[Telenet] modem only

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joboy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-01 02:17

Joboy

Ex-HWI Admin
Topicstarter
Goedenavond,

Het probleem is als volgt: ik wil graag mijn eigen router gebruiken, in plaats van dat all-in-one ding van Telenet. Dit omdat de eigen router veel meer instelmogelijkheden heeft.
Nu zijn er een hele boel instellingen om de wifi uit te schakelen, maar er is niets te vinden over het router gedeelte.

Na wat google en mailverkeer tussen Telenet en ondergetekende, kwam ik tot de conclusie dat je de router van de all-in-one niet kan uitzetten (bridge modus bestaat niet hier in België). Google je wat verder, vind je mensen die praten over de zogenaamde modem-only.

Dit dan maar eens nagevraagd bij Telenet. Deze geven een keurig antwoord dat deze bestaat (EMTA modem?), maar dat deze een abonnement nodig heeft met een vast IP en dat deze €170 kost (€85 voor modem, €85 voor installatie).

En daar loop ik tegen een probleem aan.

Op het internet zijn vele berichten te lezen van mensen die hun all-in-one omruilen voor een modem-only. Dit was kosteloos en kon zelf gedaan worden. Nu geeft Telenet mij het tegenovergestelde antwoord. Ik zou zelfs nog de optie van een vast IP erbij moeten nemen (+ €27 per maand).

Zijn we hier nu bezig over 2 verschillende modellen en is die EMTA-modem iets anders dan de (veel gevonden) modem-only? Of is Telenet me gewoon in het zak aan het zetten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
Joboy

P.S: misschien nog handig om te vermelden dat ik het FLUO (business) abonnement heb. Geen idee of er een verschil zit tussen privé en business. Lijkt me van niet, aangezien we dezelfde hardware krijgen als een privé-klant...

[ Voor 0% gewijzigd door Joboy op 17-01-2016 12:21 . Reden: Typo ]

Beste antwoord (via Joboy op 18-01-2016 17:25)

• Homme
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 08:18
Hey Joboy,

Klopt inderdaad: Je kan de routerfunctie niet uitschakelen op een Telenet HGW modem.

De modems die een business klant en een privépersoon krijgen zijn identiek.
Er bestaan dus 2 versies: De HGW (met ingebouwde routerfunctie, 4 netwerkpoorten) en de EMTA (zonder routerfunctie, maar 1 netwerkpoort).

De EMTA plaatsen ze enkel bij mensen die een vast IP adres willen.
Dit omdat je met de EMTA geen ingebouwde WiFi hebt etc. En Telenet wil natuurlijk graag zoveel mogelijk homespots in Vlaanderen :)

Om de EMTA geïnstalleerd te krijgen heb je verschillende opties:

- Je kan bellen naar de technische dienst van Telenet met de vraag om een EMTA modem te installeren.
De modemswap op zich is normaalgezien gratis, maar je zal wel de technieker moeten betalen.

- Je kan eventueel een gratis afspraak maken nav de Telenet Check Up. Indien je de technieker die langskomt kan overtuigen kan die voor jou gratis een EMTA modem installeren.
Wil hij het niet doen, dan heb je pech, maar de afspraak blijft gratis :)

- Je doet het als volgt:

Je belt naar Telenet, zegt dat je een abonnement wil met een vast IP (Fluo Plus).
Geef dan tijdens het telefoongesprek ook aan dat je niet de juiste modem hebt en je een EMTA modem nodig hebt.

De dag nadat de technieker is geweest bel je terug naar Telenet met de melding dat je terug wil omschakelen naar je gewone Fluo omdat je het vaste IP toch niet nodig hebt.
Op dat moment gaan ze jou terug omschakelen naar je originele abo.

Resultaat:

Je hebt een EMTA modem en je zal pro rata 1 dag betalen voor het duurdere abonnement, wat neerkomt op enkele euro's :)

Het wisselen van abonnementen is grats. Je zal geen activatiekosten oid betalen.

Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Homme
Hey Joboy,

Klopt inderdaad: Je kan de routerfunctie niet uitschakelen op een Telenet HGW modem.

De modems die een business klant en een privépersoon krijgen zijn identiek.
Er bestaan dus 2 versies: De HGW (met ingebouwde routerfunctie, 4 netwerkpoorten) en de EMTA (zonder routerfunctie, maar 1 netwerkpoort).

De EMTA plaatsen ze enkel bij mensen die een vast IP adres willen.
Dit omdat je met de EMTA geen ingebouwde WiFi hebt etc. En Telenet wil natuurlijk graag zoveel mogelijk homespots in Vlaanderen :)

Om de EMTA geïnstalleerd te krijgen heb je verschillende opties:

- Je kan bellen naar de technische dienst van Telenet met de vraag om een EMTA modem te installeren.
De modemswap op zich is normaalgezien gratis, maar je zal wel de technieker moeten betalen.

- Je kan eventueel een gratis afspraak maken nav de Telenet Check Up. Indien je de technieker die langskomt kan overtuigen kan die voor jou gratis een EMTA modem installeren.
Wil hij het niet doen, dan heb je pech, maar de afspraak blijft gratis :)

- Je doet het als volgt:

Je belt naar Telenet, zegt dat je een abonnement wil met een vast IP (Fluo Plus).
Geef dan tijdens het telefoongesprek ook aan dat je niet de juiste modem hebt en je een EMTA modem nodig hebt.

De dag nadat de technieker is geweest bel je terug naar Telenet met de melding dat je terug wil omschakelen naar je gewone Fluo omdat je het vaste IP toch niet nodig hebt.
Op dat moment gaan ze jou terug omschakelen naar je originele abo.

Resultaat:

Je hebt een EMTA modem en je zal pro rata 1 dag betalen voor het duurdere abonnement, wat neerkomt op enkele euro's :)

Het wisselen van abonnementen is grats. Je zal geen activatiekosten oid betalen.

Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joboy

Joboy

Ex-HWI Admin
Topicstarter
Bedankt voor je reactie Homme!
Je bent zelf waarschijnlijk ook een belg? Belgen staan er om bekend om achterdeurtjes te vinden O-)

Ik heb ook een draadje geopend op het community forum en daar krijg ik weer gemixte antwoorden.
Volgens sommigen kan je gewoon een Telenet-center binnenstappen en zonder problemen vragen naar een EMTA.

Dat ga ik deze week eens proberen. Lukt het niet, dan doen we het op jouw manier.

Ik krijg ook gemengde reacties op het feit dat ik een EMTA wil, ipv m'n eigen router gewoon achter de HGW te hangen, maar daar ben ik nu niet echt een voorstander van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan ook in de router een "vaste" DHCP route aanleggen naar je router of gewoon DMZ instellen ;) (Draadloze instelling > geavanceerd [Tab: IPV4 firewall & port forwarding])

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Joboy schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:39:
Ik heb ook een draadje geopend op het community forum en daar krijg ik weer gemixte antwoorden.
Volgens sommigen kan je gewoon een Telenet-center binnenstappen en zonder problemen vragen naar een EMTA.
gewoon zeggen dat je VPN verbinding anders niet werkt, dat helpt altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:32
Ik heb zelf een modem only. Ik heb daar wel moeite voor moeten doen.
Ik heb een business 150 abonnement ( is zonder vast ip ) en dat kost zo'n 60 euro per maand met btw.
Als particulier kan je dit ook hebben.
Nu goed om dan die modem only te krijgen. Ik werd eerst naar een winkel van telenet gestuurd maar daar wilden ze het niet meegeven. Terug naar telenet gebeld en gezegd dat ik mijn eigen router wilde gebruiken want dat ik disconnects had met de huidige van hun. Blijkbaar een "snaar" geraakt want na overleg gingen ze een modem only komen installeren helemaal gratis. Ik had ook echt last van disconnects dus ik vermoed dat dat een gekend probleem is. Technieker moet ook langskomen want hij moet de modem only registreren.
Dus neem business 150 en blijf naar telenet bellen tot ze gratis een modem only komen installeren :-).
Daarna kan je , zoals hierboven gezegd, altijd terug overschakelen naar een ander abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homme
Joboy schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:39:
Bedankt voor je reactie Homme!
Je bent zelf waarschijnlijk ook een belg? Belgen staan er om bekend om achterdeurtjes te vinden O-)

Dat ga ik deze week eens proberen. Lukt het niet, dan doen we het op jouw manier.

Ik krijg ook gemengde reacties op het feit dat ik een EMTA wil, ipv m'n eigen router gewoon achter de HGW te hangen, maar daar ben ik nu niet echt een voorstander van :P
Ja inderdaad, ook een Belg :)
Ik zat net in dezelfde situatie als jij, en heb het uiteindelijk via dat achterpoortje moeten oplossen.

Het probleem bij Telenet is vooral dat het antwoord dat je krijgt echt afhangt van de persoon die je aan de lijn krijgt.
Ook wanneer ze je naar een Telenet center sturen is de kans nog groot dat je zonder EMTA modem naar huis gaat komen. Terwijl dit in principe perfect zou moeten lukken met een "Self Starter" installatie.

Welke reacties krijg je dan op het gebruik van een EMTA modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joboy

Joboy

Ex-HWI Admin
Topicstarter
Yarisken schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:14:
Dus neem business 150 en blijf naar telenet bellen tot ze gratis een modem only komen installeren :-).
Daarna kan je , zoals hierboven gezegd, altijd terug overschakelen naar een ander abonnement.
Ik heb momenteel al een zwaarder abonnement (bij fluo zit standaard business 200) :P
Homme schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 07:29:
Welke reacties krijg je dan op het gebruik van een EMTA modem?
Ze begrepen niet waarom ik een EMTA wil, antwoord (van sommigen) was: "Je kan je eigen router toch ook gewoon achter je HGW hangen?"

Ach ja, ik zie wel wat ik doe deze week. Het is geen dringend probleem, maar het is af en toe erg irritant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Joboy schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:16:
[...]

Ik heb momenteel al een zwaarder abonnement (bij fluo zit standaard business 200) :P

[...]

Ze begrepen niet waarom ik een EMTA wil, antwoord (van sommigen) was: "Je kan je eigen router toch ook gewoon achter je HGW hangen?"

Ach ja, ik zie wel wat ik doe deze week. Het is geen dringend probleem, maar het is af en toe erg irritant..
Gewoon aandringen. Ze hebben liever een HGW omdat ze zo meer controle hebben. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ze zo makkelijker bv torrentverkeer kunnen toeknijpen etc... . De backbone van telenet geeft soms problemen en soms moeten ze zo'n zaken kunnen doen ( heb ik gehoord ;p ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homme
Yarisken schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 15:51:
[...]

Gewoon aandringen. Ze hebben liever een HGW omdat ze zo meer controle hebben. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ze zo makkelijker bv torrentverkeer kunnen toeknijpen etc... . De backbone van telenet geeft soms problemen en soms moeten ze zo'n zaken kunnen doen ( heb ik gehoord ;p ).
Telenet doet inderdaad aan traffic shaping, maar dat doen ze niet op de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Homme schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:29:
[...]

Telenet doet inderdaad aan traffic shaping, maar dat doen ze niet op de modem.
Thx voor de link. Enig idee waarom ze dan zo vasthouden aan de HGW ipv een modem only aan te bieden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homme
Dit heeft enkele voordelen voor Telenet:

- Makkelijker en sneller te installeren dan de combinatie Modem + Router / AP
- Makkelijker om support te geven (alle info ivm WiFi en aangesloten devices in 1 interface zowel voor klant als Tech support)
- Telenet Homespot / WiFree

Maar ze zouden eigenlijk de gebruiker de keuze moeten geven bij de installatie. Want laat ons eerlijk zijn, die modems hebben brakke WiFi.
Wie een beetje kennis heeft van IT gaat liever kiezen voor de EMTA optie + eigen router.

De enige functionaliteit die je echt verliest met je EMTA modem is dat je de opnames van je Digicorder niet kan streamen naar je tablet.
Ook moet je goed opletten dat je jouw digicorder niet op je router aansluit, maar op een switch die tussen de modem en de router zit, want anders is de digicorder niet interactief.

Ik weet niet in hoeverre dat laatste op te lossen is, ik heb er ook nog niet naar gezocht moet ik eerlijk zeggen.

[ Voor 33% gewijzigd door Homme op 20-01-2016 12:57 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joboy

Joboy

Ex-HWI Admin
Topicstarter
Ja vind ik ook wel, de modem hangt ook meestal op een plaats waar de kabel binnenkomt, hetzij de garage, hetzij de kelder. Als je dan een huis hebt met enige omvang, dan heb je geen wifi meer als je op het terras zit (een van de redenen voor ons om een eigen router te plaatsen).

Dit kan natuurlijk ook opgelost worden met een extra AP, maar ik wil sowieso m'n eigen router, dat Telenet ding ben ik beu. Elke keer naar die "mijn telenet" website...

En dan over het feit dat wij dan geen homespot meer aanbieden: we liggen in zo'n afgelegen gebied, de enigen die de homespot gebruiken zijn wij, als we er per ongeluk mee verbinden :p

Van dat streamen wist ik niet, maar dat zijn enkel de opnames veronderstel ik? Of is het de gehele YeloTV app die het begeeft, omdat ie denkt dat ie niet op een Telenet netwerk zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Homme schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:55:
Dit heeft enkele voordelen voor Telenet:

- Makkelijker en sneller te installeren dan de combinatie Modem + Router / AP
- Makkelijker om support te geven (alle info ivm WiFi en aangesloten devices in 1 interface zowel voor klant als Tech support)
- Telenet Homespot / WiFree

Maar ze zouden eigenlijk de gebruiker de keuze moeten geven bij de installatie. Want laat ons eerlijk zijn, die modems hebben brakke WiFi.
Wie een beetje kennis heeft van IT gaat liever kiezen voor de EMTA optie + eigen router.

De enige functionaliteit die je echt verliest met je EMTA modem is dat je de opnames van je Digicorder niet kan streamen naar je tablet.
Ook moet je goed opletten dat je jouw digicorder niet op je router aansluit, maar op een switch die tussen de modem en de router zit, want anders is de digicorder niet interactief.

Ik weet niet in hoeverre dat laatste op te lossen is, ik heb er ook nog niet naar gezocht moet ik eerlijk zeggen.
Inderdaad, door die "brakke" wifi aan te halen zijn ze bij mij, gratis, een modem only komen installeren. Ik heb geen tv aansluiting dus dat is voor mij geen issue. Thx voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homme
Joboy schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:43:

Dit kan natuurlijk ook opgelost worden met een extra AP, maar ik wil sowieso m'n eigen router, dat Telenet ding ben ik beu. Elke keer naar die "mijn telenet" website...
:p
Dat heb je eigenlijk ook met je router, je moet nog steeds naar de pagina surfen.
Maar ik snap je hoor.

De gelimiteerde instellingsmogelijkheden zijn een minpunt. Daar bovenop komt dat Telenet eigenlijk helemaal geen zaken heeft met de instellingen van mijn netwerk, of mijn aangesloten apparaten...
En dan over het feit dat wij dan geen homespot meer aanbieden: we liggen in zo'n afgelegen gebied, de enigen die de homespot gebruiken zijn wij, als we er per ongeluk mee verbinden :p
Da's ook waar. Ik gebruik het zelf ook nooit. Maar blijkbaar zijn er toch mensen die hier gebruik van maken.
Van dat streamen wist ik niet, maar dat zijn enkel de opnames veronderstel ik? Of is het de gehele YeloTV app die het begeeft, omdat ie denkt dat ie niet op een Telenet netwerk zit?
Klopt. Enkel het streamen van je opnames.
YeloTV heeft enkel een Telenet internetverbinding nodig en hangt (gelukkig) niet af van de HGW modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joboy

Joboy

Ex-HWI Admin
Topicstarter
Homme schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:38:
Dat heb je eigenlijk ook met je router, je moet nog steeds naar de pagina surfen.
Maar ik snap je hoor.

De gelimiteerde instellingsmogelijkheden zijn een minpunt. Daar bovenop komt dat Telenet eigenlijk helemaal geen zaken heeft met de instellingen van mijn netwerk, of mijn aangesloten apparaten...
Dat is een lokale pagina, laadt 10 keer sneller dan de telenet website :p

Dat laatste stoort mij ook. Telenet heeft geen zaken met het soort apparaten dat verbonden is met mijn netwerk. En het stoort mij ook dat ze eigenlijk continu je instellingen kunnen aanpassen, wanneer ze maar willen...
Homme schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:38:
Da's ook waar. Ik gebruik het zelf ook nooit. Maar blijkbaar zijn er toch mensen die hier gebruik van maken.
Vat me niet verkeerd op, zelf gebruiken we de homespots nog wel eens. Ik bedoelde meer dat onze homespot thuis van weinig nut zal zijn voor anderen, aangezien onze straat zo afgelegen is en alle buren hun eigen internet hebben (waarvan een paar telenet, dus homespots genoeg :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joboy

Joboy

Ex-HWI Admin
Topicstarter
Ik ben deze week naar een Telenet center geweest.

Het was geen probleem. Ik had de HGW bij, en ik vroeg of ik een EMTA zou kunnen krijgen. zo gezegd, zo gedaan. Ze gingen naar achter eentje halen, activeerden hem en klaar is kees. Geen installatiekosten, geen kosten voor het omwisselen. Helemaal niets.

Ga dus gewoon naar je Telenet center en vraag het vriendelijk.

Let wel op: als je je digicorder(box) interactief wil houden, dan moet je deze aan de modem hangen en niet aan je eigen router ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Spam.

[ Voor 98% gewijzigd door rens-br op 03-02-2017 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esteban Taiyo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-02-2017
Ik weet dat ik een oude topic heropen, maar hoop dat mijn bijdrage kan helpen voor toekomstige bezoekers.

Heb 5 dagen geleden een nieuwe router gaan kopen (Asus RT-AC3200) omwille dat het routertje van telenet de datatraffic niet meer aankon.
Wij zijn hier met 4, waarbij er veel online gaming, youtube (tja, die jonge gasten hé) en streaming / download via mijn NAS tegelijkertijd gebeurt.

Tevens is het wifi gedeelte van de telenet router erbarmelijk en onbetrouwbaar op 5GHz.
Vandaag na even rondbellen uiteindelijk een telenetcenter gevonden waar ze geen probleem van maakten om een swap met een modem only versie te doen.
Dit allemaal kosteloos.

Een belangrijk punt is dat je WEL je digicorder kunt aansluiten op je eigen router en ook de interactieve functies kunt blijven gebruiken.
Echter dient je router over een functie IPTV ( is niet hetzelfde als Dual Wan) te hebben die naar een LAN poort kan gestuurd worden.
Tevens dien je onder dit de DHCP routes af te zetten, zodat die door telenet kunnen gebeuren.

Een aparte switch is dus niet altijd nodig indien je uitkijkt naar een router die bovenstaande functie heeft.
Of dit er nu een is van ASUS, Netgear, Linksys en dergelijke maakt eigenlijk niet uit.

Hier werkt alles (eindelijk) als een zonnetje en zijn de wifi snelheden ten opzichte van vroeger verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-09 08:34

wasco

brightest crayon in the box

Kan je dat laatste nog eens verduidelijken?
Een belangrijk punt is dat je WEL je digicorder kunt aansluiten op je eigen router en ook de interactieve functies kunt blijven gebruiken.
Echter dient je router over een functie IPTV ( is niet hetzelfde als Dual Wan) te hebben die naar een LAN poort kan gestuurd worden.
Tevens dien je onder dit de DHCP routes af te zetten, zodat die door telenet kunnen gebeuren.
Ik begrijp dat je de Telenet Modem rechtstreeks verbonden hebt met je router, en in je router een IPTV functie hebt geactiveerd?

Hoe heb je dit exact ingesteld? Ik heb in het verleden al eens een Netgear met custom firmware zo geconfigureerd doormiddel van VLAN's. Maar op mijn nieuwere Ubiquiti EdgeRouter X lukt dergelijke configuratie me niet.

wasco [the brightest crayon in the box]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esteban Taiyo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-02-2017
Hoe dit bij Ubiquiti gaat, en of dit aanwezig is op bepaalde modellen van hun weet ik niet.
Bij de Asus van mij vindt je de functie terug onder LAN, waar je de tab IPTV hebt.

Toen de digicorder nog op de telenet router stond was het voldoende om IPTV STB Port aan de desbetreffende lan poort toe te wijzen (bij mij Lan 1).
Maar nadat de telenet router vervangen was door een modem only bleek dit niet meer te werken.
In de Special Applications onder de tab IPTV stond DHCP routes op Microsoft ingesteld.
Door deze uit te schakelen was alles weer operationeel.

Heb even snel de handleiding en datasheet van jouw router doorgenomen, volgens mij heeft deze een dergelijke functie niet aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joboy

Joboy

Ex-HWI Admin
Topicstarter
Als je die IPTV functie inschakelt, dan legt hij die eigenlijk in een vlan met je wan. Ik deed het oorspronkelijk ook op die manier, maar dan moet je een hele poort van je router opgeven voor je digicorder.

Ik heb het momenteel als volgt opgelost (met een Asus AC68U):
- Met ssh op de router ingelogd en dan via robocfg vlan 1 (lan) en vlan 2 (wan) trunked op poort 4 gezet.
- Poort 4 via een powerline doorverbonden naar de tv-kast (ja, de vlan's blijven behouden!) waar zich een managed switch bevind.
- Op die managed switch vlan 2 (wan) untagged op poort 2 gezet (digicorder kan niet met vlan's overweg) en vlan 1 op de andere. Zo kunnen de smart mogelijkheid van de tv en de internetradio blijven werken.

Als er meer interesse is wil ik wel een uitgebreider stappenplan uitschrijven, maar ben een beetje lui nu :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Joboy schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:41:
Als je die IPTV functie inschakelt, dan legt hij die eigenlijk in een vlan met je wan. Ik deed het oorspronkelijk ook op die manier, maar dan moet je een hele poort van je router opgeven voor je digicorder.

Ik heb het momenteel als volgt opgelost (met een Asus AC68U):
- Met ssh op de router ingelogd en dan via robocfg vlan 1 (lan) en vlan 2 (wan) trunked op poort 4 gezet.
- Poort 4 via een powerline doorverbonden naar de tv-kast (ja, de vlan's blijven behouden!) waar zich een managed switch bevind.
- Op die managed switch vlan 2 (wan) untagged op poort 2 gezet (digicorder kan niet met vlan's overweg) en vlan 1 op de andere. Zo kunnen de smart mogelijkheid van de tv en de internetradio blijven werken.

Als er meer interesse is wil ik wel een uitgebreider stappenplan uitschrijven, maar ben een beetje lui nu :p
Dus vlan 1 en vlan 2 komen toe via poort 4 van de router op de managed switch, Dan heb je 1 kabel met vlan 2 die naar je digicorder gaat en 1 kabel naar je computer.
Waarom stuur je die 2 vlans trunked door ? heeft die powerline maar 1 aansluiting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joboy

Joboy

Ex-HWI Admin
Topicstarter
Yarisken schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:54:
[...]

Dus vlan 1 en vlan 2 komen toe via poort 4 van de router op de managed switch, Dan heb je 1 kabel met vlan 2 die naar je digicorder gaat en 1 kabel naar je computer.
Waarom stuur je die 2 vlans trunked door ? heeft die powerline maar 1 aansluiting ?
Klopt: router poort 4 --> powerline --> managed switch poort 1.
Dan heb ik poort 2 naar digicorder, en poort 3 & 4 naar smart-tv en internetradio.

En klopt, de powerline heeft maar 1 aansluiting. Het was goedkoper om een managed switch van €30 te kopen, dan een nieuwe powerline van €50 (of meer). En nu moet ik geen poort op m'n router opgeven voor de digicorder alleen.

In mijn geval was dit de beste (en goedkoopste) oplossing, want ik heb de andere 3 poorten op m'n router al in gebruik voor andere apparatuur. Misschien niet de gemakkelijkste, maar wel de leukste :+ .

Het was wel een kleine gok om te testen of de vlan headers bewaren bleven via de powerline, maar ik kon de switch altijd nog gaan omruilen. Het was wel een gok die opgeleverd heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Joboy schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:05:
[...]

Klopt: router poort 4 --> powerline --> managed switch poort 1.
Dan heb ik poort 2 naar digicorder, en poort 3 & 4 naar smart-tv en internetradio.

En klopt, de powerline heeft maar 1 aansluiting. Het was goedkoper om een managed switch van €30 te kopen, dan een nieuwe powerline van €50 (of meer). En nu moet ik geen poort op m'n router opgeven voor de digicorder alleen.

In mijn geval was dit de beste (en goedkoopste) oplossing, want ik heb de andere 3 poorten op m'n router al in gebruik voor andere apparatuur. Misschien niet de gemakkelijkste, maar wel de leukste :+ .

Het was wel een kleine gok om te testen of de vlan headers bewaren bleven via de powerline, maar ik kon de switch altijd nog gaan omruilen. Het was wel een gok die opgeleverd heeft :P
Mooi gedaan hoor. Ik zou er nooit aan denken dat een consumer router trunking zou kunnen :-).
Zelf heb ik een mikrotik met 10 poorten waar ik ook alle kanten mee uitkan mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:40
Kan je zelf nog Telenet WiFree gebruiken als je zelf een model only hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joboy

Joboy

Ex-HWI Admin
Topicstarter
DenBeke schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:13:
Kan je zelf nog Telenet WiFree gebruiken als je zelf een model only hebt?
Ja hoor. Dat is juist de reden dat ik een modem-only (EMTA) wou. Als je bij de all-in-one je HomeSpot uitzet, dan heb je het recht niet meer om andere HomeSpots te gebruiken (dit was vroeger toch zo, geen idee hoe het nu zit). Een EMTA kan geen wifi signaal uitzenden, dus Telenet kan je die beperking niet opleggen.

Ik moet wel even zeggen dat we hier een business abonnement hebben (FLUO), ben dus niet zeker of je als 'gewone consument' ook een EMTA kan krijgen. Echter wie niet waagt, wie niet wint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degorre
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-06-2021
Sorry dat ik terug even op dit topic inspring

Volgende week komt Telenet een EMTA installeren omdat de verbinding en snelheid constant variëren
Ik betaal enkel de installateur , modem is gratis , deden er ook niet moeilijk over

Wat ik hier lees echter over IPTV functie snap ik echt niet ?
Als ik mijn digicorders rechtsreeks aansluit op de EMTA , dan hoef ik enkel mijn vaste toestellen via utp aan te sluiten op mijn router ( die op zijn beurt ook aan de EMTA gekoppeld is)

Gaat alles dan meteen werken of hoef ik die IPTV ook uit te voeren want daar snap ik niets van
Bedankt
Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joboy

Joboy

Ex-HWI Admin
Topicstarter
Als je de digicorder rechtstreeks op de emta aansluit zal je geen problemen ondervinden en kan je mijn uitleg negeren. Ik heb met vlan's moeten werken omdat er maar 1 kabel (powerline eigenlijk) naar de tv & internetradio loopt en ik de internetradio natuurlijk in het thuisnetwerk wil houden.

Maar als je je eigen router en de digicorder rechtstreeks op de emta aansluit moet je dit allemaal niet doen. Let wel: de modem heeft maar 1 poort, dus je zal er nog een switch achter moeten hangen.
Pagina: 1