Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp met Chinese RF 433MHZ switch met RFXCOM-E

Pagina: 1
Acties:

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-11 12:29
Dus baby stapjes in Domoticz maar helaas begin ik weer te moeilijk.

Graag jullie hulp.

Ik heb een werkend Raspberry Pi met een RFXCOM-E met daarop Domoticz welke ik kan benaderen en vangt mooi een cresta buiten sensor hier in de buurt op. Nice!

Nu heb ik een chinese RF 433Mhz schakelaar in huis en probeer deze werkende te krijgen maar helaas lukt dit niet.
Nu kan dit komen omdat ik al gewaarschuwd ben dat sommige van deze schakelaar niet 433 zijn maar 432 of 434mhz.
Maar ik denk dat het aan mijn onkunde ligt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/28019785/tweakers/image-2016-01-15.jpg

Vervolgens elke test signaal dat er onder "type" staat erop afgestuurd die er is in Domoticz

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/28019785/tweakers/image-2016-01-15%20%282%29.jpg

Geen effect.

Ook door op witte knopje rechts onderin te drukken geen effect onder Schakelaars/Leren in Domoticz.
Enkel de rode LED gaat er vanuit om na +- 10seconden weer aan te gaan.

Dus wat doe ik fout?

My life is in 2D, How about yours?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:25
433MHz wil niet zeggen dat de RFXCOM je apparaat kent. Hij mag dan wel dezelfde frequentie gebruiken, maar niet dezelfde "taal". RFXCOM heeft een support list met ondersteunde apparaten. Als je apparaat daar niet tussen staat dan wordt deze niet ondersteund. Wellicht kunnen ze die toevoegen, maar dan moet je met hen contact opnemen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:23
Wat zijn de typenummers van de chips? Zoek daar eens op, misschien vind je dan nog aanwijzingen. Anders wordt het de module opsturen inderdaad.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 18:48
Weet niet of je op je PI rfxcom manager kan draaien, anders de RFXcom even in een windows pc stoppen, manager installeren en kijken of je dit apparaat een signaal kan laten uitsturen, overigens dan wel zo veel mogelijk protocollen aanvinken voor het beste resultaat.
Je weet dan gelijk of je protocol selectie (x10 in dit geval) juist is.
Je kunt ook berichten verzenden met de rfxmanager wat het testen makkelijker maakt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• r.kasemier
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-11 16:18
Let op dit soort remote word vaak met 315Mhz geleverd ipv 433Mhz.

Succes.

Rene

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-11 15:46
Wordt er een PT2262 of EV1527 gebruikt als coder IC?

• BroederM
Zoals voorspeld ligt het aan mijn onkunde.

Ik heb het werkende gekregen via dit draadje https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=3006

Samenvatting;
Aoke protocol (geen idee waarom deze) en witte knopje op de switch indrukken tot LED uitgaat. Dan via Domoctiz manueel test signaal (Aoke) versturen. viola!

Ben alleen benieuwd of dat hij een unieke code per aangemaakte switch in Domoctiz stuurt en ik dus de lampen afzonderlijk kan schakelen. Voor deze 3 lampen geen probleem ze mogen allemaal te gelijk aan en uit.

Verwijderd

Hallo allemaal,
Nu ben ik ben helemaal nieuw hier en hoop antwoord te vinden op mijn vraag en ook antwoord te kunnen geven op vragen die ik kan beantwoorden.

Ik heb een brandende vraag: momenteel gebruik ik naar tevredenheid De Raspberrypi+RFXcomE in samenwerking met Domoticz. Lichten, zonneschermen en een klein script om de lichten aan te schakelen bij zonsondergang, schermen omhoog als de zon onder is. Niet zo erg bijzonder maar erg leuk.
Nu heb ik een kleine windmeter gemonteerd op mijn balkon en die wekt spanning op. Keurig af te lezen op de multimeter.
Nu is het idee om deze variabele spanningen om te zetten en naar een 433Mhz zendertje te brengen om zo naar de RFXcomE te sturen en dat bij een bepaalde waarde de screens in gaan.
Het programmaatje is niet het probleem maar de elektronica.

Nu was mijn idee erg simplistisch om het zo te doen: aan de spanning een spoeltje met kern te maken en tegen de zijkant van een raam/deur beveiliging te plakken. Mijn theorie is dat bij een bepaalde spanning de spoel magnetisch wordt en zo de reedschakelaar open of dicht zet (moet nog even kijken hoe die in rust staat) en zo een signaal naar de RFXcomE stuurt.
Is dit te simpel gedacht?

Als je dan verder gaat denken, denk je waarom niet de verschillende waardes uitlezen. Maar welk bestaande actuator (goedkope) kan ik dan gebruiken? Misschien een temperatuursensor?
Misschien dat jullie mij wat meer op weg kunnen helpen.

Bij voorbaat dank,
Topcase1

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De spanning die eruit komt kan je niet zwaar belasten, een spoel is voor gelijkspanning een kortsluiting.
Verder weet je het verband niet tussen de windsterkte en de spanning dus hoe zeker is de meting?
Een RF windmeter zoeken die werkt met Domoticz lijkt me dan handiger.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:49:
De spanning die eruit komt kan je niet zwaar belasten, een spoel is voor gelijkspanning een kortsluiting.
Verder weet je het verband niet tussen de windsterkte en de spanning dus hoe zeker is de meting?
Een RF windmeter zoeken die werkt met Domoticz lijkt me dan handiger.
Bedankt voor je antwoord. alleen mag ik niets aan de buitenkant van het gebouw monteren en moest ik de bestelde windmeter weer terugbrengen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Nu wil ik een proefopstelling gaan maken met een vibratie sensor. Ik heb net alles besteld in China dus dat zal wel even tijd in beslag nemen; breadboard, sensors en een zend/ontvang 433.92Mhz.
Het eerste idee laat ik even vallen o.a. ook omdat ik nu schema's tegen kom van anemometers die op transistoren of zelfs de draad van een kapotgemaakte lamp werken. Maar nu wil een vibratiesensor aan de onderkant van mijn screen monteren/plakken en zo dat bij een flinke trilling doorgeven wordt en een script dat dan de screens omhoog moeten.

Verwijderd

Hallo, inmiddels een ander idee waar ik mee bezig ben. Ik heb een deur/raam contact waarin een reedrelais zit. deze er uit en een bewegingsmelder eraan. Dit geheel onderaan de binnenkant van de screen monteren en bij hevige wind gaat de screen omhoog.
Ook ben ik bezig met de bekende 433Mhz zender /ontvanger, maar bij veel zoeken kan ik er niet achter komen hoe ik aan de Kaku code kom die b.v. een handzender uit zend.
Is er iemand die dit kan schrijven? Of is er al wat over geschreven? ik kan het niet vinden.

Ik heb de opstelling op een breadboard met leds die goed werken.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:05:

Ook ben ik bezig met de bekende 433Mhz zender /ontvanger, maar bij veel zoeken kan ik er niet achter komen hoe ik aan de Kaku code kom die b.v. een handzender uit zend.
In het Domoticz topic (en de wiki) staat uitgebreid beschreven hoe je nieuwe apparaten (codes) kan zien.
Even in het kort bij Setup/settings aanvinken dat je nieuwe devices wilt accepteren.
Dan bij Setup/Devices in de lijst kijken wat er allemaal binnen komt als je de remote gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Gelukt!
Inmiddels een andere weg ingeslagen en dat ging goed.
Een windmeter op het balkon aangesloten op een Arduino met daaraan een 433Mhz zendertje (goedkoop) en een regensensor. Aangepaste software van de Arduino en als nu de windmeter boven een ingegeven waarde gaat zend de zender een Kaku signaal naar de Raspberry en gaan de screens omhoog (als ze naar beneden staan tenminste) ook als er regen valt.
Was een leuk project, maar wil dit uit gaan breiden naar mijn Vent-O-System van een firma die failliet is en waar ik (en nog honderden in Nederland) problemen mee heb.

Mijn idee: Arduino in de suskast van het Vent-O-System inbouwen die zo de motor aanstuurt bij vraag van de C02 melders en wandschakelaars. Eventueel een windsensor er bij voor als het te hard gaat waaien.
Als er mensen zijn met een probleem van dit systeem en dit ook willen oplossen met Domoticz hoor ik het graag. Ik zoek een oude of kapotte unit van de Bingo16 waar ik mee kan experimenteren om mijn Arduino in te bouwen als proef. Dus mocht iemand mij deze willen geven, graag!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2016 14:40 ]

• TweakMore
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-08 00:09
Toch maar even op deze oude topic reageren. Als software engineer heb ik niet veel ervaring met elektrische circuits. Nu probeer ik dit op mijn raspberry aan te sluiten zonder dat de raspberry stuk gaat of er een kortsluiting ontstaat. Kan iemand mij aan de hand van summiere (typisch chinees?) beschrijving mij toch verder helpen?

Zelf gebruik een raspberry 3, genoeg jumper kabels hier liggen en breadboard. Software zal ook geen probleem zijn :)

Verwijderd

BroederM schreef op zondag 17 januari 2016 @ 12:09:
Samenvatting;
Aoke protocol (geen idee waarom deze) en witte knopje op de switch indrukken tot LED uitgaat. Dan via Domoctiz manueel test signaal (Aoke) versturen. viola!

Ben alleen benieuwd of dat hij een unieke code per aangemaakte switch in Domoctiz stuurt en ik dus de lampen afzonderlijk kan schakelen. Voor deze 3 lampen geen probleem ze mogen allemaal te gelijk aan en uit.
Beste BroederM;
ik ben al een tijdje met soortgelijk 4ch relay board aan het stoeien; met Aoke code krijg ik 1 relay aan de praat; kunt u mij een tip geven hoe ik de overige 3 relay kan inleren ? Ik heb dus géén remote control hiervoor, dus het moet met mijn RFXCOM gebeuren.

bij voorbaat dank,
Rensticar

• haroldsnel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11 21:05
Beste Rensticar,

Gewoon vier switches aanmaken met het Aoke type en dan deze één voor één inleren in je relay switch. Vaak moet je dan op de learn button klikken en kan je ze dan na elkaar inleren. Zie de handleiding van je relay switch.

Wat wel lastig is dat de meeste goedkope relay bordjes geen aan of uit status kennen. Je stuurt dus alleen een switch signaal en afhankelijk van de huidige status gaat hij dan aan of uit. Dus één keer een signaal missen en het loopt niet meer in sync.

• BroederM
Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:09:
[...]
Beste BroederM;
ik ben al een tijdje met soortgelijk 4ch relay board aan het stoeien; met Aoke code krijg ik 1 relay aan de praat; kunt u mij een tip geven hoe ik de overige 3 relay kan inleren ? Ik heb dus géén remote control hiervoor, dus het moet met mijn RFXCOM gebeuren.
Denk dat Harold het antwoord al gaf.
haroldsnel schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:56:
Beste Rensticar,

Gewoon vier switches aanmaken met het Aoke type en dan deze één voor één inleren in je relay switch. Vaak moet je dan op de learn button klikken en kan je ze dan na elkaar inleren. Zie de handleiding van je relay switch.

Wat wel lastig is dat de meeste goedkope relay bordjes geen aan of uit status kennen. Je stuurt dus alleen een switch signaal en afhankelijk van de huidige status gaat hij dan aan of uit. Dus één keer een signaal missen en het loopt niet meer in sync.
Niet dat ik dit zelf gedaan heb, en handleidingen bij chinese zooi euh...

Wel heb ik een jumper op de relay zitten waarmee ik apart kan bepalen wat je moet gebeuren als signaal binnenkomt. Misschien moet je daarnaar naar zoeken als problemen ondervind.

Verwijderd

Beste. Ik ben benieuw of je het voor elkaar hebt.
Ik heb ook de 4 relay module van aoke.
werkt wel met een afstandbediening met drie knoppen
Helaas kan ik zelf in domoticz geen schakelaars aanmaken die werken.
Als ik 4 aoke schakelaars aanmaak doet alleen de eerste het dus al een paar avonden bezig maar nog steeds niet werkend.
Heeft iemand de oplossing?.
Pagina: 1