TV en Pc aansluiten via één netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-04-2024
De Vodafone glasvezel aansluiting is afgemonteerd met router in de meterkast. Van daaruit loopt één netwerkkabel door een buis naar de huiskamer waar de Vodafone box staat. Een Pc in de huiskamer is via een homeplug aangesloten maar de verbinding is niet optimaal. Deze moet nu ook bekabeld worden.
Een extra kabel door de eerder genoemde buis is mislukt, trekveer blijft steken.

Kan de aanwezige netwerkkabel op een of andere wijze gecombineerd gebruikt worden voor zowel TV als Pc?
Ik denk aan een switch, maar werkt dat voor TV én Pc?
Of de 8 aders splitsen in twee groepen van elk 4?

Of zijn er betere alternatieven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 16:01

Korakal

Up up up!

Met twee managed switches en VLANs gaat dat prima lukken. Zie bijv https://mijnglasvezelverb...er-dezelfde-netwerkkabel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je moet geen trekveer door een buis steken waar al een kabel in zit.
Dat raakt idd in de knup en kom je niet verder.
Wat je beter kan doen, is twee UTP kabels aan het uiteinde van 1 kabel knopen en dan het hele zwikke er doorheen trekken.

Je kan ook een UTP Cable Economiser set kopen. Die splitst de kabel inderdaad in 2 sets van 4 aders, zodat je twee links kan leggen. Echter, je bent dan wel beperkt tot 100Mbps, want 1Gbps heeft alle 8 aders tegelijk nodig.
100Base-TX kan over 4 draden, 1000Base-T niet.

Derde optie is wat Korakal al zegt. Twee managed switches.
Door twee VLAN's te defineren, kan je er voor zorgen dat je de TV data scheid van de PC data, en dan kunnen ze samen een 1Gbps link delen.
Gezien TV zo rond de 10Mbps zal zijn, heb je met je PC dus weinig tot geen last van de TV.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:15
Interessant leesvoer! Maar zoals ik het lees, heb je maar 1 managed switch nodig en mogen overige switchen dom zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 16:01

Korakal

Up up up!

Nee. Je moet aan de ene kant 'samenvoegen' en aan de andere kant 'splitten'. Dus minimaal 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Korakal schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:45:
Nee. Je moet aan de ene kant 'samenvoegen' en aan de andere kant 'splitten'. Dus minimaal 2.
Volgens dat artikel dus niet. (lees dat configuratie uitleg artikel er maar eens bij)
Die genoemde switch stuurt het TV VLAN naar het MAC adres van de settopbox en filtert inkomend ook weer op basis van het MAC adres van de settopbox.

Is mij trouwens ook een onbekende methode hoor.
Normaliter defineer je op twee switches de betreffende VLAN's en koppel je die aan bijpassende poorten.

Als 100+ euro per stuk te gortig is om twee switches te kopen, kan je ook eens kijken naar kleinere modellen van oudere bedrijfsapparatuur.
Denk aan b.v. een Dell Powerconnect 2708. Die zijn al voor een euro of 25 per stuk op Ebay te scoren en doen ook aan VLAN's. Heb je er wel twee van nodig, ofcourse.

Edit:
Zie ook onderstaande screenshot van de betreffende switch. 3 verschillende VLAN methodes, Protocol based, MAC adres based en de industriestandaard 802.1Q (waar jij naar refereert en inderdaad twee switches nodig heeft)
Afbeeldingslocatie: https://mijnglasvezelverbinding.nl/wp-content/uploads/2015/06/TP-Link_macvlan.png

[ Voor 55% gewijzigd door McKaamos op 16-01-2016 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
Dank voor tips.
Bestaande kabel gebruiken om twee nieuwe te trekken is groot risico, er is al weinig beweging in te krijgen.
Ga van elke 4 draadjes link maken.
Gaan die elkaar niet beïnvloeden?
En wat is beste verdeling, twisted bij elkaar houden in één link of twisted uit elkaar verdelen over 2 links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

jan_oniem schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:49:
Dank voor tips.
Bestaande kabel gebruiken om twee nieuwe te trekken is groot risico, er is al weinig beweging in te krijgen.
Ga van elke 4 draadjes link maken.
Gaan die elkaar niet beïnvloeden?
En wat is beste verdeling, twisted bij elkaar houden in één link of twisted uit elkaar verdelen over 2 links?
Er is een specifiek schema voor. Daar mee houd je de correcte sets twists bij elkaar om zo min mogelijk overspraak (storing) in de verbinding te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/0e/23/8b/0e238be5394e80958316e84146c4c312.jpg

En ja, een economiser setupje kan storing opleveren. Meestal haal je de 100Mbps wel, als de kabel van fatsoenlijke kwaliteit is. Maar het gebeurt dat je last krijgt van omgevallen bitjes en dan kakt de snelheid in. Kwestie van testen. Op z'n slechtst ben je een halve meter kabel, 2 RJ45 stekkers en 4 RJ45 jacks kwijt. Geen dure geintjes ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
Ik wil zo'n constructie 2 links over één kabel met 8 draadjes zelf maken met pluggen en stukje buitenmantel over 4 draadjes.
Dat wordt dan een link van router naar Pc en een link van router naar Tv box.
Moet ik dan voor beide links aan beide kanten pin 1,2,3 en 6 gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:29
jan_oniem schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:53:
Ik wil zo'n constructie 2 links over één kabel met 8 draadjes zelf maken met pluggen en stukje buitenmantel over 4 draadjes.
Dat wordt dan een link van router naar Pc en een link van router naar Tv box.
Moet ik dan voor beide links aan beide kanten pin 1,2,3 en 6 gebruiken?
Ja, twee keer blauw-bruin die met elkaar praten en twee keer groen-oranje die met elkaar praten, bij alle stekkers op pin 1,2,3 en 6.

Tip: schuif voordat je de stekker aanbrengt een krimpkous over de twee twisted pairs, dan kun je de boel een beetje afschermen/verstevigen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:38
waarom zo moeilijk??

Ik heb van KPN die vandezelfde apparatuur gebruik maakt.. (glas) 1 netwerk kabel naar mijn woonkamer lopen. Daar heb ik een apple timecapsule staan.. Die kabel gaat in de wan poort. .alle andere kabels in de switch ports..

werkt als een trein.. Denk dat dit ook op veel andere switches kan zonder VLAN kennis/.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Dat gaat alleen niet bij Vodafone omdat zij, op hun router, aparte poorten hebben voor internet en IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
Bedankt hcQd, die Apple Timecapsule is een fraaie oplossing maar voor mijn doel boven budget.
Bovendien had ik al twijfels ivm die aparte poorten voor TV en internet bij Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Hier hetzelfde probleem, monteur van Vodafone gevraagd en die gaf als advies 'utp optimizer'. Zelf deze 2 van deze setjes besteld op de eerste link van Google en werkt perfect voor minder dan 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
Hallo Symsonic,
Mooie tip, voor dat geld gaan we zelf niet prutsen met pluggen, krimpkous e.d.
En als zo'n monteur het zegt dan zal het wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Hou er wel rekening mee dat als je twee netwerk verbindgen over een kabel gaat prutsen je maar 100Mb per verbinding kunt krijgen.

1Gb verbinding heeft alle 8 aders nodig.

Je kunt ook voor enkel die tv aansluiting een wireless bridge inzetten, die je dan dedicated voor die verbinding gebruikt (eventueel met wds).
De meeste wireless extenders kunnen dat en kosten maar een paar tientjes.
Dan kun je die kabel voor je PC gebruiken waar je de meeste bandbreedte nodig hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door Ben(V) op 19-01-2016 15:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_oniem
Er is een 50/50 glasvezel aansluiting en géén verkeer over een thuisnetwerk.
Dan moet 100Mb toch volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Jazeker, dat zal dan voledoende zijn.
Er zijn verloopstuks te koop die dit voor je doen.
Aan elke kant van de kabel een aansluiten en je hebt twee netwerkverbindingen van 100Mb over een kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1