dat niet meteen doorgetrokken hebben is mij een raadsel.

Wat ik wel raar vond met de tests die ik daar via-via heb mogen uitvoeren, is dat de throughput in Amersfoort zo'n 600MBit is op 500/500 in een drukke wijk, terwijl in Laarbeek de lijn via wijkkast zowat al privé was (omdat zowat alle andere huizen Ziggo of 60/10 KPN pakken :+) en het doodleuk hard-limit op 500/500. Daar tijdens een rondleiding in het service center van KPN eens naar gevraagd, schijnt weer iets te maken te hebben met hitteontwikkeling in de wijkkasten... Of 't verhaal klopt durf ik niet te zeggen. Maar goed, 500/500 is prima natuurlijk; de meeste mensen die er wonen schijnt het toch geen hol te interesseren. :P (In Amersfoort ook niet overigens, het gemiddelde abonnement is daar (op basis van een aantal buren) ook instap/standaard KPN; soortgelijk bij Ziggeau. De meeste klanten boeit het gewoon geen reet hoe hard t kan. In een buitengebied met dial-up snelheid ADSL uiteraard wel. ;))

Maar is zo'n glasvezel abonnement wel rendabel nu je ook gewoon voor €25 p/m unlimited 4G kan krijgen? Ik bedoel... Als je 2Mbit gewend bent :+ Moet dat prima zijn, en goedkoper. Aan de andere kant, glas is tig jaar een garantie - 4G niet.

[ Voor 82% gewijzigd door WhatsappHack op 29-05-2017 02:12 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:41
Ben benieuwd hoe Unlimited 4G is als een gezin elke dag 2 a 3 4k films gaat streamen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

artbij schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:40:
Ben benieuwd hoe Unlimited 4G is als een gezin elke dag 2 a 3 4k films gaat streamen....
Dat moet je dan ook niet doen lijkt me. Tot 5gb per dag denk ik dat ze er geen moer om geven.

Ontopic:

Oosterhout is van 34 naar 44% gegaan vandaag na een lang weekend. Mabib zegt nog 'tot het eind van de week' bezig te zijn met tellen, al betwijfel ik dat. Dan wordt de balans opgemaakt.

Ik ben benieuwd of ze gaan graven als ze bv. op de 50% uit komen.

Ik hoop op snel nieuws over meer gemeenten. Hier in de buurt kan men amper wachten op nieuws; iedereen is rete-enthousiast.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Mijn aansluiting (van midden Brabant glas) wordt op 27 juni opgeleverd. Leuk om te zien dat langs veel wegen in de regio sporen van het graafwerk zichtbaar zijn, overal een mooie dichtgegooide sleuf in de bermen. Wat een enorme klus moet dat zijn. Mooi dat de coöperatie dit mogelijk maakt!

[ Voor 10% gewijzigd door Wokschotel op 07-06-2017 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd, ik denk alleen niet dat ik onder het buitengebied ga vallen (woonachtig in Geertruidenberg, 1 v/d bastions aan de Donge, die niet op hun mapje staat :P ) en verder is er geen enkel initiatief in mijn gemeente (anders dan voor bedrijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
WhatsappHack schreef op maandag 29 mei 2017 @ 02:00:
Maar is zo'n glasvezel abonnement wel rendabel nu je ook gewoon voor €25 p/m unlimited 4G kan krijgen? Ik bedoel... Als je 2Mbit gewend bent :+ Moet dat prima zijn, en goedkoper. Aan de andere kant, glas is tig jaar een garantie - 4G niet.
Dat ligt geheel aan je situatie. Voor simpel surfen, mailen en af en toe een Youtube/Dumpert filmpje kijken is dat prima. De snelheid van 4G zal voldoende zijn en die 'limiet' van 5 GB per dag ga je niet snel overschrijden.

Mocht je een gezin hebben met wat kinderen die graag gamen, veel online video kijken, veel muziek streamen etc etc dan weet ik niet of 4G dat allemaal gaat trekken. Al te stabiel is dat niet en je gaat een goede modem nodig hebben.

Die 25 pm is voor alleen internet. Mocht je ook graag televisie willen ben je toch aangewezen op schotel/digitenne. Zo snel ik zie: Digitenne is 14 (1 tv), 18 (2 tv's) of 22 (3 tv's) per maand, terwijl Digitenne en 4G elkaar nog wel eens in de weg willen zitten... Canal Digitaal is minimaal 20 pm en je mag een schotel ophangen etc. Voor beide geld hetzelfde als bij internet: als je daar voldoende aan hebt is dat inderdaad wel te doen.

Dus ja dat kan, maar je zit wel met alle beperkingen van die technieken.

Voor internet en televisie ga je dus op minimaal 40 euro zitten. Dat is inderdaad goedkoper dan de 65 (inc aflossing) die je pm bij bv Kempenglas betaald, maar daar heb je wel 500/500 internet, een royaal zenderpakket in goede kwaliteit en vast bellen. Je hebt dus ook echt waar voor je geld.
Maar nog belangrijker: Je bent voorbereid op de toekomst. Die glasvezel gaat nog jaren mee dus je kan altijd de nieuwste ontwikkelingen bijbenen. Daarnaast: ga over 10 jaar je huis eens verkopen met schotel aan de muur en 2 Mbit koper kabeltje... Die glasvezel kan je zien als een vastgoedinvestering: dat komt de waarde van je huis flink ten goede en verdien je dus vanzelf terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:54
Wokschotel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:16:
Mijn aansluiting (van midden Brabant glas) wordt op 27 juni opgeleverd. Leuk om te zien dat langs veel wegen in de regio sporen van het graafwerk zichtbaar zijn, overal een mooie dichtgegooide sleuf in de bermen.
Dus of er zijn vakmensen aan het werk geweest of een sleuf in de berm luistert niet zo nauw.

In Eindhoven in de stad hadden de oost-Europese gravers en stratenmakerswerklui in elk geval geen boodschap aan hoe het trottoir of wat dan ook achtergelaten werd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Dat is het voordeel van een buitengebied, er zijn hier geen stoepen. De grootste hindernis zijn boomwortels maar dan leggen we de kabel gewoon in het weiland op een meter diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
Wat zijn eigenlijk de regels over het leggen van die kabels? Je hebt het over boomwortels, maar wat nou als je een stuk hebt van 1 km door het bos, maar wel particulier terrein, zou je als eigenaar mogen zeggen van leg maar op 10 cm zodat het minder werk/geld kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
FoxLenny schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:16:
Wat zijn eigenlijk de regels over het leggen van die kabels? Je hebt het over boomwortels, maar wat nou als je een stuk hebt van 1 km door het bos, maar wel particulier terrein, zou je als eigenaar mogen zeggen van leg maar op 10 cm zodat het minder werk/geld kost?
Het leggen van kabels moet je in principe regelen met de grondeigenaar lijkt mij, in veel gevallen zal dat de gemeente en andere overheidsinstanties zijn. Bij Kempenglas hadden ze bv wat vertraging omdat ze onder een kanaal door moesten en het lang duurde voordat de vergunning rond was bij Rijkswaterstaat.

In een bos zullen ze niet zo snel kabels leggen denk ik. Volgens mij doen ze dat zoveel mogelijk langs wegen, want daar staan de aan te sluiten huizen immers ook aan. Ook heb je dan te maken met 1 eigenaar (de gemeente) met wie je dingen moet regelen en niet met tig particulieren waar overeenstemming mee moet zien te krijgen (en te houden).

De diepte van die kabels zal ook geregeld worden met de grondeigenaar. Dat zal er aan liggen wat voor terrein je precies hebt en wat veilig geacht wordt. Qua kosten zou ik me niet zoveel zorgen maken, je kan beter zorgen dat die kabels op een veilige diepte liggen. Als je 1x een kabelbreuk hebt ben je wss al duurder uit dan ze in meteen op een goede diepte te leggen. Als je toch eenmaal aan het graven/boren bent maakt een stukje dieper niet zoveel meer uit qua kosten. Sowieso geldt bij veel projecten: iedereen betaald dezelfde prijs voor de aansluiting, dus een 20 cm dieper maakt voor die ene particulier niets uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Pieter van Ras op 18-06-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
In weilanden leggen ze minimaal op een meter diep, om te voorkomen dat je bv met ploegen de kabel naar boven haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-03 12:40
Nou nee hoor, in de berm wil mabib vanuit kostenaspect op 40 cm. Daarom duurt het zo lang voor ze er met de gemeenten uit zijn. Die meter is pure illusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Berm is dan ook geen weiland. Maar ik denk dat je wat betreft de bermen wel gelijk hebt, deze signalen heb ik een aantal keer vaker opgevangen.

Hoe dieper hoe duurder en mabib schijnt nogal stug te zijn...

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Heeft iemand al meer informatie over de pakketten die Solcon en Caiway aanbieden? Zijn dit dezelfde als op de websites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 23:00
voor solcon: https://www.solcon.nl/particulier/pakketten/mabib/

Caiway meldt nog niet iets specifiek voor Mabib op hun websites.
Voor het buitengebied in Twente hanteren ze iig afwijkende pakketten tov regulier: https://www.buitengewoonglasvezel.nl Buitengebied-pakketten hebben altijd een interactieve tv ontvanger inbegrepen. Caiway's reguliere pakketten gaan er vanuit dat je ook coax-signaal binnen krijgt, en interactieve tv is optioneel.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 20:19
Dus de maximumsnelheid voor Solcon is op dit moment 250 Mbit/s... Is het waar dat na 1 jaar het netwerk open gaat voor alle aanbieders? Zodat je dus bijvoorbeeld kunt overstappen op bijv. https://netrebel.nl/ met de absurde snelheid van 1Gbit/s?
Pagina: 1 2 Laatste