PC laggy... Wat zou er mis kunnen zijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• daanh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-01 18:19
Dag heren (en dames),

Mijn desktop PC loopt sinds een paar weken niet heel erg lekker meer. Met name bij het werken met Word is er soms wat lag tussen een toetsaanslag en het verschijnen van tekst. Een week geleden liep hij zelfs helemaal vast. Hij startte wel op maar bleef hangen in Chrome (zelf CTRL-Alt-Delete deed niks meer)

Mijn acties sindsdien:
  • Nieuwe SSD erin (Samsung EVO 250 GB)
  • Nieuwe installatie (Windows 7 64 bit)
  • Memtest een nachtje laten draaien (geen problemen gevonden)
  • Videokaart eruit (Radeon HD7950) en on-board kaart gebruikt
  • Nieuwe netwerkadapter
  • Diverse virusscanners gedraaid.
Het blijft maar niet echt denderend lopen. Het is niet heel ernstig, maar soms een seconde wachten tot Windows Explorer reageert is hinderlijk. Ik heb een AS SSD test gedraaid, en daar komt de nieuwe SSD volgens mij niet heel denderend uit, althans als ik het vergelijk met de enorme scores die ik soms zie:

Afbeeldingslocatie: http://wtb.oudenoord700.nl/divers/as-ssd-bench%20Samsung%20SSD%20850%20%2015-1-2016%2014-11-17.png

Heeft iemand een suggestie wat er aan de hand zou kunnen zijn? Mijn specs:
MSI p33 g41 combo moederbord
Intel Core2 Quad Q8200 2.33 GHz
8 GB RAM
Samsung EVO 250 GB SSD
WD 4TB HDD
Radeon 7900 series

Is er misschien iets in het Bios wat verkeerd zou kunnen staan, waardoor de SSD niet optimaal werkt? Kan het komen doordat ik nog een PS2 toetsenbord gebruik? Ik zou het echt niet weten, hopelijk hebben jullie ideeën. Bedankt alvast!

Groetjes, Daan

Dit is de test van mijn vorige SSD:
Afbeeldingslocatie: http://wtb.oudenoord700.nl/divers/as-ssd-bench%20OCZ-VERTEX3%20ATA%20%2015-1-2016%2013-42-59.png

Alle reacties

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
Ik denk dat dit komt door je CPU.
HD7900 aan een Core2Quad hangen 8)7

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet niet of het gerelateerd is, maar zo te zien draai je je SSD in IDE-emulatie mode. Het is performance-wise beter om hem in AHCI-mode te draaien, zowel voor je throughput als functionaliteit zoals Native Command Queuing. Zie ook http://forum.crucial.com/...rucial-AHCI-vs/td-p/57078 .

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:52
Als de pc in Word lagd dan is er wel een probleem.Heb je wel alle drivers gesinstaleerd,

Je score klopt denk ik aardig,want ik gok erop dat je een S-ATA 2.0 aansluitng hebt,d e ssd haalt alleen de hoogste snelheden op S-ATA 3.0

Door ACHI zal het wat hoger worden,richting de 290MB/s ongeveer,hoger, word het niet

[ Voor 111% gewijzigd door freaky35 op 16-01-2016 00:27 ]

• daanh
spone schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:11:
Ik weet niet of het gerelateerd is, maar zo te zien draai je je SSD in IDE-emulatie mode. Het is performance-wise beter om hem in AHCI-mode te draaien, zowel voor je throughput als functionaliteit zoals Native Command Queuing. Zie ook http://forum.crucial.com/...rucial-AHCI-vs/td-p/57078 .
Kijk, daar kan ik wat mee! Hoe zie je dat aan dat screenshot eigenlijk?

• daanh
KappaRoss schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:06:
Ik denk dat dit komt door je CPU.
HD7900 aan een Core2Quad hangen 8)7
Hmm, volgens mij klopt dit ook niet, maar is het een ouder model GPU. EDIT: Sapphire 7950 toch echt.

Zo slecht is een Core2Quad toch niet?

[ Voor 12% gewijzigd door daanh op 16-01-2016 06:52 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
In bios instellen AHCI,
dan windows installeren,
dan drivers van chipset installeren(moederbord site drivers downloaden),
dan videokaart driver installeren,
dan pc testen.

Nog niet goed, dan hardware gaan uitwisselen/verwijderen.
Kan ook software zijn, dus zo min mogelijk installeren.

• daanh
jan99999 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 06:53:
In bios instellen AHCI,
dan windows installeren,
dan drivers van chipset installeren(moederbord site drivers downloaden),
dan videokaart driver installeren,
dan pc testen.

Nog niet goed, dan hardware gaan uitwisselen/verwijderen.
Kan ook software zijn, dus zo min mogelijk installeren.
Helaas ondersteund dit moederbord geen AHCI...

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
daanh schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 06:30:
[...]

Hmm, volgens mij klopt dit ook niet, maar is het een ouder model GPU. EDIT: Sapphire 7950 toch echt.

Zo slecht is een Core2Quad toch niet?
Op zich niet, maar er is nogal wat verschil tussen bijvoorbeeld ene Core2Quad en de andere. De Q8200 is veruit de traagste Core2Quad en draait op een zeer lage 2.33 GHz en is ook nogal uitgekleed qua cache (4 MB). Vergelijk dit maar eens met een Core2Quad als een Q9650, die draait op 3 GHz en heeft 12 MB cache. De Q8200 heeft in ieder geval zeker niet genoeg power om je 7950 van data te voorzien. Vlag op een modderschuit zullen we maar zeggen.

Maar dat laatste heeft niet met je lag in Word te maken.

En als je moederbord ook al geen AHCI ondersteuntzou ik toch eens kijken naar wat nieuws. Je bent nu relatief nieuwe producten aan een systeem aan het hangen die het niet meer bijhoudt.

[ Voor 8% gewijzigd door White Feather op 16-01-2016 09:20 ]

Verwijderd

DDR2 helpt ook niet echt mee om goede prestaties te krijgen.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:15

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 09:39:
DDR2 helpt ook niet echt mee om goede prestaties te krijgen.
Games misschien, maar de relatie met Word...ik zie hem niet.

• freaky35
inderdaad pc moet gewoon goed werken,niet met games,maar Word zal geen enkel probleem moeten zijn.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zie overigens dat je vensters wat transparantie missen. Staat compositing/aero wel aan? Anders gaat je UI over je CPU, en zeker bij nieuwere versies Word kan dat zelfs al wat uitmaken (sowieso is het een goed idee om je GPU te gebruiken waar het kan). Check de drivers ook, deze plankjes waren nogal kritisch op het wel/niet hebben van ook chipset drivers.

Die SSD zal op dat bord overigens nooit de super-snelheden kunnen halen die je ziet, je zit namelijk met:
* Een beperkte geheugenbus die bovendien ver van de CPU af zit (memory controller niet in CPU maar op bord)
* Geen AHCI ondersteuning dus meer CPU afhankelijkheid van de SSD (en die CPU stamt gewoonweg niet uit de tijd dat dit iets was wat je typisch deed...)
* Sowieso een relatief trage S-ATA poort, het is altijd sneller dan een HDD maar de scores ga je niet halen en hoef je hem niet mee te vergelijken...

Chrome is sowieso zwaar de laatste tijd, maar uiteindelijk, als niks wat je doet het fixt, zul je moeten gaan meten. Resmon.exe is je vriend; hang hem aan het proces wat je denkt dat vast loopt, en ga eens kijken wat er gebeurt.

• MrHankey
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-02-2022
Al geprobeerd om de hardware acceleratie in word uit te zetten? Staat onder options, advanced, display, daar staat een checkbox. Als het dan wel soepel werkt dan ligt het aan je videokaart. Idem voor chrome.

• daanh
Umbrah schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:09:
Ik zie overigens dat je vensters wat transparantie missen. Staat compositing/aero wel aan? Anders gaat je UI over je CPU, en zeker bij nieuwere versies Word kan dat zelfs al wat uitmaken (sowieso is het een goed idee om je GPU te gebruiken waar het kan). Check de drivers ook, deze plankjes waren nogal kritisch op het wel/niet hebben van ook chipset drivers.

Die SSD zal op dat bord overigens nooit de super-snelheden kunnen halen die je ziet, je zit namelijk met:
* Een beperkte geheugenbus die bovendien ver van de CPU af zit (memory controller niet in CPU maar op bord)
* Geen AHCI ondersteuning dus meer CPU afhankelijkheid van de SSD (en die CPU stamt gewoonweg niet uit de tijd dat dit iets was wat je typisch deed...)
* Sowieso een relatief trage S-ATA poort, het is altijd sneller dan een HDD maar de scores ga je niet halen en hoef je hem niet mee te vergelijken...

Chrome is sowieso zwaar de laatste tijd, maar uiteindelijk, als niks wat je doet het fixt, zul je moeten gaan meten. Resmon.exe is je vriend; hang hem aan het proces wat je denkt dat vast loopt, en ga eens kijken wat er gebeurt.
Bedankt voor alle antwoorden, genoeg om over na te denken. Ik wist niet dat deze Quadcore zo matig is. Ik heb transparantie aanstaan, maar dat screenshot van AS SSD laat het niet zien. De hardware-acceleratie in Word had ik al uitgezet, leek niet veel uit te maken. Ik ga het een en ander uitzoeken!

Zou het zin hebben om er een Q9650 in te stoppen? Of blijf ik dan tegen beperkingen aan lopen?

[ Voor 3% gewijzigd door daanh op 16-01-2016 11:28 ]

Verwijderd

daanh schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:24:
[...]

Zou het zin hebben om er een Q9650 in te stoppen? Of blijf ik dan tegen beperkingen aan lopen?
Ja, je blijft tegen de beperkingen van het moederbord aanlopen. Geen sata III en ahci, geen USB 3.0 et cetera.
Ik zou gaan voor wat recentere hardware, een courante Pentium dual core verslaat een Q8200 uit de conroe (s775) periode.
Verder zijn ook de instructiesets van de cpu's verbeterd en aangevuld wat prestatiewinst oplevert.
Bovendien is dergelijke gedateerde hardware vaak moeilijk leverbaar, vooral geheugen. Dat betekent dus ook hoge prijzen die de aankoop niet meer rechtvaardigen.
Indien je hulp nodig hebt kun je een topic plaatsen in een aankoop advies forum.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2016 12:02 ]

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 20:17
Wat voor een voeding heb je? Dit soort vage problemen heb ik ook meegemaakt met crappy psu's.

• freaky35
daanh schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:24:
[...]

Bedankt voor alle antwoorden, genoeg om over na te denken. Ik wist niet dat deze Quadcore zo matig is. Ik heb transparantie aanstaan, maar dat screenshot van AS SSD laat het niet zien. De hardware-acceleratie in Word had ik al uitgezet, leek niet veel uit te maken. Ik ga het een en ander uitzoeken!

je systeem is echt oud aan het worden, ik zou echt gaan voor een nieuwe cpu,mobo en geheugen set.
Dan heb je meer voordeel van de videokaart,ssd en ook de snelheid van een nieuwe cpu

• daanh
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:53:
[...]Indien je hulp nodig hebt kun je een topic plaatsen in een aankoop advies forum.
Bedankt, dan ga ik daar eens rondkijken.

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 19:31

db87

Mach 2 GT modded

Tijd voor een upgrade:

-Intel Core i3-6100 Boxed
-ASRock H110M-DGS
-Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14

Voor 230 euro is je computer weer helemaal bij de tijd, meteen een schone Windows 10 installtie erop en je kunt weer jaren vooruit. ;)

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Verwijderd

In mijn optiek is dit cruciaal: "loopt sinds een paar weken". Liep de PC daar voor wel goed dan? Want dan heeft al het, ongetwijfeld goed bedoelde advies niet direct zin. Als in, dan is het probleem niet spec gerelateerd maar een ander probleem.

Is er voordat dit probleem optrad iets gebeurd? Of heb je iets gedaan, een component vervangen, etc, etc?

Componenten arbitrair vervangen zonder de aard van het probleem te hebben herleid levert je mogelijkerwijs een situatie op waarbij het probleem zich alsnog blijft voordoen maar je wel geld heeft gekost.

Dat is natuurlijk bijzonder algemeen gesteld; ik ken jouw PC niet van haver tot gort maar, jij wel.

Verwijderd

voordat je onnodig geld gaat uitgeven, probeer eens een ander toetsenbord.

Alle goedbedoelde upgrade adviezen hier terzijde, ik zie als gebruikte programma's alleen word en chrome staan...
Dat zou je pc makkelijk moeten aankunnen.

Als het niet aan het toetsenbord ligt, moet je ff troubleshooten. Check iig je temperaturen (cpu/mobo) en je ram.

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 16:25
Virusscanner geïnstalleerd? Sommige scanners hebben een bestandsschild dat zowat alles realtime probeert te scannen, kan altijd resulteren in lag.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

daanh schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 06:57:
[...]

Helaas ondersteund dit moederbord geen AHCI...
Weet je dat wel heel zeker?

Ik heb zelf socket 775 borden met een ouder chipset die het wel ondersteunen.
Even goed nachecken in je BIOS bij de hardeschijf controllers, want volgens mij moet een P33 chipset dat wel degelijk hebben.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Toevallig een draadloos keyboard...

Vaak genoeg gezien dat Word / pc gaat laggen als die geen/slecht contact kan maken vanwege bijv lege batterijen, ontvanger die van het bureau gedonderd is , verkeerde drivers voor keyboard etc.

Alle hardware adviezen etc zijn leuk en vast wel waar, maar je hardware is niet enkele weken geleden opeens achteruit gegaan. Dus minimaal moet hij zonder nieuwe hardware terug kunnen naar de situatie van een paar weken geleden.

• daanh
Ik gebruik zelfs nog een ps2 toetsenbord! :)

Ik geloof dat ik het moederbord verkeerd heb genoemd, het is een G41M-P43 combo. Hier lees ik dat deze geen AHCI ondersteunt.

Maar ik ben er achter gekomen dat het probleem toch waarschijnlijk een geinstalleerde virusscanner was (eerst AVG, later Panda). In de task manager stonden deze processen niet heel hoog, maar resmon.exe liet zien dat Panda wel een enorme hoop ram claimde.

Ik gebruik trouwens naast Word en Chrome ook Cubase, Photoshop, Premiere, Lightroom, Solidworks en Starcraft 2. Maar dat kan dit oude beestje allemaal prima aan. :)

[ Voor 14% gewijzigd door daanh op 16-01-2016 21:45 ]

Verwijderd

daanh schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 21:42:Maar ik ben er achter gekomen dat het probleem toch waarschijnlijk een geinstalleerde virusscanner was (eerst AVG, later Panda). In de task manager stonden deze processen niet heel hoog, maar resmon.exe liet zien dat Panda wel een enorme hoop ram claimde.
Ik vind het enigszins opmerkelijk dat een AV een dergelijk effect zou hebben, maar goed, het is niet geheel ondenkbaar. Je geeft aan van AVG over te zijn gestapt op Panda.

Het is mogelijk dat AVG niet volledig is verwijderd en dat een resterend proces ervan nu botst met Panda.

Je kan eens kijken hoe het systeem zich gedraagt in veilige modus. Als het zich dan normaal gedraagt, in ieder geval waar het keyboard input betreft, dan heb je de kans dat het inderdaad een softwarematig probleem is. Dan zouden we verder moeten kijken.

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 16:25
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:19:
[...]
Ik vind het enigszins opmerkelijk dat een AV een dergelijk effect zou hebben, maar goed, het is niet geheel ondenkbaar. Je geeft aan van AVG over te zijn gestapt op Panda.

Het is mogelijk dat AVG niet volledig is verwijderd en dat een resterend proces ervan nu botst met Panda.

Je kan eens kijken hoe het systeem zich gedraagt in veilige modus. Als het zich dan normaal gedraagt, in ieder geval waar het keyboard input betreft, dan heb je de kans dat het inderdaad een softwarematig probleem is. Dan zouden we verder moeten kijken.
Bestandsschild van Avast is zo een voorbeeld dat een pc enorm kan vertragen. Scannen van alle dll's, scripts, bestanden... Gaf bij mij enorm veel lag op mijn systeem.
Pagina: 1