Is mijn externe harde schijf kapot.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiZerMan
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-11-2024
oke, zoals je in me titel al had kunnen zien denk ik dat mijn harde schijf kapot is.
Sinds een uurtje geleden was ik een film aan het kijken op mijn computer via de harde schijf, de harde schijf lag op de kast van me computer. Toen ik opstond ging het mis, ik raakte het USB kabeltje aan van de harde schijf en viel hiervan van de kast af op de grond, op me beeld stond Coderingsfout en me harde schijf was uit de computer (dacht ik). alleen snoer enzo zat er nog aan.

Mijn harde schijf doet nu heel vreemd als ik hem op mijn computer aansluit, op het moment dat ik hem aansluit, maakt hij een raar geluidje, net een soort motortje die vastloopt en na ong. 5 sec stopt dat geluidje weer, het lampje blijft knipperen maar hij raakt niet verbonden,

Het is een seagate expansion portable (1TB)

wat kan het probleem zijn of is hij kapot.

EDIT:
Wanneer ik hem aansluit op de computer maakt hij wel het geluidje dat er iets aangesloten is maar er verschijnt niks, 20 sec daarna komt het geluid dat het apparaat is weggegaan.

[ Voor 10% gewijzigd door RiZerMan op 15-01-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:34
RiZerMan schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:14:
oke, zoals je in me titel al had kunnen zien denk ik dat mijn harde schijf kapot is.
Sinds een uurtje geleden was ik een film aan het kijken op mijn computer via de harde schijf, de harde schijf lag op de kast van me computer. Toen ik opstond ging het mis, ik raakte het USB kabeltje aan van de harde schijf en viel hiervan van de kast af op de grond, op me beeld stond Coderingsfout en me harde schijf was uit de computer (dacht ik). alleen snoer enzo zat er nog aan.

Mijn harde schijf doet nu heel vreemd als ik hem op mijn computer aansluit, op het moment dat ik hem aansluit, maakt hij een raar geluidje, net een soort motortje die vastloopt en na ong. 5 sec stopt dat geluidje weer, het lampje blijft knipperen maar hij raakt niet verbonden,

Het is een seagate expansion portable (1TB)

wat kan het probleem zijn of is hij kapot.

EDIT:
Wanneer ik hem aansluit op de computer maakt hij wel het geluidje dat er iets aangesloten is maar er verschijnt niks, 20 sec daarna komt het geluid dat het apparaat is weggegaan.
Dat klinkt inderdaad als een defectieve harde-schijf. Betreft het een 2.5" of 3.5" schijf? Bij beide zou je de harde-schijf (als buiten garantie) uit de behuizing kunnen halen en deze direct aan sluiten op een computer, kleine kans maar testen waard.

Het geluid wat je hoort bij het aansluiten van de harde-schijf, is dat een tikkend geluid of zoemend? Of misschien iets heel anders, probeer het eens te beschrijven.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Wat de TS waarschijnlijk bedoeld als ik het zo lees, is het plingel geluidje van Windows zelf en 20 seconden later het dundoem. Geluidje dat iets losgekoppeld wordt.

Wat bardi-1 al zegt, het kan zijn dat alleen de behuizing stuk is en dat de schijf zelf gewoon in een pc te lezen is.
Als de data niet belangrijk is, en je hebt nog garantie, dan gewoon opsturen. Is de data wel belangrijk, dan open maken en aan sluiten op de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Arunia schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:31:
Wat de TS waarschijnlijk bedoeld als ik het zo lees, is het plingel geluidje van Windows zelf en 20 seconden later het dundoem. Geluidje dat iets losgekoppeld wordt.

Wat bardi-1 al zegt, het kan zijn dat alleen de behuizing stuk is en dat de schijf zelf gewoon in een pc te lezen is.
Als de data niet belangrijk is, en je hebt nog garantie, dan gewoon opsturen. Is de data wel belangrijk, dan open maken en aan sluiten op de pc.
Citaat van TS: "Mijn harde schijf doet nu heel vreemd als ik hem op mijn computer aansluit, op het moment dat ik hem aansluit, maakt hij een raar geluidje, net een soort motortje die vastloopt en na ong. 5 sec stopt dat geluidje weer,"
Denk toch dat hij hier een geluid uit de harde-schijf zelf bedoeld, vandaar de vraag :p

Klopt inderdaad wat Arunia zegt, belangrijke data > zelf proberen, niet belangrijk wel garantie > opsturen.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiZerMan
Het is zo te zien een 2,5" harde schijf.
Het geluid is een tikkend zoempje, ik heb het gevoel dat de de motor een soort hangt.

Er zat 2 jaar garantie op, ik zal snel nagaan of deze al verlopen is of niet,

[ Voor 24% gewijzigd door RiZerMan op 15-01-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
bardi-1 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:33:
[...]

Citaat van TS: "Mijn harde schijf doet nu heel vreemd als ik hem op mijn computer aansluit, op het moment dat ik hem aansluit, maakt hij een raar geluidje, net een soort motortje die vastloopt en na ong. 5 sec stopt dat geluidje weer,"
Denk toch dat hij hier een geluid uit de harde-schijf zelf bedoeld, vandaar de vraag :p

Klopt inderdaad wat Arunia zegt, belangrijke data > zelf proberen, niet belangrijk wel garantie > opsturen.
Ik doelde op deze uitspraak eigenlijk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Arunia schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:35:
[...]

Ik doelde op deze uitspraak eigenlijk:

[...]
Ah, misverstandje :P

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiZerMan
Ben bang dat hij al over de garantie zit, kan nergens een bonnetje vinden op dit moment maar blijf zoeken, toch zou ik alvast willen vragen. Is het toch nog mogelijk om de schijf te laten repareren of zelf doen (ligt aan de kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:39
Ligt aan de data die erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Als de harde schijf leesbaar is in de computer buiten de behuizing waar die uit kwam, dan kun je gewoon een loss behuizing kopen waar die in gaat. En dat is vrij simpel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
RiZerMan schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:49:
Ben bang dat hij al over de garantie zit, kan nergens een bonnetje vinden op dit moment maar blijf zoeken, toch zou ik alvast willen vragen. Is het toch nog mogelijk om de schijf te laten repareren of zelf doen (ligt aan de kosten).
Grote kans bestaat er dat hij defect is gezien het geluid wat je hoort.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiZerMan
Vinzz er staat ongeveer 100GB van de 1TB op, dat is de reden dat ik niet zoveel geld wil uitgeven, maar zomaar een harde schijf weggooien is ook weer zo zonden.

Arunia ik ben bang dat het niet aan de behuizing ligt maar toch echt aan de schijf erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:29

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Garantie had je toch niks aan gehad, dit valt onder user-abuse natuurlijk. Schakel voor belangrijke data een datarecoverybedrijf in, anders schijf in de prullenbak. Je kunt er m.i. niet meer op vertrouwen dat ie niet corrupt is dus je weet niet of hij in de toekomst nog veilig is voor je data
Pagina: 1