Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• svdveen1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-08-2024
De diverse mobiele data providers hebben vaak verschillende snelheden. De goedkoopste zijn vaak langzamer dan de duurdere. T-Mobile kan ik, theoretisch, op 120mbs krijgen, Hollands Nieuwe of Tele2 en andere goedkopere providers liggen beduidend lager, zo rond 20, 30 of soms 50mbs.

Maar wat ga ik er van merken als ik een goedkopere provider kies? Wanneer loop ik tegen de limiet van onverstoord data verkeer aan waardoor mijn internet ervaring bijvoorbeeld minder wordt dan bij een hogere snelheid? Kortom, waarom zou ik betalen voor een hoge snelheid, wat krijg ik daar extra voor?

Alvast bedankt!
Sander

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dan is het wel handig te weten wat je er mee doet. Alleen appen en mailen of 1080i youtubefilms kijken?

Hoi!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:54
Je moet het andersom redeneren, wat heb je nodig, wat voor apps en diensten gebruik je via het mobiele netwerk?

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

En ook interessant: kan je toestel 4G aan?

• svdveen1
Ok, duidelijk. Ja, de foon is geschikt voor 4G. En qua gebruik, voornamelijk Facebook, foto's, browsen, en soms youtube, maar dat zal niet vaak zijn.
Volgens mij is dit wat je licht gebruik kunt noemen. Ga ik iets merken bij een lagere snelheid?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:59
Waarschijnlijk niet... En vaak kan je wel upgraden en niet downgraden.. Begin dus gewoon laag

Strava

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik merk zelf weinig tussen 3G (HSPDA+ dan) of 4G. Bijna 2 jaar 3G gehad, en nu een paar maanden 4G. Eerst was dit onbeperkt bij Tele2 (iets van 80mbit/s dacht ik?) en nu heb ik bij T-Mobile 4G gelimit op 15mbit/s. Het verschil tussen 3G en 4G is in mijn ervaring vooral de lange tijd die het duurt voordat hij switcht van 3G naar HSPDA+, buiten de ping is het verder vrij hetzelfde. Tussen "snel" en "langzaam" 4G merk ik echter totaal geen verschil, de ping is ook maar ~26, en dat is eigenlijk het belangrijkste.

Dat ik van een Nexus 5 naar een Nexus 6P ben gegaan kan daar natuurlijk ook een aandeel in hebben, maar dit lijkt me sterk. 15mbit/s is in ieder geval genoeg om 1080p op YouTube aardig snel vooruit te bufferen, 3G had hier met zijn 14.4mbit/s max en ~8mbit/s praktijksnelheid wat meer moeite mee.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• svdveen1
Prulleman schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:46:
Waarschijnlijk niet... En vaak kan je wel upgraden en niet downgraden.. Begin dus gewoon laag
Maar bij een provider kun je volgens mij niet de snelheid aanpassen, wel het aantal minuten enzo, maar niet de snelheid. Dan moet ik naar een andere provider en dat kan niet zomaar...

• svdveen1
Maar goed, vraag blijft wat in de praktijk het verschil is tussen 25mbs en 120/150mbs...

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:03
svdveen1 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 01:54:
Maar goed, vraag blijft wat in de praktijk het verschil is tussen 25mbs en 120/150mbs...
Dat je die eerste snelheid uberhaupt haalt in grote steden en die laatste bijna nergens.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-11 00:15
Dat is niet waar, hier op KPN haal ik bijna overal >10mbit en in steden makkelijk over de 30mbit. En da's in Drenthe en Groningen, dus niet echt grote steden ;)

Tussen 15mbit en 120 mbit merk je bij een beetje facebooken en dergelijke, eigenlijk niets. Sterker nog, zelfs bij Youtuben is de bitrate van 1080p nog onder de 12 mbit. Hoge datasnelheid is, zolang je geen stuff gaat downloaden (en dat doe je niet door de datalimieten) op zowel vast als mobiel, zo goed als marketingmateriaal. Snelheden boven de 75mbit haal je inderdaad alleen in steden.

Dat betekent echter niet dat iedere provider precies hetzelfde aanbied :9

4G is voor een leuke internetverbinding wél een must. Dat komt door de lage ping. Met 4G heb je binnen 50 milliseconde je webpagina request terug (die maar een paar kb weegt). Op 3G duurt dat maar zo het tienvoudige daarvan, waardoor je dus een halve seconde staat te wachten. En dat is vervelend :P
Verder is 4G veel stabieler. Zo lang je een beetje bereik heb, kom ik hier (met KPN) eigenlijk altijd boven de 10 mbit uit, wat gewoon snel is. Op 3G daal ik dan naar snelheden toe die het wel langer laten duren voordat de plaatjes binnen zijn.

Het allerbelangrijkste is bereik. Wat dat betreft zou ik altijd voor iets op het KPN-netwerk gaan (met 4G), of het Vodafone-netwerk. Tele2 is leuk als je alleen in de Randstad komt imo, maar daar tegenover staan wel hele lage prijzen. T-mobile kan je volgens mij een maand gratis proberen (actie om van hun slechte naam af te komen), dat zou ik persoonlijk zeker doen als je dat overweegt :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:59
svdveen1 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:53:
[...]

Maar bij een provider kun je volgens mij niet de snelheid aanpassen, wel het aantal minuten enzo, maar niet de snelheid. Dan moet ik naar een andere provider en dat kan niet zomaar...
Ja je hebt gelijk, ik zat alleen met dit bericht in mijn hoofd:
nieuws: Robin Mobile komt met nieuwe onbeperkte abonnementen

Strava

• svdveen1
Hebben de goedkope aanbieders die gebruik maken van het netwerk van 1 van de 4 grote aanbieders dezelfde dekking als die grote aanbieder waarvan ze het netwerk gebruiken?

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:03
svdveen1 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:05:
Hebben de goedkope aanbieders die gebruik maken van het netwerk van 1 van de 4 grote aanbieders dezelfde dekking als die grote aanbieder waarvan ze het netwerk gebruiken?
Om te beginnen zijn er 3 grote aanbieders met eigen netwerk (tele2 staat nog in kinderschoenen).

Ik ken mensen die Telfort of (vroeger) Hi hebben en de dekking daarvan is gelijk aan KPN, ik weet alleen niet of dat ook voor de onafhankelijke providers geldt die alleen een bepaald netwerk van de "grote 3" gebruiken, Telfort en Hi (laatste bestaat niet meer) zijn van KPN zelf, Ben is van T-Mobile en Hollandsnieuwe is van Vodafone, die netwerken hebben sowieso gelijke dekking als de grote 3, voor andere netwerken weet ik niet hoe dat precies zit.

• pruiter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 12:24
De goedkopere providers zonder eigen netwerk bieden standaard niet altijd 4G aan. De 3G dekking is lang niet altijd even goed als 4G waar de laatste jaren veel in geïnvesteerde is. Een goedkoop abonnement met alleen 3G kan dus wel degelijk een mindere dekking hebben.

Overigens valt het mij op dat als je bij bijvoorbeeld Ben een abonnement kiest met een aardige databundel op 4G deze aardig aan de prijs zijn en dat je al snel meer kwijt bent dan bij T-Mobile waar de grotere bundels verhoudingsgewijs juist weer voordelig zijn.

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

svdveen1 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:25:
[...] qua gebruik, voornamelijk Facebook, foto's, browsen, en soms youtube, maar dat zal niet vaak zijn.
Ik gebruik mijn mobiele internet net als jij hierboven schetst. 3G is voor dit echt voldoende; zelfs die incidentele keer dat je een 720p YouTube filmpje wil kijken kan je met 3G prima uit de voeten. ;)

• svdveen1
G4H schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:48:
[...]

Ik gebruik mijn mobiele internet net als jij hierboven schetst. 3G is voor dit echt voldoende; zelfs die incidentele keer dat je een 720p YouTube filmpje wil kijken kan je met 3G prima uit de voeten. ;)
Ja, maar als 4g stabieler is, is dat toch wel een voordeel. Ik ken de dips van 3g, zou mooi zijn als dat minder is/wordt.

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

svdveen1 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:04:
[...]

Ja, maar als 4g stabieler is, is dat toch wel een voordeel. Ik ken de dips van 3g, zou mooi zijn als dat minder is/wordt.
Ik zit bij KPN en heb nergens last van, terwijl ik iedere maand toch zo'n 2GB verstook op 3G.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Marc H

- - Is wakker - -

Ik heb zo'n 6 maanden 4G van Vodafone, en daarvoor 3G, ook van Vodafone.

Ik moet zeggen dat het merkbaar sneller werkt. Webpagina's met veel foto's staan merkbaar sneller op mijn scherm, en de dekking is ook beter. Ik merk geen verschil tussen een 100 Mbit Wifi signaal en 4g.

Terwijl mijn telefoongebruik niet veranderd is, merk ik wel dat ik meer data gebruik, voornamelijk door het niet/minder wachten.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• svdveen1
G4H schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:12:
[...]

Ik zit bij KPN en heb nergens last van, terwijl ik iedere maand toch zo'n 2GB verstook op 3G.
KPN is ook wel de provider met de beste dekking. En ik woon een kilometer of 5 van de Duitse grens, dus niet midden in de Randstad zeg maar...
Pagina: 1