Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Na een lange samenwerking van bijna 15 jaar, kwam ik er vandaag achter dat er een speaker van mijn Magnat-set defect is geraakt. Nou ja, defect; de "rubberen" ring was dusdanig droog dat 'ie uit elkaar is gevallen en nu heb ik last van resonantie van conus & behuizing bij relatief hoge geluidswaarden. Aangezien de hele set (2x front, 2x back, 1x center) allemaal tegelijk is aangeschaft, is er dus een relatief grote kans dat binnenkort een andere speaker het begeeft dus het repareren/vervangen van de ene speaker, lijkt me een zinloze oefening.

Nou lees ik relatief veel online en vooral in Engeland & Duitsland en het lot wil dat sommige type-nummers niet kloppen of dat zaken helemaal niet courant leverbaar zijn in Nederland. In verband met eventuele garantie, ben ik dus wel op zoek naar nieuwe apparatuur geleverd & ondersteund middels een Nederlands verkoopkanaal.

Huidige setup:
Onkyo TX-SR508 (130w/kanaal @ 6 Ohm)
Center speaker
Shelf/surround speaker
Front speaker

Let op; de Magnats zijn niet degene die ik nu heb. Mijne zijn zo oud dat ik niet eens een URL of model-nummer meer heb of kan vinden!! Het is puur ter illustratie wat voor type/uitvoering de speakers zijn.

Mijn idee is om alle speakers tegelijk te vervangen (zie oorzaak boven) en dan te kiezen voor een Dali Zensor 5.1 maar zonder de subwoofer. Tenminste, mijn zit/kijk-oppervlak is grofweg 18m2 en heb nooit de Onkyo zo hard staan; kan altijd nog wel woorden wisselen met mijn mede-toeschouwers. Wel is het zo dat bijna al mijn films (DVD / BluRay) allemaal worden geleverd met een 5.1 (of beter) soundtrack dus ik weet niet precies wat ik mis als ik de subwoofer weg zou laten.

Als alternatief zit ik te kijken naar een "Cambridge Audio Aero 5.1" set maar die kan ik in NL niet/slecht vinden en ik weet dat de prijzen bij introductie in 2014 zo rond de 1750 Euro lagen. Door het niet kunnen vinden, weet ik dus ook niet of de prijs nu binnen budget valt maar ook zeker niet of het in NL leverbaar is.

Mijn wens is in ieder geval om de 2 front-speakers in een zuilmodel te hebben (minimaal 80cm hoog) aangezien er nu 2 film-bustes bovenop staan en dat wil ik graag zo houden. Ben niet van de extreem dunne "needle-speakers" en heb op dit moment geen mogelijkheid om mijn front-speakers op te hangen als het ook shelf-modellen moeten worden. Ook moet de nieuwe apparatuur in zeeeeeer donkerbruin of zwart leverbaar zijn (maar niet hoogglans).

Het huidige budget ligt grofweg tussen de 1000 en 1500 Euro; het liefst kom ik er niet overheen maar alles wat ik kan besparen, is natuurlijk van harte meegenomen.

Heeft iemand een idee wat handig/slim is in deze situatie?

Ben nu even eten; eerste replies kan ik pas rond 19:30 beantwoorden :9~

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 16-01-2016 17:59 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Ik heb mijn front speakers en sub vervangen door een set Teufel ultima 40 mk2. Het opruimen van de sub was een voorwaarde van mijn lieverd, maar ik heb hem nog geen moment gemist. verder gebruik ik een paar quadral surround speakers voor achter (50/80 watt), en een Onkyo TX-NR 646. Ik moet zeggen dat de zuilen wel exact brengen wat je met alleen kleine speakers en een sub mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:38
Schopje naar CEA aangezien het een aankoopadvies betreft. Tevens het topic naar discussie omgezet aangezien een vraag wat te globaal is binnen deze markt.

De Dali set is één van de opties die je hebt, kant en klare sets zie je binnen de eis van zuilen niet heel veel. Sowieso is het binnen HIFI eerder dat alles los wordt verkocht. Merken als Teufel doen wel aan complete sets en Jamo ook. Laatste is met de Jamo S600-reeks wel een stap lager dan met je budget mogelijk is. Klipsch wordt ook aangeboden als set, als ik het linkje vind zal ik die nog posten. Maar zelfs een set bouwen is ook zeker te doen, je hoeft niet de kant en klare sets te nemen. Je zou dan tot een euro of 350 per stuk voor de vloerstaanders moeten kijken. Even de Dali als uitgangspunt genomen en er van uitgaande dat de center en rear goedkoper zijn. Merken als Yamaha, KEF, Q-Acoustics, Wharfedale, Polk Audio, et cetera hebben daarmee speakers waarbij je voor 1000-1500 wel een 5.0 van kan creëren. HifiCorner even misbruikt voor de prijzen en assortiment en daardoor ook zeker niet alle opties genoemd.

Een subwoofer zou ik er - al dan niet later - toch bij nemen. Een goede subwoofer vult de set echt aan met films, ook al heb je speakers die relatief laag gaan. Het LFE-kanaal is toch echt wel een toevoeging in de complete belevenis.

Aangezien je toch nieuw gaat kopen zou ik ook gaan luisteren. Zo'n Klipsch die ik net noemde klinkt heel anders dan een Dali. Nu verschilt het geluid thuis en in de winkel wel (akoestiek) maar de karaktereigenschap van de speaker verandert niet zo maar.

Edit:
Klipsch gevonden.
Nogmaals ,ga wel luisteren, want de hoorn van Klipsch is wel iets wat je mooi vind of echt drie keer niets. Het is wel veel speaker voor je geld.

[ Voor 106% gewijzigd door FeaR op 16-01-2016 19:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Meester_J schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:15:
Ik heb mijn front speakers en sub vervangen door een set Teufel ultima 40 mk2. Het opruimen van de sub was een voorwaarde van mijn lieverd, maar ik heb hem nog geen moment gemist. verder gebruik ik een paar quadral surround speakers voor achter (50/80 watt), en een Onkyo TX-NR 646. Ik moet zeggen dat de zuilen wel exact brengen wat je met alleen kleine speakers en een sub mist.
Dank voor je mening; toevallg is de Ultimate 40 Mk2 met sub in de aanbieding maar dat is wel een korte termijn van beslissen in dat geval. Qua afmetingen en impedantie, is de set wel goed compatibel met mijn Onkyo.
FeaR schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:36:
Schopje naar CEA aangezien het een aankoopadvies betreft. Tevens het topic naar discussie omgezet aangezien een vraag wat te globaal is binnen deze markt.
Thanks!
Maar zelfs een set bouwen is ook zeker te doen. Merken als Q-Acoustics, Wharfedale, Monitor Audio, et cetera hebben ook speakers waarbij je voor 1000-1500 wel een 5.0 van kan creëren.
Daar wringt de schoen een beetje. Ik weet absoluuuut niets van speakers anders dan dat we geluid uitkomt. Ik denk ook dat mijn mening over hoe ik mijn geluid wil hebben, er amper toe doet. Niet dat Magnat een slecht merk is/was, maar er is best een kans dat ik dus de afgelopen 15 jaar naar een relatief vlak geluidsbeeld heb zitten luisteren en dat elke nieuwe aanschaf (set of los) uiteindelijk door een verkoper wordt aangepraat.
Een goede subwoofer vult de set echt aan met films, ook al heb je speakers die relatief laag gaan. Het LFE-kanaal is toch echt wel een toevoeging in de complete belevenis.
Dat kan altijd inderdaad; als er een redelijke sub bij de set zit/hoort, dan neem ik die er gewoon bij maar ik zal niet de extra paar honderd ophoesten als ik een set kan vinden zonder sub maar tegen het plafond van mijn budget.
Aangezien je toch nieuw gaat kopen zou ik ook gaan luisteren. Zo'n Klipsch die ik net noemde klinkt heel anders dan een Dali. Nu verschilt het geluid thuis en in de winkel wel (akoestiek) maar de karaktereigenschap van de speaker verandert niet zo maar.

Edit:
Klipsch gevonden.
Ga wel luisteren, want de hoorn van Klipsch is wel iets wat je mooi vind of echt drie keer niets. Het is wel veel speaker voor het geld.
Beetje opvolgend op mijn eerdere mening; ik ben niet optimaal ingesteld. Mijn apparatuur is allemaal redelijk entry-level, mijn eigen muziek-beleving (vooral in de auto) is allemaal oude/afgemixte vinyl-mixen uit de house-scene en soms zelfs MP3's van cassette-bandjes. Je snapt dan dat als ik ergens ga zitten in zo'n mooie luisterkamer, dat de amp, speakers, bron allemaal een factor 10 hoger "kunnen" liggen dan mijn huidige beleving.

Ik probeer die Klipsch 26 na te trekken maar op de site van Klipsch is het redelijk "drama" om informatie te vinden. Zo zijn de front-speakers wel 2x zo hoog belastbaar (tot 400W kortstondig) maar dat zijn waarden die ik amper haal; mijn Onkyo komt niet verder dan de helft van het maximale volume en zelfs dat vind ik soms nog veel te hard. Zal nog even wat Duitse sites erbij zoeken en wat gaan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:38
Luisteren doe je om te ervaren hoe een speaker klinkt, de typische eigenschappen. Zonde als je straks blind een set koopt en die niet klinkt zoals je fijn vind. Dat je na een half uurtje luisteren de set wel af moet zetten. Luistermoeheid is iets wat zeker bestaat.

Vergeet de getallen. Ga niet op weerstand (impedantie) en vermogen letten. Dat hoef je niet te matchen en is ook haast niet mogelijk omdat alle fabrikanten de waardes anders op geven. Waarbij je ook nog hebt dat opgegeven waardes veel optimistischer zijn dan de daadwerkelijke waardes die gehaald worden. Voor normaal gebruik in de woonkamer heb je maar een paar Watt nodig, speakers met hoge gevoeligheid zelfs met nog minder. Heel grof gezegd: jouw Onkyo haalt die 130 Watt per kanaal niet, zeker niet op alle kanalen aangestuurd.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
FeaR schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 19:35:
Luisteren doe je om te ervaren hoe een speaker klinkt, de typische eigenschappen. Zonde als je straks blind een set koopt en die niet klinkt zoals je fijn vind. Dat je na een half uurtje luisteren de set wel af moet zetten. Luistermoeheid is iets wat zeker bestaat.
+
Vergeet de getallen.
Ben ik hard mee bezig; nu in de planning om morgen contact te zoeken met de Teufel brandstore in Amsterdam om te gaan luisteren. Voor de Dali wil ik naar Klubben toe (ook geopend op zondag) en voor Klipsch ben ik nu even aan het rondkijken waar ik eventueel morgen terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-04 13:27
MAX3400 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 19:54:
Voor de Dali wil ik naar Klubben toe (ook geopend op zondag) en voor Klipsch ben ik nu even aan het rondkijken waar ik eventueel morgen terecht kan.
Is er geen Hi-Fi winkel in je omgeving waar ze tegelijkertijd te beluisteren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Gisteren de Dali Zensor beluisterd; ik vond het een erg iel geluid en zeker in de wat hogere tonen. Ook het grotere broertje, de Ikon, vond ik niet overtuigend klinken. In de winkel stond ook een set B&W (in een iets hogere prijsklasse) en die klonk wel behoorlijk dus daarvan heb ik nu een offerte mee om over na te denken zeker omdat Dali al gestopt zou zijn met produceren van de huidige lijn Zensor (wat dus ook de concurrende prijzen verklaart).

Klipsch werd gisteren een ruim probleem om die ergens te luisteren alsmede de Teufel; heb op basis van andere reviews (NL, DE & UK) in ieder geval de Teufel besteld om te kijken of deze bevalt. Misschien klink ik erg simpel maar liever een goede "niet goed, geld terug" optie dan het halve land moeten afbellen om ergens te luisteren. Ook de brandstore van Teufel had de spullen niet in huis ter test. Wel zit er dus een "gratis" sub bij; de hele set is goedkoper dan wat mijn budget behelst dus niet geschoten is altijd mis.

Wat ik eerder al postte; ik ben weinig gewend aan geluid maar mijn Magnat-set werd in ieder geval niet overtroffen door de Dali en ook de B&W moest flink zijn best doen om in de buurt te komen van een goed geluid. Ik vind het allemaal wel opvallend vervelend/budget (???) aangezien mijn huidige set goedkoper was dan wat er nu wordt aangeboden.

Ga sowieso nog even zoeken naar een goede Klipsch-dealer!

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 18-01-2016 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Neem dan vooral je tijd om de speakers goed op te stellen.

Het is erg belangrijk dat ze juist geplaatst zijn, en dat jij in de sweet spot zit.
Zeker de plaatsing van een sub is erg afhankelijk van muren en andere voorwerpen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Tommie12 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:35:
Neem dan vooral je tijd om de speakers goed op te stellen.

Het is erg belangrijk dat ze juist geplaatst zijn, en dat jij in de sweet spot zit.
Zeker de plaatsing van een sub is erg afhankelijk van muren en andere voorwerpen.
Dat komt wel goed; de hoek van de front-speakers heb ik al kunnen vinden (30 tot 32 graden) en mijn Onkyo heeft een mooi meet-instrument om alles ook netjes in te regelen. De sub zal ik in eerste instantie even niet aansluiten (want appartement) en zal daarna eens kijken hoe het bevalt als 5.0. Daarna kan ik altijd nog naar 5.1 en het verschil ervaren.

Moet alleen even met de papegaai overleggen dat ze 'r snavel houdt bij het inregelen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Nu verwachten we natuurlijk wel een verslag van je bevindingen zodra je er een paar plaatjes op beluisterd hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Meester_J schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:24:
Nu verwachten we natuurlijk wel een verslag van je bevindingen zodra je er een paar plaatjes op beluisterd hebt!
Maar vanzelfsprekend; in ieder geval een verslag van de eerste indruk en als de Teufel blijft staan, komt er ook een extra entry @ pricewatch: Teufel Ultima 40 surround (Zwart)

Maar ja, iets met op de zaken vooruitlopen; eerst maar eens het verzendbewijs van Teufel afwachten. Hopelijk is de transporteur deze week nog aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 19:34
[quote]MAX3400 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 19:24:
[...]

Dank voor je mening; toevallg is de Ultimate 40 Mk2 met sub in de aanbieding maar dat is wel een korte termijn van beslissen in dat geval. Qua afmetingen en impedantie, is de set wel goed compatibel met mijn Onkyo.

[...]

Deze set is elke maand in de aanbieding en met een beetje zoeken heb je nog een €50,- extra kortingscode.
De laagste prijs die ze aanbieden is 4x in het jaar €799,-
Je kunt ze beluisteren in Amsterdam en ik heb ze zelf in Berlijn gezien en gehoord.... SUPER!
Helaas beslist de vrouw over in inrichting en mag ik ze niet aanschaffen, maar ze staan nog steeds heel hoog op mijn lijstje.

En: 8 weken proberen: niet goed, geld terug, 12 jaar garantie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
De sub is niet "gratis", de prijs voor de Ultima Mk2 is per PAAR :-) . Ik ging er ook al mee de mist in....
Die kortings-aktie varieert inderdaad een beetje. 10% met een code is een fijne meevaller.
Ik heb er geen moment spijt van gehad in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Meester_J schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:39:
De sub is niet "gratis", de prijs voor de Ultima Mk2 is per PAAR :-) . Ik ging er ook al mee de mist in....
Die kortings-aktie varieert inderdaad een beetje. 10% met een code is een fijne meevaller.
Ik heb er geen moment spijt van gehad in ieder geval.
Misschien dat ik mezelf niet goed uitdrukte; de prijs van de Ultima 40 surround set (2x front, 2x satelliet, 1x center en 1x sub) is dusdanig laag/goedkoop, dat het sub in dat geval "gratis" is ten opzichte van genoemde alternatieven (Dali & Klipsch) in het topic. Neemt niet weg dus dat ik de Dali al heb afgeschreven als keuze en ik hopelijk komend weekend toch nog ergens naar de Klipsch kan gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Kick / aanvulling: met dank aan Teufel en de ietwat knullige communicatie, stond UPS vanmiddag aan de deur. Vanzelfsprekend was ik niet thuis en de buren ook niet dus kon net de eerste helft van het spul op gaan halen hier in de buurt.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FqqqgXdGJ07v4N7qP1AoVqV5/full.jpg
Achteraan: 2x Ultima 40 Mk2 frontspeaker
Onderste: Subwoofer US 2110/1 SW
Bovenste: 2x Surround Ultima 20 Mk2
En dat witte ding: Nike Air Max Classic maatje 43 ter illustratie

Al met al 100kg (volgens de pakbonnen) en je moet een flinke auto hebben om alles in kwijt te kunnen; het paste maar net in een Mondeo Sedan met de banken naar beneden. Hoop dat morgen de rest komt, te weten de center-speaker.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 19-01-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesses
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-05 21:40
Ik ben benieuwd naar jou ervaringen met de set! Ik ben zelf ook opzoek naar een nieuwe set, en had de Dali ook als keuze (moet ze nog gaan beluisteren). Maar deze set ziet er ook interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Wesses schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:19:
Ik ben benieuwd naar jou ervaringen met de set! Ik ben zelf ook opzoek naar een nieuwe set, en had de Dali ook als keuze (moet ze nog gaan beluisteren). Maar deze set ziet er ook interessant uit.
Zal komende week even wat schrijven erover; de set staat nu een weekje aangesloten maar levert, voor mij, meer dan voldoende geluid. Zeker nadat ik de Dali had beluisterd in de winkel, kan ik niet anders zeggen dan dat Teufel zeer voller en "zwaarder" geluid geeft en dat voor bijna de helft van de prijs.

Pagina: 1