• DiederikRhee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09-2025
Beste lezer,

Ik heb afgelopen maandag een pc gekocht (in losse onderdelen bij azerty). Mijn pc bestaat uit deze componenten:
- Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB HDD (Voor opslag)
- Crucial BX100 SSD (Windows op geïnstalleerd)
- CoolerMaster GM Series G750M voeding
- ASUS STRIX GTX970-DC2OC-4GD5 Videokaart
- Crucial Ballistix Sport 2X4GB werkgeheugen
- Fractal Design Define S behuizing
- Intel Core i5-6400 Processor
- ASUS Z170 PRO GAMING Moederbord

Het bouwen verliep vrij gemakkelijk en al vrij snel had ik de pc in elkaar zitten. Toen wilde ik Windows gaan installeren op mijn SSD. Hier begon de ellende. Ik ontdekte dat er geen signaal kwam naar het beeldscherm (HDMI kabel in videokaart). Alleen de allereerste keer kon ik in de bios komen. Als ik vervolgens de computer opnieuw opstart, geeft hij weer geen signaal. Als ik de voeding uitzet en de geheugenbatterij uit de computer haal, kan ik vervolgens de pc weer opstarten. Nu geef hij wel signaal en kan ik weer in de bios komen. Nadat ik een aantal keer deze procedure had herhaald (voor Windows installeren moet de pc een aantal keer opnieuw opstarten), had ik Windows geïnstalleerd. Alles werkt goed, ik heb alle driver geïnstalleerd. Als ik alleen de computer opnieuw opstart, geef hij weer geen signaal. Ik moet dan weer de geheugenbatterij verwijderen en dan geeft hij wel weer signaal. Heel raar toch!? Ik heb overigens Windows 10 geïnstalleerd op de SSD.

Ik kwam op internet al vaker verglijkbare problemen tegen (http://www.tomshardware.c...ng-booting-power-led.html )
en denk dat het aan de bios instellingen ligt. Dit heb ik allemaal al geprobeerd:

- Primary display in bios op PCI-E gezet
- Set SSD in AHCI or AUTO modus
- HDMI uitgang van moederbord aangesloten
- VGA uitgang van moederbord aangesloten

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 10:10

Perkouw

Moderator General Chat
Dus ook dit geprobeerd "Take out the graphics card, go into BIOS and change primary display (think it's called that) to PCI-E. Shut down, install graphics card again, put video cable in graphics card and fire up the system.""ik quote bewust even je link omdat ik het niet terug zie.

Check voor de zekerheid ook even een andere kabel trouwens. Je kan overigens makkelijk uitsluiten of het aan je videokaart ligt door gewoon even je onboard graphics te gebruiken en je videokaart er dus uit te laten. Werkt het dan constant goed...dan moet het dus iets zijn met je videokaart. En of het nu instellingen zijn of hardwarematig (defecte kaart) dat is vers nummero twee.

[ Voor 31% gewijzigd door Perkouw op 15-01-2016 15:17 ]

• DiederikRhee
Ja, dat heb ik geprobeerd. Videokaart heb ik er ook al uitgehaald en dan boot hij ook niet automatisch! Ik kan de pc dus alleen gebruiken als ik de computer voor de 1e opstart, dan kan ik in de bios komen en Windows starten. Er kan volgens mij niks mis zijn met de aansluitingen, aangezien hij het wel doet de eerste keer.

PS: Dit verstuur ik ook vanaf dezelfde pc. Maar als ik nu Windows opnieuw opstart krijg ik weer een zwart scherm

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 10:10

Perkouw

Moderator General Chat
En het trucje met het geheugen ook al geprobeerd?

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 12:05
Zeer grote kans dat dit aan incompatibel geheugen ligt. Skylake is nogal kieskeurig en dit probleem komt vaak en in verschillende vormen voor, zijn al talloze topics van voorbij gekomen. Heb je al geprobeerd met een enkel reepje op te starten? En heb je toegang tot ander geheugen om te testen, liefst iets wat in de supported memory list van je mobo staat.

• DiederikRhee
Heb net geprobeerd om met 1 board werkgeheugen te booten. Zelfde probleem blijft. Ik heb overigens ook al geprobeerd om vanaf een andere schijf te booten (met Windows 10 erop). Maar probleem blijft.

Maar als het aan het geheugen ligt zou ik nu toch ook niet normaal Windows kunnen draaien!?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Nee aan het geheugen zal het niet liggen. Krijg je het probleem zowel bij het uitschakelen en weer inschakelen, als bij het re-starten vanuit Windows?

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 15-01-2016 16:08 ]

• DiederikRhee
ToFast schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 16:08:
Nee aan het geheugen zal het niet liggen. Krijg je het probleem zowel bij het uitschakelen en weer inschakelen, als bij het re-starten vanuit Windows?
Ja, ik krijg altijd het probleem. Of ik nu vanuit Windows opnieuw opstarten doe, of vanuit Windows afsluiten en dan met de knop op de pc weer opstarten. Kan dus echt alleen gebruiken als de bios geen geheugen heeft.

• ToFast
Kijk eens of er een bios update voor je moederbord en/of videokaart is.

• DiederikRhee
ToFast schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 16:13:
Kijk eens of er een bios update voor je moederbord en/of videokaart is.
Ja die is er. Maar het updaten van de bios lukte ook niet. Maar ga dat straks nog een keer proberen.

• ToFast
DiederikRhee schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 16:14:
[...]

Ja die is er. Maar het updaten van de bios lukte ook niet. Maar ga dat straks nog een keer proberen.
Ik zie dat er redelijk wat nieuwe versies zijn uitgebracht. Als je een paar versies achterloopt, is er een redelijke kans dat dit een fix betreft ten aanzien van jouw probleem.

• DiederikRhee
Ik heb de bios geupdate, maar geen verandering :(

De bios draait dus versie 1104.
Pagina: 1