Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

pptp verbinding opzetten in openbsd (freenas jail)

Pagina: 1
Acties:

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
hey

Ik ben aan het proberen om in een jail van freenas, een vpn verbindin op te zetten. Deze verbinding is PPTP met gebruikersnaam en wachtwoord.

Ik heb op openbsd (de jail) inmiddels al het pakket openvpn staan en hier zou het mee moeten kunnen... alleen als ik ga zoeken op internet hoe ik dit dan moet instellen, vindt ik alleen maar hoe ik vpn servers moet opzetten (die ik al heb draaien aan de andere kant dus is niet meer nodig). ook vindt ik heel veel wat met certificaten werkt die aangemaakt moeten worden op de server en vervolgens naar de client moeten worden gecopieerd ... ook dit is niet van toepassing.

Als ik bijvoorbeeld in windows een vpn verbinding toevoeg, dan kies ik pptp, ik vul het adres is en een gebruikersnaam en wachtwoord. dat is alles. dus dat zou met openvpn toch het zelfde moeten zijn.... ik kan alleen niet vinden hoe...

Ben wel al zo ver gekomen als:

root@rsync:/ # openvpn --remote [address] --dev tun1

en dan gaat hij wat doen en vervolgens niets meer... en ook zit er dan geen encryptie bij... en ook zou ik toch nog ergens gebruikersnaam en wachtwoord moeten invullen...

het is de bedoeling dat alles via config files of syntax gaat werken want uiteindelijk moet er (of blijvend) verbinding gemaakt worden en via een cronjob een rsync gaan draaien... dus het zou als het even kan allemaal via script moeten gaan draaien...

Ik heb ook nog iets gevonden van pppd?... ik heb dat eens geprobeerd en ziet er vrij simpel uit... in de config file gebruikersnaam en wachtwoord invullen en vervolgens als comando:

pptp [address] [lable van config file]

En voor even doet hij wat en vervolgens krijg in een nieuwe regel in cli en is er niets gebeurd...

ps. ik weet dat pptp niet meer veilig is, hier wordt momenteel niets aan veranderd.

[ Voor 10% gewijzigd door sander.jansen op 17-01-2016 00:38 ]

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:33
FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD, niet OpenBSD ;)

Openvpn en pptp zijn wel 2 verschillende dingen ....
Met openvpn heb je verder te maken met een SSL-tunnel, dus heb je een certificaat met private key aan beide zijden nodig. Het certificaat zonder private key moet je vervolgens naar de andere kant sturen zodat deze vertrouwd kan worden.

Hier staat stap voor stap hoe je met openvpn verder kunt:
https://thealarmclocksixa...server-in-a-freenas-jail/

[ Voor 4% gewijzigd door VHware op 17-01-2016 11:09 ]

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
dat zal dan een typfoutje zijn... :P

het probleem met certificaten is, aan de andere kant staat een synology... en die kan standaard niet aanmelden met certificaten... nou is er wel de mogelijkhijd om een config file aan te passen zodat dat wel kan... maar het liefst moet het kunnen zonder deze wijzigingen te doen... het moet toch wel ergens mogelijk zijn een verbinding op te zetten zonder het certificaat gebeuren...en ernaast gezien synology niet gemaakt is om met certificaten te werken... tenminste niet vanuit de gui... zou ik al de certificaten moeten maken vanuit cli... en ernaast moet het dan warschijnlijk nog gekoppeld worden aan een gebruiker... wat dan allemaal via cli moet gaan want jah... anders gaat het niet... vandaar de vraag of het niet zonder kan...

zal toch eens kijken naar de link die je gestuurd hebt... kijken of het misschien toch ermee lukt...

[ Voor 25% gewijzigd door sander.jansen op 17-01-2016 12:30 ]