Toon posts:

PC updaten - procesor of grafische kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn huidige pc is bijna 4 jaar oud en ik ben aan het nadenken over een upgrade. Ik speel op het moment vooral eigenlijk Cities Skylines. Dit gaat nog wel redelijk, maar als de steden groter worden en ik meer assets toevoeg aan het spel dan krijgt de pc het moeilijker. Voor de overige zaken (films kijken met name) is mijn systeem nog prima up-to-date.

Mijn budget voor een nieuwe cpu of gpu zou zo'n 200 tot 300 euro zijn. Als de cpu, gpu en moederbord vervangen moeten worden dan is het budget zo'n 500 euro.

Dit is mijn huidige systeem:

1Intel Core i5 2500K Boxed
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
1Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9

Het moederbord heeft een 1155 socket en ik zie dat de meeste nieuwe cpu's een andere socket gebruiken. Maar als ik kijk naar mijn I5 2500k dan heeft hij nog een aardige snelheid in Ghz (3,3 tot 3,7) dus ik vraag me af of het nodig is deze te vervangen?

En bij GPU's heb ik opgezocht dat een PCI 3.0 x 16 slot ook in een moederbord kan dat alleen PCI 2.0 x 16 slots heeft zoals mijn huidige gigabyte moederbord en dat het prestatieverlies dan minimaal is.

Zou ik alleen de GPU kunnen vervangen met bijv. een MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G? Of is de CPU dan toch een bottleneck?

En hebben de niet-SSD harddrives die ik nu heb nog een grote invloed? Als ik een SSD neem, haal ik dan substantieel meer uit mijn investering in een nieuwe CPU of GPU als ik Cities Skylines speel?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderd

Je cpu is nog behoorlijk courant, die kan nog wel even mee. Een ssd pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB en pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5 is de beste upgrade die je nu kunt doen. De 380X is tot 25% sneller dan een GTX 960 en de meerprijs zeker waard.
PCIe 3.0 kaarten kunnen zonder prestatieverlies in een PCIe 2.0 slot.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 09:37:
Je cpu is nog behoorlijk courant, die kan nog wel even mee. Een ssd pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB en pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5 is de beste upgrade die je nu kunt doen. De 380X is tot 25% sneller dan een GTX 960 en de meerprijs zeker waard.
PCIe 3.0 kaarten kunnen zonder prestatieverlies in een PCIe 2.0 slot.
Okay, klinkt goed.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Als cities-skylines de enige game is die je speelt durf ik niet zeker te zeggen dat je GPU de bottleneck is: die game is voornamelijk CPU limiteerd. Het enige nadeel is dat een mogelijke upgrade erg prijzig is. Misschien is het de moeite waard om je te verdiepen in overclocken. Je hebt er de CPU en mobo al voor en daarmee kan je mogelijk relatief goedkoop prestaties mee winnen.

Als je met grote steden speelt, blijft je performance dan ook slecht als je de graphics op low zet op een lage resolutie? Dat is namelijk een teken dat je CPU de bottleneck is. Gaat je performance er dan wel op vooruit dan is een GPU upgrade een logischere stap.

Verwijderd

Topicstarter
Ardjee schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:23:
Als cities-skylines de enige game is die je speelt durf ik niet zeker te zeggen dat je GPU de bottleneck is: die game is voornamelijk CPU limiteerd. Het enige nadeel is dat een mogelijke upgrade erg prijzig is. Misschien is het de moeite waard om je te verdiepen in overclocken. Je hebt er de CPU en mobo al voor en daarmee kan je mogelijk relatief goedkoop prestaties mee winnen.

Als je met grote steden speelt, blijft je performance dan ook slecht als je de graphics op low zet op een lage resolutie? Dat is namelijk een teken dat je CPU de bottleneck is. Gaat je performance er dan wel op vooruit dan is een GPU upgrade een logischere stap.
Dan zal ik daar eerst eens naar gaan kijken. Ik had idd gelezen dat bij Cities Skylines vooral de CPU een bottleneck kan zijn.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Ja het is een zwaar cpu spel. Maar je 560 loop ook gewoon achter, en vooral met 1gb. Upgrade die en je krijgt de beste fps Upgrade. Enkel moederbord en processor upgraden is minimale prestatie winst. Want je moet voor minsten een 6500 gaan voor een waardige Upgrade.

Verwijderd

Topicstarter
legendareN schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:31:
Ja het is een zwaar cpu spel. Maar je 560 loop ook gewoon achter, en vooral met 1gb. Upgrade die en je krijgt de beste fps Upgrade. Enkel moederbord en processor upgraden is minimale prestatie winst. Want je moet voor minsten een 6500 gaan voor een waardige Upgrade.
En levert een SSD winst op tijdens het spelen van een spel of is een SSD vooral handig voor het snel laden van spellen?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een SSD biedt alleen voordeel bij het opstarten van zaken, zoals het opstarten van de PC zelf als het opstarten van programma's en games en bestanden ervoor, zoals maps, savegames, documenten (zoals .PSD files voor Photoshop e.d.).

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-02 23:11
De gpu zal je al heel veel winst opleveren als je die vervangt.Een ssd is een must,maar dan meer voor de algemene snelheid van je systeem,alles laad sneller.Zeker ook een aanrader! :)

Echter meet fps in games gaat deze je niet opleveren,ik zou de videokaart vervangen,dat zal je naar mijn mening de meeste winst opleveren in games.

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 17-01-2016 23:42 ]

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 23:26
Het probleem met Cities: Skylines is dat je op een gegeven moment gewoon op een punt komt waar je of tegen een "building limit" aan komt, waar er gewoon geen gebouwen meer zullen ontstaan, (al had ik gelezen dat ze dat limiet hadden verhoogd of zelfs weggehaald, ik heb het spel eerlijk gezegd al ruim een half jaar niet meer gespeeld, vooral vanwege het andere limiet:) of je komt tegen een limiet aan waar elk stukje stad wat er bij komt, de tijd doet afremmen, waardoor de groei en voortgang van je stad gewoon tergend langzaam wordt, en het wachten gewoon saai wordt.
Zelf had ik op een gegeven moment een stad die zo groot is dat de 3x speed stand langzamer was dan de 1x stand bij een nieuwe, lege stad. Dan wordt het spel snel saai.

Puur en alleen voor Cities: Skylines zou je dus je CPU kunnen upgraden. Maar dat is eigenlijk best wel zonde. Want de CPU die je nu hebt is helemaal niet zo veel minder snel dan de gloednieuwe i5 6600K. Daarom zou ik zeggen, mooi gaan voor die Sapphire 380X en 850 EVO SSD die ACB2401 noemde.
Pagina: 1