SSD probleem

Pagina: 1
Acties:

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:57
Beste Tweakers, Ik zit met een probleem met mijn SSD

Het Probleem
Mijn SSD (Kingston V300 240GB) is het laatste jaartje een stuk langzamer geworden dan zou moeten. Gisteren verdween mijn SSD onder het stukje Drives and Devices in windows10. Ik dacht zal wel een bug zijn dus ik restart mijn PC en opeens heb ik van de 222GB maar 8GB vrij. Terwijl ik Voor de restart ruim 110-120GB vrij had, ik heb vrijwel alle folders nagekeken maar ik kan maar niet ontdekken hoe mijn SSD in eenkeer bom vol zit. Mijn vraag is mijn SSD aan het dood gaan, word het tijd voor een nieuwe?

Systeem
De SSD wordt gebruikt in de volgende omgeving:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 204,50€ 204,50
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 363,95€ 363,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master K380€ 46,-€ 46,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8€ 40,95€ 40,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Kingston SSDNow V300 240GB€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 864,15

Eigen inzet
1. Van Sata3 poort na 2 veranderd en een andere Sata3 kabel gebruikt (Niet geholpen)
2. AS SSD Benchmark 1.8.5636.37293 gedraaid. (Extreem lage score)
3. Vrijwel alle grote folders nagekeken maar die komen nooit zo groot uit.

5. ADW cleaner/Malwarebytes gedraaid geen virus of wat dan ook aangetoont.
4. Weet niet wat te doen. Van google word ik niet echt wijzer. Enkel dat mijn SSD een dicht slippende sandforce controller bevat.

Enkele Fotos
Gaf aan dat ze niet geladen konden worden vandaar de linkjes.
Foto 1
Foto 2
Foto 3

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:27

Freedive

] Ken sent me _

Met dit programma kun je nagaan waar de gebruikte ruimte zit;
https://www.jam-software.com/treesize_free/

• Puddi Puddin
Freedive schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 10:51:
Met dit programma kun je nagaan waar de gebruikte ruimte zit;
https://www.jam-software.com/treesize_free/
Shadowplay bleek een heletijd gedraaid te hebben waardoor er ruim 80-100GB aan data in videos werd gestoken. Het bleek onder een mapje videos te staan (Ik doe zelf geen zak met videos) vandaar dat ik er overheen keek. Kan iemand mij de lage peformance verklaren? Dit zal fijn zijn ivm met evt. nieuwe aankoop van een SSD

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

Swordlord

Act first, think never

De SDD controller in de Kingston V300 is nog een antieke Sandforce 2000 serie.

Die SSD controllers hebben geen goede interne opruimroutine enzovoorts, waardoor het over tijd dichtslibt en niet meer zo soepel loopt als dat het moet.
Gelukkig worden tegenwoordig bijna geen Sandforce controllers gebruikt in recente/nieuwe SSD's.

Alleen er is een combinatie probleem bij jouw gaande..

Je gebruikt storage driver astAHCI.
Dit impliceert dat je SATA-600 controller van het merk AsMedia is.
Wat betekend dit?
  • Deze SATA controller haalt tochal niet de volledige Sata-600 snelheden
  • Deze SATA controller + Driver combinatie ondersteunen geen TRIM om geheugen cellen op te schonen na het wissen van gegevens, waardoor een drive als de V300 helemaal dichtslibt, want zijn eigen onderhoud is ook al ruk.
Oplossing voor het probleem.
  1. SSD aansluiten op de SATA-300 poorten van intel zelf en de meest recente intel drivers gebruiken, dus dat onderhoudscommando's naar de schijf worden gestuurd. De SATA-300 controller haalt wel iets minder hoge sequentiele snelheden, maar de toegangstijden en zoektijden zijn veel sneller via die SATA controller.
  2. Je SSD heeft daarna een onderhouds rondje nodig. Secure erase of een volledige zero write format. Hierdoor worden alle geheugen cellen weer eens lekker opgeschoond en heeft ook de controller weer goed overzicht waar alles uithangt.
Edit/Toevoeging.

Ik was vergeten, de V300 serie heeft stilletjes aan a-synchroon NAND gekregen.
Gezien jouw test resultaten heb jij waarschijnlijk de "nieuwere" V300 die het langzame a-synchroon NAND heeft, wat in benchmarks als AS-SSD flink slechtere performance neerzet.
Dat betekend, de performance die ik in jouw AS-SSD benchmark, kloppen best wel jammer genoeg...

[ Voor 95% gewijzigd door Swordlord op 16-01-2016 13:23 ]

• Puddi Puddin
Swordlord schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 12:55:
De SDD controller in de Kingston V300 is nog een antieke Sandforce 2000 serie.

Die SSD controllers hebben geen goede interne opruimroutine enzovoorts, waardoor het over tijd dichtslibt en niet meer zo soepel loopt als dat het moet.
Gelukkig worden tegenwoordig bijna geen Sandforce controllers gebruikt in recente/nieuwe SSD's.

Alleen er is een combinatie probleem bij jouw gaande..

Je gebruikt storage driver astAHCI.
Dit impliceert dat je SATA-600 controller van het merk AsMedia is.
Wat betekend dit?
  • Deze SATA controller haalt tochal niet de volledige Sata-600 snelheden
  • Deze SATA controller + Driver combinatie ondersteunen geen TRIM om geheugen cellen op te schonen na het wissen van gegevens, waardoor een drive als de V300 helemaal dichtslibt, want zijn eigen onderhoud is ook al ruk.
Oplossing voor het probleem.
  1. SSD aansluiten op de SATA-300 poorten van intel zelf en de meest recente intel drivers gebruiken, dus dat onderhoudscommando's naar de schijf worden gestuurd. De SATA-300 controller haalt wel iets minder hoge sequentiele snelheden, maar de toegangstijden en zoektijden zijn veel sneller via die SATA controller.
  2. Je SSD heeft daarna een onderhouds rondje nodig. Secure erase of een volledige zero write format. Hierdoor worden alle geheugen cellen weer eens lekker opgeschoond en heeft ook de controller weer goed overzicht waar alles uithangt.
Edit/Toevoeging.

Ik was vergeten, de V300 serie heeft stilletjes aan a-synchroon NAND gekregen.
Gezien jouw test resultaten heb jij waarschijnlijk de "nieuwere" V300 die het langzame a-synchroon NAND heeft, wat in benchmarks als AS-SSD flink slechtere performance neerzet.
Dat betekend, de performance die ik zo in het algemeen zie, kloppen best wel jammer genoeg...
Jezus wat een lap tekst!! Hier kunnen heel wat tweakers een voorbeeld aan doen! Zoals u zegt bevat mijn SSD een Antieke SandForce controller is het daarom waardig als (Gamer) te upgraden naar een Samsung/Crucial SSD? En dan deze SSD naast mijn HDD als storage te gebruiken? Alvast bedankt!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

Swordlord

Act first, think never

Als je overstapt op de SATA-300 poorten, die door de intel controller worden aangeleverd en je drive een secure erase geeft.
Dan zul je een hoop van je prestaties terug krijgen.

Wil je gewoon een betrouwbare drive die consistentere performance neerzet, dan kun je beter een drive van Crucial of Samsung overwegen.
Gebruik die dan voor je OS en primaire games (die je erg veel speelt) en die V300 voor de secundaire games, die je wat minder vaak speelt :p

• Puddi Puddin
Oke dan weet ik genoeg! Ik ga dit zeker doen bedankt!
Pagina: 1