Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben een klant bij Telenet, waarbij ik een UTP-kabel heb lopen naar een TP-Link TLSG108-switch.
Van hieruit vertrekken dan heel wat UTP-kabels, zoals naar:
1: Zyxel 325 V2 NAS-server
2: DSL-2641B -router (oud beestje, maar dient enkel voor draadloos internet op de bovenverdieping)
3: Digicorder van Telenet
4: Netgear n750-access point van Telenet (dient voor draadloos internet, alsook voor de TV met het netwerk te verbinden)

(Zij die graag een vlug getekend schema willen zien, kunnen dat hier bekijken: http://imgur.com/YOzJnKm)

Nu is het probleem echter dat ik mijn NAS niet via het internet kan bereiken, maar wel binnen het eigen netwerk.
De tv kan ik daarentegen niet via het eigen netwerk bereiken.

Iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2016 02:34 . Reden: 2x dezelfde uitleg. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je hebt 2 afzonderlijke probleempjes ;)
1> je kan je NAS niet van buitenaf bereiken
2> je TV niet bereikbaar vanuit je netwerk

voor <1>
Je moet in je router op zoek gaan naar de volgende zaken
vast ipadres instellen voor de NAS ( meestal onder DHCP-reserveringen )
Je neemt dan een (vrij) IPadres wat je vast aan de NAS toekent ( in dezelfde range als de DHCP uitgifte, dus 192.168.1.xxx )
daarna moet je op zoek in de router naar portforwarding, en de gewenste openingen vrijgeven.
( aangezien dat een heel verhaal is, ga je hier je eerste stappen leren )

issue <2>
Je gebruikt een router als switch.
Waarschijnlijk staat daarin een DHCPserver actief, die vrolijk andere adressen uitdeelt
Als je met een wireless device connect, 'zie' je je TV wel, denk ik

Zorg ervoor dat je OF die DHCP uitzet, OF je een range in hetzelfde subnet laat uitdelen ( zoals voorbeeld boven, pak 192.168.1.50 t/m 75 )
Hiervoor kan je terecht in één van de andere vaste topics, bovenaan in het scherm
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

edit : wel grappig dat mijn eerste google search dit aangeeft :
https://www2.telenet.be/n...k-eigen-draadloze-router/

[ Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 17-01-2016 04:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1 is opgelost!

2 is helemaal misgelopen.
Mijn accesspoint van Telenet heb ik niet kunnen bereiken met mijn laptop.
Standaard staat dit op 192.168.0.51... Nu ik niet helemaal zeker was, heb ik hem naar de fabrieksinstellingen teruggebracht.
Hij verstuurt wel een draadloos signaal, waar ik met de laptop op kan verbinden. Echter is dit een beperkt netwerk, waarbij ik geen internet heb en ook geen enkel ander apparaat op kan terugvinden.
Verbinden op het IP-adres lukt ook niet.

Ik heb even een laptop kunnen lenen van de buur, waar ik een UTP-kabel rechtstreeks kon verbinden, maar ook zo lukte het niet om dat IP-adres te openen...

Iemand hier een (draadloze!) oplossing voor?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je hebt hier geen internet op, omdat het op de wanpoort zoekt naar een signaal
Je kan hem loskoppelen, en dan wireless verbinden, en instellen als AP
( telenet heeft zelfs een stappenplan daarvoor, EN ik had je de link gegeven :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar lag een -plots- kapotte UTP-kabel aan de basis van alle problemen...

Nu ja, de access point werkt weer zoals het hoort en de server is via het internet bereikbaar.

Nu alleen nog uitzoeken hoe de tv ook de server kan terugvinden.
Blijkbaar vindt hij wel mijn laptop op het netwerk, maar nog niet de server (hoewel ik deze via de laptop binnen het netwerk wel kan bereiken)...

Toch bedankt voor de moeite, FreshMaker.