mini itx systeem (mooi, krachtig en 5 jaar bruikbaar).

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:52
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige tower destop pc (core i5 760) is 5 jaar oud en tijd voor wat nieuws. Er zijn over de jaren wat nieuwe onderdelen ingegaan, maar ik wil kleiner wat sneller en er weer 5 jaar mee kunnen doen.
Gebruik vnml voor photoshop, wat videobewerking, soms wat games en als media center aangesloten op monitor, beamer, tv en stereo.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 600,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik heb een samsung 830 ssd en een 3.5' hd die mee gaan. Daarnaast een 750ti videokaart die ook wordt overgezet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na wat zoeken kom ik hierop uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,50€ 248,50
1Gigabyte GA-Z170N-WIFI€ 139,80€ 139,80
1Silverstone Fortress FT03-MINI€ 123,50€ 123,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 46,50€ 46,50
1LC-Power LC300SFX V3.21€ 26,62€ 26,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,87

Idee is om een klein mooi en krachtig systeem te hebben, waar in de toekomst nog meer uitgehaald kan worden door een overclock, nieuwe videokaart, snelle m2 sdd ed.

Nu geen behoefte aan een dvd/bluray speler, maar misschien koop ik later nog een.
Verder voor mij de sport om alles mooi in z'n relatief klein kastje te proppen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren/eisen?
Ik wil graag deze kast, omdat deze qua formaat precies past en er ook goed uitziet.Verder een goed stil en energiezuinig systeem wanneer niet intensief wordt gebruikt (=95% van de tijd).

Ga je overklokken?
Ja, idee is wel met lucht koeling.

Wat verwacht je van ons?
-Waar ik nog mee zit is de keuze van de voeding. 300 watt lijkt me genoeg en ik heb nu de goedkoopste genomen. is er een betere keuze en past deze?
-zelfde geld voor de koeler past deze? Is waterkoeling een optie (ook qua kosten).
-Is dit de beste keuze qua moederbord? Ik wil later eventueel een m2 ssd kwijt en wat overclocken.
-En als laatste, zijn ervaringen met deze case?

Alle reacties

Verwijderd

Overklokken is niet aan te raden in de Fortress en zeker niet met een Big Shuriken. Die koelt een non k cpu wel aardig maar als hij hard moet werken wordt de fan rumoerig en de boel alsnog behoorlijk warm als er overklokt wordt.

De LC-Power voeding is van slechte kwaliteit. Een pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W kost wat meer maar is 10x beter.

Lees ook pricewatch: Silverstone Fortress FT03-MINI even door voor ervaringen en ook voor gebruik van waterkoeling. Ook zijn er op het www genoeg reviews te vinden https://www.google.nl/sea...AY#q=fortress+ft03+review.

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
300W is nu genoeg, maar je stelt zelf een nieuwe videokaart te willen toevoegen, dan is 300W (zeker met die cpu overclocked) niet voldoende. 450W als het geen energievretende GPU is, anders 500/550W.

De kast is nu een behoorlijk groot deel van de kosten, IMHO kan je beter een SG13 kopen of een Corsair 250D (zag volgens mij advertentie voor 65€??)
Daarbuiten is overclocken van minimaal belang en kan je het geld beter besparen en bewaren voor een GPU, of meer investeren in een i7 (en besparen op de kast).

M.2 SSD (ik neem aan NVMe, anders heeft het al helemaal geen nut) is in de praktijk vooral weinig voordeel voor veel geld

Nog over die case, hij is dan wel duur, maar wel mooi.

Gegeven lijst is buiten de voeding een beste lijst. Die kast is mooi maar duur en overclocken is in de praktijk minimale verbeteringen. En zoals je zegt, niks doen is 95% van de tijd, dus steek het geld in je zak en koop een non-K of ga all in voor een i7 als de extra performance je aanstaat.

• gerjan z
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-06-2023
Ga je overklokken?
Ja, idee is wel met lucht koeling.
mijn ervaring is dat je nooit moet overklokken in een itx case, componenten zitten namelijk dicht bij elkaar en daardoor heb je kans dat ze gaan throttelen, ik beveel je dus ten zeerste aan op waterkoeling over te stappen en de warmte meteen de kast uit te blazen

• JelleMan
Thanks! Ben weer even goed gaan zoeken en kom wat verder zo.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:36:
Overklokken is niet aan te raden in de Fortress en zeker niet met een Big Shuriken. Die koelt een non k cpu wel aardig maar als hij hard moet werken wordt de fan rumoerig en de boel alsnog behoorlijk warm als er overklokt wordt.

De LC-Power voeding is van slechte kwaliteit. Een pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W kost wat meer maar is 10x beter.
Lijkt me goed idee om die aan te passen, thanks! Heb nog wat powersupply berekeningen gevonden en 300W moet ok zijn. Heb ook naar watercooling gekeken, een corsair H60 zou goed moeten kunnen werken, maar zoals ik zie wordt de radiator voor de koeling dan onderin bij de intake fan gemonteerd. Zal dit voor de totale koeling van de kast minder efficient zijn?
wout123 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:59:
300W is nu genoeg, maar je stelt zelf een nieuwe videokaart te willen toevoegen, dan is 300W (zeker met die cpu overclocked) niet voldoende. 450W als het geen energievretende GPU is, anders 500/550W.
Als ik een eventueel nieuwe videokaart wil dan wordt het er er een over een paar jaar die net zoveel watt gebruikt, maar wel wel krachtiger is. Ik ga niet voor de maximale game ervaring. Dan zou 300W voldoende moeten blijven toch?
De kast is nu een behoorlijk groot deel van de kosten, IMHO kan je beter een SG13 kopen of een Corsair 250D (zag volgens mij advertentie voor 65€??)
Daarbuiten is overclocken van minimaal belang en kan je het geld beter besparen en bewaren voor een GPU, of meer investeren in een i7 (en besparen op de kast).
Heb gekeken naar de i7-6700K, maar wel een stuk duurder en ook een hoger wattage. Is het dan niet handiger om een 6600K licht te overclocken (zonder systeem niet te heet wordt) en zo met dezelfde wattage als de stock i7 een qua prestatie redelijk gelijk systeem te hebben?

Kast wordt wel deze, hij past hier precies qua footprint, en het oog wil ook wat.
M.2 SSD (ik neem aan NVMe, anders heeft het al helemaal geen nut) is in de praktijk vooral weinig voordeel voor veel geld
Ga ik de komende paar jaar ook nog niet iets mee doen, maar tegen die tijd is het misschien wel interessant genoeg, dan wil ik graag de optie houden.
gerjan z schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:04:
[...]
mijn ervaring is dat je nooit moet overklokken in een itx case, componenten zitten namelijk dicht bij elkaar en daardoor heb je kans dat ze gaan throttelen, ik beveel je dus ten zeerste aan op waterkoeling over te stappen en de warmte meteen de kast uit te blazen
Ik merkte het hierboven al op. Is een watercooling setje (corsair H60) veel efficienter? Het is wel een mooie oplossing. Zover ik heb gelezen verlies je dan wel de intake fan onderaan. Heeft dat niet veel invloed op de luchtstroom in de kast?

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Overklokken in een ITX kast zou ik niet zo snel doen, te weinig ruimte, beperkte airflow etc. Waterkoeling mogelijkheden zijn beperkt in ITX kasten.

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
Als je een flinke koeler in een ITX kast zet en zorgt dat er genoeg airflow is kan je makkelijk overclocken in een ITX kastje, let alleen wat extra op de (ambient) temperaturen

• JelleMan
Na het zien van deze post:http://gathering.tweakers...message/44385873#44385873 lijkt me de corsair H60 toch echt een mooie optie. Watercooling radiator onderin en dan nog ruimte voor de hhd's en geen luchtkoeler in de kast die alles blokkeert.

En een i7-4790K op 4.8 ghz, zover wil ik niet overclocken. Maar met een 6600K moet je dan toch wel een eindje komen?

Kom ik hierop uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,50€ 248,50
1Gigabyte GA-Z170N-WIFI€ 139,80€ 139,80
1Silverstone Fortress FT03-MINI€ 123,50€ 123,50
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 77,95€ 77,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 46,50€ 46,50
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 47,95€ 47,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,20

Edit:
Inmiddels de bovenstaande onderdelen besteld. Zal laten weten als de PC in elkaar zit hoe het allemaal past en draait.

Edit2:
Hij draait prima!
Wel even proppen, maar heb er zelfs naast een ssd 2 standaard 3.5" hd's ingekregen met wat zagen en knutselen. De luchtdoorstroming is prima met de ene casefan aan de onderzijde en de radiator van de watercooling ervoor. Heb geen extra fan op de radiator gezet. Alles is zo lekker stil en ziet er erg goed en compact uit. De 6600K is overclocked naar 4.4.ghz en de max temperatuur blijft onder de 50 graden :)
PassMark benchmark:
http://www.passmark.com/b...isplay.php?id=57109701008

[ Voor 10% gewijzigd door JelleMan op 19-02-2016 18:01 ]

Pagina: 1