Suggesties bij bouwen eigen case.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-08 16:37
Hallo tweakers,

Ik zag laatst die geweldige venetor class star destroyer case en ik dacht zoiets wil ik ook.
Zo'n case bouw je natuurlijk niet 123 dus ik zit nog in de planfase. Hierbij denk ik echter wel wat hulp en suggesties van jullie nodig te hebben want ik heb zoiets nog nooit gedaan.

Mijn eerste twijfeling is het materiaal. Metaal is steviger en houdt warmte slecht vast, maar is moeilijk te bewerken. Hout echter is makkelijk te bewerken en is bovendien goedkoper, maar is volgens mij minder geschikt voor een pc case.
Hiernaast had ik bedacht om bij de motoren aan de achterkant en bij de hangar bay aan de onderkant fans te plaatsen. Nu twijfel ik alleen of ik de lucht via de achterkant erin en via de onderkant eruit of andersom moet doen.
Als derde punt dacht ik dat het wel leuk zou zijn om bij de motoren led fans te plaatsen van 140 of 120 mm. Ik heb alleen vaak te horen gekregen dat fans met led lampjes vaak slecht zijn. Ik heb nu geen idee meer welke fans ik zou moeten kopen.
Het laatste waar ik mee zit is de plaatsing van de voeding. Ik heb op mijn tekeningen nu nog plek voorin de star destroyer of achterin bij motoren.

Ik hoop dat jullie meet goede suggesties komen en natuurlijk dat jullie het een leuk project vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Misschien een idee om je tekeningen hier te plaatsen, dan kunnen alle tweakers kijken en begrijpen waarover je het precies hebt. Hierdoor kunnen we ook gerichter advies/meningen geven.

Het project lijkt me erg cool, alhoewel het me gaver lijkt om iemand een ander model te zien gebruiken, omdat de star destroyer nu al een keer gedaan is. Een X-Wing lijkt me erg gaaf, of een Tie fighter. Maar dat is slechts mijn mening.

Ben benieuwd naar je tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
PAPPLE schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:06:
Misschien een idee om je tekeningen hier te plaatsen, dan kunnen alle tweakers kijken en begrijpen waarover je het precies hebt. Hierdoor kunnen we ook gerichter advies/meningen geven.

Het project lijkt me erg cool, alhoewel het me gaver lijkt om iemand een ander model te zien gebruiken, omdat de star destroyer nu al een keer gedaan is. Een X-Wing lijkt me erg gaaf, of een Tie fighter. Maar dat is slechts mijn mening.

Ben benieuwd naar je tekeningen.
Ik zal morgen even wat betere tekeningen maken, het zijn nu meer schetsen. Maar ik kan wel in woorden beschrijven wat ik nu van plan ben. Ik wil een andere star destroyer maken dan degene recent gecreëerd dus dat is al weer wat origineler. Ik wilde namelijk kiezen voor de victory class star destroyer want die heeft uitklapbare delen. Achter die uitklapbare delen wilde ik mijn iopanel en dvd/blu-ray drive plaatsen aan beide kanten zodat je dan die delen kan uitklappen waardoor je toch makkelijk toegang ertoe hebt en je het ook nog eens mooi kan verwerken.

Ik hoop dat dit een iets beter beeld schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Metaal is tegenwoordig goed genoeg te bewerken. Je moet alleen even de tools hebben om dat te doen.
En daarin durven investeren. Verder geldt voor alles moet een eerste keer zijn. Ik weet niet hoe technisch je verder bent.
Maar plannen helpt, meten helpt en rustig blijven als iets de eerste keer niet werkt.

Ben benieuwd of het weer iets leuks gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:13
Wat betreft de fans en luchtstroom; warme lucht heeft de neiging op te stijgen, daarom hebben veel cases ook fans aan de bovenkant. Op deze manier wordt de warme lucht uit de case afgevoerd. Wat dat betreft zou het dan beter zijn om aan de onderkant lucht naar binnen te zuigen en aan de achterkant de warme lucht af te voeren.

Daarnaast hoeven LED-fans echt niet slecht te zijn. Het enige waar je wel over wilt nadenken is wat 'slecht' precies inhoudt. Is dit te weinig luchtverplaatsing of te luid? Er bestaan best veel verschillende fans namelijk. Gelukkig zijn hier op Tweakers alle mogelijke led-fans te bekijken; http://tweakers.net/categ...QxAVFlijpKVkqGlpZFSbW0tAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
ik zal nog even nadenken over het aanschaffen van metaal tools om het maar even zo te noemen. Het is natuurlijk weer een extra kostenpost en tools om hout te bewerken heeft iedereen wel in huis.

Met slecht zat ik meer te denken aan slechte luchtverplaatsing. Ik heb in mijn huidige pc bijvoorbeeld een zachte fan die weinig lucht verplaatst maar ook twee (te) luide fans die wel wat lucht verplaatsen. ik zoek eigenlijk meer iets dat daar een beetje tussen in zit (of beide natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utreg72
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11-2022
Niet negatief bedoeld, persoonlijk denk ik dat dit weer zo'n topic is wat hier niet thuis hoort.
En dat je niet weet wat voor werk je allemaal op je hals haalt.
Jou vragen in deze thread laten al blijken dat dit niks gaat worden.
Want om zo case te bouwen moet je toch wel enig sinds zelf oplossend vermogen hebben / analytisch kunnen denken. Heb je wel in de gaten hoeveel werk dit is / kost ? en dat je toch echt wel handig moet zijn ? is het niet verstandig om gewoon maar te beginnen met een standaard case mod ?

Maar genoeg gezegd ik laat me verbazen en wens je veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Utreg72 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:41:
Niet negatief bedoeld, persoonlijk denk ik dat dit weer zo'n topic is wat hier niet thuis hoort.
En dat je niet weet wat voor werk je allemaal op je hals haalt.
Jou vragen in deze thread laten al blijken dat dit niks gaat worden.
Want om zo case te bouwen moet je toch wel enig sinds zelf oplossend vermogen hebben / analytisch kunnen denken. Heb je wel in de gaten hoeveel werk dit is / kost ? en dat je toch echt wel handig moet zijn ? is het niet verstandig om gewoon maar te beginnen met een standaard case mod ?

Maar genoeg gezegd ik laat me verbazen en wens je veel succes.
Deze vragen zijn niet bedoelt als echt vragen maar meer als iets om over te discussiëren. Ik probeer gewoon te inventariseren hoe anderen hierover denken. En ja ik weet dat het waarschijnlijk een mission impossible is, maar niet geschoten is ook niet geraakt. Ik wilde alleen maar mijn ideeën delen en wellicht uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:56
Wat is je budget overigens, en hoe groot wil je de behuizing maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Carpento schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:19:
Wat is je budget overigens, en hoe groot wil je de behuizing maken ?
Ik heb wel een redelijk groot budget, de pc onderdelen heb ik al. Ik probeer de behuizing zo groot te maken dat er genoeg ruimte is voor alle onderdelen. Ik moet er nog even mee rekenen voor ik met exacte getallen kom. Ik zal zo wat tekeningen uploaden zodat je een idee hebt wat ik in gedachte had en hoe ik de onderdelen wil plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commanderG
Hier zijn mijn tekeningen en een paar foto's voor een beter beeld.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jkYzNlR.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vignette1.wikia.nocookie.net/starwars/images/8/84/VictoryClassStarDestroyer-SWArmada.png/revision/latest?cb=20150511042333
Afbeeldingslocatie: http://starforge.info/data/uploads/imperial-ships/victory-1-class-star-destroyer-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vignette3.wikia.nocookie.net/starwars/images/9/90/VSD-SWR.png/revision/latest?cb=20120613095326

[ Voor 10% gewijzigd door commanderG op 16-01-2016 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:22
Niet negatief bedoeld maar, ik zou als eerste casemod met iets simpelers beginnen.
Als je zelf Een case wilt maken zou ik beginnen met een "gewone" balk-vormige case.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-08 09:35
Misschien zou je het skelet van hout kunnen maken, en daarop je plaatstaal maken?

Carpe scrotum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
foxtrot81 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:04:
Misschien zou je het skelet van hout kunnen maken, en daarop je plaatstaal maken?
Dat is inderdaad een goed idee. Dat scheelt weer in het aantal metaal dat bewerkt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
luckremers schreef op zondag 17 januari 2016 @ 09:32:
Niet negatief bedoeld maar, ik zou als eerste casemod met iets simpelers beginnen.
Als je zelf Een case wilt maken zou ik beginnen met een "gewone" balk-vormige case.
Ik snap dat het gelijk wel een heel ambiteus plan is, maar ik kan gelukkig hulp krijgen van iemand die erg handig is met materialen etc. Dus met zijn hulp moet het wel goedkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak MDF en dunne latjes om de basis van je case te maken, denk nog niet aan de afwerking van het ding. Bouw puur het skelet. Mislukt dat met MDF en hout, dan is dat een paar tientjes aan materiaal, maar dat overleef je wel. Daarbij kun je altijd weer wat stukken aan elkaar lijmen als het moet.
De afwerking kun je ook met metaal doen, maar dat zou niet eens hoeven. Maar als je 't voor elkaar krijgt om het skelet te bouwen met alle hardware erin ben je al een heel eind op weg.

Pak desnoods een oude kast voor de mobotray, die dingen zijn altijd kut om zelf netjes te maken.

Een paar tips voor een relatief platte casemod als deze.
- pak een topflowkoeler voor je CPU, waarvoor je boven of onder een gat maakt voor je casemod.
- gooi je videokaarten evt plat met een riser, zodat je niet gigantisch de hoogte in hoeft.
- Pak een C14 plug die je kunt mounten (wel te vinden als je zoekt op C14 mount), hierdoor kun je je voeding overal in die kast plaatsen, en de stekker gewoon doortrekken naar de achterkant.

Hiermee kun je de hoogte beperken, want anders dan kom je met een behoorlijk gevaarte als je de verhoudingen wil laten kloppen, dat lijkt me dan weer niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
TERW_DAN schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:48:
Pak MDF en dunne latjes om de basis van je case te maken, denk nog niet aan de afwerking van het ding. Bouw puur het skelet. Mislukt dat met MDF en hout, dan is dat een paar tientjes aan materiaal, maar dat overleef je wel. Daarbij kun je altijd weer wat stukken aan elkaar lijmen als het moet.
De afwerking kun je ook met metaal doen, maar dat zou niet eens hoeven. Maar als je 't voor elkaar krijgt om het skelet te bouwen met alle hardware erin ben je al een heel eind op weg.

Pak desnoods een oude kast voor de mobotray, die dingen zijn altijd kut om zelf netjes te maken.

- pak een topflowkoeler voor je CPU, waarvoor je boven of onder een gat maakt voor je casemod.
- gooi je videokaarten evt plat met een riser, zodat je niet gigantisch de hoogte in hoeft.
- Pak een C14 plug die je kunt mounten (wel te vinden als je zoekt op C14 mount), hierdoor kun je je voeding overal in die kast plaatsen, en de stekker gewoon doortrekken naar de achterkant.

Hiermee kun je de hoogte beperken, want anders dan kom je met een behoorlijk gevaarte als je de verhoudingen wil laten kloppen, dat lijkt me dan weer niet handig.
MDF is inderdaad een mooi materiaal om mee te beginnen. Ik had inderdaad ook in gedachte om een goedkope/oude case te gebruiken. Die C14 plug is inderdaad een goede tip. Alles is veel mooier afgewerkt als je zoiets gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
TERW_DAN schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:48:

precies dit

Je ontwerp is niet zo heel moeilijk/ondenkbaar zoals iedereen allemaal aanhaalt. Je moet idd niet gaan denken dat je het zelfde resultaat zult behalen als Sander toen met zijn venetor class star destroyer.

Wat je vragen betreft zit je volgens mij hier prima, we zijn hier om elkaar te helpen. Probeer gewoon simpel te houden met een frame en met dun mdf de ombouw te doen en desnoods randen en kieren plamuren en netjes in vorm schuren.

Het lijkt allemaal heel erg ambitieus in de ogen van vele maar ik ben er wel van overtuigd dat met een duidelijke planning en geen overhaasting dit wel goed komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Houd er rekening mee dat de Yazi (de Venator waar je het over had) rustig een paar duizend euro kost in ontwikkeling.
(materiaal, huur laserbank, huur metaalwerkplaats, inhuren professionals, aanschaf 3D printer, etc.)

Als startende casemodder is zo een bedrag, tenzij je een suikeroom heb, bijna niet te overzien.

Daarnaast wil je in een "scratchbuilt" ook rekening houden met koeling, aangezien voor een optimale luchtstroom het design redelijk op de schop moet kiezen de meeste modders ook liever voor waterkoeling.
Ook hier gaat weer al snel €500+ in zitten.

Sponsoren krijg je overigens ook niet zo maar, hierin moet je eerst namelijk al resultaten kunnen laten zien.

Asphiax heeft de mazzel dat hij al enkele jaren ervaring had waardoor sponsoren ook makkelijker reageren, een skill set waardoor hij 90% zelf kan, en dus op een hoop dingen kan besparen.
Maar een metaalwerkplaats voor de basisframe, de laserbank en de 3D printer zijn toch kosten waar hij niet omheen kon. (en deze dingen waren wel key in het uiteindelijke resultaat)

Bedenk dus eerst wat je bereid ben hier aan uit te geven! ;)

Overigens zal ik je built zeker volgen! lijkt me tof om te zien hoe je het gaat aanpakken! :)

-EDIT-
beetje spuit 11 reactie :P

Tip voor planning, de volgorde:

- bepaal budget
- bepaal design
- bepaal materialen
- indien je dingen wilt laten uitbesteden: vraag offertes aan.
- controleer budget (past het allemaal nog? )

- Werk design verder uit
- Passen en meten (past alle hardware? enige CAD skills of Sketchup zijn hierbij ideaal)
- Begin nu met bouwen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mortum op 18-01-2016 11:48 ]

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Denk dat de kosten goed te drukken zijn wanneer je volledig met hout materiaal gaat werken. Dit is makkelijk bewerkbaar met de hand en met een beetje slim denken haal je heel veel uit 1 plaat.

Het frame werk zie ik misschien maar 15 euro aan hout liggen en het plaat materiaal voor de "bekleding" hooguit 70 euro.. MDF is duurder dan hardboard maar in dit geval zou je voor de eerste aankleding en vorm prima platen hardboard kunnen nemen die per 122 x 61 cm nog geen 2 euro kosten(€1,60 hier).

Denk dat we met zijn allen dit project niet te veel moeten gaan vergelijken met de Venator van Sander en het geheel niet gaan overschatten.

Omdat dit de TS zijn eerste echte "ingewikkelde" mod zou worden moeten we hem juist de keuzes aanreiken die het meest simpel zijn. En stoppen met de over de top zware vergelijking met mod van iemand die al jaren in het vak zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Casejunky op 18-01-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Casejunky schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:56:
[...]

precies dit

Je ontwerp is niet zo heel moeilijk/ondenkbaar zoals iedereen allemaal aanhaalt. Je moet idd niet gaan denken dat je het zelfde resultaat zult behalen als Sander toen met zijn venetor class star destroyer.

Wat je vragen betreft zit je volgens mij hier prima, we zijn hier om elkaar te helpen. Probeer gewoon simpel te houden met een frame en met dun mdf de ombouw te doen en desnoods randen en kieren plamuren en netjes in vorm schuren.

Het lijkt allemaal heel erg ambitieus in de ogen van vele maar ik ben er wel van overtuigd dat met een duidelijke planning en geen overhaasting dit wel goed komt :)
Ik was inderdaad niet van plan om alle details toe te voegen. Het gaat vooral om het idee. Ik heb een nieuwe case nodig en ik besloot het wat anders aan te pakken dan de meesten. Erg veel tijd heb ik er ook niet voor en zal ik de komende tijd ook nog niet hebben, waarschijnlijk wordt het helaas pas in de zomer. Het is vooral bedoelt als functioneel project en niet als 1:1 kopie, gewoon voor de lol en zo onderscheid ik me ook weer van andere met een gewone pc case.

[ Voor 6% gewijzigd door commanderG op 18-01-2016 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asphiax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-04-2024

Asphiax

" Will I Dream ... "

Hey commanderG

Allereerst : Te gaaf dat je er ook eentje gaat bouwen!
Ik zou graag willen dat de hele wereld dit soort cases gaat bouwen!

Over je aanpak;
Ik ben ook zo begonnen, met een paar schetsen.
Daarna een paar platen mdf op elkaar gezet en stukken piepschuim (oid) gebruikt voor de hardware na te bootsen. dan schuiven, passen en meten totdat je een ontwerp hebt waarvan je weet dat alles gaat passen en het originele ontwerp niet te veel aantast.

Dan een 3d model maken, weer een fysiek model (in mijn geval het 3D laten snijden uit karton) en dan pas echt beginnen.

Over de afwerking;
Ik heb het radicaal aangepakt en heb een 3d printer aangeschaft omdat ik aimde op museum kwaliteit.
Je kan met stukken styreen en verschillende kleuren grijs al een heel leuk model maken. Dus het hoeft niet duur te zijn.

Laatste tips;
Als je met veel verlichting gaat werken moet je ook wat verstand hebben van electronica, of iemand opzoeken die dat heeft.
Kijk eens om je heen of er een fablab ergens zit. Hier kan je goede kwaliteit tools huren tegen leuke bedragen. Goed gereedschap is echt het halve werk, dus beter goed lenen dan slecht kopen ;-)

Heel veel succes!
grt
Sander

ModWithMe - Custom SCIFI gaming rigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Nu online

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Casejunky schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:49:
[...]
Denk dat de kosten goed te drukken zijn wanneer je volledig met hout materiaal gaat werken. Dit is makkelijk bewerkbaar met de hand en met een beetje slim denken haal je heel veel uit 1 plaat.

Het frame werk zie ik misschien maar 15 euro aan hout liggen en het plaat materiaal voor de "bekleding" hooguit 70 euro.. MDF is duurder dan hardboard maar in dit geval zou je voor de eerste aankleding en vorm prima platen hardboard kunnen nemen die per 122 x 61 cm nog geen 2 euro kosten(€1,60 hier).
Ik zeg zeker niet dat TS het niet kan hoor, maar vaak is het verschil tussen machinaal en handwerk wel zichtbaar (veelal tot teleurstelling van de bouwer).

Als de bouwer tevreden is met zijn handwerk dan ben ik wel de laatste om hem te ontmoedigen!

Enigste wat ik wel graag adviseer: goed plannen halveert het uiteindelijke werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Mortum schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:56:
[...]

Ik zeg zeker niet dat TS het niet kan hoor, maar vaak is het verschil tussen machinaal en handwerk wel zichtbaar (veelal tot teleurstelling van de bouwer).

Als de bouwer tevreden is met zijn handwerk dan ben ik wel de laatste om hem te ontmoedigen!

Enigste wat ik wel graag adviseer: goed plannen halveert het uiteindelijke werk ;)
Daar heb je een punt :)
Asphiax schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:55:

Dan een 3d model maken, weer een fysiek model (in mijn geval het 3D laten snijden uit karton) en dan pas echt beginnen.

Sander
even offtopic hoor(sorry)

Heb je dat ding nog? of is dat een totale flop geworden haha, kreeg er laatst nog een vraag over op het werk hoe dat was afgelopen.

[ Voor 37% gewijzigd door Casejunky op 18-01-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Nu online

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Casejunky schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:57:
[...]

even offtopic hoor(sorry)

Heb je dat ding nog? of is dat een totale flop geworden haha, kreeg er laatst nog een vraag over op het werk hoe dat was afgelopen.
Moet je in het draadje kijken ;)
Mortum in "[CiP] ASPHIAX - Venator Class Republic Star destroyer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Mortum schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:35:
Houd er rekening mee dat de Yazi (de Venator waar je het over had) rustig een paar duizend euro kost in ontwikkeling.
(materiaal, huur laserbank, huur metaalwerkplaats, inhuren professionals, aanschaf 3D printer, etc.)

Als startende casemodder is zo een bedrag, tenzij je een suikeroom heb, bijna niet te overzien.

Daarnaast wil je in een "scratchbuilt" ook rekening houden met koeling, aangezien voor een optimale luchtstroom het design redelijk op de schop moet kiezen de meeste modders ook liever voor waterkoeling.
Ook hier gaat weer al snel €500+ in zitten.

Sponsoren krijg je overigens ook niet zo maar, hierin moet je eerst namelijk al resultaten kunnen laten zien.

Asphiax heeft de mazzel dat hij al enkele jaren ervaring had waardoor sponsoren ook makkelijker reageren, een skill set waardoor hij 90% zelf kan, en dus op een hoop dingen kan besparen.
Maar een metaalwerkplaats voor de basisframe, de laserbank en de 3D printer zijn toch kosten waar hij niet omheen kon. (en deze dingen waren wel key in het uiteindelijke resultaat)

Bedenk dus eerst wat je bereid ben hier aan uit te geven! ;)

Overigens zal ik je built zeker volgen! lijkt me tof om te zien hoe je het gaat aanpakken! :)

-EDIT-
beetje spuit 11 reactie :P

Tip voor planning, de volgorde:

- bepaal budget
- bepaal design
- bepaal materialen
- indien je dingen wilt laten uitbesteden: vraag offertes aan.
- controleer budget (past het allemaal nog? )

- Werk design verder uit
- Passen en meten (past alle hardware? enige CAD skills of Sketchup zijn hierbij ideaal)
- Begin nu met bouwen.
Ik was niet van plan om ook echt een exacte kopie te maken van een star destroyer met alle kleine details. De star destroyer zal waarschijnlijk nooit mijn huis uit komen. Het budget heb ik echter nog niet vastgesteld. En qua materiaal denk ik toch dat het hout gaat worden en dat is goedkoop. Wat ik verder nodig heb zijn dan nog verf en tools. De tools heb ik al dus dat zal geen extra kostenpost worden. Wat de verf betreft tsja dat zie ik wel als ik er mee bezig ga. Het zal echter nog wel enig wat tijd kosten voordat ik eraan begin, dus verwacht niet al te veel in de nabije toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Doelde puur op dat kartonnen 3d model, omdat die hier op het werk gesneden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphiax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-04-2024

Asphiax

" Will I Dream ... "

Casejunky schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:02:
[...]
Doelde puur op dat kartonnen 3d model, omdat die hier op het werk gesneden is ;)
Ja heb hem nog maar de bevestigingen die ik geplanned had te gaan maken zijn uiteindellijk lasnaden geworden dus kon hem niet in elkaar zetten. Heb wel een aantal grove ( 8)7 ) fouten uit mijn design ermee gehaald, dus het was een erg goede oefening!

/Back ontopic

ModWithMe - Custom SCIFI gaming rigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Nu online

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

commanderG schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:02:
[...]
Ik was niet van plan om ook echt een exacte kopie te maken van een star destroyer met alle kleine details. De star destroyer zal waarschijnlijk nooit mijn huis uit komen. Het budget heb ik echter nog niet vastgesteld. En qua materiaal denk ik toch dat het hout gaat worden en dat is goedkoop. Wat ik verder nodig heb zijn dan nog verf en tools. De tools heb ik al dus dat zal geen extra kostenpost worden. Wat de verf betreft tsja dat zie ik wel als ik er mee bezig ga. Het zal echter nog wel enig wat tijd kosten voordat ik eraan begin, dus verwacht niet al te veel in de nabije toekomst.
Duidelijk! :)
Protip: als je een beetje goed ben met schilderen, daar kan je ook nog een hoop detail mee creëren :)
Casejunky schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:02:
[...]
offtopic:
je kan de vragen beter in zijn topic zetten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunky
Oh bij deze commanderG,

Het aanbod om van karton mallen te snijden om je 3d build mee te maken geld ook voor jou he.

Let wel op voor de meeste mensen woon ik niet echt naast de deur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Casejunky schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:08:
Oh bij deze commanderG,

Het aanbod om van karton mallen te snijden om je 3d build mee te maken geld ook voor jou he.

Let wel op voor de meeste mensen woon ik niet echt naast de deur :P
Ik woon zelf ook niet erg centraal dus ik ken het probleem. Ik zal denk ik eerst zelf wat prutsen tenzij je om de hoek woont natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Grappig om te merken dat de adviezen hier redelijk uiteen lopen. Vooral qua enthousiasme en ondersteuning.
De volledig bewezen en werk-geharde eindbazen (asphiax en Terw-dan) zien er iets in en geven een advies van kleine en goedkope stapjes. Terwijl anderen (zoals Utreg72), uit het niets beginnen met het afzeiken van TS...

Ik ben zelf ook ooit begonnen met een G5 case ombouwen tot ATX pc, hier heb ik veel van geleerd. Op uiteenlopende vlakken (van koeling tot esthetiek). En dit kan ik iedereen aanraden. Begin met een bestaande basis, doe daar wat ervaring mee op, hiermee ontwikkel je ook skills en kun je jezelf wat grotere projecten toevertrouwen.

Wanneer je toch echt meteen wilt beginnen met een volledige scratch build, neem het advies van Tweakers als Asphiax en Terw ter harte. Deze jongens hebben al een legioen aan tweakers geholpen en zijn tot ons aller genoegen vaak bereid om hulp te bieden.

Ik ben benieuwd naar de stappen die je maakt, als laatste tip wil ik benadrukken dat het maken van een 3D model enorm hulpvol kan zijn. Vooral bij het passen en meten van ideeën.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
PAPPLE schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:59:
Grappig om te merken dat de adviezen hier redelijk uiteen lopen. Vooral qua enthousiasme en ondersteuning.
De volledig bewezen en werk-geharde eindbazen (asphiax en Terw-dan) zien er iets in en geven een advies van kleine en goedkope stapjes. Terwijl anderen (zoals Utreg72), uit het niets beginnen met het afzeiken van TS...

Ik ben zelf ook ooit begonnen met een G5 case ombouwen tot ATX pc, hier heb ik veel van geleerd. Op uiteenlopende vlakken (van koeling tot esthetiek). En dit kan ik iedereen aanraden. Begin met een bestaande basis, doe daar wat ervaring mee op, hiermee ontwikkel je ook skills en kun je jezelf wat grotere projecten toevertrouwen.

Wanneer je toch echt meteen wilt beginnen met een volledige scratch build, neem het advies van Tweakers als Asphiax en Terw ter harte. Deze jongens hebben al een legioen aan tweakers geholpen en zijn tot ons aller genoegen vaak bereid om hulp te bieden.

Ik ben benieuwd naar de stappen die je maakt, als laatste tip wil ik benadrukken dat het maken van een 3D model enorm hulpvol kan zijn. Vooral bij het passen en meten van ideeën.

Succes!
Dat was mij ook al opgevallen van die uiteenlopende meningen. Laat ik maar even focussen op de professionals die hebben ten slotte ook het meeste ervaring. Ik ben ook van plan om delen uit een oude case te gebruiken zodat ik niet te veel hoef te rekenen en te meten. Ik heb inderdaad al de tip gekregen van asphiax en anderen om eerst een kartonnen versie te maken en dat ga ik ook zeker doen. Ik kan dan testen met de stevigheid en luchtstroom etc. Is zo mijn idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Seems like a plan man! Vergeet niet foto's te posten! Ben wel benieuwd naar je kartonnen model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Kun je de specs van het systeem welk je erin gaat plaatsen geven? Dan kunnen we meteen meedenken qua cooling etc. Een zwaar systeem is heel anders dan een klein htpctje, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Nu online

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

commanderG schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:09:
[...]

Dat was mij ook al opgevallen van die uiteenlopende meningen. Laat ik maar even focussen op de professionals die hebben ten slotte ook het meeste ervaring. Ik ben ook van plan om delen uit een oude case te gebruiken zodat ik niet te veel hoef te rekenen en te meten. Ik heb inderdaad al de tip gekregen van asphiax en anderen om eerst een kartonnen versie te maken en dat ga ik ook zeker doen. Ik kan dan testen met de stevigheid en luchtstroom etc. Is zo mijn idee
Ik probeerde je zeker niet af te kraken hoor :)

Maar enkel ietsje te remmen dat wanneer je een hoge verwachting heb, dit vaak ook extra investering nodig heeft. (is overigens nu wel duidelijk dat je niet op dat niveau zat te mikken ;) )
Helaas vaak gezien (en zelf ondervonden) dat een idee niet haalbaar was omdat mijn budget niet toereikend was :-( en zeker met een project als een Star Destroyer is het vaak zonde om bezuinigingen te moeten maken.

Daarom ben ik liever even een hark met "Weet je 't zeker? is duur!" dan dat ik maar klakkeloos zeg: Ga je gang! doe eens gek! en dat het dan halverwegen dood loopt :)

Maar idd: Asphiax geeft super tips! hou die lekker aan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mortum op 19-01-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Mortum schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:05:
[...]

Ik probeerde je zeker niet af te kraken hoor :)

Maar enkel ietsje te remmen dat wanneer je een hoge verwachting heb, dit vaak ook extra investering nodig heeft. (is overigens nu wel duidelijk dat je niet op dat niveau zat te mikken ;) )
Helaas vaak gezien (en zelf ondervonden) dat een idee niet haalbaar was omdat mijn budget niet toereikend was :-( en zeker met een project als een Star Destroyer is het vaak zonde om bezuinigingen te moeten maken.

Daarom ben ik liever even een hark met "Weet je 't zeker? is duur!" dan dat ik maar klakkeloos zeg: Ga je gang! doe eens gek! en dat het dan halverwegen dood loopt :)

Maar idd: Asphiax geeft super tips! hou die lekker aan :)
Ik doelde ook niet op jou hoor, maar op de mensen die zeggen dat zeggen waar begin je aan en dit gaat je nooit lukken. Ik vind het erg flauw en kinderachtig om direct zo te reageren zonder dat je enige informatie hebt over mij. Gelukkig waren er meer positieve dan negatieve reactie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum
  • Nu online

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

ach ja, dat heb je idd wel vaker.

Sowieso: planning is key!
Hoe meer je inplant hoe minder verassingen je gaat krijgen.

Ik ga het zeker in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 18:33
Ik zeg: Gewoon doen!

Wat is het ergste wat kan gebeuren? een paar honderd € kwijt? boeiend hobby kost geld. Kijk wel naar hoe anderen het doen/hebben gedaan en doe daar je voordeel mee. Verder, meten is weten en plannen is de sleutel tot succes.

Oh en zorg dat je meer over airflow nadenkt dan ik deed:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=386683&FotoID=7630
heeeeel oude wip shot van Lanbak 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
PAPPLE schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:50:
Kun je de specs van het systeem welk je erin gaat plaatsen geven? Dan kunnen we meteen meedenken qua cooling etc. Een zwaar systeem is heel anders dan een klein htpctje, etc.
Ik de specs van de pc zijn:
AMD FX-8350
Asrock 970 extreme
8gb 1866 ram
Sapphire R9 290x crossfire
1tb HDD
1000 of 850 watt voeding (moet ik nog even uitzoeken wat genoeg is) (enige onderdeel dat nog gekocht moet worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Uncle Mel schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:31:
Ik zeg: Gewoon doen!

Wat is het ergste wat kan gebeuren? een paar honderd € kwijt? boeiend hobby kost geld. Kijk wel naar hoe anderen het doen/hebben gedaan en doe daar je voordeel mee. Verder, meten is weten en plannen is de sleutel tot succes.

Oh en zorg dat je meer over airflow nadenkt dan ik deed:

[afbeelding]
heeeeel oude wip shot van Lanbak 1.0
Ik ben inderdaad al aan het meten en het rekenen. Zodat ik weet hoe breed hij moet zijn. Bovendien maak ik schetsen en een 3D model. Ik ga ook niet voor een gefailleerde build maar meer voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
commanderG schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:41:
[...]

AMD FX-8350
Asrock 970 extreme
8gb 1866 ram
1tb HDD
1000 of 850 watt voeding (moet ik nog even uitzoeken wat genoeg is) (enige onderdeel dat nog gekocht moet worden)
750watt is ruim voldoende

Met een 390 heb je zelfs al genoeg aan 750watt die zit namelijk op 375 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Casejunky schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:40:
[...]

750watt is ruim voldoende

Met een 390 heb je zelfs al genoeg aan 750watt die zit namelijk op 375 watt
Ik gebruik een crossfiets setup dus heb er twee en dat zou niet genoeg zijn, AMD is niet een van de zuinigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
commanderG schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:46:
[...]

Ik gebruik een crossfiets setup dus heb er twee en dat zou niet genoeg zijn, AMD is niet een van de zuinigste.
ok heb ik verkeerd begrepen die CF opset(las het verkeerd 8)7 )

als ik een snelle over de top berekening doe op deze site http://outervision.com/power-supply-calculator

kom ik uit op(afgerond naar boven) 890watt
Let wel op dit is wel ernstig over de top met 10 usb apparaten 8 fans etc...

de rest is wel netjes ingevuld naar de specs die je hebt opgegeven

[ Voor 6% gewijzigd door Casejunky op 21-01-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Zorg wel voor een goede airflow over het moederbord! Asrock mobo's in combo met die CPU gaan vaak throttlen omdat het moederbord overhit. Standaard cases hebben meestal wel iets van airflow, maar als je een custom case gaat maken dan zou ik dat in dit geval zeker niet onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 20:07
commanderG schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:41:
[...]

AMD FX-8350
Asrock 970 extreme
8gb 1866 ram
1tb HDD
Hoef je in iedergeval geen verwarming meer in de kamer te plaatsen! :+
Je hebt wel echt een set-up dat een extreem hoog verbruik heeft dus dat word nog een pittige taak voor jou om dat helemaal gekoeld te krijgen. Misschien krijg je je PC zelfs zo warm dat het haast lijkt ofdat je echte straalmotoren achter hebt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
Casejunky schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:25:
[...]

ok heb ik verkeerd begrepen die CF opset(las het verkeerd 8)7 )

als ik een snelle over de top berekening doe op deze site http://outervision.com/power-supply-calculator

kom ik uit op(afgerond naar boven) 890watt
Let wel op dit is wel ernstig over de top met 10 usb apparaten 8 fans etc...

de rest is wel netjes ingevuld naar de specs die je hebt opgegeven
Ik vind dit wel een beetje een rare site want ik heb deze ingevuld voor mijn pc en kwam tot de schokkende conclusie dat ik een voeding nodig heb van 633 watt op full load, terwijl er een 620 watt in zit. Vervolgens de zelfde dingen op de site van BeQuiet en MSI ingevuld en kom ik uit op 458 en 468 watt. Ik weet dat dit offtopic is maar is deze site dan wel betrouwbaar met zijn metingen?

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Ardjee schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:29:
Zorg wel voor een goede airflow over het moederbord! Asrock mobo's in combo met die CPU gaan vaak throttlen omdat het moederbord overhit. Standaard cases hebben meestal wel iets van airflow, maar als je een custom case gaat maken dan zou ik dat in dit geval zeker niet onderschatten.
Ik kan misschien een fan plaatsen in de case zodat er toch nog een airflow direct over het moederbord ontstaat. Dit lost ook gelijk het probleem op met de fan die aan de onderkant zit, die zou anders weinig effect hebben op de airflow. Alle airflow zou dan moeten komen uit de fans aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ik zeg waterkoeling. Als je toch een echt vette build wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Nico_GTR schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:38:
Ik zeg waterkoeling. Als je toch een echt vette build wilt hebben.
Water Cooling is wel een beetje aan de dure kant. Bovendien zie ik ook weer een challenge in het creëren van een goede luchtstroom. Maar wie weet kan ik ergens iets vandaan toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
commanderG schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 21:04:
[...]

Water Cooling is wel een beetje aan de dure kant. Bovendien zie ik ook weer een challenge in het creëren van een goede luchtstroom. Maar wie weet kan ik ergens iets vandaan toveren.
Ik zou persoonlijk als ik mijn eerste echt goede eigen computer ga bouwen eerder kijken naar een mooie case. Met een vette hardline watercooling build inside.
Al is mijn idee ook ergens dat ik een bureau maak van een mini of een soortgelijke kleine auto. En dan op de plaats waar de motor zat een computer construeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Nico_GTR schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:01:
[...]

Ik zou persoonlijk als ik mijn eerste echt goede eigen computer ga bouwen eerder kijken naar een mooie case. Met een vette hardline watercooling build inside.
Al is mijn idee ook ergens dat ik een bureau maak van een mini of een soortgelijke kleine auto. En dan op de plaats waar de motor zat een computer construeer.
Ik denk dat het wel moet kunnen met een goede planning en door langzaam op te bouwen. Bovendien heb ik goede tips gekregen van o.a. de bouwer van de venetor class. Ik denk wel dat het goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderG
Hallo tweakers,

Ik heb besloten even een update te geven van de situatie voordat jullie denken dat ik het heb opgegeven: ik heb deze weken erg zitten nadenken over het project, vooral brainstormen. Mede door griep en andere dingen heeft deze update een vertraging opgelopen. Ik zal even wat tekeningen maken van mijn ideeën en ik zal deze later deze week uploaden.

Verwacht niet al te snelle progressie, maar neem maar van mij aan dat hij ooit af zal komen. Ik heb buiten dit project namelijk ook nog dingen te doen.

Nogmaals bedankt voor al jullie steun en tips. Ik stel het erg op prijs.
Pagina: 1