Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-06-2023
beste tweakers,

ik heb een vraag wat betreft de msi 970 gaming moederbord met de fx 8320/8350,

nu heb ik zelf al een beetje research gedaan op internet over die combinatie, maar telkens hoor ik van de een dat hij goed is en van de ander dat ie slecht is in combinatie met die cpu.

nu zijn mijn vragen ,

wat is jullie ervaring met msi?
kan de power phase de cpu aan?
en heeft dit moederbord potentieel om in combinatie te worden gezet met de volgende onderdelen:
FX8320/8350
adata xpg v1.0 2133mhz cl10 8gb
r9 290x sapphire
cx750m 750 watt 80+bronze
nzxt h440

zelf ben ik nog bezig met onderzoeken van de stabiliteit maar kan weinig vinden, hoop meer kennis hier op te doen

mvg

Beste antwoord (via gerjan z op 16-01-2016 19:18)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
gerjan z schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:32:
[...]
daarnaast is de performance per euro groter,
[...]
dit is niet een pc voor lange tijd, wanneer zen stabiel is en goede mobos heeft stap ik daarop over
Als je snel overstapt valt die zogenaamde betere performance per euro natuurlijk helemaal weg ;). Het is mooi dat je merkentrouw bent, maar op een gegeven moment heb je daar alleen je zelf mee...

Verder, mooie uitgebreide review over de Fatal1ty performance hier. Gezien de opmerkingen over de VRM's zou dat wat mij betreft een no-go zijn, zeker als je aan overklokken denkt (wat nodig is om hem intel te laten bijbenen...)
Despite my cooling the VRM and the rear of the socket with 120mm fans blowing directly on them, this thing ended up dying on me...

In it's final days, there was major overclocking degredation, and then there was a loud pop followed by burning smell.
/edit: blijkbaar spuit11, hierboven natuurlijk al genoemd door Nemesizz in "msi gaming 970 moederbord met fx 8320/8350".

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 16-01-2016 19:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:01
Als je een top blow koeler gebruikt kan het. Maar in mijn ogen alsnog niet aan te raden. Zeker als je er nog een OC boven op wil gooien moet je ergens anders kijken. (weet je trouwens zeker dat je AMD kant op wil en niet intel?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
amd ben ik vertrouwd mee en dit wordt een complete amd build met rood/ zwart thema,
oc hoef ik niet 3.5 ghz is genoeg voor gaming, met dit bordje zet ik er een cooler master eisberg 240l prestige op

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
de msi heeft 8-2 power phase en dat is meer dan voldoende voor een fx-8.
Als je een beetje airflow in je kast hebt is geen probleem.

De problemen onstaan bij 4-1 ontwerpen zoals bij de veel verkochte asrock extreme 3 en 4 borden.

Op dit bord kan je zelfs een beetje overklokken

Maar ben het wel eens met bovenstaande, dat als je het nog moet kopen (de cpu) dan zou ik het je echt sterk afraden.
Intels zijn echt een stuk sneller dan een amd.
ik ben ook een amd fan,en heb ook een 8350 gehad en zwaar overgeklockt, maar ze kunnen gewoon niet meer meekomen, dus als je het setje nog moet kopen dan als advies niet doen en koop een intel set.

[ Voor 39% gewijzigd door Elmo_b op 16-01-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het aantal fases maakt niet uit, het gaat erom hoeveel stroom de fases totaal kunnen leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 16-01-2016 16:19 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
klopt maar bij de meeste 4-1 kan je uitgaan van 4x 31.6 = 126.4w bij de hele dure goede borden misschien 140 als je geluk hebt maar een beetje fx-8 gaat daar fluitend overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
op de site staat dat hij het wel ondersteund, alleen vertrouw ik dat nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Met een goede airflow over de VRM's moet het denk ik wel gaan.

Aantal fases zegt inderdaad niet alles, maar meestal is 8+2 wel aan te raden bij een octacore FX (zijn helaas ook 8+2 fase bordjes van slechte kwaliteit, die kunnen een octacore FX ook niet aan...).
Kwaliteit is metname belangrijk, en daar hadden MSI bordjes nog wel eens wat problemen mee.
Er zat vaak ook geen bescherming bij de VRM's dus bij overbelasting branden ze gewoon door ipv thermal throttle (zoals bij veel andere merken).

Probleem is, dat soort punten worden bijna nooit getest in reviews (wie gaat er vrijwillig z'n moederbord en CPU riskeren? :P ), maar buiten dat zijn VRM's een punt waar toch al veel te weinig aandacht word besteed bij reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
ik weet dat niet allemaal maar wil een stabiele build hebben dus een redlijke chipset en tdp etc dacht ik meteen aan, ook kan ik de asrock 970 fatilty performance halen ik denk dat die beter is maar heb niet zon goede ervaring met asrock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 20:44

Genius-General

Expect the Unexpected

Ik heb zelf ook de msi 970 gaming met de fx 8350, werkt opzich perfect maar OC is sterk af te raden aangezien de vrm's dan al gauw richting de 100 graden gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
jvelkers schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:22:
Ik heb zelf ook de msi 970 gaming met de fx 8350, werkt opzich perfect maar OC is sterk af te raden aangezien de vrm's dan al gauw richting de 100 graden gaan
wat is je aantal ghz en hvl is je voltage met die overclock dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

gerjan z schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 16:54:
ik weet dat niet allemaal maar wil een stabiele build hebben dus een redlijke chipset en tdp etc dacht ik meteen aan, ook kan ik de asrock 970 fatilty performance halen ik denk dat die beter is maar heb niet zon goede ervaring met asrock
Laat de Asrock Fatality nou net een van de borden zijn die juist problemen had, kwalitatief niet echt goede VRM's (is iemand gelukt om ze door te laten branden zelfs met een extra fan op de VRM's gericht, icm met een overgeklokte 95W TDP FX octacore).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
hallo,

mijn vriend draait een MSI 970 gaming met een FX 8350. Geen idee wat zijn VRM temperatures zijn.
hij gebruikt een Coolermaster seidon 240mm AIO.
dus als je niet overclocked zou het prima moeten gaan.
ik zelf gebruik overigens een ASUS M5A99FX PRO R2.0 met een FX 8350 op 4.4Ghz 1.39V.

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
Nemesizz schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:37:
[...]

Laat de Asrock Fatality nou net een van de borden zijn die juist problemen had, kwalitatief niet echt goede VRM's (is iemand gelukt om ze door te laten branden zelfs met een extra fan op de VRM's gericht, icm met een overgeklokte 95W TDP FX octacore).
over de fatality kan ik geen problemen vinden
misschien kun je een link sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 20:44

Genius-General

Expect the Unexpected

gerjan z schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:24:
[...]

wat is je aantal ghz en hvl is je voltage met die overclock dan?
Heb hem geprobeerd op 4,6Ghz te krijgen maar kwam niet verder als 4,4Ghz stabiel, bijna 1,45V durfde niet verder te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

gerjan z schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:42:
[...]

over de fatality kan ik geen problemen vinden
misschien kun je een link sturen?
Eerste: http://www.overclock.net/...-motherboard/reviews/7102

(onderin, doet ie tests met overkloks, eerst helemaal tevreden tot na een tijdje de VRM's doorbranden)

Tweede: http://www.overclock.net/...20w-m-2-support-crossfire

(3e post, word al gewaarschuwd dat er veel problemen zijn met doorbrandende VRM's op dat bord, en gezien het een combi van 970 chipset + 8+2 VRM's moet het de Fatality wel zijn gezien bijna alle andere....volgens mij zelfs alle...asrock bordjes 4+1 hebben).

Nummer 3: http://www.tomshardware.c...erformance-fire-hole.html

Ding brand na een paar weken de VRM's door.

En zo zijn er nog meer te vinden, ook reviews bij shops zelf waar de VRM's zijn doorgebrand.

*EDIT*
Zal een link naar een shop erbij zetten, zijn overigens verified owners, dus geen fake-reviews maar van mensen die daadwerkelijk dat bord (Asrock 970 Fatality) hebben gekocht. Moet je eens kijken hoeveel er tussen zitten die zijn doorgebrand (zelfs met stock speeds!).
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157577

[ Voor 14% gewijzigd door Nemesizz op 16-01-2016 17:57 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
dat is al een behoorlijke overclock, die haalde ik op mijn sabertooth destijds ook hoger kwam ik niet, omdat hij dan instabiel werd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je die AMD cpu al? Anders is het overall toch wijzer om intel te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
nee, heb hem nog niet maar ben amd gewend en het wordt een rood/zwarte build dus ook meteen een amd build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
En deze pc is om mee te gamen? Pluk een willekeurige review van het net en AMD loopt momenteel achter de feiten aan. Nu nog investeren in AM3+ is wat mij betreft zonde van je geld. Wacht op Zen of koop Skylake. AMD doet momenteel op CPU gebied helaas te veel onder voor intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een CPU valt weinig aan te wennen en het rood/zwarte thema staat los van de CPU, een CPU zie je immers nooit, die zit onder een koeler.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1MSI B150M NIGHT ELF€ 88,95€ 88,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 319,85

Of voor 25 euro meer een B150 Pro gaming bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
br00ky schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:16:
En deze pc is om mee te gamen? Pluk een willekeurige review van het net en AMD loopt momenteel achter de feiten aan. Nu nog investeren in AM3+ is wat mij betreft zonde van je geld. Wacht op Zen of koop Skylake. AMD doet momenteel op CPU gebied helaas te veel onder voor intel.
klopt deels laatste generatie games vragen meer van de gpu en zijn multithreaded, daarom zal het verschil in framerate niet veel aan cpu liggen hooguit 9 fps, daarnaast is de performance per euro groter,

dit is niet een pc voor lange tijd, wanneer zen stabiel is en goede mobos heeft stap ik daarop over
Een CPU valt weinig aan te wennen en het rood/zwarte thema staat los van de CPU, een CPU zie je immers nooit, die zit onder een koeler
ook dit klopt maar toch hoort het bij elkaar vind ik het rood zwarte thema is om duidelijk te maken dat het om amd gaat en zoals ik al eerder zij heb ik liever amd dan intel/nvidia omdat ze in elke prijsklasse wel wat hebben,

desondanks vind ik het fijn dat er zoveel mensen willen helpen,
hopelijk reageert er nog iemand die persoonlijke ervaring heeft met de asrock 970 fatal1ty performance, dan zal ik daarna een keuze kunnen maken, op internet kan ik namelijk weinig vragen /discussies vinden over problemen zowel met de fatal1ity als met de gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]

klopt deels laatste generatie games vragen meer van de gpu en zijn multithreaded, daarom zal het verschil in framerate niet veel aan cpu liggen hooguit 9 fps, daarnaast is de performance per euro groter,
9 fps zegt niks dat kan een verschil van meer dan 100% zijn, maar kan ook een verschil van minder dan 1% zijn. Probleem is alleen dat een i5 6400 gewoon sneller is als een gelijk geprijsde FX-8350 en het verbruik is ook nog een stuk lager.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1MSI B150M NIGHT ELF€ 88,95€ 88,95
1G.Skill Ripjaws V F4-2400C15D-8GVR€ 49,49€ 49,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,39

Of pricewatch: MSI B150 GAMING M3 als ATX mobo.

Overigens als je de CPU nog niet hebt heb je de videokaart en voeding dan wel? Een Corsair CX750M is bijvoorbeeld een slechte koop.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
[...]
daarnaast is de performance per euro groter,
[...]
Als je snel overstapt valt die zogenaamde betere performance per euro natuurlijk helemaal weg ;). Het is mooi dat je merkentrouw bent, maar op een gegeven moment heb je daar alleen je zelf mee...

Verder, mooie uitgebreide review over de Fatal1ty performance hier. Gezien de opmerkingen over de VRM's zou dat wat mij betreft een no-go zijn, zeker als je aan overklokken denkt (wat nodig is om hem intel te laten bijbenen...)
Despite my cooling the VRM and the rear of the socket with 120mm fans blowing directly on them, this thing ended up dying on me...

In it's final days, there was major overclocking degredation, and then there was a loud pop followed by burning smell.
/edit: blijkbaar spuit11, hierboven natuurlijk al genoemd door Nemesizz in "msi gaming 970 moederbord met fx 8320/8350".

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 16-01-2016 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:01
Als het toch tijdelijk is.. Over 1 jaar is je i5 6400 nog prima te verkopen. Over 1 jaar is je amd bijna niet meer te vekopen. En veel minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
Intel en nvidia zijn kwalitatief inderdaad goede merken, toch blijf ik bij mijn besluit om deze build af te maken, als het me tegenvalt verkoop ik hem en ga ik voor intel en amd, ik ben geen fanboy maar op het moment wil ik toch een black/red amd build maken, ik denk dat ik voor de fatality ga en een paar aanpassingen maak, ik zal dan nog een klein verslagje maken met hoe hij loopt e.d

Bedankt voor jullie reacties misschien tot volgende keer als ik hulp nodig heb bij mijn intel build👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

gerjan z schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 19:17:
Intel en nvidia zijn kwalitatief inderdaad goede merken, toch blijf ik bij mijn besluit om deze build af te maken, als het me tegenvalt verkoop ik hem en ga ik voor intel en amd, ik ben geen fanboy maar op het moment wil ik toch een black/red amd build maken, ik denk dat ik voor de fatality ga en een paar aanpassingen maak, ik zal dan nog een klein verslagje maken met hoe hij loopt e.d

Bedankt voor jullie reacties misschien tot volgende keer als ik hulp nodig heb bij mijn intel build👍
Ik heb je een paar posts terug al links gegeven naar sites die duidelijk aangeven waarom je de Fatality NIET moet nemen, zelfs nog een link naar reviews van users die dat bord daadwerkelijk hebben.
In sommige gevallen is dat bord (de VRM's) al doorgebrand bij een 95W TDP octacore FX op stocksnelheid.

Maakt me verder niet uit of je het bord neemt of niet, maar gezien de reviews zou ik me wel 2x bedenken voordat ik dat bord zou aanschaffen.

Na wat doorspitten blijkt er ook het een en ander niet helemaal te deugen bij de VRM's van MSI (kwaliteit is net als eerdere AMD borden van hun niet geweldig, en er zit geen beveiliging in, dus geen thermal throttle maar meteen doorbranden bij overbelasting). Wel is het bord beter dan de Fatality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjan z
Na wat doorspitten blijkt er ook het een en ander niet helemaal te deugen bij de VRM's van MSI (kwaliteit is net als eerdere AMD borden van hun niet geweldig, en er zit geen beveiliging in, dus geen thermal throttle maar meteen doorbranden bij overbelasting). Wel is het bord beter dan de Fatality
precies dit heb ik ook gelezen,ook dat msi een slecht moederbord merk is, ik heb gekozen voor de fatality omdat die een hogere max tdp heeft en omdat er op het internet weinig problemen staan vermeld in combinatie met de fx 8320
Pagina: 1