Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

clients communiceren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jarf
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-11 16:36
Hallo,

Ik ben al jaren eigenlijk aan het prutsen met de 2 routers bij mij thuis. Ik heb overal internet nu alleen lukt het communiceren tussen de clients niet. Van mij laptop naar mijn computer lukt wel maar andersom niet.
Hier een lijstje met de ip's:
  • router 1 (router en modem van upc) 192.168.0.1 met 199 als eind dhcp
  • router 2 192.168.0.2 met dhcp uit als ik die aanzet gaat die van 210 tot 230
  • computer aan router 2 192.168.0.100
  • laptop aan router 2 192.168.0.21
Ik weet dat dit soort vragen al vaak gesteld zijn maar het lukt maar niet. Het zou super zijn als iemand me eindelijk het verlossende antwoord kan geven _/-\o_ _/-\o_ :D

Met vriendelijke groet

SOLVED: na de dankbare hulp zat het probleem in de firewall instellingen. File and printer sharing stond uit op de laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door Jarf op 19-01-2016 22:25 ]

Alle reacties

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41

Felyrion

goodgoan!

Kun je een beetje toelichten hoe je de boel aan elkaar hebt geknoopt?

En wat heb je geprobeerd om te controleren dat de communicatie niet werkt?
Wat gebeurt er als je een ping commando doet vanaf beide machines naar de ander, en voor de volledigheid ook naar het IP van beide routers.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Jarf
De modem en de router zitten allebei aan elkaars lan-poorten en mijn pc zit aan de lan poort van de router.

Ik heb de apparaten onderling proberen te pingen en ik kan alle routers bereiken van laptop en computer. Alleen kan ik niet via de computer de laptop bereiken. deze zitten dus allebei aangesloten op router 2.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Twee routers die hetzelfde subnet verzorgen is een zekerheid voor problemen.
Schakel die tweede router als accesspoint.
Of zet de eerste router in bridge mode.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jarf
het subnet is 255.255.255 normaal gesproken toch? Ik weet niet waar dat voor staat maar oke.

Ik dacht dat de dhcp uitzetten een "accespoint" maken was of zit ik nu verkeerd?

Als ik de eerste router in bridge mode zet is er dan nog wifi? Of zet het dan ook alleen de dhcp uit?

Alvast bedankt allebei!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Staat je gateway en je subnet etc. wel goed ingesteld? en weet je zeker dat er niet een firewall in het spel is die roet in het eten gooit?

edit:
meest gangbaar is dat je subnet op 255.255.255.0 staat. Dat wil zeggen dat je netwerk uit 256 adressen kan bestaan (alles van 192.168.0.1 t/m 192.168.0.256 in jouw geval)

Subnets is een relatief lastig begrip, maar in feite geeft dat de scheiding in het IP adres aan, welk deel is het nummer van het netwerk (voor jou 192.168.0) en welk deel is het nummer van het device aan het netwerk (in jouw geval 1 t/m 256)

[ Voor 66% gewijzigd door Felyrion op 16-01-2016 22:09 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 02:08

Jimbolino

troep.com

geef van allebei de computers eens een "ipconfig /all"

oa de regels: ipv4 adres, subnet, default gateway en dhcp server zijn interessant

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Jarf
Haha dus er staat 3x 255 en dan heb je 256 adressen. Ik begrijp wat je bedoelt bedankt!

Mijn firewall van de modem staat op laag en van router 2 "aan". Moet ik dit wijzigen. Als mijn subnet en gateway verkeerd waren heb ik geen internet lijkt mij???

Edit:
@jimbolino zal ik morgen doen d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Jarf op 16-01-2016 22:37 ]

• Jarf
Hierbij de ipconfig van de computer : https://photos.google.com...xOUZXcVBCX3VjYUlmdG90SWNn

En van mijn laptop: https://photos.google.com...xOUZXcVBCX3VjYUlmdG90SWNn

De dhcp servers zitten op 192.168.0.1

[ Voor 64% gewijzigd door Jarf op 17-01-2016 20:58 ]

• IThengelo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 10:34
De URLs werken niet.. maar als je 1 van beide Pc's als subnet 255.255.255.255 hebt staan verklaart dat wel de problemen.

• Jarf
Ik heb de links aangepast. Welk subnet moet ik dan veranderen aan welke router?

• IThengelo
Ok. Daar zie ik niets vreemds.
Als je pingt:
laptop -> computer krijg je wel antwoord.
computer -> laptop geen antwoord..
Klopt dat?

Dan denk ik dat je op je laptop een firewall hebt draaien die inkomende verbindingen blokkeert die niet door hem geïnitieerd zijn.
Welke beveiligingssoftware gebruik je?

• Jarf
Dat klopt ja!

Op beiden draait windows defender als virusscanner. Ik zal even naar de firewall instellingen kijken! Bedankt iniedergeval!

edit: Beiden firewalls zijn hetzelfde helaas :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Jarf op 17-01-2016 21:10 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kun je misschien de instellingen en de ipconfig /all output hier als gewone text plaatsen ipv links naar vage foto's?

Dat maakt het een stuk makkelijker om te zien waar je het over hebt (en zijn dingen voor de volgende ook doorzoekbaar met de GoT search).

Oslik blyat! Oslik!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

Eagle Creek

Breathing security

IThengelo schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:39:
De URLs werken niet.. maar als je 1 van beide Pc's als subnet 255.255.255.255 hebt staan verklaart dat wel de problemen.
Ik denk niet dat een beetje moderne software dit accepteert. Met dat subnet zou je geen enkele host kunnen hebben en dat is dus een niet-werkbare configuratie. Windows zal dit niet accepteren.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Jarf
@Dion_b
Beiden zijn met router 2 verbonden
Computer
  • ipv4 adres: 192.168.0.100
  • subnet: 255.255.255.0
  • default gateway: 192.168.0.1
  • dhcp server: 192.168.0.1
Laptop
  • ipv4 adres: 192.168.0.21
  • subnet: 255.255.255.0
  • default gateway: 192.168.0.1
  • dhcp server: 192.168.0.1
Ik heb gewoon internet dus het werkt wel alleen kan mijn computer niet naar mijn laptop communiceren.

• IThengelo
Zomaar even een vraag tussendoor. . zijn de ip's op de computer handmatig ingesteld of dmv dhcp?
Standaard zou een dhcp server opvolgend uitdelen als ik het goed heb.. en 21 en 100 liggen nogal ver uit elkaar..

• Jarf
Klopt vond ik ook raar. Normaal gesproken geeft de DHCP van router 1 de adressen en bij de DHCP-clients loopt diet ook mooi op van 0.10 tot 0.22 maar mijn pc is een uitzondering op die lijst.
Hoe dat zo gekomen is en hoe ik dat aan kan passen en waar zou ik niet weten.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ik zie in je screenshots dat één van je apparaten op WiFi zit. Heb je al eens geprobeerd deze ook via een netwerkkabel aan te sluiten? (als dat mogelijk is)

Dat je pc op 100 zit zou niet uit moeten maken verder, misschien is er ooit handmatig 100 ingesteld en heeft hij dat als voorkeursadres gehouden, dat kan.

je zou op beide machines eens de volgende commando's uit kunnen voeren:
ipconfig /release
ipconfig /renew

de pc haalt dan nieuwe IP gegevens van de DHCP.

Maar ik verwacht eigenlijk geen problemen in die hoek omdat de communicatie wel één kant op gaat.

• Jarf
Dat is een goed idee! Ga ik morgen proberen!

Het release en renew heb ik eerder al gerobeerd zonder resultaat maar bedankt voor de tip! Altijd nuttig voor mensen die met hetzelfde probleem zitten.

[ Voor 102% gewijzigd door Jarf op 18-01-2016 14:45 ]

• Jarf
Helaas heeft de lan-kabel niets opgeleverd. Ik heb nu alle apparaten geprobeerd in router 2 om naar elkaar te pingen.
  • Computer 1=192.168.0.100
  • computer 2=192.168.0.24
  • Laptop=192.168.0.21
  • Mobiel=192.168.0.101
100 naar 101 en 24 lukt!
21 lukt naar alles!
24 lukt naar 101 en 100!

Dus alle richtingen werkt het behalve naar mijn laptop 8)7 8)7 |:( |:(

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
Zet om te testen gewoon even de firewalls uit.
Probeer anders even de router te resetten.

• Jarf
Super! Het ligt aan de particuliere firewall!

Enig idee hoe ik die firewall aan kan houden en toch kan communiceren? Staat die firewall alle gebruikers af? Heel vreemd want mijn computer gebruikt dezelfde firewall en alles precies hetzelfde maar had er geen problemen mee.

Conclusie: als ik mijn netwerk particuliere firewall uitzet kan ik communiceren!

Felyrion haalde dit eerder ook al aan maar ik zat toen aan de router zijn firewall te denken. Bedankt beiden!

[ Voor 13% gewijzigd door Jarf op 18-01-2016 14:54 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Wellicht ook handig om te vertellen welke versie van Windows je overal op hebt draaien. Standaard firewall restricties zijn in verschillende versie van Windows nog wel eens anders.

En tevens de vraag welke sharing options je aan hebt staan voor die betreffende verbinding (Private network/ Public)

Pvouput live

• Jarf
Op zowel de laptop als de computer draaien windows 10.

Voor zover ik weet staan er geen sharing options open. Waar zou dat moeten staan bij thuisnetwerk of bij geavanceerde firewall instellingen?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:30

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Bij de eigenschappen van je netwerkkaart; file and printer sharing moet dan zijn aangevinkt.
Wellicht kunnen de machines allang met elkaar kletsen.
probeer eens een netwerkverbinding te maken van ja pc naar je laptop.
(computer rechtse muisknop: netwerkverbinding maken, kies een willekeurige letter als drive;
dan het volgende
\\192.168.0.21\c$)
het is bij wijze van test zodra je om een gebruikersnaam wachtwoord word gevraagd, communiceren die machines!
c$ wil zeggen de "administrative share" je zult dus in moeten loggen als administrator (van de laptop in dit geval)
vergeet niet die file and printersharing, anders werkt het niet.

• Jarf
TOP! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :*) :*) :*)

Zodra ik file and printer sharing aanzette werkte alles! Helemaal super! Wat je bedoelt met de verbinding aanmaken snap ik niet. Als ik een netwerk verbinding wil toevoegen geeft de computer de melding dat ik al internet heb wat vrij logisch is maar ik denk dat je iets anders bedoelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jarf op 18-01-2016 15:41 ]

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:42
Misschien heb je op je laptop aangezet dat je thuisnetwerk publiek is. In dat geval word het geblokkeerd door je firewall. Zoek in je firewall settings naar File and Printer Sharing (Echo Request - ICMPv4-In. Zet dit aan. Zou alleen eerst even het netwerk als je thuis netwerk zetten. En kijken of het dan wel werkt.
Update: had nog niet op pagina 2 gekeken. Wat je nu hebt gedaan is eigenlijk wat ik net heb beschreven. Gelukkig werkt het nu:)

[ Voor 16% gewijzigd door Hugo! op 18-01-2016 15:52 ]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:30

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Jarf schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:41:
TOP! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :*) :*) :*)

Zodra ik file and printer sharing aanzette werkte alles! Helemaal super! Wat je bedoelt met de verbinding aanmaken snap ik niet. Als ik een netwerk verbinding wil toevoegen geeft de computer de melding dat ik al internet heb wat vrij logisch is maar ik denk dat je iets anders bedoelt.
Als je een netwerkverbinding maakt (een networkdrive mapt) kun je de harde schijf als het ware op je eigen PC benaderen alsof je een extra lokale harde schijf hebt. (echter gaat het over het netwerk. Dan moet je laptop wel aanstaan anders werkt het niet ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Kabouterplop01 op 18-01-2016 18:00 ]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ahh, dus toch een firewall :> maar mooi dat je het werkend hebt gekregen :)

Misschien handig om even de oplossing aan te merken, volgens mij kan dat tegenwoordig in vraag-topics.

[ Voor 40% gewijzigd door Felyrion op 18-01-2016 20:33 ]

• Jarf
Ja heel erg bedankt voor jullie hulp allemaal!

Bedoel je "beste antwoord" aanvinken want dat vind ik zo lullig :D. Want dan waardeer je hulp van anderen niet naar mijn idee. ;)
Als je dit inderdaad bedoelt zal ik even de geschikte post zoeken.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Jarf schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:50:
Ja heel erg bedankt voor jullie hulp allemaal!

Bedoel je "beste antwoord" aanvinken want dat vind ik zo lullig :D. Want dan waardeer je hulp van anderen niet naar mijn idee. ;)
Als je dit inderdaad bedoelt zal ik even de geschikte post zoeken.
Je kunt ook zelf een conclusie formuleren natuurlijk, even kort omschrijven wat je hebt gedaan om de boel aan de gang te krijgen en wat er nou uiteindelijk dwars zat.

Dan heeft er in de toekomst wellicht ook iemand nog wat aan :)

Pagina: 1